Jump to content

Sämsta avsnitten?

Recommended Posts

Forumledarens kommentar:

Från början var denna diskussion en röstning med 10 olika alternativ. Det fungerade inte med så få alternativ, så röstningsdelen togs bort. Däremot behåller vi själva diskussionen. Jag har dock rensat bort alla inlägg som inte ledde någon vart, däribland mitt svarsinlägg.

I denna diskussion skall följande diskuteras:

Vilket avsnitt i Star Trek-sagan tycker ni är sämst? Ni måste motivera varför ni tycker som ni gör, annars anses det som flaming. Ni får heller inte göra påhopp på andra forummedlemmar, då detta är ohyfsat och kan anses som flaming. Nämn ingenting som är en spoiler (allstå sådant som inte visats på svensk television tidigare), samt upphör er så bra som ni kan.

Om detta inte följs stängs ämnet omedelbart. De som bryter mot reglerna blir också listade och riskerar påföljd i enlighet med forumreglerna.

Varför är jag så övertydlig om detta? Jo, för att en diskussion om det sämsta avsnittet lätt kan spåra ur. Vi har sett det hända förr, så det är inget unikt i sig.

Tack för er uppmärksamhet!

Amiral Pjotr'k

Okaj, ordet "sämst" är en definitionsfråga då det är många saker som gör ett avsnitt dåligt. Jag röstade på Threshold eftersom det är ett praktexempel på ett besvikelseavsnitt som kunde ha blivit ett av de bästa om manusförfattarna inte förstört det... *vet ej vem som skrev det* Jag stör mig så mkt på det!

Sen så finns det nog fler "dåliga" TNG och ENT avsnitt. Jag kan inte bedöma TOS och DS9 som helhet eftersom jag inte har sett alla avsnitten där, men jag VET att jag skulle hitta många dåliga avsnitt i TOS! Se bara på avsnittet Shore Leave! Så inninorden dåligt.... yikes. Därför tog jag med det avsnittet som alternativ. :P

Så vad säger ni? Vilka är de sämsta avsnitten i ST? Vilka borde finnas med på listan?

Edited by Pjotr'k

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad jag har hört så skall TNG-avsnittet "Shades of Grey" vara väldigt dåligt, då det bara är en massa flashback-klipp från tidigare avsnitt.

Jag tycker inte att det var så värst dåligt. Jag såg det nu i veckan och tyckte faktist att det var rätt bra. Men jag förstår idén med att ett avsnitt som enbart är ihopsatt av flashback-klipp skulle vara dåligt för det kan ju ses som tecken på fantasibrist hos manusförfattarna.

USS_VOYAGER, jag håller med dig om att 11:59 var ett dåligt avsnitt. Det var tråkigt och det var ingen ST-touch på det.

Proton, The Fight var verkligen trist ja. Jag som alltid har tyckt att Chakotay-avsnitt är tråkiga anser detsamma om detta avsnitt, speciellt kombinerat med boxning!! Gud...

Gul Tahel, varför är TOS Spock's Brain ett dåligt avsnitt? *nyfiken* Spoila inte. :D

Edited by Nina Janeway

"I Borg" tycker jag var extremt jobbigt. En tråkig borg som är mesig. Inte det minsta elak. Inte något borg alls i Hugh. Visserligen så började han bli medveten om sin individualitet och alla tyckte att han var gullig, men det är ju inte något husdjur det handlar om. Egentligen är han ju en farlig borg och de borde använt honom för att försöka skada borgerna. Nu lyckades ju visserligen det ändå fast bara i liten skala.

Min åsikt, mycket iriterande avsnitt, skulle gått vidare enligt planerna. Istället så blev alla fästa vid det lilla "husdjuret" Hugh.

Think Tank i VOY är ett av de sämsta avsnitten i VOY.'

Speciellt det faktum att "George" från Seinfeld är med! :blink:

Förklara varför du tycker som du gör, annars tar jag bort ditt inlägg.

Jag vill också varna alla i förväg. Alla inlägg som inte förklarar varför man tycker som man tycker (något mer än en halv mening borde man faktiskt kunna trycka ur sig om man nu kommit fram till att avsnittet är det sämsta) kommer jag eller de andra forumledarna att ta bort då de bryter mot reglerna.

[uSS_VOYAGER, jag håller med dig om att 11:59 var ett dåligt avsnitt. Det var tråkigt och det var ingen ST-touch på det.

Proton, The Fight var verkligen trist ja. Jag som alltid har tyckt att Chakotay-avsnitt är tråkiga anser detsamma om detta avsnitt, speciellt kombinerat med boxning!! Gud...

11.59 var faktiskt inget dåligt avsnitt. Att man fick en ny syn på det hela var otroligt bra.

Proton, The Fight var medelmåtta med Boxning e riktigt tråkigt.

Ni som gillar det har ju iaf Rocky filmerna. Nåt tillochmed jag kan titta på.

Tjuntatje (Stavade jag rätt) var dock ett dåligt avsnitt. Det var mycket uppenbart vad som skulle hända och det är mycket tråkigt i ett ST avsnitt

Think Tank was mycket segt avsnitt och att dom helt plötsligt lyckades överlista saken var inte trovärdigt. Sedan var prisjägarna sega.

Edited by Bromma_Herman

Av VOY tror jag att jag tycker det var ''Year of Hell'', tyckte att de var för krångligt. Det blev ju bara tillfixat med en tidsresa i slutet, så jag tyckte att det känndes som om man sett hela avsnittet i onödan.

Hmmm, av TNG (har bara ses-1 *tyvärr*) är det nog ''the Final Outpost''. Jag vet inte varför, men jag gillade bara inte det...

Ursäkta, The Last Outpost ska de såklart vara... :rodna:

Edited by Lokatt

Hmmm, av TNG (har bara ses-1 *tyvärr*) är det nog ''the Final Outpost''. Jag vet inte varför, men jag gillade bara inte det...

NU får du nog förklara dig då det inte finns något avsnitt av TNG som heter så

Kan det möjligtvis vara avsnittet "The Last Outpost". :)

Den är ju fet med Armin som den första ferengin

Sånt här är så himla onödigt. Nitpicking kallas det på engelska och det är inte bra för nånting. Du måste varit väldigt seg om du inte fattade vilket avsnitt som menades. Att då skriva ett sånt inlägg kan ju bara vara för att vissa att du kan mer trek....Grattis. Forat har blivit grymt segt senaste tiden pågrund av att det är alldelles för många såna här "jag-vet-bättre-än-dig"-inlägg...

suck.......

Sånt här är så himla onödigt. Nitpicking kallas det på engelska och det är inte bra för nånting. Du måste varit väldigt seg om du inte fattade vilket avsnitt som menades. Att då skriva ett sånt inlägg kan ju bara vara för att vissa att du kan mer trek....Grattis. Forat har blivit grymt segt senaste tiden pågrund av att det är alldelles för många såna här "jag-vet-bättre-än-dig"-inlägg...

suck.......

För det första så viste jag inte vilket avsnitt han tänkte på då det finns många avsnitt för som kan kallas ''the Final Outpost'' '( TNG piloten skullan man kunna kalls det listan blir snabt lång och sen så har man avsnitt med liknande namn som ex final misson mfl.) samt att man inte fick någon beskrivnign om det eller när avsnittet är.

sen för det andra så sa jag inte vilket avsnitt han tänkte på. Det hade jag gjort om jag viste vilket han tänkte på.

Sen vad är det för fel på att säga vad som är rätt när någon säger fel? Ja folk (de som skriver fel) kanske tom. lär sig hur det ska vara och är tacksamma att det finns folk som säger vad som är rätt.

Edited by Morn

• 2 weeks later...

Hmm...

För det första tycker jag inte att något avsnitt är dåligt jag skulle föredra att säga mindre bra. Det är intressant att se att man har olika uppfattning. "Year of hell" är en av mina favoriter i Voy och någon tyckte att det var dåligt :( Threshold är till och börja med en bra story som spårar ur väldigt på slutet - synd. Men goda skådespelarinsatser gör att avsnittet ändå är servärt om än inte allra bäst.

Jag kan inte för tillfället komma i håg något avsnitt som är exeptionellt dåligt. Anledningen är väl att jag kommer mest i håg de som är bra. En sak som jag inte gillar i Voyager är avsnitt där de fokuserar allt för mycket på seven. Det kan bli tjatigt efter ett tag. En del sådana avsnitt kan bli bra men det är ju inte bra för en serie om man fokuserar för mycket på en av karaktärerna. För övrigt gillar jag Voy väldigt mycket.

Jag har märkt att många av de avnsitt som jag tycker är dåliga kan placeras i olika kategorier:

* Nybyggare

Det finns en del riktigt dåliga avsnitt som handlar om "nybyggare". Dessa är ofta envisa bönder som vägrar göra vad de blir tillsagda och är helt oresonliga på alla sätt. Det spelar ingen roll om planeten håller på att gå under eller bli invaderad eller något liknande. De vägrar lyssna. Ibland önskar jag att man strålade ner med phasers på stun setting och skjöt alla.

* Medlare

Handlar om exentriska personer som ska transporteras någonstans för att medla mellan olika raser. Dessa irriterande personer lyckas alltid ställa till bekymmer på ett eller annat sätt.

* Kapare

Att Starfleets flaggskepp Enterprise borde vara säkert från kapare är självklart. Trots detta lyckas änd?? en mängd olika varelser att ta över skeppet (och även andra skepp), ofta mitt framför näsan på besättningen. Jag vet inte om detta beror på att säkerhetsperonalen är inkompetent eller att besättningen helt enkelt är så godtrogna att de går på vad som helst men irriterande är det i alla fall.

**SPOILERVARNING**

Två avsnitt jag sett nyligen som irriterat mig extra mycket är TNG's "Preemptive strike" vilket var bra ända tills slutet då Ro Laren beslutade sig för att föråda Starfleet. Då förlorade jag all respekt för den karaktären. Det andra avsnittet är "Sanctuary" från DS9s andra säsong där 3 miljoner Skrreeans vill bosätta sig på Bajor. När de inte får det så anklagar deras ledar Kira för att inte ha hjälpt till.

**SLUT PÅ SPOILERVARNING**

Som tur är så håller de allra flesta Star Trek avnsitt toppen kvalité för finns det en sak jag hatar så är det att se avsnitt som gör en förbannad.

Edited by Expendable Ensign

• 2 weeks later...

Är det bara jag som tycker att de sämsta avsnitten (Spocks Brain) helt plötsligt blir de bästa...erhm....bättre? Just pga att de ÄR så otroligt dåliga.

Med andra ord: Seriöst försök till filmmakeri som flippar ut helt = Kalkon = Kult = TOS

Jag säger bara den långa figuren i Gamesters of Triskelion med huggtänderna. Vad tänkte de med? Bara genom att titta på honom så förstår man att det skall bli ett av de sämsta avsnitten någonsin. Men jag gillar alla färgerna i avsnittet. Ett tydligt försök att göra häftiga specialeffekter på 60-talet med taskig budget.

Dock bör tilläggas att TOS nog är den enda generationen som klarar av detta. Ett dåligt avsnitt i TNG förblir nog dåligt hur man än vänder och vrider.

/CC

Dock bör tilläggas att TOS nog är den enda generationen som klarar av detta. Ett dåligt avsnitt i TNG förblir nog dåligt hur man än vänder och vrider.

/CC

Ja fast i TNG säsong 1 så finns en hel del TOS i det.

kolla bara på avsnittet Lonely Among Us. snacka om TOS aliens där

Vad jag har hört så skall TNG-avsnittet "Shades of Grey" vara väldigt dåligt, då det bara är en massa flashback-klipp från tidigare avsnitt. Det sägs att manusförfattaren t o m ångrade sig efter att han/hon skrivit det. ^_^

Jag håller absolut med här! Klart sämst av alla avsnitt i alla serier! Bara en massa återblickar när Rikers hjärna håller på att ruttna (eller nåt sånt ;) ) Avsnitter tillför inget som helst till Star Trek universum eller någonting annat.

Ett annat avsnitt som jag inte gärna kollar på mer än en gång vart 5:e år är VOY: "Mortal Coil" när Neelix möter sin syrra när han har dött... Mycket tråkigt avsnitt som inte direkt tillför något till serien. *gäsp*

Edited by GuZZLo