Gå till innehåll
Pjotr'k

Allmänt om Star Trek för nybörjare, del 2

Rekommenderade inlägg

Det tidigare ämnet [Allmänt om Star Trek för nybörjare] utvecklades helt emot intentionerna av USS VOYAGER som skapade ämnet. Jag som forumledare stängde därför ämnet och har efter övertygande, men positiva, påtryckningar bestämt mig för att öppna det igen. Denna gång skall reglerna följas. Ordningen för denna diskussion är:

• Ställ en kort fråga som du tror kan få ett kort svar

• Därefter svarar någon kort

• Är svaret uppenbart felaktigt kan någon annan replikera

• Därefter är diskussionen slut. Vill man diskutera ämnet vidare kan detta göras i en egen diskussion, men...

• ...titta först så att inte diskussionen redan finns! :)

Alltså: Kort fråga --> Kort svar --> Eventuell replik --> Slut

Redan avklarade frågor (115 stycken hittills!) återfinns i temat Frågor och svar.

Redigerad av Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obesvarade frågor

###. Vi vet ju alla att det på flera av rymdskeppen i Star Trek finns en captains yacht längst ner på tefatsdelen eller motsvarande. Men den får man i stort sett aldrig se in action. Så vilken roll fyller den egentligen? Dekoration?

###. Vad hände efter det så kallade "Temperol Cold War" vid 2800-talet eller 3000-talet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar vilken grad i star trek(om vi benämner dom som vi har dom här på forat) som är den allra högsta som är "ute i fält". Alltså som ej sitter i en stjärnbas eller finns stationerad på någon planet. Då menar jag inte extrema situationer som sista slaget om jorden eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att jag har sett enstjärniga amiraler ute på fältet regelbundet. Tittar man på us navy så har de ofta befäl över hangarstridsgrupper så det är rätt logiskt att de ges ansvar för en stridsgrupp. Högre upp så blir det kinkigare eftersom vi talar om typ flottbefälhavare och sådana borde väl rimligen leda operationerna från ett ledningsrymdskepp (comand ship) såväl som från någon flottbas (kontorsstol!) om operationerna fordrar dennas närvaro. Högre upp talar vi riktigt avancerade befäl och dessa är väl förmodligen kontorsstolsjobb även om de säkert reser runt om något kritiskt skulle hända. En bra befälhavare leder från fronten. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag vet att jag har sett enstjärniga amiraler ute på fältet regelbundet. Tittar man på us navy så har de ofta befäl över hangarstridsgrupper så det är rätt logiskt att de ges ansvar för en stridsgrupp. Högre upp så blir det kinkigare eftersom vi talar om typ flottbefälhavare och sådana borde väl rimligen leda operationerna från ett ledningsrymdskepp (comand ship) såväl som från någon flottbas (kontorsstol!) om operationerna fordrar dennas närvaro. Högre upp talar vi riktigt avancerade befäl och dessa är väl förmodligen kontorsstolsjobb även om de säkert reser runt om något kritiskt skulle hända. En bra befälhavare leder från fronten. J.

i såna fall gör det inget att jag inte kan komma högre än tvåstjärnig amiral här på forat(låt Jocke och de andra högre snubbarna gömma sig under skrivbordet :lol: så tar jag befälet över flottan och möter Jem´Hadar i strid)

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det här är en fråga som bör ge ett kort och enkelt svar.

Jag tycker mig ha sett ett avsnitt av TOS för många år sedan där Kirk(?) antog någon form av utmaning. Han och motståndaren skulle sticka ner händerna i olika hål i något som såg ut som en stubbe. Därinne fanns en märklig varelse som kunde stinga/bita dem så de fick ett grönt gift i sig och dog. Vinnaren var den som överlevde. Min fråga är om detta faktiskt är ett avsnitt ur TOS, något ur en av filmerna jag inte sett, eller från något helt annat som jag i efterhand har inbillat mig är ST-TOS?

Redigerad av Marvin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en fråga om komunikationsbrickorna. Jag menar, man trycker på den, säger vart medelandet ska, men medelandet kommmer fram redan innan man börjar tala. Teori, någon? Jag har funderat över detta länge. (Förlåt om det inte hör till ämnet, men jag är ny här, hittar inte, och "nybörjare" lätt passande... :rodna:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ok, det här är en fråga som bör ge ett kort och enkelt svar.

Jag tycker mig ha sett ett avsnitt av TOS för många år sedan där Kirk(?) antog någon form av utmaning. Han och motståndaren skulle sticka ner händerna i olika hål i något som såg ut som en stubbe. Därinne fanns en märklig varelse som kunde stinga/bita dem så de fick ett grönt gift i sig och dog. Vinnaren var den som överlevde. Min fråga är om detta faktiskt är ett avsnitt ur TOS, något ur en av filmerna jag inte sett, eller från något helt annat som jag i efterhand har inbillat mig är ST-TOS?

Denna scen är från Blixt Gordon. Hurvida något liknande händer i TOS vet jag inte då jag inte sett alla avsnitt.

Hmm, den låter bekant. Och jag har *inte*sett något ur Blixt Gordon. Jag tror också att det är en idé som har använts ganska flitigt inom olika serier och filmer därför tror jag att det kan komma flera olika svar på detta. Dock kan jag inte minnas om det förekommit i Star Trek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns det ingen sådan scen i TOS, nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmm, den låter bekant. Och jag har *inte*sett något ur Blixt Gordon. Jag tror också att det är en idé som har använts ganska flitigt inom olika serier och filmer därför tror jag att det kan komma flera olika svar på detta. Dock kan jag inte minnas om det förekommit i Star Trek.

När ni snackar om Flash Gordon, menar ni den gamla eller den sprillans nya? (Undrar bara, har sett några avsnitt från den nya.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Star Trek Enterprise så kan de transportera folk hit o dit, men om de bara ska prata med någon så måste de gå till en konsol i väggen?? Om de nu kan fixa transportörer, hur svårt kan det vara att fixa "walkie talkies" som i Star Trek Voyager som man har på sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kanske har en poäng där. Nu var det väldigt länge sedan jag kollade på Enterprise(nästa dvd-inköp) men jag gissar på att producenterna har gjort det hela så för att få till en retro-look. Och det får ju kanske inte verka modernare än redan befintliga TOS. Kanske har man också någongång/någonstans tekniskt förklarat varför det fungerar så i Enterprise.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att man ville få det att se mindre utvecklat än TOS. Tyvärr har ju verkligheten sprungit förbi TOS communicators sedan länge, så det blir lite fånigt i Enterprise.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är ju att ent ska utspela sig före tos så man vill väl inte vara mer utvecklad än i tos. Jag håller med om att rent tekniskt borde man väl ha listat ut hur walkietalkies fungerar och det har man ju i form av kommunikatorerna de släpar runt på. Transportören är ju i ett utvecklingsskede och blir bättre och säkrare efter hand. Men du har rätt i att varje modern tv serie får tekniken i tos att se löjligt efterbliven ut och det har man väl tagit fasta på när man har gjort skeppen i nya filmen. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo men sedan så har ni ju den svartvita tv-serien också...som jag föredrar framför denna nya...crap.

Äsh, så dålig är det väl inte, lite tråkigt överlag kanske, men ändå rätt kul att titta på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Star Trek är nytt för mig och jag har många frågor. Den frågan jag vill ha svar på först är hur många avsnitt och filmer det finns. Jag gissar på att det finns över 200 avsnitt och 5 filmer. Men det kanske är mer eller mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

11 filmer samt;

The core of the Star Trek franchise is six television series: The Original Series, The Animated Series, The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager, and Enterprise. In total 727 Star Trek episodes have been produced across the 30 seasons of the TV series.

(wikipedia)

Slutsats; Du har mycket kul framför dig :)

Redigerad av Fmi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Star Trek är nytt för mig och jag har många frågor. Den frågan jag vill ha svar på först är hur många avsnitt och filmer det finns. Jag gissar på att det finns över 200 avsnitt och 5 filmer. Men det kanske är mer eller mindre.

Det finns hur mycket som helst!

11 filmer (plus minst en tolfte på gång.)

6 serier (om man räknar med TAS, den tecknade serien)

på samlag 720 avsnitt (och cirka 25 till 30 säsonger (tror jag räknade ut 27 säsonger en gång.)

Ett tusental böcker (allt från skönlitteratur till facklitteratur.)

Mängder med fan fiction serier av olika kvalite och ambition. (varav en svensk/nordisk långfilms fanfilm, Gatekeeper.)

Plus en hel drös med filmklipp på Youtube.

Så visst finns det en hel del att gotta sig åt... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu