Gå till innehåll

ENT: Avsnitt 1.1-1.26


Morn

Rekommenderade inlägg

Vilket jättehemskt avsnitt!!!!!!

Vilket avsnitt refererar du till? :blink:

Unexpected (lesden att jag glömde nämna det)

Terra Nova tycker jag var ett väldigt neutralt avsnitt. Jag tyckte varken det var bra eller dåligt, och sådana avsnitt tycker jag nästan är sämre än ett dåligt avsnitt. :blink: Men (som någon redan nämnt) så var musiken som de spelade i grottan mycket fin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Unexpected

Detta var ett ganska bra avsnitt som tål att ses om igen (jag har själv sett om det ungefär 2-3 ggr...) Jag gillade xyrillianernas skeppsdesign och att maten växer på väggarna. (Kanske något man kan ta in på Federationens skepp? :P ) Lite roligt att se när Trip var gravid, men som Captain Proton sa: Det kan kännas lite halvlöjligt. Jag ger avsnittet 9/10.

Terra Nova

Det är kul att de tar med lite av Jordens tidigare skeppshistoria. Det förhöjde avsnittets standard lite grann. Annars tyckte jag inte att det var ett särskilt bra avsnitt. Nästan det enda som var bra var hornmusiken. Jag får hålla mej lite kort eftersom jag inte kommer ihåg särskilt mycket av avsnittet. Jag ger det 6/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Andorian Incident

Den planeten som klostret låg på tyckte jag var vacker. Jag både gillar och ogillar Andorianerna. De är charmiga på sitt sätt, men de är även osmarta och våldsamma. Det var lite konstigt att åldermannen först sa att det inte fanns någon teknik på klostret och sedan sa att det fanns en sändare som inte använts på jättelänge. Det var även ett lite snöpligt slut på avsnittet, det kändes liksom för lite, som om det var ett kortare avsnitt fastän det inte var det. Jag ger avsnittet 7/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Andorian Incident

Den planeten som klostret låg på tyckte jag var vacker. Jag både gillar och ogillar Andorianerna. De är charmiga på sitt sätt, men de är även osmarta och våldsamma. Det var lite konstigt att åldermannen först sa att det inte fanns någon teknik på klostret och sedan sa att det fanns en sändare som inte använts på jättelänge. Det var även ett lite snöpligt slut på avsnittet, det kändes liksom för lite, som om det var ett kortare avsnitt fastän det inte var det. Jag ger avsnittet 7/10.

The Andorian Incident

Ett av mina favoritavsnitt. Gillar återigen att vi får vara borta från det trista och gråa Enterprise skeppet. Gillade Andorians, det vore roligt och se hur andorianer och vulcans blir vänner för de är ju några av grundarna till federationen.

Bra skådespeleriet men jag tyckte det var fel av Archer att bli sur på T'Pol på slutet, det var ju inte hennes fel att vulcans spionerade på Andorianerna.

Sen tycker jag att Archer är lite konstig när han på slutet säger "boy, did it feel good!", när han slår munken, en normal människa säger inte så. Vadå har han väntat hela tiden bara för att slå vulcanmunken.

Men allt som allt var den bra och man kan kanske nämna att regissören till avsnittet var Roxann Dawson (Bellana). :klingon:

Får MVG-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har inte skrivit här på ett lååååångt tag men...

jag undrar en grej: SVT skriver klingonernas :klingon: hemplanet namn på fel sätt. Dom skriver "Kronos". Jag e inte 100% säker på att det är fel men "stavas" deras hemplanets namn inte på detta sätt (eller liknande)

Q'nos? <_<

Q'onos? <_<

Q'ounos? <_<

Jag skulle vilja veta det så jag kan skicka en en lite "klagan" till SVT.

Tack för svar!

//Wrogie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du har skrivit många inlägg Wrogie. Du borde veta bättre än att diskutera nåt som handlar om översättning eller klingon i detta ämne.

Det är absolut inget fel med att säga Kronos så det är ingen ide att klaga till SVT (det är inte SVT som sköter översättningen ändå)

Qo'noS heter hemplaneten på Klingon.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, Jag måste göra de fyra korta recessioner av de senaste fyra avsnitten i tur och ordningen.

Unexpected

Tja.. Jag vet inte rikigt vad jag tycker jag om denna avsnitten. Jag ogillar att Trip (eller man i besättning) kan bli gravid, men det känns att utveklingen i avsnitt tog hastigt slut med en elegans lösning. Jag undrar om hur Trip kände sig efter att "slappa" graviditet. det känns något som saknar... kanske moral och etik. Jag tycker att det bör att barnen/foster bör ha två föräldrar i den här fallen, människor, men jag vet inte hur är det med andra utomjordingar (eller i djurriket finns det några djurras som inte krävs vårdnad av de båda föräldrar , tex sjöhäst (alltid hannar) som alltid tar hand om ungar.)) Men det är rätt att Trip visade sig att ha moderkänslor eller rätt sagt faderkänslor för barnet. Jag har läst en vetenskaplig tidning som påstod att blivande pappor kan "bli gravid" pga hormoner eftersom de fick samma likande sympton , t ex viktökning, illamående och sömnbesvär, precis som liknar en gravid kvinnas. När jag såg avsnitt unexpected första gång, tycker jag att Trip´s beteende är bara humbug, men jag har läst artikeln och såg igen avsnitt och och insåg att Trip´s betennde är ganska bra på beskrvining på artikeln. Och jag trodde först att männsikor bara har fördom om vulcaner (se min recession om avsnitt Broken Bow) men jag har tagit fel. T'Pol har också fördom om människor , särskilt Trip.

Betyg 3 (tror jag)

Terra Nova

Det är verklig intresstant avsnitt... det är intresstant att se hur språken har utvecklade sig som uppbyggades av barnen´s uppfattning på omgivning. Och de skapade en ny kultur och ett inhemsk språk. Men jag är samtidigt lite tveksamt på att barn i 4-6årsåldern överlevade en katastrof och skapade nya kultur/generation... Hmmm, jag tror inte att barn i sådana åldern inte har STORA chans att överleva med hjälp av deras otillräcklig kunskap att skapa nödvändiga grejor, t .ex att skapa eld, mat, medicin m.m. Om barn är i tonårsåldern, då har de större chans att överleva eftersom de har bättre kunskap, t .ex att de har säker iakttat sina föräldrar/ vuxna att de skapade nödvändiga saker.

Betyg : 2,5

The Andorian incident

Jag måste bekänna att jag blev upprörd över den avsnitten. Det känns FEL, FEL, FEL. Jag tror att jag kanske upplevde en kulturkrock eftersom jag är en trogen trek-tittare som har följat alla avsnitten i alla serie undantag DS9. Jag uppfattade först att vulcan enligt TOS, TNG och VOY är ärliga, lojal och har otrolig intelligens och är känsolkall Men jag blev rätt chockad över slutet på avsnitten och vägrar att tro på.

Det lät nästan som att människor redan har fördom om vulcan bland annat oärlig på förhand ( se mitt inlägg om Broken Bow) och det visade sig att de har "rätt" om vulcener pga denna incidenten.

Jag måste ge avsnitt betyg 1

Breaking the Ice

Avsnitt handlade enkelt om relationer mellan människor och vulcaner, särsklit mellan Trip och T'Pol. Jag tycker att det är rätt att Trip gjorde fel när han var tvungen att bekänna T'Pol men jag blev lite överraskad över att T'Pol valde Trip att ge förtroende pga händelsen... men det är en ganska trevlig avsnitt. Ursäkt mig för att jag gav er en svag recession av avsnitt "Breaking the Ice"

Betyg 3

// Nettan, som ber ursäkt för eventuella dålig svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breaking the ice, lr det senaste iaf, var ett tämligen bra avsnitt om jag får säga det själv. Tyckte det var lite halvskoj med T'pol och hennes problem. Jag som väntade mej att hon skulle vara en spion lr nåt.

i torsdags, dan innan, var det ännu bättre. vart så överraskad när de hittade all tekniken i klostret tillslut. men archer är fortfarande lika jobbig... tycker fortfarande bäst om t'pol :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breaking the ice

Avsnittet var väl ett vanligt star trek tema. Först har man ett "relationsproblem" i skeppet och ett farligt äventyr utanför som båda sammanflätas.

Gillade inte det hela med kometen, ganska tråkigt men det var bättre med Trip och T'Pol interaktionen.

Och sen måste man väl bara säga att Surak-klass (Ti'Mur) är väl det vackraste skeppet som finns. Vackra aerodynamiska former och en snygg färg. :vulcan:

Betyg: Godkänd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du har skrivit många inlägg Wrogie. Du borde veta bättre än att diskutera nåt som handlar om översättning eller klingon i detta ämne.

Det är absolut inget fel med att säga Kronos så det är ingen ide att klaga till SVT (det är inte SVT som sköter översättningen ändå)

Qo'noS heter hemplaneten på Klingon.

Okej då :) jag letade faktiskt först efter en "översättnings-topic" men jag var dålig på att hitta :(

Jag gick nog till denna topic för det var ju dagens avsnitt och har diskuterar man Star Trek: Enterprise serien.

Jag håller med Janeway T'Pol e bra ;) och Archer lite.. öhh. Too much :) (om det går bra att säga så)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Captain Proton Skickad den 2 Jun 2003, 14:38

Och sen måste man väl bara säga att Surak-klass (Ti'Mur) är väl det vackraste skeppet som finns. Vackra aerodynamiska former och en snygg färg. 

I avsnitt Breaking the Ice såg jag ett vulcansk skepp först gång och blev ordentligen överraskad över detta.. Det har aldrig visat ett vulcansk skepp förut i star trek tv-serie undantag filmen First concat ( felstavat) men jag vet inte mycket om DS9. Men jag tycker att skeppet har ovanlig form som jag inte har sett likanade i övriga sci-fi filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det onödiga i stället för att nämna planeten..  :lol:

Och Archer ja ska absolut ha nån kvinna runt sig.. *hehe* Roligt att se hur han hanterade det när Communicator pajade.. :rolleyes:

Civilization

Nä det kändes inte roligt med Archer som kysste den kvinnan. Det kändes bara ohh <_< kunde inte manusförfattarna hitta på något mer oförutsägbart.

Det börjar även bli uttjatat med det här vulcan-människo problemet. (Med människorna sura på vulcan och vulcan som ser ner på människor). Dom tar med det i varje avsnitt, lite eller mycket.

Avsnittet i sig var ju egentligen inte så dåligt. Det fanns spänning men ibland blev det ju lite långsamt. Det som fattas i detta och andra Enterprise avsnitt är star trek känslan. Jag får liksom ingen känsla av att jag tittar på star trek.

Hoppas vi får se avsnitt med lite större saker som händer. Inte en liten sak som händer utan stora fiender och saker som händer i galaxen.

Får G+ i betyg.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit lite seg med att skriva resesioner, så här kommer flera stycken på en gång :):

Unexpected, började mkt bra. Jag gillade duschscenen med Archer ^_^. Känndes också bra att de foretfarande har lite problem med att få alla system att fungera felfritt. Den andra rasen var också ganska bra gjord, dock kändes deras teknologi lite för avancerad, det hade varit bättre om deras holodeck hade varit lite sämre. Omställningsproblemen var också snyggt gestaltade. Jag förstod dock aldrig riktigt varför de var tvungna att dekompressioneras. Appropå det, så var det synd att de inte använde klingornenas macho-attityd lite (och gjorde de lika illamående som Trip ;)). Tyvärr har jag lite svårt att köpa hela den där graviditetsdhistorien. Jag tvivlar på att det skulle vara biologist möjligt, det kändes för overkligt. Dock så tycker jag att humörsvängingarna gestaltades på ett roligt sätt ^_^. Men jag undrar lite över hur det var med de medicinska ternerna. När Trip var på det andra skeppet, frågade den kvinnliga utomjordingen om trips skäggstubb, som benämndes folicklar. Jag hade Na B-prov idag på genetik och genteknik, och till det har vi fått lära oss att follicklar är ngt som sitter i kvinnans äggstockar, och producerar äggceller. Nu kan jag ju iofs ha fel, det kan också vara felöversatt, eller ett ord som är väldigt likt, men det gjorde mig iaf en aning konfunderad. Sen kan man ju också fråga sig varf??r Enterprise inte även de bad om att få ta del av hologramteknologin, de har ju lånat saker från andra ställen förut(dock skall jag väl säga att jag är tacksam att de inte gjorde det, eftersom det skulle förstöra kontinuiten lite väl mkt).

Terra Nova VAr ett ganska medelmåttigt avsnitt. Det var inte direkt dåligt, men man blev inte riktigt engagerad av det moraliska dilemmat som man blivit i många andra serier. Det började ganska bra, ombord när de letade i de gamla arkiven och så vidare. Känndes en aning Västernfilms-klyschigt när de landsteg på planeten, dock så byggdes sopänningen upp lite när de blev beskjutna. Men efter det gick det mest utför. Det var alldeles för lätt för Archer att komma tillbaka till Enterprise. Resten av avsnittet känndes ganska tråkigt, det engareade mig inte. Dock så tycker jag det var underbart när man får höra Phlox säga att det går att bota cancer. :)

The Andorian incident, var ett spännande, fartfyllt och mycket bra avsnitt, förutsatt att de höll kontinuiteten givetvis (Ngn som har koll på hur det var med Anodrianeran i TOS?) Roligt att se att även Vulcans är lite lömska ibland. ^_^

Breaking the ice, var ett lite mer karaktärsbyggande avsnitt. Det kan nog bli mycket bra om de återknyter till det i kommande avsnitt. Tänkte på en grej med Mayweather: han verkar inte vara särskilt kompetent för att vara pilot på Star Fleets största skepp, han kraschar ju skyttlar hela tiden ;). Synd att förstöra en så fin snögubbe förresten. Roligt att se grapplern också. Och Vulcanskeppet var ju som nämnts tidigare oerhört snyggt. Men var det bara jag som kom att tänka på Star Wars när man såg det?

I avsnitt Breaking the Ice såg jag ett vulcansk skepp först gång och blev ordentligen överraskad över detta.. Det har aldrig visat ett vulcansk skepp förut i star trek tv-serie undantag filmen First concat ( felstavat) men jag vet inte mycket om DS9. Men jag tycker att skeppet har ovanlig form som jag inte har sett likanade i övriga sci-fi filmer.
För att vara lite petig: hade inte Spock en Vulcan-skyttel i TMP?

Civilisation, var även det ett ganska fartfyllt avsnitt. Det verkar som om de växlar så att vartannat avsnitt är action och respektive "karaktärsbyggande/filisofiska" avsnitt. Känndes spännande och bra. Fina miljöer och så. Jag störde mig dock lite på deras sensorer, de var alldeles för sofistikerade. Var inte realistiskt att de kunnde zooma in på folks ansikten (*minispoilervarning* speciellt inte med tanke på avsnittet "The Communicator"), och så tycker jag att Archers Kirk-metoder var lite tvivelaktiga. Och att hon föll för honom sådär pladask dessutom (och utan att ha några som helst invändningar när han gav sig av).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Civilisation:

Tycker detta var ett bra och ganska fartfyllt avsnitt. Jag kan ju förstå att Archer blir attraherad av kvinnan, men att hon efter att han ljugit och hållt på fortfarande gillar honom e ju egentligen ganska konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju förstå att Archer blir attraherad av kvinnan, men att hon efter att han ljugit och hållt på fortfarande gillar honom e ju egentligen ganska konstigt.

Det är IMM det som är lättast att acceptera; Han var ju tvungen att ljuga för henne för att skydda deras samhälle. Hon, som var vetenskapsman, borde rimligen förstå det. Att hon däremot föll för honom pladask.... lite mer orealistiskt. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Civilization

Ärligt tarlat inget vidare avsnitt. Många av replikerna känns redan utslitna. Och Archers romans kändes bara som om TPTB lagt dit för att det förväntades av dem. Och Trips och T'Pols gräl börjar bli för vanligt. Nåja, det var ju ändå coolt när T'Pol delade ut smisk till elaka utomjordingar. :lol:

Ostindiefararen

Inte heller ett så bra avsnitt. Götheborg hade inte lika bra vapen och striderna med fientliga skepp blev därför inte lika coola. Lite mycket "character-building-episode" över det hela och i slutet kändes inte avsnittet riktigt färdigt av någon anledning. :D

Redigerad av Excelsior
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ostindiefararen

Inte heller ett så bra avsnitt. Götheborg hade inte lika bra vapen och striderna med fientliga skepp blev därför inte lika coola. Lite mycket "character-building-episode" över det hela och i slutet kändes inte avsnittet riktigt färdigt av någon anledning.  :D

*lmao* Det hör ju inte till ämnet :P Det kanske var en cliffhanger? Jag kan knappt vänta på fortsättningen. :lol:

Jag måste säga att Unexpected är ett av de mest vågade avsnitten i Trek. Ja, jag tycker det eftersom de lät Trip bli gravid, och då han är man så blir det ju lätt kontroversiellt. Om nåt sånt här avsnitt hade visats på den TV som inte fanns på exempelvis 1800-talet, så hade folk förmodligen svimmat av :P Det märks verkligen att Enterprise är gjord i nutid, med tydliga anspelningar på dagens något sexfixerade samhälle... eller?

Redigerad av Nina Janeway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att Unexpected är ett av de mest vågade avsnitten i Trek. Ja, jag tycker det eftersom de lät Trip bli gravid, och då han är man så blir det ju lätt kontroversiellt. Om nåt sånt här avsnitt hade visats på den TV som inte fanns på exempelvis 1800-talet, så hade folk förmodligen svimmat av :P Det märks verkligen att Enterprise är gjord i nutid, med tydliga anspelningar på dagens något sexfixerade samhälle... eller?

mest vågade? nej det tycker jag inte. Jag tycker knapt att det är komiskt och ännu mindre vågat. hade dom gjort det seriöst så hade det varit vågat men då dom gör det till ett komiskt avsnitt så sabbar det hela påängen.

vill man se vågat så kolla på på TOS (platos stepchildren) för att vara på 60-talet så var den mer vågad (kirk kysser Uhura) än vad Unexpected är idag.

Sen har vi rejoined (DS9 säsong 4) då dax och Kahn går på varandra.

Men detta är en diskution mer passad till ett annan ställe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Morn, kanske det. Jag har nämligen inte sett de avsnitt du nämnde. Jag kanske borde ha förtydligat att Unexpected är ett av de mest vågade avsnitten som jag har sett. ;) Och det står jag fast vid... Jag tycker Enterprise-serien i det hela är mer vågad än de andra serierna, samtidigt som kanske TOS är det också, då båda serierna utspelar sig i tidsperioder nära varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...