Gå till innehåll

Deep Space Nine


Excelsior

Vilken säsong av DS9 är bäst?  

50 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • # 1
      0
    • # 2
      3
    • # 3
      0
    • # 4
      2
    • # 5
      6
    • # 6
      12
    • # 7
      18


Rekommenderade inlägg

Ska du köpa DS9-boxarna, så måste du nästan köpa allihopa (förutom möjligtvis den första). Det blir nog ganska svårt att hänga med i storyn annars. :)

Jag röstade på säsong nummer sex. Anledningar: A Time to Stand, Rocks and Shoals, Behind the Lines, Favor the Bold, Sacrifice of Angels, You Are Cordially Invited, Statistical Probabilities, Waltz, Far Beyond the Stars, Honor Among Thieves, Wrongs Darker Than Death or Night, Inquisition, In the Pale Moonlight, Valiant och Tears of the Prophets.

... många höjdaravsnitt i den säsongen.

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstade på säsong sex av precis samma anledning som Sotunk. Fast egentligen hade man ju kunnat välja vilken som helst av säsongen förutom möjligen ettan.

Om man ska köpa DS9 boxarna ska man nog köpa alla. För den serien är så himmla bra.

Japp DS9 är en sådan serie där man nästan behöver ha sett allt för att hänga med (inte riktigt men nästan)

sen så har ju säsong 1 det bästa avsnittet (av all trek) Duet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga. Vad jag har sett så har DS9 hållt samma höga standard genom i stort sett hela serien. Så jag lägger min röst på säsong 5 bara därför att den har ett av mina absoluta favorit avsnitt (om man räknar komiska såna) "Trials and Tribble-ations".

Själv kommer jag att skaffa alla boxarna om de någonsins släpps. Känns som man väntat en evighet nu.

Redigerad av Expendable Ensign
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska köpa DS9 boxarna ska man nog köpa alla. För den serien är så himmla bra.

Det är just det som är problemet, jag är inte säker på om jag är beredd att lägga ner sju tusen på hela serien. Det var därför jag ville veta vilken säsong som var den bästa.

Att man behöver alla säsonger för att hänga med i serien tvivlar jag inte på, serien kallas ju inte "Deep Space Soap" för intet... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag vill också köpa boxarna. Men inte de "dåliga". Typ 4an och uppåt. Resten kan man köpa sen när man har hund, villa, fru, barn och xc 90.

Men för att jag ska kunna hänga med i storyn behöver jag ju nog se några, tänkte att man kunde hyra några av de. Vilka är betydande för storyn under säsong 1-3? Nämn också avsnitt som är riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också köpa boxarna. Men inte de "dåliga". Typ 4an och uppåt.  Resten kan man köpa sen när man har hund, villa, fru, barn och xc 90.

Men för att jag ska kunna hänga med i storyn behöver jag ju nog se några, tänkte att man kunde hyra några av de. Vilka är betydande för storyn under säsong 1-3? Nämn också avsnitt som är riktigt bra.

för det första så är det bästa avsnitten av DS9 i säsong 1 (duet)

för det andra så finns bara säsong 4 att hyra (samt piloten)

DS9 är inte som ex B5 där man måste se alla avsnitt för att hänga med. DS9 är inte hälller som VOy då man inte behöver ha sett ett ända avsnitt innan för att lätt veta vad som tidigare hänt (inget)

Men jag rekomenderar att du köper alla säsongeran då det finns mycket att hämta i alla 7 av dom. men om du nu måste strunat i en säsong så är det nr 1 som får stå kver i butiken. men säsong 2 och 3 är några som man behöver ha sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också köpa boxarna. Men inte de "dåliga". Typ 4an och uppåt.  Resten kan man köpa sen när man har hund, villa, fru, barn och xc 90.

Men för att jag ska kunna hänga med i storyn behöver jag ju nog se några, tänkte att man kunde hyra några av de. Vilka är betydande för storyn under säsong 1-3? Nämn också avsnitt som är riktigt bra.

Det finns en utveckling och ett sammanhang i DS9 som skiljer sig en del från de andra serierna. Många avsnitt innehåller händelser som helt förändrar förutsättningarna för kommande avsnitt.

Även om jag fick störst utbyte av senare säsongerna så hade jag inte fått samma upplevelse av dem om jag inte sett de tidigare säsongerna.

Visst finns det enstaka utfyllnadsavsnitt man skulle kunna hoppa över. När manusförfattarna använder "resetknappen" på slutet spelar avsnittet inte någon roll för fortsättningen. Jag har dock förstått att en del av de avsnitt jag fann meningslösa är andras favoriter.

För bästa möjliga utbyte av DS9 rekommenderar jag att se hela serien i ordning. Kanske kan du samarbeta med andra som är intresserade av DS9 och på så sätt hålla kostnaderna nere?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för tipset!

Iförsäg så kostar bara första säsongen 130 kr typ att hyra för mig. Jag tror jag sak göra så här:

1. hyra deep space nine första säsongen under typ ett halvårs tid. (avsintt för avsintt då)

2. köpa TNG säsong 3 på dvd i maj (har de två första).

3. köpa TNG säsong 4 på dvd efter sommarjobbet.

4. Köpa säsong 2 a la DC9 efter det någon gång.

Då håller jag budgeten och har två löpande serier på gång. Eller tycker ni att jag ska försätta med TNG och sedan efter några år börja med DC9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omväxling är ju oftast bra. Efter att ha köpt och sett alla säsonger av TNG på rad känns det som om jag tröttnat lite på just den serien. Fast det är i och för sig lättare att hänga med i handlingen (speciellt DS9's) om man håller sig till en serie åt gången. Men jag skulle nog rekomendera att växla mellan TNG och DS9 i alla fall.

Tillägg: Det blev visst lite snurrigt det där. Hoppas du förstår vad jag menar. ;)

Redigerad av Expendable Ensign
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Dessa DS9 avsnitt har jag sett

Sacrofice of Angels

Defiant

Sword of Khailas

The Siege of AR-588

och alla av dom är bra men inget av dom är dom bästa

Jag tycker att alla är bra....

Sacrofice of Angels innehåller det jag som mest gillar med Star Trek! Strider!

Defiant innehöll mitt Favoritskepp, Sword of Khailis och The Siege of AR-588 var kanske inte så bra men tillräckligt...

Redigerad av Bromma_Herman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så var det dessa "one-liners" igen med bara en åsikt utan något som förklaring till varför man tycker på ett visst sätt. SKÄRPNING!

Yes sir! Ska bli! :D

Ja jag väljer säsong 7 och av den enkla anledningen att det är i den säsongen jag sett flest avsnitt i. :P Sen är inte de sista avsnitten så dåliga heller.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Härliga tider!

En av mina kompisar har köpt säsong 1 av DS9 på DVD. Och själv har jag precis beställt säsong 2 på filmmix.com

Tillsammans ska vi nog plöja oss igenom hela serien. Och det är det värt! Deep Space Nine är verkligen en superb serie! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... svårt val. Men jag röstar på tvåan, för det var den säsongen som gjorde mig till en inbiten "niner"...

The Circle-trilogin är helt suverän. Dessutom finns det många guldkorn innan Dominion & The Arc-eran, bl a Necessary Evil, Blood Oath och The Wire är några avsnitt av många som tar fram djupet i karaktärerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu måste jag tyvärr göra alla lite besvikna...Jag anser inte att DSN är lika bra som alla de andra i serien. Jag ska inte säga så mycket för jag har bara sett 4 avsnitt, men det räckte!Det var för långtråkigt, och man kände inte det där lilla extra som man känner när man ser VOY och TNG. Men många säger att slutstriden i DSN ska vara bra, men jag vägrar köpa en hel säsong på dvd bara för att få se en slutstrid i några minuter... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag tyvärr göra alla lite besvikna...Jag anser inte att DSN är lika bra som alla de andra i serien. Jag ska inte säga så mycket för jag har bara sett 4 avsnitt, men det räckte!Det var för långtråkigt, och man kände inte det där lilla extra som man känner när man ser VOY och TNG. Men många säger att slutstriden i DSN ska vara bra, men jag vägrar k??pa en hel säsong på dvd bara för att få se en slutstrid i några minuter... :blink:

Som du själv säger så har du bara sett 4 avsnitt och som alla vet så finns det dåliga avsnitt i alla serier. och efter endast 4 avsnitt hur kan du då veta något om hur resten av serien är.

Och då DS9 inte är som voyger så är slutstriden nästan halva sista avsnittet (ca 40 min) samt så finns en uppbyggnad till striden på ca 6 säsonger samt att de sista 10 är en stor Arc som knyter samman nästan alla trådar i slutet.

Sen så är slutstriden bara kanske 10% av totala stider i Ds9.

Och nu som jag säger ganslka ofta här.

Man kan omöjligt dömma en hel serie utan att ha sett serien.

Det vore som att dömma Voyager efter att bara ha sett avsnittet 11:59

eller att dömma ut TNG genom att se "Shades of Gray"

Snälla sluta dömma Ds9 när ni (ni vet vilka ni är) knapt sett några avsnitt.

Redigerad av Morn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du själv säger så har du bara sett 4 avsnitt och som alla vet så finns det dåliga avsnitt i alla serier. och efter endast 4 avsnitt hur kan du då veta något om hur resten av serien är.

Väl rutet broder!

DS9 förtjänar verkligen ett bättre öde än att dömas efter bara fyra avsnitt.

Vad är det egentligen med serien som är så tråkigt? IMM är DS9 den ända serien som har lyckats att göra

intressanta s k "character-building-episodes", vilket gör serien unik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...