Sotunk Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 Eftersom jag har häpnadsväckande tråkigt just nu, så startar jag ännu ett av dessa meningslösa "vem är bäst"-ämnena: Vem i de fem ST-serierna är den bästa styrmannen? ... och då menar jag inte nödvändigtvis den av dem som är bäst på att utföra sin plikt som "first officer"/styrman, utan också den av dem som är mest intressant som karaktär. Min lista: 1. Kira Nerys - tycker jag om för hennes bakgrund som härdad frihetskämpe/terrorist, för hennes iskalla attityd i pressade situationer, för henne religiösa övertygelse, och för alla de gångerna hon motsätter sig federationens policy på ett, enligt mig, förnuftigt sätt. 2. Spock - ska egentligen, som en vulcan, inte ha någon humor. Ändå så gillar jag honom just för hans humor. 3. Riker - är sämre än Kira och Spock, men bättre än T'Pol och Chakotay. 4. T'Pol - kan jag inte riktigt ta på allvar så länge hon går klädd som hon gör. 5. Chakotay - är tråkig utan gränser. De enda scenerna där jag gillar Chakotay är dem få gångerna som han sätter sig emot Janeway (Scorpion, Equinox t.ex), och de gångerna han kallar henne "Kathryn". Bidra gärna med djupare analyser än jag gjort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 Chakotay absolut.. är ju den äönda jag känner till då men jag tycker han är hellt okej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 spock svarade jag. :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 Spock helt klart måste jag säga, han är den grymmaste som finns typ!!!! Så rationellt tänkande och allt!!! OJOJOJ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 Kira Nerys, utan minsta sekunds tvekan. Hon har sin egen syn på saker och ting, och har styrt på DS9 när Sisko är borta, och gör saker på egen hand. Spock är väl okej, medans T'Pol är en bitch (får man säga så?) och Chakotay, han är mest en möbel i VOY. Riker, hm, ja vad gör han, sitter och tittar på Picard hela tiden, men annars är väl han okej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 Spock! Ingen tvekan om saken. :vulcan: Sedan kommer nog Riker, han är ganska cool även om han är lite mesig. Chakotay däremot är jättemesig (sen får han iofs ingen plats i avsnitten alls, typ) så han hamnar sist. Såg avsnitten The Homecoming, The Circle och The Siege på TSS-treff nu idag, och Kira är ju jättecool! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiberius Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 Admiral Quiet har helt rätt.....jag röstade på den enda tänkbara ...Spock Spock är den som tillför mest som är "first officer", som tvåa kommer William T. Riker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emher Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 Svårt val... Tar nog Riker, eftersom jag tycker är en bra karaktär (samt att TNG är min favvoserie ). Men Spock är alltid Spock.... Kira verkar också bra, men har inte sett nog DS9 för att bedöma. Samma sak med T'Pol. Chakotay gillar jag dock inte speciellt mycket, även fast jag är Voyager fan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sweetycow Posted October 27, 2002 Report Share Posted October 27, 2002 Jag valde Kira för att jag gillar karaktären. Hon kan tänka själv och låter ingen köra över henne. Sedan är DS9 min favoritserie bland Star Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted October 28, 2002 Report Share Posted October 28, 2002 Spock e coolast och bäst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted October 28, 2002 Report Share Posted October 28, 2002 Det verkar jämnt mellan Kira o Spock... Kul att folket gillar Kira Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted October 28, 2002 Report Share Posted October 28, 2002 Det verkar jämnt mellan Kira o Spock... Kul att folket gillar Kira Kira är störtcool! Förutom just det faktumet att hon är väldigt troende gillar jag henne mer och mer. Hon ser normal ut, vare sig våpig eller för käck. Kul med tjejer på höga poster. T'pol gillar jag inte alls, har irriterat mig på henne enda sedan första avsnittet. Det kan ha nåt med att de castade en pin-upbrud för jobbet. Inget ont om pinupmodeller, men i rollen som science-officer på jordens första interstellära rymdskepp passar de inte riktigt. Där är det tvärt om mot Kira, de hade aldrig kunnat ha en människa som ser ut som Jolene Blalock i rollen som first officer, för då hade alla börjat spekulera om hon hade tagit sängvägen till att få jobbet. Däremot nu när hon spelar vulcan blir det lite anorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted October 28, 2002 Report Share Posted October 28, 2002 Kira är störtcool! Förutom just det faktumet att hon är väldigt troende gillar jag henne mer och mer. Hon ser normal ut, vare sig våpig eller för käck. Kul med tjejer på höga poster. T'pol gillar jag inte alls, har irriterat mig på henne enda sedan första avsnittet. Det kan ha nåt med att de castade en pin-upbrud för jobbet. Inget ont om pinupmodeller, men i rollen som science-officer på jordens första interstellära rymdskepp passar de inte riktigt. Där är det tvärt om mot Kira, de hade aldrig kunnat ha en människa som ser ut som Jolene Blalock i rollen som first officer, för då hade alla börjat spekulera om hon hade tagit sängvägen till att få jobbet. Däremot nu när hon spelar vulcan blir det lite anorlunda. Det jag tror är att dom försöker med samma ide som Seven (7/9). En spock-kopia med kurvor. men faktist så är 7 den bätre av dom två men det känns som om dom bara kopierar det som varit bra tidigare och det är sällan det lever upp till orginalet (ja TNG är en kopia av TOS men där är det en stor tids skilnad som gör att det funkar) I DS9 så är nästan alla karaktärer nya och orginella. DS9 saknar en Spock. TOS har ju Spock TNG har Data Voy har Tuvok och sen 7/9 ENT har T'pol Men DS9s närmaste man kommer är kankse Dax eller Odo men det är inte äns nära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted October 28, 2002 Report Share Posted October 28, 2002 Väldigt svårt att välja en favorit eftersom alla har egenskaper som gör dem till bra karaktärer. Spock: Spock är Spock. Vad mer kan man säga? Will Riker: Jag ser Riker som en motpol till Picard. Medans Picard är strikt och regelrätt till sättet så är Riker mer "het på gröten". Tillsammans så bildar de ett balanserat team. Kira Nerys: Vad jag gillar mest med Kira är hennes humör. Hon tar inte skit från nån och är inte sen att ta till handgripligheter när det behövs. Chakotay: Precis som Riker fungerar Chakotay som en motpol till Janeway. Han kan lugna ner Janeway när hennes order blir alltför "galna". Tyvärr har han inte fått tillräckligt med utrymme i serien. T'Pol: Har inte sett så många avsnitt av Ent för att kunna bedömma T'Pol men än så länge tycker jag hon bara verkar irriterande. Kan bero på att jag inte gillar serien så mycket överhuvudtaget. Om jag måste välja en karaktär som min favorit så blir det trots allt Spock. Han är intelligent, logisk och omedvetet komisk. Om det finns en person som kan personifiera Star Trek så är det Spock. Och han tillsammans med Kirk och Bones utgör en oslagbar trio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted October 28, 2002 Report Share Posted October 28, 2002 Röstade självklart inte på Chakotay. En pacifistisk hippie-indian i 23:e århundradet? Kom igen! Rösten dinglade mellan Kira och Spock, men det blev Spock. Även om han också är lite för pacifistisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 För pacifistisk!? Han är den enda vulkan jag vet som har skutit med en klingonsk Bird of Prey! Jag förstår hur du manear, men han ska vara lite halvt pacifistisk, det är ju hela grejejn med att vara vulkan ju. Chacotay däremot... En av de största slaktarna av cardassians får posttruamatisk skräck av lite strider (det var en obelisk nånstans som sände ut bilder av ett krig eller nåt sånt). Jag menar, han är ju menad att vara värsta massmördarn! Ändå går han på som en hippe som menar att man ska söka reda på sin älg eller krokodil eller vilket själsdjurmen nu har. Nej, gör chakotay mer vildsint! Kira har jag inte så mycket erfarenhet av. Har sett några avsnitt och jag gillar henne ganska mycket. Bra med lite *****r anamma i henne. Vilket tar mig osökt till William T. Riker. Jag har fått ganska mycket erfarenhet av TNG tack vara att jag har sett massa avsnitt på WCT-träffarna och att jag har nåt band hemma. Jag tycker han är en ganska bra karaktär som har ett snyggt skägg. Jag tycker också att han balanserar till Picard på ett ganska bra sätt, Riker är nästan allt man kan önska av en first officer, förutom Spocks sarcastiska humor (Vilket jag LÄTT kan identifiera mig med). Och på tal om bra första officerare kommer jag inte helt plötsligt att tänka på TPol. En vulkan med D-kupa i en catsuit. Kan det funka? (död åt) Bearman verkar tro det, jag gör det inte, även om det kan vara kul att se på det ibland. Men nu har jag inte sagt att jag gillar serien så mycker, nejnej. Så, tillslut måste jag säga att om jag var kapten och fick välja en XO, så skulle det med lite konkurans från Kira och Riker bli Spock. Cool i dom flästa situatiooner, och han kan ju vulcan nerve pinch, nåt man bara MÅSTE kunna ute i rymden. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 Alla utför sina plikter gott i respektive serie tycker jag. (Undantag för TPol eftersom jag inte känner den serien så bra än) Spock är spock, som Expendable Ensign säger. Självklart en stor favorit. Hur ofta har han inte kommit på lösningar på problem som räddat Enterprise. William Riker är alltid redo för nya away mission´s. Inte rädd för något. Kraftfullt befäl med respekt. Han ??r mer som kapten än first officer. Som vi flera gånger sett så tar han lätt befäl på Enterprise när Picard blir bortförd av borger, måste byta hjärta eller annat. Kira tyckte jag var en ganska så blek figur det första. Det tog doc inte så lång tid innan jag fick ändra åsikt. Muckar du med henne så bered dig på att blöda. Hon tar inte skit från någon, vet vad hon tycker och skäms inte för det. Chakotay tycker jag har fått en liten roll i Voyager (för att vara first officer). De avsnitten som har handlat om honom har ofta inte varit så bra. Trots detta så tycker jag att han skulle saknas om han försvan ifrån serien. Han säger vad han tycker till Janeway, även när han inte håller med henne. (vilket han ofta inte gör). Ger henne en annan sida av saker och ting. Har visat styrka och beslutsamhet som Voyager´s kapten i Janeways frånvaro. TPol, tja jag har inte sett så mycket på den serien än. Hon känns ännu för blek f??r att tala om. Vulkanier i den serien har ännu bara iriterat mig. De har för mycket känslor. Så vem väljer jag? -Med konkurans från Kira och Riker och även Chakotay bli det Spock. Som Warbird skriver: -Han kan ju vulcan nerve pinch, nåt man bara MÅSTE kunna ute i rymden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 både Kira och B'Elanna har slaktat fler cardassier tillsammans än vad Chakotay lär göra på två tusen år. :cardassian: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 både Kira och B'Elanna har slaktat fler cardassier tillsammans än vad Chakotay lär göra på två tusen år. :cardassian: Då vi inte vet mycket om Chukles bakgrund (vad han gjort) så kan vi inte säga så mycket. men då the maquis största mål var att döda "cardis". och jag tvivlar på att man kan komma upp i rang (inom maquis) utan att ha "slaktat" en hel det själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 30, 2002 Report Share Posted October 30, 2002 Underskatta inte Chakotay! Han är en faigther när det gäller. Att slåss är ju hans hobby. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted October 30, 2002 Report Share Posted October 30, 2002 Underskatta inte Chakotay! Han är en faigther när det gäller. Att slåss är ju hans hobby. Det är mer än hans hobby den var hans yrke. Men han blev en mespropp så fort dom lämnade alfaQ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted October 30, 2002 Report Share Posted October 30, 2002 Underskatta inte Chakotay! Han är en faigther när det gäller. Att slåss är ju hans hobby. Det är mer än hans hobby den var hans yrke. Men han blev en mespropp så fort dom lämnade alfaQ tycker också att han var "hårdare" i början, när det var motsättningar mellan maqui och star fleet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted October 30, 2002 Report Share Posted October 30, 2002 Jag tycker att Spock är bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 6, 2002 Report Share Posted November 6, 2002 Jag tycker att Spock är bäst. Spock är alltid bäst! Han tillhör ju den odödliga trion. Med andra ord, trion Bones, Kirk och Spock är bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted November 9, 2002 Report Share Posted November 9, 2002 Spock är ju alltid Spock så det var väl ingen fråga om saken. Annars är ju Kira en favvorit. En tuff kvinna som vet vad hon vill och inte springer runt i catsuit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts