Jump to content

Höjdpunkter i Star Trek

B'Elanna

Recommended Posts

Det finns ju redan ett ämne om sämsta Star Trek avsnitt. Här kan vi siskutera de allra bästa stunderna i Star Trek. Vilka avsnitt och scener är det som gör Star Trek så bra och i stort vad är det som gör Star Trek så bra? Hur är ST när det är som allra bäst?

Kom igen och beskriv era favoriter! Det är fritt att skriva om alla serier här. Jag tycker att vi kan föra en ganska fri diskussion så läng den handlar om varför Star trek är så bra.

Förebilden till detta ämne är Star Trek momthlys omröstning om "The grestest moments in Satr Trek".

Jag har kollat faq och vad jag vet så finns det inte ett sådant här ämne.

Det finns hur många diskussioner som helst, som handlar om bästa avsnitt i vissa serier, bästa aktör, bästa serie, etc. Detta tangerar självklart alla dessa diskussioner, men jag är beredd på att låta den ligga kvar.

Håll er dock till riktlinjerna som är uppställda av Bellana:

• Här kan vi diskutera de allra bästa stunderna i Star Trek.

• Vilka avsnitt och scener är det som gör Star Trek så bra och i stort vad är det som gör Star Trek så bra?

• Hur är ST när det är som allra bäst?

Här är några uppenbara favoriter som jag kan komma på just nu:

* "I am Locutus of Borg"-scenen i Best of Both Worlds.

* "In effect, I put them all to sleep."-scenen i Best of Both Worlds.

* När Defiant och Martoks skepp möter upp med flottan av Starfleetskepp i slutet på A Call to Arms.

* När Worf kommer ombord DS9 i Way of the Warrior.

* När Sisko talar med the Prophets i Favor the Bold och Defiant sedan kommer ut ensam ur Maskhålet.

* När Picard spelar på sin flöjt i slutscenen av Inner Light.

* När Picard kommer upp på bryggan i slutet av Darmok, och lyckas kommunicera felfritt med the Children of Tama.

* I Amok Time, när Spock ser att Kirk lever och tappar kontrollen över sina känslor. "Jiiiim!"

.... och många fler finns det.

Dessa scener kan dock inte sägas representera det bästa med Star Trek. En scen, hur bra den än är, håller sig självklart inte i jämförelse med en väl utarbetad story som helhet, eller som i DS9:s fall, ett helt storyarc som spänner ut sig över flera säsonger. Enligt mig, och de flesta andra förmodar jag, så är Star Trek som bäst när det har något att säga om vår egen värld, eller om mänsklig natur som sådan, och när avsnitten inte förlitar sig på billiga technobabble-lösningar på konflikter.

Edited by Sotunk

Enligt mig, och de flesta andra förmodar jag, så är Star Trek som bäst när det har något att säga om vår egen värld, eller om mänsklig natur som sådan, och när avsnitten inte förlitar sig på billiga technobabble-lösningar på konflikter.

Bra sagt! Jag håller med! En annan sak med Star trek är att det ger en positiv framtidsbild. Att mänskligheten har lyckats utrota svält, sjukdomar och fattigdom. att mänskligheten lyckas växa, resa ut i rymden och ta kontakt med andra "raser". Star Trek beskriver en ljusare och bättre framtid. Det tycker i alla fall jag är bra!

Det är alldeles rätt att man ska se Star Trek som en helhet men det hindrar inte att de finns höjdpunkter och avsnitt med mycket känsla i. Jag tycker att Enterprise är en mycket bra serie och trots att det finns många bra avsnit i säsong 2 är "Shuttlepod one" fortfarande min favorit. Det avsnittet har allt bra skådespelare, roligt, spännande, tragiskt. Det är helt enkelt ett avsnitt med mycket känsla i. Avsnittet får helt klart 10 av 10 möjliga. Höjdpunkterna är naturligtvis många. En är när skytteln hittar vad de tror är Enterprise utspritt över en asteroid Trip: "Se you around captin". En höjdare är när de blir fulla och pratar om T'Pol Malcolm: "Afully nice bottom"

Voyager är en annan av mina favoriter. "Year of hell" som någon tyckte vara en av de sämsta får iaf 9 poäng av mig. En höjdarscen när Janeway kraschar Voyager för att ända tidslinjen "This is one hell of a year I like to forget" Har inte ni också känt så någon gång?

En annan höjdpunkt är "Day of honor" när Bellana erkänner att hon är kär i Tom när de är döende av syrebrist. Bellana: "I love you". Tom " You picked a great time to tell me"

Jag har precis köpt min första tng box. Men best of both worlds har jag sett. Där gillar jag bla. när q anklagar Picard för att ha utplånat mänskligheten innan den ens har "skapats". Q beskriver "ursoppan" där de första liver bildades på jorden som "The human pile og guu" :D

IMM är den största höjdpunkten i hela ST helt klart "Chain of Command, part II".

Då Picard vrålar "There are four lights" åt Gul Madred. Ok, har väl gjort klart att det är min favoritscen tidigare. Men den är så bra eftersom den visar hur stark Picard är och hur bra Patric Stewart är som skådespelare. Det är även kul att se David Warner som Gul Madred.

En annan höjdpunkt är IMM då Sisko för första gången träffar profeterna. Även Avery Brooks är en mycket skicklig skådespelare. Det är kul när O'Brien sparkar till en konsol och på så sätt lyckas stråla ut Odo från cardassierna. Även det är en toppenscen! :lol: Det hände i "Emissary", för er som inte vet.

Edited by Excelsior

• 1 month later...

Undo_2000 - Angående det roligaste avsnittet; tja, jag måste nog säga att Revulsion var det avsnitt som jag skrattade allra mest åt, när det gäller Voyager. Det var så freaky! :lol:

Nää, en scen som jag bara måste nämna är ju den i Endgame när hela transwarp hubb-nätverket sprängs sönder, jag menar man sitter bara med öppen mun och ler :P Så fantastiskt spännande och bra gjort, man vill bara sitta och applådera i flera minuter!

En annan scen är också den i Nemesis, när Picard rammar Enterprise-E in i Scimitar-skeppet. Completely breathtaking säger jag bara! :o :w00t:

• 2 weeks later...
Bra sagt! Jag håller med! En annan sak med Star trek är att det ger en positiv framtidsbild. Att mänskligheten har lyckats utrota svält, sjukdomar och fattigdom. att mänskligheten lyckas växa, resa ut i rymden och ta kontakt med andra "raser". Star Trek beskriver en ljusare och bättre framtid. Det tycker i alla fall jag är bra!
Hmm, var inte det efter att man hade tagit död på de flest människorna? Men jag tycker att det är bra att man visar vad som kan hända om inte vi tar tag i de problem som vi har i dag. Edited by Lt. Karl

• 3 weeks later...

Jag gillar avsnitten "Childs play" och "Eucinox". I childs play är min absoluta favoritscen när Janeway "bråkar" med seven om Ichebs planet. Den Janeway vill man inte möta när som helst. Men eucinox avsnittet är extremt bra med allt som slits och dras i. Just detta att Ransom har utfört expriment på varelser är ju väldigt "ryckande" vad det gäller lojalitet och relationer. Det är också då som Chokotay är som bäst.

• 3 years later...

Det finns en scen (och hela filmen förresten) som på något vis sammanfattar och definierar Kirk. Det är den annars utskällda The Final Frontier.

I slutet när de hittar "Gud" står alla där vördnadsfulla och tror att de äntligen har träffat Gud. När så Gud ber att de skall flytta skeppet närmare är det ingen som kommer på tanken att ifrågasätta, att fundera över det orimliga i den begäran. Till och med Spock står tyst. Den enda vars hjärna fortfarande fungerar är Kirk.

"Varför behöver Gud ett rymdskepp?" Han är den enda som kommer att tänka på just det. Iaf den enda som vågar säga något.

Det tillsammans med att hela filmen är en fördjupning i de tre huvudkaraktärerna Bones, Spock, Kirk gör TFF en höjdpunkt för mig. Ingen annan film ger dessa karaktärer ett större djup.

• 2 weeks later...

I "Sacrifice of Angels" tror jag det var, när The Dominion står på randen till att invadera Alfa-kvadranten med sin andra flotta, och säkerställa segern mot Federationen så står våra hjältar, Gul Dukat, Damar, Weyoon och "the female changeling" runt det där bordet med ritningen av Terak Nor på och bara njuter av segern. Ingenting verkar kunna stoppa dem i det ögonblicket. Mycket inspirerande.

I samma avsnitt sen så ser vi Gul Dukat, nerbruten och galen i en cell, hela hans värld krossad. Också en mycket stark scen. Marc Alaimo är den klart bästa skådespelaren i Star Treks historia i min mening.

• 4 weeks later...

Många av mina favoritögonblick har redan nämts.. t.ex.

*Picard: There are four lights!!

Jag gillar också många scener i "Datas day" t.ex när Crusher lär honom dansa. "I am now prepared to dance at the wedding" (troligtvis felciterat men det är något i den stilen) sagt efter det att han fått lära sig steppa.

All good things.. är ju också en orgie i härliga scener, gillar det mesta där Q och Picard ryker ihop.

En annan som faktiskt är ett av mina absoluta favoritögonblick i ST är faktiskt i den serie jag tycker absolut sämst om, voyager. Avsnittet "Someone to watch over me" (?) där Seven och doktorn sjunger en duett i form av "You are my sunshine".

Jag gillar också de riktigt stora rymdslagen i DS9 när dominionen och federationen/klingons/romulaner gör upp om det. För att inte tala om humorn i denna serie.. t.ex. som någon nämnde att Miles får sparka till på transportören för att få den att beama.

Måste bara nämna en till, när Lwaxanna Troi (hur hon nu stavar.. Deannas mor iaf) har kallat Worf för Wolf ett antal gånger och Worf säger något i stil med "And it is Worf not Wolf" gapskrattar varje gång :).

• 9 years later...