Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Är Voyager den sämsta serien?

Recommended Posts

Alla serier har sin egen charm. Man får isf gå utefter olika kriterier av serierna, såsom visuella effekter, manus etc. Det som jag mest stör mig på är alla kontinurlighets problem, att olika manusförfattare kastar om olika events bara för att de ska få det att passa ihop med avsnitten, det e ganska kasst tycker jag.

Håller med här. I Voyager hade man många bra ideer men tyvärr lyckades man inte ta vara på dem. Kazons t ex som man körde stenhårt med var ju faktiskt riktigt tråkiga. Man skulle istället satsat på de mer intressanta Vidiians. Så körde man helt slut på Borgs så de blev ointrassanta och avdramatiserade. Waduar hade varit intressanta att veta mer om också.

Tycker såhär

TNG

VOY

TOS

ENT

DS9

Här tror jag faktiskt att Flashtrekkie inte sett så mycket av DS9 för alla som sett varenda avsnitt av den serien har älskat den. Jag rangordnar lite annorlunda. DS9/TNG, TOS, TAS, VOY, ENT.

Så svaret på frågan, VOY är långt ifrån den sämsta serien, ENT tar jumbon med Starship-längder.

Här tror jag faktiskt att Flashtrekkie inte sett så mycket av DS9 för alla som sett varenda avsnitt av den serien har älskat den. Jag rangordnar lite annorlunda. DS9/TNG, TOS, TAS, VOY, ENT.

Så svaret på frågan, VOY är långt ifrån den sämsta serien, ENT tar jumbon med Starship-längder.

Nä, rangordnar man DS9 sist har man nog inte sett hela.

Jag listar så här:

DS9

ENT/TNG

VOY

Så ja, jag tycker VOY är den "sämsta" Star Trek serien. (Tog inte med TOS för jag inte sett så mycket + att jag tycker det är svårt att jämföra med de nyare serierna.)

Har bara sett säsong 3-4 av ENT och tyckte de var riktigt bra faktiskt, bra mycket bättre än de VOY jag sett.

Jag skulle nog rangordna det såhär;

Voy (bäst)

ENT

DS9/TNG

TOS

Dock är det inte mycket som skiljer mellan de fyra förstnämnda.

Sen beror det ju så mycket på vad man egentligen menar med "bäst/sämst". DS9 har många kvaliteter som är bättre än Voy, men likväl tycker jag Voy är mer underhållande.

Dessutom tycker jag att Voy är bättre som "se om"-serie än DS9.

Edited by Fmi

Jag skulle nog säga såhär (även om jag finner det ganska svårt att rangordna, alla serier har sin charm ;))

DS9 - :wub: Helt klart bäst, serien har allt! karaktärer, handling och en lagom balandning mellan drama, sci fi, action, humor, romantik och politik.

TNG - Kanonbra, spännande handling och karaktärer, men inte lika bred eller djup som DS9 och inte riktigt lika genomtänkt.

VOY - Snäppet under TNG men nästan på samma nivå. Vissa karaktärer drar dock ner serien en smula (en mkt liten sådan ;)), no names mentioned.

TOS - Har sin egen charm och framför allt de klassiska karaktärerna. TOS är egentligen svår att jämföra med de andra eftersom det handlar om två helt olika sätt att arbeta med filmning över huvud taget. TOS förlorar på sina taskiga kulisser och kostymer men tar igen på "själ" och nytänkande :)

ENT - den mest ojämna av serierna, tyvärr, och utan det karaktärsmässiga djupet som finns i de andra serierna. Serien är lite intetsägande tycker jag (men det finns säkert de som inte håller med mig, alla har vi olika smak). Lite för mycket specialeffekter och action, för lite drama och det då särskilt i den sista säsongen som var lite för överdriven för mitt tycke, men det har jag skrivit om förut. :rolleyes: :visslar:

Hej hej ny på forumet! Jag tycker att Voyager är en av de bättre serierna! Har svårast för DS9.

Tycker karaktärerna Seven of Nine, The Doctor och Kes förgyller serien...

Edited by Suspiria

Välkommen hit :). Kan inte annat än att hålla med dig och lägga till min personliga favorit Tuvoc på listan. Voyager har mkt bra karaktärer. Dock måste jag säga att jag tycker karaktärerna i DS9 är strået vassare B) det finns inga som Quark, Garak, Gul Dukat och Odo. De är en klass för sig.

Hej Suspiria och välkommen hit. Voyager var den första serien jag såg av Star Trek så därför klappar mitt hjärta särskilt mycket för den serien. Doktorn är min absoluta favorit (då han gör mer än vad som han är bestämd att göra - han vågar utmana och överskrida gränserna). Jag gillar också DS9 och kan egentligen inte säga vilken som är bäst av dessa.

Hur, menar du, förgyller Seven, Doktorn och Kes TV-serien? Berätta gärna! :)

Javisst! Odo hade jag glömt bort... Fantastisk! DS9 känns lite statisk, den enda serien där man inte planlöst plockar upp mystiska nödanrop och utforskar klass-m planeter. Den frångår grundidén en aning. Men jag säger inte att den är dålig. Som sagt Odo och The Founders var mycket trevligt att följa. Quark och hans dryga unge kan jag vara utan ;) O'Brien intesiva avsnitt kan jag också vara utan.

Edited by Suspiria

Tror du förväxlar Quark med Rom ;), men visst kan jag hålla med om att Nogs avsnitt inta alltid har varit de bästa. Grundidén i DS9 är vad jag tycker gör serien så bra, de går verkligen på djupet med vad de har (Stationen/Bajor/Cardassians m.m.), men de åker ju iväg och utforskar lite i Gammakvadranten också ibland. Men visst brinner jag för Voyager också, det var även den första serien jag såg och den gjorde definitivt att man fick mersmak. :)

Hmm, jag kan inte se listan över avsnitten som första sidan i tråden länkar till (antar att jag är några år försent ute men tänkte ändå ge mig in i diskussionen). Men någon nämnde att avsnittet Tuvix var med på listan och då måste jag faktiskt försvara det avsnittet. Tuvix kommer för mig alltid vara en oförglömlig karaktär och avsnittet är ett utav de som man med lätthet kommer ihåg. Jag har iofs en förkärlek för serieavsnitt där karaktärer "fusar" med varandra (minns en gammal Transformers comic av Simon Furman) och just sådana twistar gör ju att avsnitten verkligen skiljer sig från varandra och, enligt mig, ger ett mervärde. Gillar Voyager ordentligt. Utav de serier jag hittills har sett (TNG, Voyager och Enterprise) så tycker jag Enterprise är den sämsta faktiskt. Håller på att titta igenom DS9 nu, och sedan blir det att ge sig i kast med TOS.

Håller med. Tuvix är ett kanonavsnitt tycker jag med, den är spännande på flera filosofiska och psykologiska plan. Det finns inte något "rätt" svar allt är beroende på vilken syn man har och vad som är utgångspunkten. Sådana dilemman är alltid intressanta.

Om Voyager är den sämsta serien?

Nej, det tycker jag verkligen inte. Den lyfter fram Borg mycket mer än de tidigare serierna. Utan dem ingen Seven of Nine. Och jag älskar Avsnittet med Amelia Earnhart. Så jag tycker verkligen de lyckats få med sig allt från originalserien och dessutom genom sin "hemresa" skapat en resa genom hela serien som de övriga serierna saknar...

/Hugh

Voyager är tillsammans med DS9 det bästa som skapats i min mening. Jag uppskattar alla serier och filmer mer eller mindre men just DS9 och Voyager är bäst. Ska jag ens försöka välja ut en serie som är mindre bra så får det nog bli TNG faktiskt. Men som sagt, jag gillar ju det mesta och tycker inte direkt att någonting är rent dåligt, kanske bara mindre bra.

Precis så tycker jag också!

Japp, du hara bara sett 2 säsonger. Det är andra halvan av serien jag inte gillar och det är där Janeway går från sympatiskt kontrollfreak till bitchig klimakteriekärring.

Jag tycker det är sorgligt hur man förminskar kvinnors aggresiva bestämda åsikter och sidor på det sättet med det ordvalet. Vad skulle hon kallats om hon var en bestämd man som hade humör?

Kirk o Picard satt fast på skepp som fick div uppdrag att lösa.

Sisko satt fast på DS9 och kunde göra ngt. Tror nog att federationen skickade "ambadassörer" till nya planeter som kirk med flera(Spock) upptäckte eller hade kontakter med planeter som Picard träffade på eller löste akuta prolblem på. (flertal ex på detta i TOS o TNG)

Sämst ENT, men som reaktionär trekkers så blir det så. Men allt med ST är bra

Utan Voyager hade jag inte älskat Star Trek över huvud taget, för det var just den serien som fick mig på fall! Jag föll hejdlöst för Janeway, The Doctor och Chakotay (stavning?). Jag ville vara Janeway, var kär i Doktorn och kunde inte se mig mätt på Chakotay som var vrålsnygg enligt tonnårs-mig! Han är fortfarande vrålsnygg! Sedan tycker jag att denna serie har varit mycket bra på att ta vara på det filosofiska arvet! Jag såg några avsnitt av Enterprise och blev väldigt besviken när jag tyckte att folosofin var borttagen. Eller är det bara jag som tycker så?

Det är så synd att svensk TV inte visade Star Trek på TV som alla andra länder. Vi fick nöja oss med VOY. TOS, TNG och DS9 är klart de serierna som har högst kvalitet. Jag gillar Janeway och doc men Chakotay är långt ifrån en favorit och ännu längre ifrån min smak på karlar. Om du gillar Beltran, kolla in filmen "Night of the Comet" från -84. Det är en riktig kultfilm. Eventuellt kanske man borde se den runt jul eftersom det finns ett litet jultema.

Robert Beltran som tomte: