Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Är Voyager den sämsta serien?

Recommended Posts

Jag har svårt att sätta bäst och sämst stämpel på serierna. Alla har sin charm och ds9 är definetivt inte sämst men den fordrar nog längst tid att sätta sig in i. J.

Ja, precis! Det är lite "tuggmotstånd" i den... Man kan inte förvänta sig samma lättsmälta underhållning som i Voyager från den...

grejen med DS9 är nog att den har en röd tråd(Dominion) till skillnad från TOS , TNG och VOY där varje avsnitt oftast handlar om en helt ny sak och tidigare avsnitt har inte lika stor betydelse . har tittat lite på mina DS9-boxar med en kompis och valt avsnitt på måfå och det har varit lite störande för honom eftersom han inte har en aning om vad som hänt , det blir som att börja läsa mitt i boken säger han.

har jag fel där tro?

Du har nog helt rätt. Väldigt mycket av det som händer i ds9 är beroende av det som har hänt tidigare även om många avsnitt är fristående så är det referenser bakåt hela tiden. Det är en del av det som gör serien så bra. J.

Jag har svårt att sätta bäst och sämst stämpel på serierna. Alla har sin charm och ds9 är definetivt inte sämst men den fordrar nog längst tid att sätta sig in i. J.

Ja, precis! Det är lite "tuggmotstånd" i den... Man kan inte förvänta sig samma lättsmälta underhållning som i Voyager från den...

grejen med DS9 är nog att den har en röd tråd(Dominion) till skillnad från TOS , TNG och VOY där varje avsnitt oftast handlar om en helt ny sak och tidigare avsnitt har inte lika stor betydelse . har tittat lite på mina DS9-boxar med en kompis och valt avsnitt på måfå och det har varit lite störande för honom eftersom han inte har en aning om vad som hänt , det blir som att börja läsa mitt i boken säger han.

har jag fel där tro?

Du har nog helt rätt. Väldigt mycket av det som händer i ds9 är beroende av det som har hänt tidigare även om många avsnitt är fristående så är det referenser bakåt hela tiden. Det är en del av det som gör serien så bra. J.

Det gör serien bra, ja, för alla som tar sig tid att följa den. Samtidigt tror jag att det avskräcker många och är huvudanledningen till att DS9 tappade tittare från början till slutet. Följetonger och röda trådar är ett utmärkt sätt att minska en series populariet.

Titta bara på The X-files som var kanske världens mest populära serie 97-98. Den började med låga tittarsiffror och blev en storsuccé kring säsong 4,5 för att sedan falla tillbaka till den nivå där det började. Det var många som gav upp serien på grund av den röda tråden.

I dag är knappast X-files mer än en nischserie, vilket filmens ringa populariet visade.

Något jag absolut saknade på listan över sämsta avsnitt var "Skin of Evil" TNG

Det kan jag skriva under på! En gubbe nedsänkt i motorolja kändes inte som någon briljant ide på något plan! Det måste vara det sämsta avsnittet i alla serier, alla kategorier! :)

Voyager är min favvoserie, varför? Det var tack vare den som jag började titta på Star Trek, förut trodde man att Star Trek var något löjligt som TOS är i mina ögon. Men Voyager fastnade jag för. Efter ett tag kände man verkligen karaktärerna och brydde sig om vad som skulle hända dom. Därefter kollade jag på TNG filmerna och serien, de är ju en klass för sig helt klart och därefter Ent. En serie jag var väldigt skeptisk emot men man fann sina favoriter där o, i detta fallet Trip, Reed och Phlox. Sist men inte minst kom DS9 på tittarlistan och jag har bara sett första säsongen men jag gillar den lite mer mörka atmosfären och Siskos humor.

har jag fel där tro?

Det gör serien bra, ja, för alla som tar sig tid att följa den. Samtidigt tror jag att det avskräcker många och är huvudanledningen till att DS9 tappade tittare från början till slutet. Följetonger och röda trådar är ett utmärkt sätt att minska en series populariet.

Titta bara på The X-files som var kanske världens mest populära serie 97-98. Den började med låga tittarsiffror och blev en storsuccé kring säsong 4,5 för att sedan falla tillbaka till den nivå där det började. Det var många som gav upp serien på grund av den röda tråden.

I dag är knappast X-files mer än en nischserie, vilket filmens ringa populariet visade.

ett annat exempel är "Battlestar Galactica" där jag missar en massa avsnitt(det blir så när tv:n står på fel kanal och man håller på vid datorn medan man väntar , då hör man inte när programet börjar.) det var så svårt att sätta sig in i till slut att jag gav upp .

ett annat exempel är "Battlestar Galactica" där jag missar en massa avsnitt(det blir så när tv:n står på fel kanal och man håller på vid datorn medan man väntar , då hör man inte när programet börjar.) det var så svårt att sätta sig in i till slut att jag gav upp .

jo det håller jag med om, man blir helt lost om man missar ett endaste avsnitt. men om man bara ger serien en chans och ser från första början så är det en riktigt riktigt bra och välgjord serie.

För övrigt måste jag säga att jag gillar VOY, dock har jag inte orkat se mer än 2 säsonger plus det man såg som liten.

Edited by NX-01

Det kan jag skriva under på! En gubbe nedsänkt i motorolja kändes inte som någon briljant ide på något plan! Det måste vara det sämsta avsnittet i alla serier, alla kategorier! :)

Absolut, lägg till Deanna's smått bansliga psykobabbel och du har ett riktigt pinsamt sömnpiller :)

Absolut, lägg till Deanna's smått bansliga psykobabbel och du har ett riktigt pinsamt sömnpiller :)

Så dåligt är inte Skin of Evil. De hanterar till exempel Yars död bättre än Kirks och Datas.

där håller jag med . tycker att hela filmen Generations kunde ha gjorts annorlunda . men det är ett plus att man får se Enterprise B och Tim Russ , den rollen gjorde det lite förvirrande när man i ett avsnitt av VOY senare fick veta att han varit på USS Excelsior och att han skulle ha lämnat stjärnflottan senare .

Jag kan inte säga vilken serie som är sämst då jag inte sett alla. Men jag kan ändå säga att Voyager defenitivt inte är sämst :arg: varken ENT OCH TNG håller samma kvalitet som Voyager. Dock kan jag hålla med om att det lilla jag sett av DS9 är grymmt bra :D

Nej! Voyager är verkligen inte sämst. Janeway är kanske lite enkelspårig, visst, men det är en skön och som någon sa, lättsmält serie. ENT är inte alls i samma klass, usch nej.

När det gäller DS9, så är det väldiga variationer på kvaliten där. Vissa avsnitt är tomma och känns bara som billig utfyllnad, men när DS9 är bra så är det som julafton! När Sisko har hår så är serien ganska dålig. Sen rakar han av sig det, och då blir det bättre. När han skaffar skägg blir det riktigt bra! Sisko är en underbar kapten med många olika sidor, och hans kontakt med bajoranerna och inte minst profeterna är väldigt djup, och jag gillar den förändringen han genomgår. Men, som sagt, DS9 har sina dåliga dagar också.

Lite OT kanske, eftersom att tråden handlade om VOY, men aja..

Det sämsta med Voyager var Janeway... :)

Annars var serien ganska mycket upp och ner. En del avsnitt var riktigt starka, andra rena sömnpillren. Annars tycker jag TOS är sämst. Det var inte så realistiskt med gungande studioväggar och miljöer byggda i skumplast, och monster som såg mer skrattretande ut än skrämmande. Det bästa med TOS är väl att det (säkert mycket därför) är kult att gilla den serien.

Edited by Fleetadmiral

Nej jag tycker verkligen inte att det sämsta med voyager var Janeway eftersom jag tycker hon är en strong kvinna i en toppbefattning på ett mycket svårt uppdrag i en outforskad del av galaxen.

I övrigt håller jag med fleet om att det finns både superbra avsntt och riktiga sömnpiller även om jag på det hela taget tycker att serien håller en jämt bra och klart sevärd klass. J.

Nej jag tycker verkligen inte att det sämsta med voyager var Janeway eftersom jag tycker hon är en strong kvinna i en toppbefattning på ett mycket svårt uppdrag i en outforskad del av galaxen.

Håller helt med om att det inte är något fel på Janeway, kanske att hon håller lite för hårt på starfleets regler tex i the Void. Det ända som är något tveksamt (enligt mig) är Nelix som jag dock tycker blir bättre ju längre serien går.

Dito!

Det bästa med TOS är väl att det (säkert mycket därför) är kult att gilla den serien.

Det bästa med TOS var manusen som var skrivna av några av den tidens största SF-författare. Dekor och effekter faller igenom mitt "skiter fullständigt i sånt så länge manus/skådisar är bra. Berättelsen framför allt"-filter.

Voyager är absolut inte den sämsta och sluta med skitsnacket om enterprise den är ju riktigt bra.

Oj där måste någon ha tryckt på en kännslig nerv. :P

Vi har alla olika smak och åsikter. Vissa tycker att det du kallar "skitsnacket" är sanning. Det är sådant vi accepterar från varandra här på forumet. Och halva saken med diskusioner är att vi har olika synvinklar. Personligen är jag inte alls så förtjust i ENT, men jag accepterar givetvis att vissa tycker den serien är bäst, och jag ger mig gärna in i diskusioner med de som tycker olika. Tycker det är mycket givande.

Edited by Unkas

Jag tycker nog inte att Voyager är så dåligt, har visserligen bara sett 1:a säsongen, men ändå... :) Jag rankar nog serierna:

1. TNG

2:DS9

3: VOY/TOS (Osäker)

?: ENT (Har inte sett)

Nej! Voyager är verkligen inte sämst. Janeway är kanske lite enkelspårig, visst, men det är en skön och som någon sa, lättsmält serie.

När det gäller DS9, så är det väldiga variationer på kvaliten där. Vissa avsnitt är tomma och känns bara som billig utfyllnad, men när DS9 är bra så är det som julafton! När Sisko har hår så är serien ganska dålig. Sen rakar han av sig det, och då blir det bättre. När han skaffar skägg blir det riktigt bra! Sisko är en underbar kapten med många olika sidor, och hans kontakt med bajoranerna och inte minst profeterna är väldigt djup, och jag gillar den förändringen han genomgår. Men, som sagt, DS9 har sina dåliga dagar också.

Lite OT kanske, eftersom att tråden handlade om VOY, men aja..

Host, host! (Sorry, men det ligger i min natur att besservisra.) Han skaffade skägg först, SEN rakade han av håret. Annars håller jag helt med. ^^

What :blink:

Det är hon som gör seien ju (har iofs bara sett 2 säsonger)

Jag rankar serierna så här:

1) Enterprise :lol:

2) TNG :D

3) TOS :D

4) Voyager :)

5) DS9 :huh:

Japp, du hara bara sett 2 säsonger. Det är andra halvan av serien jag inte gillar och det är där Janeway går från sympatiskt kontrollfreak till bitchig klimakteriekärring.

Jag har mycket svårt att ranka serierna då jag tycker mycket om dem allihop, framförallt är det nog ändå voyager, ds9 och next generation som jag verkligen gillar och som ÄR star trek som jag vill se det.

TOS har underhållningsvärde, det är bra idéer på äventyr som dock förpackas lite för glättigt och med lite för mycket icke-star trekkig machoattityd (vilket ju iofs är en motsägesle eftersom star trek ju från början var lite av en machoserie med lättklädda tjejer och en testosteron-kapten som slår folk på käften), men det är absolut inte dåligt utan jag ser gärna serien om och om igen, även om jag inte ratear den lika högt som VOY, DS9 och TNG.. TAS däremot tycker jag inte riktigt håller lika hög manuskvallité och har inte heller åldrats lika väl som TOS, men den är fortfarande underhållande och något jag gärna ser (och naturligtvis köpt boxen från) även om den inte har fullt lika högt åteseendevärde för mig som de andra serierna. ENT har jag köpt alla boxarna, mest för att ha min star trek-samling komplett och för att jag verkligen vill tycka om serien, men den känns tyvärr fortfarande mer som en standard amerikansk tv-serie i rymdmiljö än riktig star trek. Lite kan det nog beror på att det jag associerar med Star Trek som jag vill ha det är den positiva framtidssynen, förmågan att lösa problem utan våld (framförallt omotiverat våld) lite som Isaak Asimovs Stiftelsetriologi (i 7 delar) samt den något intelligenta nivån serien utspelar sig på, ENT saknar tyvärr allt detta.

Men för att vara en standard 1a amerikansk actionserie så är den inte dålig, och jag ser hellre ENT än idol, desperat bonde på is eller någon av de horder av amerikanska serier som går på våra reklamkanaler, men den saknar Star Trek-känslan för mig. Bäst och sämst är ju en ytterst subjektiv uppfattning, så denna i denna diskussion finns ju inget rätt eller fel..

Så i en ratingnvå skulle jag sätta dem som:

1: TNG, VOY och DS9 (tillsammans)

2: TOS

3: ingen

4: TAS

5: ingen

6: ingen

7: ingen

8: ENT