kaskerin Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Hej. Jag och en vän har startat en Star Trek-förening på vår gymnasieskola och vi ska snart ha vår första visning. Jag tänkte först att man borde visa Caretaker från VOY men det kanske inte är det bästa. Så jag undrar: vilka avsnitt (hade tänkt mig från TOS, TNG eller VOY) tycker ni borde visas? Vilka avsnitt tror ni lockar intresse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
khelben Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 När det gäller Startrek The Next Generation så tycker jag definitivt att du ska visa några avsnitt där man kan se Q. Avsnitt: Encounter at far point, Q Borg, Hide and Q och/eller True Q. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Varför inte visa första avsnittet i alla serierna. Då har du några timmar att visa. Alternativet är att du visar 3-4 avsnitt på två olika sesonger. TNG och DS9 skulle jag föreslå. TNG är riktigt bra ST ända från början, och ändå inte för gammal. Och DS9 för att det är annorlundag ST då den är landbaserad. Egentligen borde TOS vara det man börjar med, men eftersom den serien har några årtionden p?? nacken så kan den vara svårt för yngre effektfrek att gilla. Lycka till med eran förening. Må ni få många långa och trevlig träffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Varför inte visa första avsnittet i alla serierna. Då har du några timmar att visa. Alternativet är att du visar 3-4 avsnitt på två olika sesonger. TNG och DS9 skulle jag föreslå. TNG är riktigt bra ST ända från början, och ändå inte för gammal. Och DS9 för att det är annorlundag ST då den är landbaserad. Egentligen borde TOS vara det man börjar med, men eftersom den serien har några årtionden på nacken så kan den vara svårt för yngre effektfrek att gilla. Lycka till med eran förening. Må ni få många långa och trevlig träffar. okej min favoritserie är Enterprise (som är nyast och med bäst effekter) men jag måste säga att efter bara ha sett början av TOS är jag helt fast, det är riktigt bra, trots att det är så gammalt och effekterna är långt mycket bättre än vad jag trodde man kunde göra på 60-talet. normalt är jag ganska kräsen vad gäller ålder på TV, men TOS är bara för bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Varför inte visa första avsnittet i alla serierna. Då har du några timmar att visa. Alternativet är att du visar 3-4 avsnitt på två olika sesonger. TNG och DS9 skulle jag föreslå. TNG är riktigt bra ST ända från början, och ändå inte för gammal. Och DS9 för att det är annorlundag ST då den är landbaserad. Egentligen borde TOS vara det man börjar med, men eftersom den serien har några årtionden på nacken så kan den vara svårt för yngre effektfrek att gilla. Lycka till med eran förening. Må ni få många långa och trevlig träffar. okej min favoritserie är Enterprise (som är nyast och med bäst effekter) men jag måste säga att efter bara ha sett början av TOS är jag helt fast, det är riktigt bra, trots att det är så gammalt och effekterna är långt mycket bättre än vad jag trodde man kunde göra på 60-talet. normalt är jag ganska kräsen vad gäller ålder på TV, men TOS är bara för bra. Intresant att höra. Oftast (enligt min uppfattning) så brukar yngre ST-fans inte gilla TOS för att de ju tycker effekterna är för dåliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Det beror npg på hur mycket dom känner till om karaktärerna. En kul film att visa är annars star trek: First Contact där det är mycket av både action och humor vilket bör tilltala de flesta även om man inte är st fan. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Det beror npg på hur mycket dom känner till om karaktärerna. En kul film att visa är annars star trek: First Contact där det är mycket av både action och humor vilket bör tilltala de flesta även om man inte är st fan. J. Den skulle jag också rekommendera. Det är nog min favorit och den är lättsam och spännande! Ska nog försöka få min star trek-motsträviga tjej att se den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Det beror npg på hur mycket dom känner till om karaktärerna. En kul film att visa är annars star trek: First Contact där det är mycket av både action och humor vilket bör tilltala de flesta även om man inte är st fan. J. Den skulle jag också rekommendera. Det är nog min favorit och den är lättsam och spännande! Ska nog försöka få min star trek-motsträviga tjej att se den! Det här är inte klokt! Jag också! Det var min första Star Trek film. First contact rules! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Som första film så skulle jag rekommendera någon av dom jämt numrerade filmerna. Precis som jag tror dom flesta tycker så är dom udda numrerade sämre än dom övriga. Undantaget är Nemesis vilken många nog tycker är dålig. First Contact är nog ett bra val. När det gäller avsnitt så skulle jag nog inte börja med något från TOS eller TAS. Varför inte visa tex Encounter at Farpoint eller Caretaker. Du kan nog hitta något i våran avsnittsguide där besökarna själva har betygsatt avsnitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Satsa på att visa alla Borg-avsnitt från TNG och sedan First Contact efter dom. Det blir en trevlig visning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Jag kan komma på ett sjukt bra avsnitt bara sådär som nog skulle vara passande att visa. *Darmok-"Darmok at the ocean", ett så bra avsnitt. Man lär sig så mycket om språk, tycker jag. Tänk bara om ett folk verkligen skulle komunicera på det viset. När man följer Picards resonemang genom avsnittet om vad denna man kan tänkas säga är det jag tycket gör avsnittet så otroligt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 TNG "Ship in a bottle" är jätte bra! Det var det Star Trek avsnitt som gjorde att jag "fastnade". Det avsnittet har verkligen allt. Härliga karaktärer, humor och spänning. Det behandlar frågan om vad är verklighet och vad som är verkligt på ett toppenbra sätt! Mystik av första klass!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 TNG "Ship in a bottle" är jätte bra! Det var det Star Trek avsnitt som gjorde att jag "fastnade". Det avsnittet har verkligen allt. Härliga karaktärer, humor och spänning. Det behandlar frågan om vad är verklighet och vad som är verkligt på ett toppenbra sätt! Mystik av första klass!!! Ska se ship in a bottle vore det bäst om man såg elementary, dear data först, eftersom det förstnämnda avsnittet bygger på det andra. (ett litet tips) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frodovic Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 TNG "Ship in a bottle" är jätte bra! Det var det Star Trek avsnitt som gjorde att jag "fastnade". Det avsnittet har verkligen allt. Härliga karaktärer, humor och spänning. Det behandlar frågan om vad är verklighet och vad som är verkligt på ett toppenbra sätt! Mystik av första klass!!! Ett underbart förslag! Det är verkligen ett fantastiskt bra avsnitt, håller med till 40elva procent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Man kanske kan ha ett vad är verkligt tema? Först Elemtary dear Data, sedan Ship in a bottle och till sist ds9 avsnittet Far beyond the farthest star? Finns säkert andra avsnitt på samma tema också. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted October 28, 2007 Report Share Posted October 28, 2007 Jag skulle nog betona action om ni hoppas på "förstagångstittare". First Contact (och kanske Nemesis, jag gillade faktiskt den) och kanske ett par avsnitt med Borger som sagt. Lite DS9 är inte fel, för ofta så kan det locka dem som inte gillar TNG så mycket. Kanske For the uniform, Doctor Bashir I presume? och Soldiers of the Empire, tre avsnitt som på många sätt bryter mallen för ett normalt ST-avsnitt (For the Uniform handlar om före detta Starfleet-officerare som förått federationen för att gå med maquierna, Doctor Bashir I presume handlar om Doctor Bashirs mörka hemlighet, och Soldiers of the Empire utspelar sig ombord på ett klingonskt krigsskepp). Lite 'mörkare' avsnitt som t.ex. de kan locka andra än vad tal med Picard om moral kan göra. Andra liknande skulle kunna vara Ties of Blood and Water, The Siege of AR-558 och Inter Arma Enim Silent Leges, du kan kolla upp dem i avsnittsdatabasen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 (edited) Jag skulle nog betona action om ni hoppas på "förstagångstittare". First Contact (och kanske Nemesis, jag gillade faktiskt den) och kanske ett par avsnitt med Borger som sagt. Lite DS9 är inte fel, för ofta så kan det locka dem som inte gillar TNG så mycket. Kanske For the uniform, Doctor Bashir I presume? och Soldiers of the Empire, tre avsnitt som på många sätt bryter mallen för ett normalt ST-avsnitt (For the Uniform handlar om före detta Starfleet-officerare som förått federationen för att gå med maquierna, Doctor Bashir I presume handlar om Doctor Bashirs mörka hemlighet, och Soldiers of the Empire utspelar sig ombord på ett klingonskt krigsskepp). Lite 'mörkare' avsnitt som t.ex. de kan locka andra än vad tal med Picard om moral kan göra. Andra liknande skulle kunna vara Ties of Blood and Water, The Siege of AR-558 och Inter Arma Enim Silent Leges, du kan kolla upp dem i avsnittsdatabasen. du glömde "Favor the bold" och "Sacrifice of angels" med Operation Return . och så har vi "Tears of the prophets" med första slaget vid Chin'toka :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited October 29, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Vad det gäller ds9 så skulle jag nog satsa på mer fristående humor avsnitt tex One small ship, The magnificant ferengi. Mmm Quark är en pärla vad det gäller humor :-) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 Jo det är klart. Little Green Men skulle nog funka också eftersom den utspelar sig på 50-talet så man behöver inte så mycket bakgrundsinfo (om Cardassierna, Dominion osv.) som man behöver för många DS9-avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 (edited) Jo det är klart. Little Green Men skulle nog funka också eftersom den utspelar sig på 50-talet så man behöver inte så mycket bakgrundsinfo (om Cardassierna, Dominion osv.) som man behöver för många DS9-avsnitt. ett av mina mer uppskattade avsnitt! och som du säger är det bra avsnitt för dem som inte vet så mycket om Star Trek(däremot kanske man behöver känna till vad som hände i Roswell) P.S. jag har blivit befodrad! D.S. :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited October 30, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 12, 2009 Report Share Posted February 12, 2009 Spock´s Brain, Threshold, The Thaw, Insurrection, Melora och sedan avsluta med A Night in Sickbay. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts