Essray Posted January 10, 2003 Report Share Posted January 10, 2003 (edited) Vilken typ av specialeffekter föredrar ni? Själv tycker jag att modeller alltid ser coolare ut, medans jag kan förstå att de inte har råd med så fina explosioner och sådant i serierna, som de har i filmerna. Och att det därför blir datorerna som gäller där (tyvärr också, alldeles för ofta samma sekvenser, i VGR speciellt... ). Men visst hade det varit fräckt med modeller i sann TOS-films-stil? Eller? Vad tycker ni? Har jag helt del? Rösta, och berätta varför!!! Edited May 28, 2003 by Essray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted January 10, 2003 Report Share Posted January 10, 2003 (edited) Jag föredrar oftast byggmodeller framför CGI. Problemet jag har med datoranimeringar är att de ofta saknar "tyngd" (det bästa sättet jag jag kan förklara det på), vilket får dem att se LÅNGT mer overkliga ut än modeller, hur dåliga modellerna än är. De ser ut att vara gjorda av luft, de är inte fasta nog, de är inte .... *suck* kan inte förklara mig bättre. Enterprise NX01 är ett bra exempel på detta. .. mer hinner jag inte skriva för nu börjar Existenz. ;) Edited January 10, 2003 by Sotunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted January 10, 2003 Report Share Posted January 10, 2003 Jag tycker byggda modeller är bäst, det ser mera verkligt ut då. CGI saknar ibland ett djup som modeller har narturligt. Fast roligast av allt är nog stop-motion, fast tror ej det används längre idag =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlox Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 Jag valde modeller. Än har inte datoranimationer gått om, men vi är nog där snart. Sen kan det ge mycket bra resultat att kombinera dem båda som t ex i First Contact. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_V Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 Jag valde datoranimationer för att man kan göra bra stridsscener av dem. Slaget mot klingonerna i "Yesterday's Enterprise" gjordes med modeller och den blev inte så bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 Jag valde Datoranimerade, men jag vet itne riktigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lokatt Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 Jag tycker nog att dom byggdamodellerna är lite bättre än dom datoranimerade.. ......Essray, jag håller med dig, i Voy kör dom samma sekvenser om och om igen... <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 Jag valde modeller för att dom ser mer verklighetstrogna ut än vad datoranimeringar gör.... men allt som handlar om datorer är tufft, så jag vet inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 Bygg modeller kan ju ibland verka lite mer verklighetstroget men man kan ju inte göra häftiga specialeffekter med dem. Särskilt när det blir fight mellan två skepp. I Star Wars tycker jag Yoda har blivit mycket sämre nu när han är dataanimerad i stället för docka, han ser inte verklig ut men dem kunde ju i alla fall göra häftiga fight scener med honom. Jag får hålla med Essray och andra att man i Voyager kör samma sekvenser om och om men i säsong 7 har de skärpt sig och man ser ju lite fler häftiga dataanimerade scener, visst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 Bygg modeller kan ju ibland verka lite mer verklighetstroget men man kan ju inte göra häftiga specialeffekter med dem. Särskilt när det blir fight mellan två skepp. Kan man inte? Hela Star Wars IV V och VI är bara modeller, och ser inte det verklighetstroget ut?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 jag håller hårt på modellerna. håller med en föregående talare om att datoranimeringar saknar tyngd. det blir oftast en alldeles för polerad yta som även om den försöker se smutsig och använd ut bara lyckas se "blank" [i brist på bättre ord] ut. det verkar som det finns stora texturproblem i de flesta datoranimationer. men det börjar ju bli bättre. gollum i sagan om de två tornen är ju ett litet mästerverk, även om man fortfarande ibland kan se de "blanka" ytorna skina igenom. speciellt i ögonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 ENT animeringarna ser väldigt blanka ut! I VOY däremot är det mycket bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted January 14, 2003 Report Share Posted January 14, 2003 Slå inte på mig men jag har för mig att star trek använder modeller till sina rymdskepp.... tror att voy, i alla fall vissa sener, är ett riktigt skepp. I enterpris är rubbet dataanimerat. Problemet med dataanimationer verkar vara att de först tänker vilka häftiga eftekter vi kan gör nu ska vi bara hitta på en historia bakom också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted January 16, 2003 Report Share Posted January 16, 2003 Slå inte på mig men jag har för mig att star trek använder modeller till sina rymdskepp.... tror att voy, i alla fall vissa sener, är ett riktigt skepp. I enterpris är rubbet dataanimerat. Problemet med dataanimationer verkar vara att de först tänker vilka häftiga eftekter vi kan gör nu ska vi bara hitta på en historia bakom också. Skeppet finns ju förutom att det är ju en liten model och dom använder väll det till att filma? eller? :osäker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted January 16, 2003 Report Share Posted January 16, 2003 men introt till voy måste väl vara datoranimerat? eller så har jag allvarliga fel på mina glasögon... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted January 19, 2003 Report Share Posted January 19, 2003 Tror att de har en kombination av data animerat och modeller i voy. I serien enterprise ska allt vara datanimerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Röstade på datoranimerat specialeffekter... Fast andra alternativet är helt okej den ochså. Kan inte utveckla vidare, är inte direkt hajk på detta ämne. Ska jag vara ärlig så tror jag nog att jag har svårt att skilja dessa åt. Hur ser man skillnaden? Jag röstade på datoranimerat för att det är vad jag tror att det var om jag tänker tillbaka till de häftiga specialeffekterna som jag har sett. :lugn: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Tycker modeller är häftigast, men man kan ju inte göra dem lika rörliga som en dataanimation. Men dataanimationer ser så "falska" ut, i alla fall i serierna. De specialefekter jag tycker minst om i star trek är i alla fall explotionerna. De "beter" sig som små explotioner trots att de ska föreställa stora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Dataanimerade effekter är bra, men fortfarande så tycker jag att moddeller har mer djup på något sätt. Framför allt så ser skeppen på någpot sätt bättre och verkligare ut då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 29, 2003 Report Share Posted May 29, 2003 (edited) Ja Thalaxian du har alldeles rätt.... förstår inte varför vissa filmer med enorm budget som SW måste använda data animationer till allt.....medan i de första filmerna med lägre budget använde de modeller.... Edited May 29, 2003 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted May 30, 2003 Report Share Posted May 30, 2003 Jag tycker att en blandning av Modeller och data animationer är bra för då ser det lite mer "äkta" ut. Jag kollade också på "Yesterday's Enterprise" för två dagar sedan och strids scenerna tyckte jag blev väldigt tama i min mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 I går kollade jag på TNG dvd, säsong 3 (eller var det säsong 2?) på special edition. Där visade de deras lager, där man kunde se de olika modeller för bland annat skeppen, rymdstationer.... Det var helt konstigt, inte visste jag att bland annat skeppen i verkligheten var så små modeller. För att inte tala om vad modellerna är gjorda av. Det var någon rymdstation som var gjord av lock från soptunnan. Helt otroligt! :o När man såg modellerna så var de inte direkt så snygga som man ser dem på film. Och jag som trodde det var dataanimerat. Visste ni detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UNDO_2000 Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 I går kollade jag på TNG dvd, säsong 3 (eller var det säsong 2?) på special edition. Där visade de deras lager, där man kunde se de olika modeller för bland annat skeppen, rymdstationer.... Det var helt konstigt, inte visste jag att bland annat skeppen i verkligheten var så små modeller. För att inte tala om vad modellerna är gjorda av. Det var någon rymdstation som var gjord av lock från soptunnan. Helt otroligt! :o När man såg modellerna så var de inte direkt så snygga som man ser dem på film. Och jag som trodde det var dataanimerat. Visste ni detta? Jodå. De e oftast så dom gör i sci fi. Mycke av den rekvisita tex dom har i star Trek (inte den specialbyggda då som trikorders, phasers etc) är nått skräp de hittat nånstans som dom sedan klistrat på lite grejer och skvätt lite färg på. När det gäller just modellerna så fixar dom ju till en hel del med hjälp av datorer efter att dom filmat. Jag tycker det ser mycket mer naturtroget ut med modeller eftersom man inte har riktigt full kontroll då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted March 28, 2005 Report Share Posted March 28, 2005 Byggda modeller. Varför? De ser helt enkelt verkligare ut! Visst, det är snyggt hur man kan få till det med datorerna idag. Nästan så det ser verkligt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norts82 Posted March 31, 2005 Report Share Posted March 31, 2005 (edited) data helt enkelt snyggast :ferengi: Edited March 31, 2005 by Norts82 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts