Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Det är bara att beklaga att inte fler läser databasen - vi jobbar stenhårt med innehållet på databasen och är det ett så dåligt intresse som du verkar påskina så kanske vi skall lägga ner hela databasen (och forat ryker då med, förstås, då allt hänger ihop) och skrota hela idén?

Förlåt om jag är lite hård, men jag är faktiskt saligt trött på alla kommentarer om att "nej, databasen är vi inte intresserade av", när vi lägger ner så mycket arbete och tid på den. Det är inte roligt när man såååå sällan hör någon säga något positivt om arbetet - det enda vi hör är kommentarer som din här ovan - noll intresse.

  • Svar 467
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Men är det verkligen så illa? Jag har visserligen bara varit med här i tre år men jag har inte hört något liknande om att man inte är intresserade av databasen. När man är ny här eller är trött i mössan så glömmer man vår eminenta databas när man frågar om saker. Men det har väl inte varit till den så milda grad? Inte enligt mej, ackumulerat, dom senaste tre åren i alla fall.

Jag tycker v??ldigt mycket om vår databas och kikar in titt som tätt för att läsa, kolla bilder, ta reda på fakta och fundera/fantisera. Dessutom kanske det är så att det är många som inte är medlemmar som kikar in på databasen och då utför ju vi ett slags public service och public relations. :)

Postad

Nu skrev jag faktiskt inte att alla gör som jag. Jag skrev att jag kan tänka mig att det finns fler som jag. Ingen idé att spela döende svanen, bara för att alla inte är superintresserade av att läsa igenom hela er eminenta sajt. Nyheterna kommer ju upp på forumet, varför kan jag då inte få annonsera om Stockholm Trekkers Trekdagar här också? :( Kanske det kan uppmana någon som står i valet och kvalet att våga komma till ett sådant evanemang. Det var absolut inte menat att nedvärdera er sajt, och jag ber helhjärtat om ursäkt för att jag uppenbarligen har sårat allas berörda, dvs alla ni som jobbar med sajten, känslor.

Postad (redigerade)

Databasen får verkligen inte ryka. Den är jättebra när man vill kolla upp något och för en 2-3 år sedan då jag nyss upptäckt den läste jag igenom den som en galning :P

Och var det inte så att databasen hade 300 besökare per dag medans forumet bara hade 100? Det måste väl bevisa något. Men jag tror att de som först och främst besöker databasen är de som inte är medlemmar på forumet...

Redigerad av Mr Trek
Postad

Jodå, det kanske var lite överreagerat, men ibland måste man bara pysa ut och berätta hur man känner. RoLaren - jag vet att du inte sade att alla skriver eller tycker så, och jag vet att många tittar på databasen. Tror heller inte att det är någon risk i dagsläget att webbplatsen skulle läggas ner.

Men, och detta är ett viktigt "men", av alla kommentarer om databasen är kanske 60% sådana som låter som "nej, det är jag inte intresserad av", "det där har ni gjort fel" och liknande mer på den negativa skalan. Någon vis person har sagt att för varje rent negativ åsikt behöver man få höra fem positiva åsikter för att väga upp det negativa. Det skulle isåfall behövas vara 17% negativa och 83% positiva (istället för uppskattade 60/40). Vi söker inte bekräftelse i den meningen, men ni förstår säkert att de spontana positiva kommentarerna är de som ibland gör att vi överhuvudtaget orkar hålla på ett tag till.

Du får gärna berätta om kommande Trek-evenemang i detta forum, men du behöver inte lägga in hela programmet, för det har vi redan på databasen. Hänvisa gärna till Stockholm Trekkers och Databasens sida (precis som du gjorde i gårdagens inlägg).

Postad (redigerade)

En sak till... jag vet inte om ni andra redaktörer faktiskt tänker så här, men när någon påpekar något litet fel i databasen (thamupp har t ex påpekat några för mig på sistone) tycker jag man skall ta det som en positivt, dels för att de vill hjälpa till (och det är det som hela databasen har byggts av, folk som vill hjälpa att utveckla en riktigt bra svensk ST-sida!), och sen också för att om de upptäckt fel har är de uppenbarligen läst databasen väldigt noggrant :)

EDIT: Min stavfelssjuka är dock inget positivt...

Redigerad av Mr Trek
Postad

Mr Trek: Sådana påpekanden är jättebra att få veta - vad jag tänkte på var kommentarer som att "varför skriver ni om det här ämnet, för det är ju ändå inte intressant". Tack för att du förtydligade. Snart kommer vi även att få en lättare väg att påpeka rena stavfel och att skicka in småförbättringar till artiklar. Det blir jättebra, för ärligt talat - artiklarna behöver överlag förbättras. Som databasen är nu ser det i första hand ut som en översiktlig beskrivning i de flesta artiklar och visst kan man behöva förbättra.

Postad (redigerade)

Problemet är väl att ni har en så stor konkurent i memory-alpha. P.g.a. den sidan har jag i princip inte varit inne på databasens informationssidor mer än en gång eller två för att se hur det ser ut. (Det är inte främst för informationsskillnad jag väljer mem-alpha - snarare det språkliga. Jag avskyr svenska scifi-ord :P)

Dock tycker nog många fortfarande att det är trevligt och mysigt att diskutera på svenska och därmed blir forumet mer intressant än själva databasen för en hel del av oss.

Dock är det väl antagligen inte dessa som är de som mest klagar så det kanske är litet av en "moot point".

Vad jag hur som helst försöker säga är att jag håller med RoLaren. För många av oss är de två delarna av sidan i princip skilda entiteter. Visst är det tråkigt för dem som jobbar hårt med sidan, men det är som det är när det finns konkurens.

Edit; Sen kan det ju också nämnas att ett aktivt forum nog endast har en positiv effekt på databasen i stort. Det faktum att det knappt förekommer några "riktiga" startrek-diskussioner på forumet skadar nog databasen.

Ok, det var kanske lite offtopic.

Redigerad av Fmi
  • 3 veckor senare...
Postad

Till Star Trek-treffen i Göteborg den 20 februari (Släkten är värst) kommer jag som vanligt att åka bil från Ulricehamn till Göteborg. Jag samåker gärna och kan ta upp folk utmed riksväg 40 (Borås, Bollebygd, Delsjömotet, etc). Hör av er.

  • 1 månad senare...
Postad

Den 11 april 2010 har Yttre Rymdens Nation, eller YRN som vi vanligtvis säger, temadagsvisning med Star Trek-tema. Filmerna Star Trek II, III och IV kommer att visas.

Visningen hålls i Dramastudion i Humanisthuset, på Umeå universitet, börjar kl. 13:00 och pågår till ca kl. 21:00 (kortare middagspaus mellan film III och IV, någon gång runt 17:30). För deltagande krävs medlemsskap i YRN, vilket kostar 30 kr för en termin, eller 50 kr för två. För detta facila pris får man även tillträde till övriga delar av vårens program.

Postad

Mig veterligt finns det inget släktskap mellan YRN och DQT. Jag har iofs bara varit med i YRN sedan 2006 och redan då var väl DQT en insomnad förening? Jag vill dock minnas att DQT på den tiden det begav sig (första halvan av 00-talet) höll till uteslutande i Östersund, vilket talar emot ett sådant släktskap.

  • 3 veckor senare...
Postad

Verkar vara riktigt kul avsnitt!

Själv skall jag gå på Göteborgstreffen den 24 april. Programmet är inte släppt än, men det blir remastrade TOS-avsnitt samt avsnitt ur andra TV-serier än Star Trek men som har någon form av koppling till Star Trek. Det skall också bli riktigt intressant, att se vilka avsnitt som treffgruppen har valt!

  • 5 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Den 17 oktober 2010 har Yttre Rymdens Nation ännu en temadagsvisning med Star Trek-tema. Filmerna Star Trek V, VI och Generations kommer att visas.

Visningen hålls i Dramastudion i Humanisthuset på Umeå universitet, börjar kl. 13:00 och pågår till ca kl. 21:00 (kortare middagspaus mellan film VI och Generations, någon gång runt 17:30). För deltagande krävs medlemsskap i YRN, vilket kostar 30 kr för en termin, eller 50 kr för två. För detta facila pris får man även tillträde till övriga delar av höstens program.

EDIT: Som The Holy Three mycket riktigt påpekar, skall datumet rätteligen vara den 17 oktober. Skyllder på sömnbrist :rodna:

Redigerad av Essray
  • 7 månader senare...
  • 2 månader senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...