Gå till innehåll

Bästa "First Officer"?


Sotunk

  

111 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Spock
      33
    • William T. Riker
      35
    • Kira Nerys
      13
    • Chakotay
      15
    • T'Pol
      8


Rekommenderade inlägg

Jag är förvånad att så många var förtjusta i William Riker. Personligen tycker jag han ibland kan vara lite tråkig, för perfekt. Den perfekte kaptenen och tjetjusaren fast han är ju ganska cool... ibland. Men är det inte så att varje serie har en tjejtjusare?

TOS: James T. Kirk

TNG: William Riker

DS9: hmm kanske inte

VOY: Tom Paris

ENT: Trip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag är förvånad att så många var förtjusta i William Riker. Personligen tycker jag han ibland kan vara lite tråkig, för perfekt. Den perfekte kaptenen och tjetjusaren fast han är ju ganska cool... ibland. Men är det inte så att varje serie har en tjejtjusare?

TOS: James T. Kirk

TNG: William Riker

DS9: hmm kanske inte

VOY: Tom Paris

ENT: Trip

Det är T'Pol som är first officer på enterprise.

Det var tänkt att Trip skulle vara first officer på enterprise men när T'Pol fick i uppdrag att studera enterprise så kom dom ju fram till att hon hade högre rank än Trip så då gick Starfleet med på att hon skulle vara first officer på enterprise ;)

Lista på rätt first officer

TOS: Spock

TNG: William Riker

DS9: Kira Nerys

VOY: Tom Paris

ENT: T'Pol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lista på rätt first officer

TOS: Spock

TNG: William Riker

DS9: Kira Nerys

VOY: Tom Paris

ENT: T'Pol

Va sen när är Tom-boy nr One på Voy??

Nu får du nog titta lite bättre på avsnitten då det i alla avsnitt (undantag början av caretaker) är Chukles som är nr på VOyager

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Lista på rätt first officer

TOS: Spock

TNG: William Riker

DS9: Kira Nerys

VOY: Tom Paris

ENT: T'Pol

Va sen när är Tom-boy nr One på Voy??

Nu får du nog titta lite bättre på avsnitten då det i alla avsnitt (undantag början av caretaker) är Chukles som är nr på VOyager

Oj förlåt :rodna: jag skrev visst fel..... Jag har ju följt voyager sedan det började sändas här i sverige så jag borde ju veta att det är Chakotay som är first officer på voyager och inte Tom Paris.... Ska kolla nogare nu när jag skriver :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Som Crayle säger, Chakotay är en möbel. T'Pol är också en möbel, en vandrande hylla, närmare bestämt. Kvar är Riker, Spock och Kira. Jag har sett för lite TOS för att uttala mig om Spock, så kvarstår gör Riker och Kira. Svårt val, faktiskt.

Riker är *väldigt* skojig, har alltid glimten i ögat med allt han gör, och är samtidigt en tuffing med känslor.

Kira är också *väldigt* skojig, har också alltid glimten i ögat med allt hon gör, och är också samtidigt en tuffing med känslor.

Men, Kira är tuffare, hårdare, har mer känslor, har mer glimt i ögat. Det, plus att hon kan säga riktigt hemska saker och samtidigt se glad ut. Fallit mig i smaken sen dag ett (nåja, avsnitt ett, då).

Redigerat pga olämpligt språk.

Redigerad av LaserT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Mitt val stod mellan Riker och T'Pol.

Eftersom TNG är den absoluta favoritserien och Riker så otroligt ball, skön och iskall blev det han jag lade rösten på.

Beträffande T'Pol kan jag inte hålla med alls om vad som sägs om henne i den här tråden. Tycker absolut inte att hon är någon "pin-up-brud" utan att Jolene Blalock är en ruskigt bra och trovärdig skådespelerska. De som poängterar hennes olämplighet på grund av vulgärt utseende håller jag heller inte med. Tycker snarare hon är vacker.

Efter att jag lade rösten på Riker och såg statistiken önskade jag nästan att jag hade röstat på T'Pol i ren sympati...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

sspook och dom andra pöjka är la okey.... men det är dags att släppa in den nya generationen ovh se va dom går för...

ex Chakotay som verkligen är en trevlig figur .. .. men bara för att man släpper in den nya generationen så betyder ju det inte att spook sitter och skämms i ett hörn

DN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...

Det stod mellan Kira och Spock. Spock kanske är den ultimata första officeren man kan ha, men det faller på att jag inte fixar allt det "logiska" i alla lägen.

Så valet blir utan tvekan på Kira. Hon är soldaten i alla lägen, lite het kanske, men utför sina uppgifter utan att klaga. Denna kvinna är outstanding och någon mer erfaren officerare får man leta efter. Det finns väl knappt någon annan i hela ST-kosmos som har hennes stridserfarenhet, hon var ju soldat redan vid 12-års ålder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäste försteofficeren, det måste bli Will Riker. Jag tycker att försteofficeren ska vara någon som kan göra det befälhavaren inte kan. T.ex nå besättningen på ett personligt plan, befälhavaren måste ju hålla ett visst avstånd.

Därför tycker jag att Riker är den ende som gör sitt jobb.

Käre gamle Spock var aldrig menad att vara försteofficer, det skulle "number one" ha varit. Men så skedde icke p.g.a kvinno-hatande producenter :arg: . Han sköter sig som "second-in-command" men inte som försteofficer (kan man vara mer okänslig och opersonlig?) likaså T'Pol.

Kira är inte heller passande, ofta är hon så upptagen med Bajor att hon ibland känns frånvarande.

Chakotay har aldrig fyllt någon större funktion än bollplank för moraliska frågor.

Sen är det faktiskt BARA Picard som valt sin försteofficer, det måste också betyda nånting ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra inlägg Great Bird of the Galaxy, håller med dig om att Chakotay aldrig fungerat som en försteofficer utan ´mer som en moralisk rådgivare åt Janeway.

Will är bra eftersom han har en ganska stark personlighet som framträder honom som en bra försteooficer men en annan bra försteooficer måste vara T'Pol, vi har sett henne flera gånger som tillförordnad kapten över skeppet och hon har klarat sig bra, dessutom är hon en stark kontrast mot den arrogante, känslosamme, tyrannen (nä jag skojar bara) Archer. :)

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 7 månader senare...

Som tng ist gillar jag kvinnotjusaren Riker... Han har ett härligt förhållande med Picard.

Chakotay känns lite lam för det mesta men han kanske är i skuggan av janeway för mycket.

Tpol och spock känns inte riktigt som riktiga first officers av någon anledning utan mer som science officers eller liknande. J.

Redigerad av Supreme Comander JAF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Hmm det är ett svårt val. Jag tycker nog att Kira är den som är bäst som first officer. Hon står upp för det hon säger och låter sig inte tryckas ner av någon. En kämpe kort sagt. Sedan vill jag nog ha Chakotey och Riker på plats nummer två. De är så lika i sina roller men ändå inte. De sätter sig upp mot sina överordnade när det behövs och helt seriöst påpekar när deras respektive kaptener gör något galet (p?? två helt olika sätt i och för sig). På fjärde plats stätter jag T'Pol. Jag fick känslan av att hon inte hade någon större funktion på ombord på NX-01. Jag tyckte att hon mest var i vägen och puttade undan de övriga i besättningen. Eftersom att jag inte har sätt TOS så lämnar jag Spock utanför denna rangordning (det känns fel att dömma en käraktär som jag inte har sätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min röst föll på Riker för att han är skicklig nog för ett eget befäl(något han blivit erbjuden vid ett antal tillfällen och som han numera tackat ja till). :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riker är för mig den ende av försteofficerarna som känns som att han skulle kunna platsa som ett rymdskepps boss. Jag gillar honom, dessutom är han en förträfflig kommendör i bokserien Titan.

håller med fullständigt, om allt. läser just nu del två i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vill mena att även Chakotay och definitivt Spock skulle kunna ta befäl utan problem. Dom har faktiskt mer erfarenhet av befälssituationen än Riker.

Kira är tämligen känslomässig, vilket kanske gör henne minst lämpad att vara kapten av de fyra. Men jag tror ändå hon skulle plattsa, högt befäl och erafaren som hon är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...