Jump to content

Bästa avsnitt och aktör

Pjotr'k

Recommended Posts

Jag vill ha lite tips om vilka avsnitt jag borde se av TNG. Har inte råd att köpa hela, så därför vill jag gärna få lite kvalitativa tips, tack.

För övrigt anser jag att Picard tillsammans med Guinan är de bästa rollerna. Picard är så säker under alla situationer. Guinan borde man däremot få se lite mer av - intressant rollkaraktär IMM.

Se chain of command den är fet-bra och vår vän Patric gör en jätte bra insatts där

Absolut!!! Vem kan glömma den redan klassiska repliken "there are four lights!!!!!!".

En annat bra tips är naturligtvis "Best of Booth Worlds", men den kan väl nästan alla utantill. :lol:

Ett bra tips är annars "Birthright", som är bra om man gillar Worf. :klingon:

Mina favoritavsnitt är de flesta som inbegriper handlingar kring Picard eller Data, eller båda på en gång. :)

Chain of Command är riktigt bra, ett av de avsnitt som dröjer sig kvar i huvudet en längre tid. Picard blir tillfångatagen och utsatt för utpressning/hjärntvätt och *ryser* det märks att det är Stewart som är den riktiga skådisen i gänget, han är bara bäst bäst bäst.

Några av mina favoriter:

* Chain of Command del 1&2: "There are four lights!!!"

* Redemption del 1&2: Worf och kligonskt inbördeskrig samt lite Romulansk konspirering.

* Best of Both Worlds del 1&2: Borgavsnitt, så som de SKA vara. + Family, avsnittet direkt efter, som är lite av en fortsättning på BOBW.

* Unification del 1 &2: SPOCK i TNG!!!

* Yesterday's Enterprise, där Guianan spelar en viktig roll.

* Brothers: Brent Spiner som Data, Lore och Dr Soong.

* Relics: Scotty på Enterprise-D.

* Lower Decks: Enterprise-D ur "småfolkets" synvinkel

* Sarek: Sarek på Enterprise.

* The measure of a man: Data - en självständig individ eller Federationens egendom?

* Data's Day: En dag i en androids liv.

Som det kanske syns, så är Picard och Data också mina favoriter.

Jag tänker inte rekommendera några avsnitt efter som jag inte sett speciellt mycket av TNG än (och har en konstiga böjning för avsnitt med tuffa rödhåriga kvinnor, vilken serie som helst, men ingen annan verkar dela den egenskapen med mig...), utan tacka för tipsen då jag inte heller har råd med all TNG och också gillar Picard & Data :)

Om man bara ska köpa en säsong då? Vilken har flest bra avsnitt?

Eftersom att jag nyligen kollade på några TNG-avsnitt från säsong 4 (har DVD-boxen :P ), så kan jag rekommendera några från den säsongen:

Brothers

Data´s Day

Reunion

Devil´s Due

Qpid (TNG gänget i tights :D )

Redemption

Oj, det blev några avsnitt med Picard & Data här oxå :)

Vad gör Patrick stewart när han inte gör Star Trek??

Inga filmer i varje fall, typ X-Men, men inte så mycket mer.....teater kanske?

Jag har en fråga angående denna tråden. Detta är bästa avsnittet ur TNG, men finns det någon allmän tråd om TNG där man kan diskutera allt om serien??

Picard och Data är helt klart bäst!

Ett nytt favorit avsnitt: Deja Q

Jag har en fråga angående denna tråden. Detta är bästa avsnittet ur TNG, men finns det någon allmän tråd om TNG där man kan diskutera allt om serien??

Enligt den förträffliga FAQ - Serierna (om jag får säga det själv :rolleyes: ) finns det ingen särskild tråd om det, nej.

Vad gör Patrick stewart när han inte gör Star Trek??

Inga filmer i varje fall, typ X-Men, men inte så mycket mer.....teater kanske?

Läs om du kan hitta något bland sajterna i Open Directory Project om Patrick Stewart. Där bör du hitta något.

• 2 weeks later...

Intressant, ingen har nämnt Innerlight. Det är en mycket bra episod, kanske till och med min favorit. Det är dock lite svårt att avgöra vilken TNG episod som är bäst då det är så många som är extremt bra.

Darmok är också mycket bra, liksom Sarek.

Min favorit skådespelare är förstås Patrick Stewart ;)

//1st :jemhadar:

Intressant, ingen har nämnt Innerlight. Det är en mycket bra episod, kanske till och med min favorit. Det är dock lite svårt att avgöra vilken TNG episod som är bäst då det är så många som är extremt bra.

Darmok är också mycket bra, liksom Sarek.

Min favorit skådespelare är förstås Patrick Stewart ;)

//1st :jemhadar:

Jag ville ha med "Inner light" och "Darmok" på min lista (se ovan), men tyckte att jag redan hade för många. ;)

Du har rätt i att dem är mycket bra avsnitt.

Höjdpunkter i Darmok:

*Picard berättar historien om Gilgamesh.

*Picard kommunicerar med rymdvarelserna på slutet.

* "Darmok and Jalad at Tanagra" --> "Dathon and Picard at El-Adrel", "Dathon and Picard at the ocean".

"Inner light" är lite småsorligt, särskilt när Picard spelar på flöjten i slutet. Avsnittet har dessutom vunnit en Hugo.

Två avsnitt som man absolut ska se!

Bästa avsnittet: Bride of Chaotica episod : 5+12

Kul, underhållande

Kim: You will never get away with this.

Chaotica: Ohh, but I shall!!

Janeway: Ive assembled my fleet of ..... spiderships.

------------------------------------

Janeway: Listen to me very carefully cause I am only going to say this once: Coffee black!

Neelix: When I got your attention there is....

Janeway: Coffee first.

Captain Proton to the rescue!

:w00t:

Bästa avsnittet:  Bride of Chaotica          episod : 5+12

Kul, underhållande

Kim: You will never get away with this.

Chaotica: Ohh, but I shall!!

Janeway:  Ive assembled my fleet of ..... spiderships.

------------------------------------

Janeway: Listen to me very carefully cause I am only going to say this once: Coffee black!

Neelix: When I got your attention there is....

Janeway: Coffee first.

Captain Proton to the rescue!

:w00t:

Nu var det väl ändå bästa TNG-avsnittet som detta handlade om, eller?