Jump to content

TOS

Sotunk

Recommended Posts

Först idag så slog det mig att diskussionen om TOS är pinsamt låg på det här forat. Det finns fram till denna dag ETT ämne dedikerat till TOS, till serien som la grunden för att vi överhuvudtaget har något att prata om här.

Det är dags att göra något åt den saken:

Vad anser Du om TOS? Är den:

1. En förlegad 60-talsserie med kassa specialeffekter och rekvisita, dåligt skådespeleri och tramsiga storylines.

2. En briljant serie om mänsklig natur blandad med en liten dos action, en stor dos spänning, massvis med underbar humor och med oslagbar personkemi mellan de tre ledande karaktärerna.

3. Annat.

Själv väljer jag nummer två. :) Faktum är att TOS just nu ligger tvåa på min lista av favoritserie.

Har Du n??gra speciella favoritavsnitt?

Av de avsnitt jag har sett (75%) så är mina tre favoriter just nu:

* Journey to Babel

De främsta anledningarna är tre och de heter Sarek, analys av Vulcans och ovanligt många aliens.

* The City on the Edge of Forever

"Let's get the hell out of here," utalat av Kirk i slutet, säger allt om varför det här avsnittet är bra.

* The Doomsday Machine

Spänning, action och Spock "in command".

Vilken är Din favoritkaraktär?

För min del så blir det (efter en hel del velande fram och tillbaka mellan honom och Spock) Dr. Leonard "Bones" McCoy och det för att han är så skojigt cynisk och teknikfientlig. Hans ständiga kritik av Spock är dessutom dö-kul! :)

jag ansluter mig helt klart till punkt två. serien har sina skavanker i teknikområdet men har ett så pass stort hjärta och ofta bra manus som dock ibland faller på taskigt genomförande. men som sagt, det är en mycket bra serie. personkemin mellan de tre ledande karaktärerna är ju som sagt obetalbar.

min favorit är helt klart bones. han verkar vara den mest trovärdiga av karaktärerna. kirk och spock ??r extremer båda på sitt sätt medan bones reagerar så som man själv ofta skulle reagerat i en liknande situation. kirk är den rena känslan, spock är logiken [döh.. :P] och hjärnan medan bones är en mix av de två. han är ingen främling för känsloutspel, men har ändå ett långt utvecklat intresse av logik - något som han och spock diskuterar en hel del gånger. sen är han ju som sagt komisk också, och har en härlig ironisk ådra. bones all the way!

serien i all ära, men det som jag tycker cementerade tos-gänget var filmerna. men det kanske inte hör hemma här... ;)

Fortsättning

Ledsen jag kom på lite mer så det får bli ett inlägg till.

Trubble with the tribbles är ju helt enkelt jätte rolig. :D

När jag var på Star trek visning i Ängelholm såg jag en film om Trekkies. Helt otroligt! Bland annat berättade en av skådespelarna från TOS att han fick ett brev av en kvinna som tänkte ta livet av sig. Han lyckades få kvinnan att ge upp de destruktiva planerna. Hon började studera till ingenjör och blev helt frisk från sin depression. Vilken makt Star Trek har och vilken makt kända personer kan ha.

Jag skulle känna mig ganska maktlös om jag fick ett sådant brev. Detta visar på stor medmänsklighet.

star trek har hjälpt otaliga människor. har en artikel i en best of the best of trek bok [ja, det är en skum titel] om hur star trek tos har hjälpt människor. det som gör att jag gillar tos så mycket är det faktum att karaktärerna har hjälpt mig också. i perioder sedan jag var 15 har jag varit tvungen att gå i strid med depressioner. när allt har varit nattsvart har det funnits vissa ljuspunkter som jag har kunnat vända mig till och bones i tos är en sån ljuspunkt. därför är jag ganska partisk när jag diskuterar tos... ;)

trouble with tribbles är som sagt urkul... :D

s.p.o.c.k.s låt med samma titel är urkul även den... :D

Edited by autumnfire

Jag gillar tos, visst finns det avsnitt som inte är bra, men så är det väl med alla serier. Såg om amok time för ett tag sen på en tysk kanal, givetvis var det tyskdubbat, ganska kul.

Visst är specialeffekterna dåliga med dagens mått, men de gjorde var de kunde med budgeten de hade. Jag har börjat samla på tosdvderna. Har inte kommit så långt än eftersom jag prioritar tng boxarna först. Har två tos volymer hittills. Jag har sett ca hälften av alla avsnitt.

Edited by Phlox

Det blir ju nr. 2 här såklart.

Visst är effekterna gammla med våra mått mätta, men det är en del av charmen med serien.

Just sampelet mellan Spock, Bones och Kirk är det som gör serien så bra. Och hade TOS inte funnits hade nopg inte vi suttit här iodag och diskuterat Star Trek. För Star Trek är inte Star Trek utan TOS.

tja,

utan TOS och dess framgångar den rönte under 60-70-talet så hade vi inte haft någon fortsättning på ST  :)

All heder åt TOS, taskig teknik men stort hjärta och bra portion med humor :D

Det roliga är ju egentligen att TOS inte hade några större framgångar under 60-talet. Serien las ju ner på grund av dåliga tittarsiffror. Det var ju tack vare att serien hade så pass trogna fans som det blev en långfilm. Filmerna var ju i mångt och mycket mer framgångsrika än serien.

men det var väl egentligen inte tänkt att det skulle bli en långfilm? från vad jag har hört så skulle tos återuppstå, men när budgetkostnaden tickade iväg så tog de fotot de hade gjort till den nya serien och klippte om det till star trek: the motion picture. det verkar ganska troligt när man ser filmen, eftersom uniformerna bytas ut lite hipp som happ mellan scenerna.

Jag för min del har inte sett det.. :( Men men var ju långt innan min tid...  :rolleyes:

VA?? du kan väl ha sett TOS även om de spelades in på 60-talet... jag var inte heller född då, men jag har sett en del avsnitt ändå.

Eller har jag missuppfattat det hela nu? :rodna:

Edited by seven of nine

men det var väl egentligen inte tänkt att det skulle bli en långfilm? från vad jag har hört så skulle tos återuppstå, men när budgetkostnaden tickade iväg så tog de fotot de hade gjort till den nya serien och klippte om det till star trek: the motion picture. det verkar ganska troligt när man ser filmen, eftersom uniformerna bytas ut lite hipp som happ mellan scenerna.

Serien gick under arbetsnamnet Star Trek: Phase II. Tydligen så spelade Star Wars framgångar roll i varför Phase II fick bli film istället för tv-serie. Exakt hur Paramount resonerade i det här fallet minns jag inte.

Phase II skulle ha alla karaktärerna från TOS förutom Spock, och det pga Leonard Nimoy tackade nej till rollen. En ny Vulcan vid namn Xon skulle ersätta honom.

Jag tror inte att scenerna i TMP är material som spelades in för Phase II. Jag såg några klipp från serien en gång (med Xon bl.a.) och där bar alla skådespelarna uniformer som vara snarlika de i TOS.

Jag är faktiskt glad att de beslutade sig för filmen istället för en serie. TOS utan Spock hade känts väldigt fel.

Här är en bild på hur bryggan tydligen var tänkt att se ut.

Edited by Sotunk

Varning det är ett långt inlägg. Ni får gärna hoppa över mitt inlägg Varning

Vad anser Du om TOS?:

1 En förlegad 60-talserie med kassa specialeffekter och rekvisita, dåligt skåderspeleri och tramsiga storylines

2. En briljant serie om mänskliga natur bland med en liten dos action, en stor dos spänning, massvis med underbar humor och med oslagbar personkemi mellan de tre ledande karaktärerna.

3. Annat

Jag väljer nr
2. En briljant serie om mänsklig natur blandad med en liten dos action, en stor dos spänning massvis med underbar humor och med oslagbar personkemi mellan de tre ledande karaktärerna
självklart :D . TOS är den bästa sf-serie om jag jämför den med övriga sf-serie/film från 60-talet och 70-talet, tycker jag. (Jag beklagar för att jag har glömt vad de heter.) Det beror inte på specialeffekter och rekvisita mfl utom handlingen och vision i Star Trek. Jag tycker att social och teknik mfl i TOS ( och Star Trek) ser nästan verklighetstrogen ut eftersom jag alltid är intresserad av naturvetenskap och astromoni mfl och jag blev inspiread av Star Trek s vision .Jag minns de färgranna "disketter"( som Spock/ Bones/besättning arbetade med) i TOS-serien, då fanns det de jättestora, kumpliga och kanske opraktiska databand på 60-talet ( i verkligheten). De svarta (tråkiga) disketterna gjorde intåg först på slutet av 1970-talet tror jag. Jag tror att många grejor bland annat teknik kanske kommer bli verkligt. (Oj förlåt mig att mitt pladdret håller på bli OT)

Tänk er vilka underbar visoion Star Trek! :) Tack vare TOS att jag började titta på andra sf-serie och sf-film men jag anser att TOS är överlägsen än andra sf-serier/filmer (om jag inte jämför den med de nya versionerna av Star Trek).

Har Du några speciella favoritavsnitt?
Jag måste bekänna en sak först. :rodna: Jag har nämligen alla 79 st TOS-avsnitter och piloavsnitt hemma. :rodna: Det är lite svårt att välja favoritavsnitt eftersom det beror på min humör.

The Chage (Pilotavsnitt) Det är en verklig bra avsnitt. det handlar om man möter okänd som kan vara ond eller god. Om vad fanstasti och verklig är. En personlig skäl till varför den här avsnitt är "unik" eftersom det är lite "sensation" för att många tv-tittare (flesta män) på denna tiden reagerade ganska häftigt på att en utomjordisk varelse samarbetade med alla nationer från jorden i samstånd och fred. First Officer (NumberOne som spelades av Majel Barnett) som gav order till besättningen i kaptens frånvaro, råkade vara en kvinna.

Tomorrow is Yesterday (säsong 1). Jag tror att det är den första tidresan TOS-Enterprise gjorde eftersom jag är galen i tidsparadox och denna avsnitten är fulla av rolga repliker om syn på 60-atlet och framtiden.

The Tholian Web (säsong 3) Det handlade nästan enbart om förhållandet mellan Spock (utomjordisk) och McCoy (människa). Hur löste de prblem utan Kirks hjälp( kapens frånvaro) i denna avsnitt är rätt intresstant, tycker jag.

I, Mudd (säsong 2) är en verklig roliga och knäpp avsnitt. Jag skrattar hela tiden genom hela avsnitten

The Trouble with Tribbles (säsong 2) Jag älskar dessa gulliga tribbles!

Vilka är Din Favoritkaraktär?

Jag velade ganska länge mellan Spock och McCoy eftersom jag anser att de är båda bästa! Om jag måste välja en av dem ,blir det :vulcan: eftersom jag tror att tack vare Spock för TOS existerade och Spock representerade icke-jordisk varelse för alla tv-tittare på något sätt tycker jag. Om jag frågar någon, som inte är intresserad av sf och star trek vem Spock var. Det är säker att någon svarar på ett ungerfärlig sätt ; Människa med spetsiga öron.

Ursäkt för jag skrev dålig svenska

//Nettan

Edited by Nettan

Jag tror att jag hamnar ngnstan mellan alternativ ett och två. Jag hör bänmligen inte till dem som avskyr TOS, men inte heller till dem som höjer den till skyarna(undantaget vissa av filmerna). Jag tycker att lagom TOS är bäst.

Det som jag gillar med TOS är: Spock/McCoy-inteaktionen :lol: , de är ju båda så oerhört roliga. Sättet att lösa problem på, och med det menar jag att de ofta har en lite mer filosofisk lösning, till skillnad från Technobabble-varianten i senare serier. T ex så kanske Kirk snackar omkull en dator genom att förklara hur människan är i sin natur eller så, ist för att som i senare serier t ex låta Janeway bygga om Seven Of Nines bioimplantat till att bli immuna mot kraftfält, eller skicka ngn skum partikel som räddar alla.(Nu fanns det väl även sådant i TOS, men, men...).

Det som jag inte är lika förtjust i med TOS är: Att det kan vara lite sega avsnitt ibland, iom att det är svårt att göra t ex aktionscener med de specialeffekter man hade tillgängliga. (tro nu inte att jag är ngn obildad, råbarkad "skjua,slakta, döda"-filmsfantast, som inte kan uppskatta andra typer avsnitt. Så är det inte!!! Men det finns ju en måtta för hur långsama saker man orkar med).

Att interiörerna inte alltid är de vackraste (maskin, sjukhytten och kaptensstolen är ju mkt tydliga exempel).

i och med att jag är lite kluven på detta vis, så kan jag ju säga att jag gillar att se på TOS i lagom mängd. Ett eller två avsnitt i rad räcker gott, annars blir det lite för mycket IMO.

Edited by Essray

• 7 months later...

Vad anser Du om TOS?

2. En briljant serie om mänsklig natur blandad med en liten dos action, en stor dos spänning, massvis med underbar humor och med oslagbar personkemi mellan de tre ledande karaktärerna.

Det var länge sedan jag såg serien. När den visades har jag minnen av att jag gillade den starkt.

Idag är jag mer petig t.ex med effekterna och skulle nog inte uppskatta den dåliga med reksvita som TOS anses ha jämfört med idag.Det är stor skillnad med kvaliten. Det som gjorde TOS så bra, anser jag var den goda kvaliten på skådespel mellan de olika kakatärerna.

Hur många här har sett TOS?

:D Solklart nummer 2. Tos är en riktigt bra serie som förtjänar all ära den kan få!

Filmerna är också riktigt bra specielt the undiscoverd country! Sen är ju bones otroligt rolig med sina: "I am a doctor not a......" :D Sen finns ju spock! Han var rolig ibland men i the voyage home så är han mycket rolig! :D Som när han ska försöka svära och när han gör en vulcan neck pinc på en punkare :lol: ! :vulcan:

• 5 weeks later...
  • 3 weeks later...