Borg1 Posted November 11, 2002 Report Share Posted November 11, 2002 Jag har nu sett alla avsnitt av Voy och TNG. Så nu får jag klara mig på DS9 och på nya avsnitt av ENT allt eftersom de kommer. De olika människoliknande arterna med sina olika kulturer och egenskaper gör den Fantasyvärld som kallas Star Trek spännande. Utomjordningarna brukar oftare vara män än kvinnor i Star Trek. Det har dock varit med kvinnor tillhörande de flesta arter. En del av dessa kvinnor har varit mäktiga och betydelsefulla. Något som har slagit mig är att jag aldrig sett en kvinnlig Ferengi. Har någon annan det? I så fall, i vilket avsnitt? :ferengi: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 11, 2002 Report Share Posted November 11, 2002 Ja, Quark och Roms mamma var med i flera avsnitt av DS9. Jag tror hon är den enda. Problemet med Ferengi-kvinnor är att dem inte bär några kläder, vilket gör det svårt att ha med dem i avsnitten. Quark och Roms mamma har dock lite (med Ferengi-mått) kontroversiella politiska idéer och bär just därför kläder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 12, 2002 Report Share Posted November 12, 2002 Nakna ferengis. Huh, hemska tanke. Kommer inte ihåg vilket men det var ett tidigt TNG avsnitt där en hel planet styrdes av kvinnor och männen var underlägsna (och fruktansvärt mesiga). Riker hade en flört med deras ledaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted November 12, 2002 Report Share Posted November 12, 2002 Nakna ferengis. Huh, hemska tanke. Kommer inte ihåg vilket men det var ett tidigt TNG avsnitt där en hel planet styrdes av kvinnor och männen var underlägsna (och fruktansvärt mesiga). Riker hade en flört med deras ledaren. Jo Angel One hette det. Även i ent har dom haft en sådan koloni med. (se shokwave del 1) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 12, 2002 Report Share Posted November 12, 2002 Ja, Quark och Roms mamma var med i flera avsnitt av DS9. Jag tror hon är den enda. Problemet med Ferengi-kvinnor är att dem inte bär några kläder, vilket gör det svårt att ha med dem i avsnitten. I Enterprise snackar de ju om att de har kvinnorna som handelsvaror ungefär, att de är värda mer om de är vackra osv osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 12, 2002 Report Share Posted November 12, 2002 Ja, Quark och Roms mamma var med i flera avsnitt av DS9. Jag tror hon är den enda. Problemet med Ferengi-kvinnor är att dem inte bär några kläder, vilket gör det svårt att ha med dem i avsnitten. I Enterprise snackar de ju om att de har kvinnorna som handelsvaror ungefär, att de är värda mer om de är vackra osv osv. Det är möjligt. Jag har bara sett "Acquisition" en gång (det är så uruselt att jag inte har någon lust att plåga mig igenom det ännu en gång). Jag är dock osäker på vad det har att göra med vad jag skrev? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 12, 2002 Report Share Posted November 12, 2002 Försökte mest deltaga i diskussionen, men gesten kanske inte uppskattades? Nån annan som vet mer om dessa ferengi-kvinnor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 12, 2002 Report Share Posted November 12, 2002 Försökte mest deltaga i diskussionen, men gesten kanske inte uppskattades? Nån annan som vet mer om dessa ferengi-kvinnor? Jodå. Men när du citerade mig så fick jag känslan av att du ville ifrågasätta något av det jag skrivit, och jag kunde inte fatta vad. En annan sak om Ferengi-kvinnors låga status: Dem har som uppgift att tugga sin makes och sina barns mat åt dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 KANSKE LITE SPOILER MEN INTE SÅ HIMLA VÄRST I DS9 så får Ferengikvinnor mot slutet av serien samma rättigheter som män får de kom på att man kan tjäna mer pengar om kvinnor också får gå i affärer o handla o så Mooooogie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 I DS9 så får Ferengikvinnor mot slutet av serien samma rättigheter som män får de kom på att man kan tjäna mer pengar om kvinnor också får gå i affärer o handla o så Det låter som logik för Ferengis. Kommer ihåg ett avsnitt där Rom skulle gifta sig. Han och hans blivande hadde väldiga diskusioner angående hur bröllops kläningen skulle se ut. Rom vill givetvis att den skulle visa så mycket som möjligt. Bruden var inte lika glad i detta(om jag kommer ihåg rätt så var hon Badjor). (En liten komisk avstickare från ämnet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 I DS9 så får Ferengikvinnor mot slutet av serien samma rättigheter som män får de kom på att man kan tjäna mer pengar om kvinnor också får gå i affärer o handla o så Det låter som logik för Ferengis. Kommer ihåg ett avsnitt där Rom skulle gifta sig. Han och hans blivande hadde väldiga diskusioner angående hur bröllops kläningen skulle se ut. Rom vill givetvis att den skulle visa så mycket som möjligt. Bruden var inte lika glad i detta(om jag kommer ihåg rätt så var hon Badjor). (En liten komisk avstickare från ämnet) Hennes namn är Leeta och hon är en återkommande karaktär i DS9. Hon dök upp för första gången i säsong tre. Ferengi-samhället reformer som Crayle skriver om kom pga Quarks och Roms mammas (vad heter hon?) politiska idéer och hon drev igenom dem genom att gifta sig med Grand Nagus Zek, Fereginars ledande person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Ferengis... ******************************************** små troll. :P Jag kommer osökt (Peter haryson) att tänka på romulanerna och deras kvinnosyn. Vad jag vet så är den ungefär samma som federationens. Nån som vet mer konkret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Ferengis... ************************************************** små troll. :P Jag kommer osökt (Peter haryson) att tänka på romulanerna och deras kvinnosyn. Vad jag vet så är den ungefär samma som federationens. Nån som vet mer konkret? Ja, Romulans ser nog på man/kvinna på samma sätt som Federationen. I olika avsnitt så har vi bl.a. sett om Romulans att: * både män och kvinnor kan vara ledande politiker. * både män och kvinnor kan ha befäl över stjärnskepp. * både män och kvinnor jobbar inom Romulanska säkerhetstjänten Tal Shiar. Det tyder på att könen är åtminstone någorlunda jämställda. Men kanske så finns det skillnader i t.ex. lön mellan man och kvinna, precis som det är nuförtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Kanske det. Vad har romulanerna får pengasystem? Vet att det börjar bli OT. Men men. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 SPOILER::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::: Det finns ett bra avsnitt av DS9 där en :ferengi: -kvinna utger sig för att vara en man. Hon/han blir Quark's högra hand och visar sig vara duktig i affärer. Det måste vara det jobbigaste som finns att vara en ferengikvinna. Det lustiga är att ferengimännen gärna spänner på kvinnor från andra raser och kräver att de skall bete sig som ferengikvinnor. Ferengikvinnorna är kanske inte så fagra, men jag undrar om de har en bättre chans och liv med män av andra raser. Jag personligen skulle tycka att det skulle vara jobbigt att vara ihop med en ferengikvinna, mycket p.g.a att de skall hålla på att vässa sina tänder å'så. Sen har jag lite problem med deras öron, de är lite för stora för min smak. Sen har jag svårt att fatta vad kvinnor av andra raser ser hos ferengimännen? Detta är ett ganska roligt ämne att spåna om, jag menar hur är andra rasers kvinnor att dejta och ha en flurt med? Klingonkvinnor är på något sätt åt andra hållet. Om man gillar att ligga på sjukhus kan man ju dejta dem. Bajorenkvinnor är ju som kvinnorna från Jorden, mer eller mindre, så de kanske inte är så spännande...Samma sak är det med trillkvinnor. Jag kommer ihåg att Sisko träffa på en spännande kvinna som hade spetsiga öron, hon var inte en vulcan utan av en annan ras. Hennes öra hade liksom två spetsiga toppar istället för en som vulcans har. Vad jag har förstått så har kligonmän en speciell dragningskraft på kvinnor av andra raser, är det för att de är så maskulina? Men det kanske är så att det inte spelar någon roll inom det humanoida raserna vem man faller för, bara man blir kär... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Vad kvinnor ser hos ferengimän? Samma som hos jordiska män kanske... pengar :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Personligen är jag glad att jag inte är ferengikvinna - det passar inte mig att gå omkring naken, göra som karln säger och tugga hans mat Och alla pengar i världen skulle inte få mig att dejta Quark - är det Lwaxana Troi som kallar honom för "ugly little troll"? Hursomhelst håller jag med vem det nu var som sa det För att spinna vidare på ditt ämne EoNeel - så eftersom jag föredrar passion så skulle det vara troligast att jag involverade mig med en klingon. De är starka, ståtliga och passionerade och Worf (i alla fall i långt hår) är mums Cardassians är för lömska, vulcans för okänsliga, bajorans för religiösa och romulaner för opålitliga... och en klonad Vorta tilltalar mig inte av flera skäl, en shapeshifter...nä, jag skulle nog inte kunna älska en hög med gegga *fniss* Så förutom klingon så tror jag att jag föredrar triller (sexigt med prickar) eller betazoider (tänk vad skönt att slippa berätta vad man tänker hela tiden ) Eller min egen Will såklart :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Hum...En shapeshifter är kanske mest ombytlig, jag menar att den skulle ju kunna representera alla raser. Men det är ju klart, man kanske endå skulle tänka på dess naturliga status.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Hum...En shapeshifter är kanske mest ombytlig, jag menar att den skulle ju kunna representera alla raser. Men det är ju klart, man kanske endå skulle tänka på dess naturliga status.... <{POST_SNAPBACK}> Dessutom kan de ju inte imitera exakt. Titta på Odo's öron eller ögonhålor. Det nämnde han själv vid något tillfälle, att all hans kraft, eller nåt, gick åt till att imitera krångliga hudveck och sånt. Tänk då vilket hie han skulle ha med en bajornäsa eller klingon panna! För att inte tala om en äcklig ferengi... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 4, 2004 Report Share Posted December 4, 2004 Hum...En shapeshifter är kanske mest ombytlig, jag menar att den skulle ju kunna representera alla raser. Men det är ju klart, man kanske endå skulle tänka på dess naturliga status.... <{POST_SNAPBACK}> Dessutom kan de ju inte imitera exakt. Titta på Odo's öron eller ögonhålor. Det nämnde han själv vid något tillfälle, att all hans kraft, eller nåt, gick åt till att imitera krångliga hudveck och sånt. Tänk då vilket hie han skulle ha med en bajornäsa eller klingon panna! För att inte tala om en äcklig ferengi... :blink: <{POST_SNAPBACK}> Jag kan ju i och för sig tänka mig äckligare varelser än ferengis. Vad sägs om species 8472, de kommer från en flytande rymd, har organiska rymdskepp och vapen och använder sin telepati på ett skrämmande sätt. Sen ser de ut som stora bönsyrsor. Och de är den enda rasen som gett Borg's rejält med stryk. Jag kommer ihåg i ENT säsong ett så var de på en planet, där ett annat "gäng" jagade "sniglar". Dessa sniglar kunde förvandla sig till människor. Tänk att bli kär i en snigel?! Råkade inte den lille kadett pojken från TNG bli kär i en vacker tjej som visade sig vara ett hårigt "monster" egentligen? Det är nog mycket som kan gå fel där ute. Jag är nöjd med min lilla "klingonska". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 4, 2004 Report Share Posted December 4, 2004 Råkade inte den lille kadett pojken från TNG bli kär i en vacker tjej som visade sig vara ett hårigt "monster" egentligen? Det är nog mycket som kan gå fel där ute. Jag är nöjd med min lilla "klingonska". <{POST_SNAPBACK}> Hon var en allasomorf vars naturliga stadium var ett ljusenergimoln typ, men som Odo kunde hon förvandla sig till vadsomhelst, däribland ett hårigt - ohyggligt fult - monster Själv tycker jag att Morn är ganska motbjudande och jag skulle inte kunna tänka mig att dejta den där killen med genomskinlig skalle som Dax är förtjust i - vi får förvisso aldrig se honom men jag kan tänka mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deanna Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Vad kvinnor ser hos ferengimän? Samma som hos jordiska män kanske... pengar :P <{POST_SNAPBACK}> Fy på dig Talar. :P Beträffande Klingonmän och ifall det är deras maskulinitet som lockar. Tror mera att det ligger något i vad MrsRiker säger, att det mera beror på att de är starka, ståtliga och passionerade. Dessutom är de långa och sexiga med långt hår, som Worf på TNG-tiden. Deanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 23, 2004 Report Share Posted December 23, 2004 Råkade inte den lille kadett pojken från TNG bli kär i en vacker tjej som visade sig vara ett hårigt "monster" egentligen? Det är nog mycket som kan gå fel där ute. Jag är nöjd med min lilla "klingonska". <{POST_SNAPBACK}> Hon var en allasomorf vars naturliga stadium var ett ljusenergimoln typ, men som Odo kunde hon förvandla sig till vadsomhelst, däribland ett hårigt - ohyggligt fult - monster Själv tycker jag att Morn är ganska motbjudande och jag skulle inte kunna tänka mig att dejta den där killen med genomskinlig skalle som Dax är förtjust i - vi får förvisso aldrig se honom men jag kan t??nka mig <{POST_SNAPBACK}> Detta med allasomorf är intressant. Hur många sådana raser finns det inom ST-kosmos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted December 23, 2004 Report Share Posted December 23, 2004 (edited) Råkade inte den lille kadett pojken från TNG bli kär i en vacker tjej som visade sig vara ett hårigt "monster" egentligen? Det är nog mycket som kan gå fel där ute. Jag är nöjd med min lilla "klingonska". <{POST_SNAPBACK}> Hon var en allasomorf vars naturliga stadium var ett ljusenergimoln typ, men som Odo kunde hon förvandla sig till vadsomhelst, däribland ett hårigt - ohyggligt fult - monster <{POST_SNAPBACK}> Detta med allasomorf är intressant. Hur många sådana raser finns det inom ST-kosmos? <{POST_SNAPBACK}> Det fanns en tjej i "The Undiscovered Country" som var Chameloid (Chameleon = Kameleont). Hon kunde ändra form i allt utom sina ögon. Hon allt var enorm jätte och liten flicka. Namnet tycker jag var väldigt fyndigt och så ändrade hon inte form via gelé eller ljusblixtar villket jag uppskattade. Så jag hoppas att nästa gång det kommer någon skepnadsbytare ska han/hon vara "Kameleontoid" Sen fanns det en flygande bläckfisk i TAS som kunde ändra skepnad. En Vendorian tror jag att han var. Edited December 23, 2004 by Great Bird of the Galaxy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 I DS9 "Profit and lace" tvingas Quark att klä ut sig till en kvinnlig Ferengi, kanonkul avsnitt och i "rules of acqusition" klär en kvinnlig Ferengie ut sig till man för att göra affärer - också ett bra avsnitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts