Aike Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 På vissa sätt var den här filmen mer realistisk än övriga filmer, men på andra var den väldigt orealistisk. Det jag gillade var att det var tyst i rymden när Kirk och Sulu hoppade från skytteln eller när Kelvinbesättningsmannen flög ut ur skeppet i början. Samtidigt var det orealistiskt att Spock kunde se Vulcan förstöras från Delta Vega. Det var som om DV var en måne till Vulcan. Sedan när det gäller Trekvetenskapen så bryr jag mig inte särskilt mycket om vad som gäller hur man kan beama folk. Jag antar den här filmen inte stämde med övriga filmer och serier. Avstånden mellan planeterna kändes också mindre, men det var nödvändigt för att handlingen inte skulle bli alltför seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 På vissa sätt var den här filmen mer realistisk än övriga filmer, men på andra var den väldigt orealistisk. Det jag gillade var att det var tyst i rymden när Kirk och Sulu hoppade från skytteln eller när Kelvinbesättningsmannen flög ut ur skeppet i början. Samtidigt var det orealistiskt att Spock kunde se Vulcan förstöras fr??n Delta Vega. Det var som om DV var en måne till Vulcan. Sedan när det gäller Trekvetenskapen så bryr jag mig inte särskilt mycket om vad som gäller hur man kan beama folk. Jag antar den här filmen inte stämde med övriga filmer och serier. Avstånden mellan planeterna kändes också mindre, men det var nödvändigt för att handlingen inte skulle bli alltför seg. Tja, tystnaden i den scenen kändes mest som att det var för dramatisk effekt, det var ju ljud i alla andra rymdscener. Vad gäller Delta Vega, vet vi egentligen hur långt det var mellan DV till Vulcan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 Ja de e la på gångavstånd? :blink: Ne men visst det var liite väl nära. En liten medveten "glitch" i storyn kanske? Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 Det som störde mig mest var att de inte använde transporterna mer i scenen med Kirks pappa. Men det kanske förklaras av att rymdskeppet störde ut dem? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 Det som störde mig mest var att de inte använde transporterna mer i scenen med Kirks pappa. Men det kanske förklaras av att rymdskeppet störde ut dem? J. Transportörerna var helt utstörda. Ne men visst det var liite väl nära. En liten medveten "glitch" i storyn kanske? Eller? Jo, men vi kan väl inte helt utesluta att DV faktiskt är en måne till vulcan, eller kan vi det? Jag reflekterade inte över det under filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 9, 2009 Author Report Share Posted May 9, 2009 Delta Vega är en referens till "Where No Man Has Gone Before". Det är planeten i galaxens centrum där Kirk slåss mot Gary Mitchell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted May 14, 2009 Report Share Posted May 14, 2009 En annan sak man saknade från de förra star trek serierna är phasers och photon torpeder. Nu var det istället mer pulse beams, turrets och missiler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 Jo, men vi kan väl inte helt utesluta att DV faktiskt är en måne till vulcan, eller kan vi det? Jag reflekterade inte över det under filmen. Men om den är en måne till Vulcan, borde inte dess bana bli helt knas när Vulcan förstördes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 15, 2009 Author Report Share Posted May 15, 2009 ¨Jo det tycker jag med. Men vetenskap och Star Trek är väl sällan korrekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 Jo, men vi kan väl inte helt utesluta att DV faktiskt är en måne till vulcan, eller kan vi det? Jag reflekterade inte över det under filmen. Men om den är en måne till Vulcan, borde inte dess bana bli helt knas när Vulcan förstördes? Troligen inte. Ett svart hål (vilket det väl var som skapades i mitten av Vulcan) har inte större gravitation än Vulcan själv har. Nu får vi i och för sig inte veta vad som egentligen händer när singulariteten skapas, men under förutsättning att den inte själv har nämnvärd massa skulle DV inte påverkas alls. Gravitationskrafter beror nämnligen på två faktorer - massan mellan de två kropparna samt deras avstånd. När Vulcan förstörs och sugs ner i singulariteten ändras inte den totala massan, och därmed inte heller gravitationskraften på DV. (Dock blir det såklart en liten påverkan, t.ex. pga att Vulcans massa nu är koncentrerad i en punkt snarare än en större sfär. Dock är det sannolikt ingen större påverkande faktor, åtminstone short term). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 Det är som alltid en del tveksamheter vetenskapligt men det jag störde mig mest på i hela filmen är hoppet som den unga kirk gör ut ur bilen i början. Om nu bilen går så fort att fyra tvärställda hjul inte kan få stopp på den, då har jag svårt att tro att friktionen från hans kropp skulle klara det, plus att man behöver ganska bra tryck i benen om man vill få så mycket accelration att man inte bara flyger med bilen ner innan man slagit i marken (och börjar bromsa). Men jag vet inte, kan vara fysik B kursen som fortfarande spökar i bakhuvudet. Tyckte det var en snygg effekt att det var tyst under de två "rymdscenerna". Även om jag håller med om att det nog snarare var för effekten än för vetenskaplig exakthet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 Ja att hoppa ur bilen på det där sättet skulle garanterat ge busted hos mythbusters... Men hollywood är rätt bra på att tänja på naturlagarna. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 Förstår inte riktigt vad som var meningen med den scenen, det finns väl bättre sätt att visa att Kirk var rebellisk, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 25, 2009 Author Report Share Posted May 25, 2009 Jag gillade den scenen. De skäl till varför de använde en vanlig bil är tror jag: 1. Universellt exempel, nästan alla har åkt bil med någon som kör för fort eller gjort det själva. Många som har gjort det har nog gjort det av samma skäl som Kirk äventyr och överdrivet självförtroende. 2. En svävarbil hade alla sagt varit snott ur Star Wars. 3. Symboliken Kirk är äventyrlig och snabbtänkt, men utan mål...han är på väg att köra ut för ett stup både bildligen och bokstavligen. 4. Blanda nutid med framtid (polisen på svävarmotorcykeln) för att locka ny publik som behöver lite jordkontakt innan allt handlar om rymden igen. Det är nog därför de använde scenen i den första trailern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 Jo, men att han klarar sig är ju helt fel. Jag gillar det som händer före hoppet ganska mycket(om man bortser från den fula Nokian), polismannen är helt okej men hoppet förstör liksom scenen för mig. Det hade varit bättre om bilen hade haft en inbyggd fallskärm(eller något annat) som gjorde att han klarade sig(lite framtid). Visst är dina punkter ganska bra men hoppet förstör som sagt det mesta för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 26, 2009 Report Share Posted May 26, 2009 På tal om den scenen, jag brukar inte i vanliga fall kritisera saker för att de inte känns "trekkiga", då jag är glad att serien utvecklas, men polismannen kändes väldigt malplacerad i Star Trek. Kändes som att han snarare hörde hemma i Star Wars eller Starship Troopers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 26, 2009 Author Report Share Posted May 26, 2009 På tal om den scenen, jag brukar inte i vanliga fall kritisera saker för att de inte känns "trekkiga", då jag är glad att serien utvecklas, men polismannen kändes väldigt malplacerad i Star Trek. Kändes som att han snarare hörde hemma i Star Wars eller Starship Troopers. 2200-talet har jag aldrig tyckt att de har framställt som att jorden är ett paradis. Det är sliskiga typer på rymdstationen som är i omloppsbana kring jorden i Star Trek 3. Harry Mudd är ju människa och han har ingen vidare moral i TOS eller TAS. Så att de behöver poliser ser jag inte som något konstigt. Egentligen syns ju jorden knappt i de övriga serierna heller, men det är inte alltid framställt som ett paradis här heller. Picard slåss med utomjordingar som ung i avsnittet Tapestry, Kim hamnar på stökigt hak i Marseille i ett avsnitt av Voyager och Bashirs farsa är ju en halvskum typ. Så att någon form av ordningsmakt borde finnas ter sig ganska självklart även då. Det lustiga med Star Trek är ju att det gick från Hornblower blandat med Vilda Västern i rymden till en utopi som manusförfattarna efter Roddenberrys död älskade att utmana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 26, 2009 Report Share Posted May 26, 2009 På tal om den scenen, jag brukar inte i vanliga fall kritisera saker för att de inte känns "trekkiga", då jag är glad att serien utvecklas, men polismannen kändes väldigt malplacerad i Star Trek. Kändes som att han snarare hörde hemma i Star Wars eller Starship Troopers. 2200-talet har jag aldrig tyckt att de har framställt som att jorden är ett paradis. Det är sliskiga typer på rymdstationen som är i omloppsbana kring jorden i Star Trek 3. Harry Mudd är ju människa och han har ingen vidare moral i TOS eller TAS. Så att de behöver poliser ser jag inte som något konstigt. Egentligen syns ju jorden knappt i de övriga serierna heller, men det är inte alltid framställt som ett paradis här heller. Picard slåss med utomjordingar som ung i avsnittet Tapestry, Kim hamnar på stökigt hak i Marseille i ett avsnitt av Voyager och Bashirs farsa är ju en halvskum typ. Så att någon form av ordningsmakt borde finnas ter sig ganska självklart även då. Det lustiga med Star Trek är ju att det gick från Hornblower blandat med Vilda Västern i rymden till en utopi som manusförfattarna efter Roddenberrys död älskade att utmana Jag menade inte så mycket att han existerade, som hur han såg ut. En opersonlig, nästan robotlik dräkt med täckt ansikte, och tilltalet "Citizen" var mest det jag reagerade på. Kändes väldigt typisk sci-fi i stort, men mindre typiskt för Star Trek. Sen så är jag relativt säker på att Kirk i TOS säger att man på jorden har utrotat fattigdom, hunger, krig och kriminalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 26, 2009 Author Report Share Posted May 26, 2009 Jag menade inte så mycket att han existerade, som hur han såg ut. En opersonlig, nästan robotlik dräkt med täckt ansikte, och tilltalet "Citizen" var mest det jag reagerade på. Kändes väldigt typisk sci-fi i stort, men mindre typiskt för Star Trek. Jo, det stämmer. Fast åter igen vet vi nästan inget om det dagliga livet på jorden. Sen så är jag relativt säker på att Kirk i TOS säger att man på jorden har utrotat fattigdom, hunger, krig och kriminalitet. Minns inte det. Samtidigt säger man detsamma i Enterprise. Ändå finns organisationen Terra Prime som är en kriminell organisation med säte på jorden. Tittar man på Sverige idag så har vi i princip ingen fattigdom, hunger eller krig och ganska lite kriminalitet men ändå en polis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Jag menade inte så mycket att han existerade, som hur han såg ut. En opersonlig, nästan robotlik dräkt med täckt ansikte, och tilltalet "Citizen" var mest det jag reagerade på. Kändes väldigt typisk sci-fi i stort, men mindre typiskt för Star Trek. Jag tolkade det som att polisen var en robot. En slags "levande" fartkamera utplacerad på en småväg i bushen. Apropå hoppet. Skulle det inte kunna vara så att bilen nästan hinner få stopp före stupet? Ett par meter mark till och den hade inte störtat. I så fall skulle det räcka med ett ganska litet skutt för att stanna. (Men det såg onekligen ut att gå undan. Ett stila kasande över kanten är väl inte så snyggt på film.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Andra på nätet har gjort tolkningen att det är en polisrobot som syns i Star Trek-filmen. Jag har svårt att släppa tanken på detta när jag väl fick in den tanken i huvudet, så nu kan jag inte heller sedet på annat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Intresant tanke. Det har jag inte tänkt på att det skulle vara. Dock tyckte jag inte att det vara något som hörde hemma i ST rent utseendemässigt. Jag undrar dock om det är menat att vara en robot. Skulle ST göra en vägpolisrobot föreställer jag med att det skulle vara något som inte liknar en människa. Fins det några uttalande om detta från skaparna av filmen? Hur tänkte de, om denu tänkte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts