Jump to content

Specialeffekter

Essray

Vilken typ av specialeffekter tycker du bäst om?  

37 members have voted

1. 1.

• Datoranimerade
      14
    • Byggdamodeller
      18
    • Essray, din idiot! Du har ju glömt min favorit!!!
      2

Recommended Posts

Vilken typ av specialeffekter föredrar ni? Själv tycker jag att modeller alltid ser coolare ut, medans jag kan förstå att de inte har råd med så fina explosioner och sådant i serierna, som de har i filmerna. Och att det därför blir datorerna som gäller där (tyvärr också, alldeles för ofta samma sekvenser, i VGR speciellt... :( ). Men visst hade det varit fräckt med modeller i sann TOS-films-stil?

Eller? Vad tycker ni? Har jag helt del? Rösta, och berätta varför!!! :)

Edited by Essray

Jag föredrar oftast byggmodeller framför CGI.

Problemet jag har med datoranimeringar är att de ofta saknar "tyngd" (det bästa sättet jag jag kan förklara det på), vilket får dem att se LÅNGT mer overkliga ut än modeller, hur dåliga modellerna än är. De ser ut att vara gjorda av luft, de är inte fasta nog, de är inte .... *suck* kan inte förklara mig bättre. :)

Enterprise NX01 är ett bra exempel på detta.

.. mer hinner jag inte skriva för nu börjar Existenz. ;)

Edited by Sotunk

Bygg modeller kan ju ibland verka lite mer verklighetstroget men man kan ju inte göra häftiga specialeffekter med dem. Särskilt när det blir fight mellan två skepp.

I Star Wars tycker jag Yoda har blivit mycket sämre nu när han är dataanimerad i stället för docka, han ser inte verklig ut men dem kunde ju i alla fall göra häftiga fight scener med honom.

Jag får hålla med Essray och andra att man i Voyager kör samma sekvenser om och om men i säsong 7 har de skärpt sig och man ser ju lite fler häftiga dataanimerade scener, visst!

jag håller hårt på modellerna. håller med en föregående talare om att datoranimeringar saknar tyngd. det blir oftast en alldeles för polerad yta som även om den försöker se smutsig och använd ut bara lyckas se "blank" [i brist på bättre ord] ut. det verkar som det finns stora texturproblem i de flesta datoranimationer. men det börjar ju bli bättre. gollum i sagan om de två tornen är ju ett litet mästerverk, även om man fortfarande ibland kan se de "blanka" ytorna skina igenom. speciellt i ögonen.

Slå inte på mig men jag har för mig att star trek använder modeller till sina rymdskepp.... tror att voy, i alla fall vissa sener, är ett riktigt skepp.

I enterpris är rubbet dataanimerat.

Problemet med dataanimationer verkar vara att de först tänker vilka häftiga eftekter vi kan gör nu ska vi bara hitta på en historia bakom också.

Slå inte på mig men jag har för mig att star trek använder modeller till sina rymdskepp.... tror att voy, i alla fall vissa sener, är ett riktigt skepp.

I enterpris är rubbet dataanimerat.

Problemet med dataanimationer verkar vara att de först tänker vilka häftiga eftekter vi kan gör nu ska vi bara hitta på en historia bakom också.

Skeppet finns ju förutom att det är ju en liten model och dom använder väll det till att filma? eller? :osäker:

• 4 months later...

Röstade på datoranimerat specialeffekter... :) Fast andra alternativet är helt okej den ochså. Kan inte utveckla vidare, är inte direkt hajk på detta ämne. :borg1:

Ska jag vara ärlig så tror jag nog att jag har svårt att skilja dessa åt. Hur ser man skillnaden?

Jag röstade på datoranimerat för att det är vad jag tror att det var om jag tänker tillbaka till de häftiga specialeffekterna som jag har sett. :lugn:

Tycker modeller är häftigast, men man kan ju inte göra dem lika rörliga som en dataanimation. Men dataanimationer ser så "falska" ut, i alla fall i serierna.

De specialefekter jag tycker minst om i star trek är i alla fall explotionerna. De "beter" sig som små explotioner trots att de ska föreställa stora.

Ja Thalaxian du har alldeles rätt.... förstår inte varför vissa filmer med enorm budget som SW måste använda data animationer till allt.....medan i de första filmerna med lägre budget använde de modeller....

Edited by rehnvall

Jag tycker att en blandning av Modeller och data animationer är bra för då ser det lite mer "äkta" ut.

Jag kollade också på "Yesterday's Enterprise" för två dagar sedan och strids scenerna tyckte jag blev väldigt tama i min mening.

I går kollade jag på TNG dvd, säsong 3 (eller var det säsong 2?) på special edition. Där visade de deras lager, där man kunde se de olika modeller för bland annat skeppen, rymdstationer....

Det var helt konstigt, inte visste jag att bland annat skeppen i verkligheten var så små modeller. För att inte tala om vad modellerna är gjorda av. Det var någon rymdstation som var gjord av lock från soptunnan. Helt otroligt! :o När man såg modellerna så var de inte direkt så snygga som man ser dem på film.

Och jag som trodde det var dataanimerat.

Visste ni detta?

I går kollade jag på TNG dvd, säsong 3 (eller var det säsong 2?) på special edition. Där visade de deras lager, där man kunde se de olika modeller för bland annat skeppen, rymdstationer....

Det var helt konstigt, inte visste jag att bland annat skeppen i verkligheten var så små modeller. För att inte tala om vad modellerna är gjorda av. Det var någon rymdstation som var gjord av lock från soptunnan. Helt otroligt! :o När man såg modellerna så var de inte direkt så snygga som man ser dem på film.

Och jag som trodde det var dataanimerat.

Visste ni detta?

Jodå.

De e oftast så dom gör i sci fi. Mycke av den rekvisita tex dom har i star Trek (inte den specialbyggda då som trikorders, phasers etc) är nått skräp de hittat nånstans som dom sedan klistrat på lite grejer och skvätt lite färg på.

När det gäller just modellerna så fixar dom ju till en hel del med hjälp av datorer efter att dom filmat.

Jag tycker det ser mycket mer naturtroget ut med modeller eftersom man inte har riktigt full kontroll då.

• 1 year later...