Nina Janeway Postad 3 Juni, 2003 Författare Rapport Postad 3 Juni, 2003 Ett annat avsnitt som jag inte gärna kollar på mer än en gång vart 5:e år är VOY: "Mortal Coil" när Neelix möter sin syrra när han har dött... Mycket tråkigt avsnitt som inte direkt tillför något till serien. *gäsp* Joho då. Mortal Coil är ett enligt mig jättebra avsnitt som verkligen lyfter fram Neelix' karaktär och visar andra sidor av honom än hans skämtsamhet och glädje. För att citera recensionen på min Voyager-sajt: "Neelix är nog en av mina favoritkaraktärer i Star Trek: Voyager. Han är rolig, lättsam, uppmuntrande, ja, helt enkelt oumbärlig för stämningen ombord. Han är ju morale officer och ship's cook (han lagar nog god mat också, fast jag vet inte, hans matlagning är tydligen ett stående skämt bland seniorofficererna!) Därför blev jag lite ledsen när jag såg det här avsnittet, dock innan slutpartiet, för jag blev orolig för att han hade fått men för livet, att han hade förändrats till det sämre. Jag tyckte om det här avsnittet, för det var en skildring av hur en allvarlig händelse kan förändra en människa, eller i det här fallet: en talaxier. Man får se en annan sida av Neelix, inte den vanliga roliga optimisten. Ett starkt avsnitt! 4 av 5." Detta inlägg kan starkt relateras till forumtråden Star Trek's "töntar"
StarTrekin Postad 4 Juni, 2003 Rapport Postad 4 Juni, 2003 Jag tycker att ett av de sämsta avsnitten i VOY är "Nemesis". Vad jag har märk är att dåliga avsnitt kan ha ett mycket bra budskap, det är då väldigt synd att de blivit dåliga. Jag håller med att TOS-avsnitt som är dåliga kan vara riktigt roliga. (Det gäller alla gamla filmer/serier)
Nina Janeway Postad 10 Juni, 2003 Författare Rapport Postad 10 Juni, 2003 Jag tycker att ett av de sämsta avsnitten i VOY är "Nemesis". Vad jag har märk är att dåliga avsnitt kan ha ett mycket bra budskap, det är då väldigt synd att de blivit dåliga. Jag tycker också att Nemesis var rätt tråkigt! Det var en annorlunda överraskning där i slutet, men jag har aldrig gillat Chakotay-avsnitt. Jag har alltid tyckt att han var tråkig och så! Har för mig att jag har sagt det ett par gånger förr dock.
Lokatt Postad 10 Juni, 2003 Rapport Postad 10 Juni, 2003 Ja, håller också med er. Ett annat sådant typiskt ''Chakotay avsnitt'' är ''tatto'' óch det är enl. mig också ett dåligt avsnitt i Voy....
Karl Postad 10 Juni, 2003 Rapport Postad 10 Juni, 2003 Tänk om man hade gjort ett Chakotay-Neelix avsnitt, det hade nog tagit död på många trogna Star Trek fans.
Nina Janeway Postad 11 Juni, 2003 Författare Rapport Postad 11 Juni, 2003 Tänk om man hade gjort ett Chakotay-Neelix avsnitt, det hade nog tagit död på många trogna Star Trek fans. Njae, det hade varit rätt... intressant. Faktum är att jag en gång betecknade Neelix som min fjärde favorit-Voyager-karaktär, och det gör jag nog fortfarande för han är go! Att sätta ihop honom med vem som helst i besättningen (förutom Kes kanske), och sen göra ett avsnitt av det, kan bli tämligen intressant eftersom Neelix utmärker sig så mycket. Nu snackar jag Neelix och Tuvok då alltså! Vad jag har hört så skall TNG-avsnittet "Shades of Grey" vara väldigt dåligt, då det bara är en massa flashback-klipp från tidigare avsnitt. Det sägs att manusförfattaren t o m ångrade sig efter att han/hon skrivit det. Nu vet jag inte om du har sett avsnittet, det torde du ha gjort eftersom det visades på senaste Star Treffen och du var med där. Hursomhelst så tycker inte jag att det är ett dåligt avsnitt, jag gillar Riker och det var intressant att se tillbakablickarna. Faktum är att jag gillar tillbakablickar! Även om det kanske inte anses knåpa ihop ett nytt avsnitt, så gör det det ändå på sitt vis. Av VOY tror jag att jag tycker det var ''Year of Hell'', tyckte att de var för krångligt. Det blev ju bara tillfixat med en tidsresa i slutet, så jag tyckte att det känndes som om man sett hela avsnittet i onödan. Herregud människa, vad är det du säger? Year of Hell är ett av Voyagers bästa avsnitt, så fantastiskt bra och spännande! Annorax och Krenimerna var riktigt intressanta att se, klara paralleller till, vad heter den, 'En världsomsegling under havet'. Jag bryr mig inte om vad folk säger om resetbuttons och liknande, även om det kan kännas snopet att händelserna inträffar, men ändå inte. <_<
zebmac Postad 15 Juni, 2003 Rapport Postad 15 Juni, 2003 Ett fruktansvärt dåligt avsnitt från andra säsongen av voyager är "The Thaw"... En Skräckens clown terroriserar en hel civilisation i en datorstyrd värld... Det avsnittet vill jag aldrig se igen! I vanlig ordning kommer väl Nina Janeway till undsättning igen...
Nina Janeway Postad 18 Juni, 2003 Författare Rapport Postad 18 Juni, 2003 (redigerade) Vad menar du med det, zebmac? Att jag kommer att säga att The Thaw är ett bra avsnitt? Då ska jag be att få överraska dig med att jag inte heller gillade det avsnittet. Jag tyckte det var übertråkigt när jag såg det, för han clownen var så konstig. Hela situationen var mysko på nåt vis. Så det så Redigerad 27 Augusti, 2003 av Nina Janeway
MrsRiker Postad 20 April, 2004 Rapport Postad 20 April, 2004 Ett fruktansvärt dåligt avsnitt från andra säsongen av voyager är "The Thaw"... En Skräckens clown terroriserar en hel civilisation i en datorstyrd värld... Herregud ja det avsnittet är dåligt, det hade jag förträngt Annars har jag idag fått DS9 säsong 4 på DVD-box och kan nominera avsnittet "The visitor" i kategorin som sämsta avsnitt. :sjuk: Det utvecklar inte historien eller karaktärerna, det var osedvanligt smörigt och bara så ohyggligt ointressant att jag hade lust att snabbspola framåt. Vad i hela fridens namn tänkte de på när de gjorde det avsnittet egentligen?
Karl Postad 21 April, 2004 Rapport Postad 21 April, 2004 Hmm, de två sämsta avsnitten i Voyager serien är nog *trummvirvel*... "The Thaw" och "Tuvix". Jag tycker man redan har sagt det som behövs säga om The Thaw. Om avsnittet "Tuvix" så måste det ha varit den värsta mixningen av två karaktärer. Jag trodde först att detta avsnittet skulle bli kul eftersom de båda karaktärerna skiljer sig så mycket i sättet ifrån varandra, men jag hade fel. Jag tycker att det bara urartade sig och blev en flummig smet. Jag fick inte ut något viktigt ifrån detta avsnittet tror jag. Några komentarer från någon som inte tycker som jag om avsnittet "Tuvix" skulle vara kul, eller är detta ett avsnitt som inte så många tycker om?
Quiet Postad 21 April, 2004 Rapport Postad 21 April, 2004 TNG's "Preemptive strike" vilket var bra ända tills slutet då Ro Laren beslutade sig för att föråda Starfleet. Då förlorade jag all respekt för den karaktären. Underligt hur man kan tycka så olika, jag tyckte att avsnittet blev väldigt bra just för att slutet tog en vändning man inte hade räknat med att en amerikansk TV-serie skulle göra. Att den plikt-trogna (om än komplicerade) karaktären väljer terroristernas sida! Grymt snyggt inlindat också, man förstår hennes val till 100%. Synd bara att USA har blivit ett så otryggt land i allt vad politik heter, att de aldrig skulle våga göra en liknande vändning i Enterprise.
rehnvall Postad 21 April, 2004 Rapport Postad 21 April, 2004 Håller med Expendable Ensign. Finns några mer. Evakuering liknar nybyggare, star fleet ska evakuera bönder/urinvånare/religösa knäppskallar etc och de kan inte fatta att de kommer att dö om de stannar, trotts att star fleet försöker förklara det för dem och ger löfte om att de kan återvända efter katastrofen eller förflytas till en likvärdig planet. Sjukdom En eller flera av besättningen drabbas av en okänd och dödlig sjukdom. Som alltid kan botas med lite teknobabel de sista 5 min och karaktärerna får aldrig några bestående men. Trots att deras DNA muterat till något helt okänt. En annan variant är att skeppets dator får ett virus eller skepet fångas av någon helt okänd alien artefakt.
MrsRiker Postad 22 April, 2004 Rapport Postad 22 April, 2004 Håller med Expendable Ensign. Finns några mer. Evakuering liknar nybyggare, star fleet ska evakuera bönder/urinvånare/religösa knäppskallar etc och de kan inte fatta att de kommer att dö om de stannar, trotts att star fleet försöker förklara det för dem och ger löfte om att de kan återvända efter katastrofen eller förflytas till en likvärdig planet. Sjukdom En eller flera av besättningen drabbas av en okänd och dödlig sjukdom. Som alltid kan botas med lite teknobabel de sista 5 min och karaktärerna får aldrig några bestående men. Trots att deras DNA muterat till något helt okänt. En annan variant är att skeppets dator får ett virus eller skepet fångas av någon helt okänd alien artefakt. Och enligt mig, den ultimata "hatkategorin": Något går fel på holodeck Någon i besättningen går in på holodeck för lite avkoppling och det slutar alltid med att säkerhetsspärren är urkopplad, det går inte att stänga av, någon har programmerat om hela skiten eller dylikt. Fler besättningsmedlemmar skickas in för att ta reda på vad som har hänt, och fler blir fast i holodecket. Så mycket som går fel med de där holodecken så är det ett under att folk fortsätter att använda dem. Såg ett avsnitt igår senast, ur DS9, säsong 4. Det är berömvärt dock att det dröjde ända till s4 innan de föll för frestelsen och gjorde ett sånt avsnitt
Captain Proton Postad 22 April, 2004 Rapport Postad 22 April, 2004 Några komentarer från någon som inte tycker som jag om avsnittet "Tuvix" skulle vara kul, eller är detta ett avsnitt som inte så många tycker om? Här håller jag inte med dig. Tuvix är inte ett jättebra avsnitt men den får verkligen en att tänka om den moraliska aspekten. Är det rätt eller fel att "döda" Tuvix? Sen tycker jag att han som spelar Tuvix var bra, man ser både Tuvok och Neelix i samma person. Första gången gillade jag inte den så mycket men andra gången så uppskattade jag den mycket mer. ;)
Morn Postad 23 April, 2004 Rapport Postad 23 April, 2004 (redigerade) Annars har jag idag fått DS9 säsong 4 på DVD-box och kan nominera avsnittet "The visitor" i kategorin som sämsta avsnitt. :sjuk: Det utvecklar inte historien eller karaktärerna, det var osedvanligt smörigt och bara så ohyggligt ointressant att jag hade lust att snabbspola framåt. Vad i hela fridens namn tänkte de på när de gjorde det avsnittet egentligen? Nu blir jag nästan upprörd. "THe Visitor" är ett av dom bästa enligt mig. (strax efter Duet och arena (TOS)) Men det du säger att "Det utvecklar inte historien eller karaktärerna" så vill jag säga att nästan alla voy avsnitt är sådana utan utveckling. Tony Todd Rules (han som spelar den gamle Jake) Redigerad 23 April, 2004 av Morn
MrsRiker Postad 23 April, 2004 Rapport Postad 23 April, 2004 Annars har jag idag fått DS9 säsong 4 på DVD-box och kan nominera avsnittet "The visitor" i kategorin som sämsta avsnitt. :sjuk: Det utvecklar inte historien eller karaktärerna, det var osedvanligt smörigt och bara så ohyggligt ointressant att jag hade lust att snabbspola framåt. Vad i hela fridens namn tänkte de på när de gjorde det avsnittet egentligen? Nu blir jag nästan upprörd. "THe Visitor" är ett av dom bästa enligt mig. (strax efter Duet och arena (TOS)) Men det du säger att "Det utvecklar inte historien eller karaktärerna" så vill jag säga att nästan alla voy avsnitt är sådana utan utveckling. Tony Todd Rules (han som spelar den gamle Jake) Hihi, så intressant att smaken kan vara så olika. Själv är jag en sucker för VOY och håller inte med alls om vad du säger Självklart finns det dåliga avsnitt även där, tex det där i säsong två när Kes drabbas av ocampa-puberteten i förtid :sjuk: *fniss* Tony Todd är jättebra, men han är bäst som hirogen tycker jag
Pjotr'k Postad 23 April, 2004 Rapport Postad 23 April, 2004 The Visitor är inte alls särskilt dålig, IMM. Visst utvecklar den inte karaktärerna, men det ger oss en ökad förståelse av dem. Alla avsnitt där tidsparadoxer äger rum har en tendens att inte utveckla de karaktärer som bara finns i en alternativ tidslinje, men visst upptäcker vi väl mer av potentialen hos rollkaraktären? Och så vill jag bara uppmana alla er som tycker olika om VOY- och ENT-avsnitt att bege er till Databasen och dess avsnittssida - tyck till med röstning och kommentarer där. Då ökar vi databasens värde!
OnO Postad 14 September, 2004 Rapport Postad 14 September, 2004 TNG's "Preemptive strike" vilket var bra ända tills slutet då Ro Laren beslutade sig för att föråda Starfleet. Då förlorade jag all respekt för den karaktären. Underligt hur man kan tycka så olika, jag tyckte att avsnittet blev väldigt bra just för att slutet tog en vändning man inte hade räknat med att en amerikansk TV-serie skulle göra. Att den plikt-trogna (om än komplicerade) karaktären väljer terroristernas sida! Grymt snyggt inlindat också, man förstår hennes val till 100%. Synd bara att USA har blivit ett så otryggt land i allt vad politik heter, att de aldrig skulle våga göra en liknande vändning i Enterprise. <{POST_SNAPBACK}> Jag förstår inte varför du kallar Maquiserna för terrorister??? Du borde säga Rebeller eller frihetskämpar! I övrigt håller jag med, Visst gjorde Ro Laren rätt. Hon följde sitt hjärta! Ett grymt bra avsnitt!
Pjotr'k Postad 15 September, 2004 Rapport Postad 15 September, 2004 Jag har flyttat två inlägg rörande "Maquis - terrorist eller frihetskämpe" till diskussionen Maquis.
T'Pol Postad 15 September, 2004 Rapport Postad 15 September, 2004 ja gillar typ inga star trek voyager avsnitt som handlar om enbart Chakotay. tycker han e så tråkig å seg å alla dessa indian grejer, eller va det nu e, som han jämt ska snacka om. tycker lixom inte att indianer ha me star trek att gör.. :sjuk:
MrsRiker Postad 3 Mars, 2005 Rapport Postad 3 Mars, 2005 Som det är nu på databasens förstasida, så om man klickar på rubriken "avsnitt" så finns det till höger en topp-tiolista för varje serie med de avsnitt som har fått högst betyg av besökarna på den här sidan. Jag skulle tycka att det var roligt om det fanns en motsvarighet fast med "dåliga" avsnitt - de tio avsnitt som har fått sämst betyg av oss. Är det någon mer än jag som skulle tycka att det var kul? Går det att göra såna? Eller är det bara onödigt och ett dåligt förslag? Edit: en tio sämsta-listA, skulle det såklart vara, inte en listE
Worf Postad 3 Mars, 2005 Rapport Postad 3 Mars, 2005 låter som en bra idé.... lite så där varnande till dom som inte vill se dom dåliga avsnitten(tror mig det finns personer som inte vill se allt utan bara det bästa)
Pjotr'k Postad 3 Mars, 2005 Rapport Postad 3 Mars, 2005 Samtidigt som det också kan vara nyttigt (och roligt...) att se vissa dåliga avsnitt. Bra idé - känner Jocke för lite kodning igen?
Kai Dukat Postad 4 Mars, 2005 Rapport Postad 4 Mars, 2005 (redigerade) Detta vore fantastiskt roligt. Jag måste nog erkänna att jag älskar att gott mig i misslyckanden som jag själv inte är inblandad i. Mina hatobjekt är ju självklart Shades of Gray i TNG. men också de så kallade spegel-universum-avsnitten i DS9 är riktigt riktig dåliga. Redigerad 4 Mars, 2005 av Kai Dukat
Jocke Postad 5 Mars, 2005 Rapport Postad 5 Mars, 2005 Bra idé - känner Jocke för lite kodning igen? Javisst, jag känner alltid för att koda Har b??rjat kolla på det. Något kommer att dyka upp om ett tag.
Rekommenderade inlägg