Gå till innehåll

Enterprise har en osäker framtid


Pjotr'k

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni efter att ha läst nyheten på Startrekdb.se? Tror ni att det kommer gå som de negativa ryktena säger eller kommer det att hjälpa om Enterprise flyttar sin programtid?

Jag anser att det vore förödande för hela Star Trek-genren om serien lades ner. Det skulle lång tid innan den skulle kunna hämtas upp igen. Jag håller med John Billingsley när han uttalade sig om att Enterprise borde gå mer tillbaka till grunderna i Star Trek, med fler allegoriska avsnitt i stället för action. Kanske vore det räddningen för Star Trek, eller så är det ändå bara ett slag i luften, dömt att misslyckas. Jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iof bara sett Voyager å Enterprise, men jag tycker att Enterpise är helt lysande som det är, och det skall *********************** inte läggas ner enligt mig...

Redigerad av Pjotr'k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant om Enterprise famtid. Hoppas verkligen de inte lägger ned serien. Det tror jag skulle vara väldigt negativt för Star Trek. Men flytta till Sci Fi chanel som du skrev om. Jag har för mig att man kan få denna kanal i Sverige. Då skulle jag nog försöka skaffa den kanalen (om det går). Fast det är klart att det kanske inte är samma Sci Fi chanel här som i USA.

Om Enterprise läggs ned är det mycket illa för Star Trek. Det var även vissa som argumenterade för att Enterprise skulle läggas ned när vi talde om Star Trek framtiden på London konventet. Jag är dock inte av den uppfattningen :arg: :arg: . Håller med om att detta skulle var illa för Star Trek. Argumnet om att ST borde ta Time out fördes och gillades av ganska många. Dock inte av mig!!! :(

Jag tycker Enterprise är mycket bra som den är. Klart att man bör går tillbaka till "grunden" i Star Trek. Vad är förretsen grunden i Star Trek? Jag tycker dock man har lyckats bra med avsnitt om grunderna i ST. Se diskussionen om säsong 3!! :rolleyes:

Hoppas verkligen de inte lägger ned serien innan man ser hur det går. Först ska ju Xindikonflikten ha en upplösning. Mycket spännande! :o Sedan måste man ju se hur federationen bildas mm. Tidparadoxer är helle aldrig fel! Sedan tror jag att det är flera med mig som vill se sulibanes igen!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara synd om den blev nerlagd. Jag tycker det är bra att startrekserierna är lite olika även om det gör att man inte gillar alla. Dom når ju ut till lite olika publik på det sättet och ger mer variation. När det gäller det tekniska, produktion, skådespeleri och specialeffekter håller ju Enterprise en klass långt över något annat trek.

Jag tror i vilket fall som helst att efter en nedlagd startrekserie skulle det vara ganska svårt att få pengar till en satsning på ytterligare en serie eller film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanningen är väl att Rick Berman själv inte är säker på om serien ska forsätta. Jag tror att det blir en fjärde säsong i alla fall. Om Enterprise slutar på fem säsonger så är det inte så farligt. Då kanske man kan komma vidare med något annat inom star trek. Kanske en film eller en annan serie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Med anledning av nyheten på Star Trek Databas framsida: Jag blir faktiskt lite besviken på Berman&Bragas ständiga anpassning till de ekonomiska marknadskrafterna. T'Pols nya sexigare kläder, Seven of Nines sexiga utstyrsel, mer action än känsla i de flesta avsnitt, och nu detta sista, allt detta för Star Trek-genren längre bort från den kärna som är Star Trek: moraliska frågeställningar som ställer de djupa frågorna och inte bara ser till ytan.

Flera fans har uttryckt sin besvikelse över förändringarna, men vad kan man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte spoilervarning på nyheten på framsidan, för dem som inte sett säsong 3, mig inkluderat.

allt detta för Star Trek-genren längre bort från den kärna som är Star Trek: moraliska frågeställningar som ställer de djupa frågorna och inte bara ser till ytan.

Precis, då blir det ju mer och mer som en såpaserie istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja att de avslutar Enterprise och helt enkelt satsar på en ny serie, mer likt Voyager och DS9. Just på gund av alla ändringar de gjort med serien. Dessutom är deras besättning inte är lika bra sammansatt som hos de andra serierna. Visst, vissa av dem är enligt min åsikt helt okej. (OBS! jag har bara sett säsong1 än så länge så jag har ju ingen anning hur de förändrats under säsong2 och 3.)

Om jag vore Berman och co så skulle jag se till att nästa besättning är lite mer intressant och se till att antingen skaffa nyare författare eller lägga ned mer tid på själva storyn av avsnitten.

Fast å andra sidan så är inte Enterprise helt dåligt. Men på grund av alla anpassningarna efter den ekonomiska marknaden som Pjotr'k nämnde ovan så har det förstört serien betydligt.

Det smärtar mig att säga det, men det är bättre att de lägger ned serierna totalt än att de skapar flera dåliga avsnitt/serier. De måste ju tänka på att de kan ju inte ändra hur som helst. Vi får väl hoppas att de inte förstör Star Trek atmosfären totalt med deras ändringar i fortsatta avsnitt i Enterprise och ev. ny serier.

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Vad tror ni efter att ha läst nyheten på Startrekdb.se? Tror ni att det kommer gå som de negativa ryktena säger eller kommer det att hjälpa om Enterprise flyttar sin programtid?

Jag skulle tycka att det vore intressant med lite jämförelser.

- Hur såg tittarsiffrorna ut för tex TNG och VOY? Var de ungefär likadana eller hade de bättre siffror?

- Och om de hade bättre siffror, låg de då på samma sändningstid, samma dag?

Jag tror att för att man ska kunna få reda på om ENT är i farozonen eller ej så bör man jämföra den med andra Star Trekserier, inte andra serier som går på TV nu. Är det någon som vet om det har gjorts och hur det i så fall ser ut?

Jag hoppas att ENT inte läggs ner, jag gillar serien faktiskt, även om jag var lite skeptisk i början. Men å andra sidan har ju ingen av serierna varit kanon första, andra säsongen utan först framåt tredje har de blivit riktigt bra (tycker jag iaf). Ta tex första säsongen av TNG var ju rent katastrofal men sedan utvecklade det sig till nåt av det bästa som gjorts.

Men även om ENT skulle läggas ner så tror inte jag att det är slutet för Star Trek. Trekfans i USA är ju otroligt hängivna och en väldigt lukrativ marknad. Det vore dumt, rent ekonomiskt, att inte satsa på Trek.

Usch vilken dyster framtid. Inget mera Star Trek!! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men av det jag förstått så har inte ENT väldigt låga tittarsiffor (jämfört med VOY) utan att det finns andra program som har bättre tittarsiffror än ENT.

Det stämmer. Smallville är den stora konkurrenten (visst, den är bra - men så bra är den väl inte???) men de har nu flyttat ENT till en senare tid samma dag, så nu kommer de inte att krocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan Enterprise konkurera med Smallville? Smallville är ju hur dålig som helst... Tycker det är tråkigt att allt skall handla om pengar/tittarsiffror för att en serie skall lyckas eller ej. Enterprise är en av dom bästa Star Trek serierna, och jag hoppas den får fortsätta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Hur kan Enterprise konkurera med Smallville? Smallville är ju hur dålig som helst... Tycker det är tråkigt att allt skall handla om pengar/tittarsiffror för att en serie skall lyckas eller ej. Enterprise är en av dom bästa Star Trek serierna, och jag hoppas den får fortsätta...

Det finns fler som gillar smallville än som gillar startrek och de som gillar båda v??ljer i vissa fall att istället se Smallville. Hur vida smallville är dålig eller inte kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte sett den, men man måste ju tänka på att långt ifrån alla delar den smak som vi har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte riktigt förstå när vissa säger att Enterprise är en dålig serie i jämförelse med de andra. Faktum är att jag tycker att Enterprise håller högre klass än alla de andra i förhållande till vad den är.

Alla tidigare serier har utgått från TOS och dess syn på Star Treks universum, ett universum där Federationen existerade, ett universum där jordens närvaro i rymden är mer än ett skepp.

Enterprise tar upp tiden före allt detta (något jag inte behöver nämna men som jag gör ändå för att vara helt och hållet övertydlig) Det finns trots allt ingen utstakad story om hur federationen skapades och i mina ögon är det fel att anta att tiden före federationens skapelse är densamma som efter. De flesta civilisationer som är av större betydelse hade mer eller mindre kommit ur sin vagga och jag ser det som självklart att konflikter är ett faktum, alla vill visa sin muskler och ta vad de kan få. De stackars människorna på Enterprise är ute efter att utforska men dras in i konflikter längs vägen. Framtiden vet att federationen kommer att bli farlig och försöker döda den i sin vagga.

Jag anser helt och fullt att Enterprise är en serie som tar upp moraliska ämnen, bara att den gör det på lite andra sätt än vad som har gjorts tidigare. Förändring är inget att vara rädd för... Sen kan man däremot diskutera varför T'Pol springer omkring i en väldigt snygg kroppstrumpa medans hennes kvinnliga kollergor med all sannolikhet går omkring i Toga? ;)

Tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Star Trek Enterprise is unlikely to be renewed for a fourth season, according to a report in a Hollywood trade paper yesterday.

In an examination of UPN's possible fall line-up in anticipation of the network's official announcement on May 20, Daily Variety's Rick Kissell said "Star Trek: Enterprise is really struggling and likely will not return".

The trade paper gave UPN's successful Monday and Tuesday night comedies, including One on One and the Will Smith-developed All of Us, the thumbs-up, and said that UPN now needed to concentrate on its drama line-up.

UPN requires a "signature Wednesday drama" to establish itself as a "consistent player", according to Variety's analysis. The network has several detective dramas in development, including Veronica Mars, Mystery Girl and Nikki & Nora, two of which could pair up on Wednesday night. There is also Silver Lake, starring Kerr Smith (Dawson's Creek) as a psychic record store owner, and Kevin Hill, with Taye Diggs (Chicago) as a playboy laywer.

The possibility of Enterprise moving to Fridays has been mentioned in several media reports. But Variety cautioned: "Until the net gets something going on Wednesday, don't look for it to spend too much energy on Friday, where movies could return."

UPN will officially announce its 2004-2005 television line-up in New York on May 20. The original article can be found via Yahoo! News.

Källa: www.trektoday.com

datum: 10 maj 2004

Ser mörkt ut enligt artikeln!! Vad tror ni, kommer de att lägga ned Star Trek? Är det i så fall slutet av Star Trek?

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser mörkt ut enligt artikeln!! Vad tror ni, kommer de att lägga ned Star Trek? Är det i så fall slutet av Star Trek?

Det är fortfarande bara ett rykte även om det nog ligger lite sanning i den. Vi får vänta och se tills den 20:e maj då vi definitivt får veta om det blir en 4.e säsong. Om det blir ett slut för Enterprise hoppas jag att de i alla fall gör en snygg avslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan Enterprise konkurera med Smallville? Smallville är ju hur dålig som helst... Tycker det är tråkigt att allt skall handla om pengar/tittarsiffror för att en serie skall lyckas eller ej. Enterprise är en av dom bästa Star Trek serierna, och jag hoppas den får fortsätta...

Det är väl ingen ide att att försöka resonera djupare på grund dessa extrema

regler här om det råkar överväga till nåt annat. Vi säger delete Smallville.

Osäker framtiden för Entrerprise. Ja vad ska man säga hmm?

Till vilket kanal ska man relatera till när ingen annan kanal visar

Star Trek än på SVT dom senaste år?

(ej star trek relaterat)

Men komediserier kan kanaler visa oändligt oftast varje dag.

åhh jösses.

-----Till ??mnet---

Tittarsiffror på Star Trek verkar testerna ha missat

och går det att anmäla sig att få vara med nånstans?

Ingen fara, Star Trek håller säkert på länge på SVT :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Jag skulle nog vilja att de avslutar Enterprise och helt enkelt satsar på en ny serie, mer likt Voyager och DS9. Om jag vore Berman och co så skulle jag se till att nästa besättning är lite mer intressant och se till att antingen skaffa nyare författare eller lägga ned mer tid på själva storyn av avsnitten.

Förtydliga gärna vad du menar med en ny serie "som DS9 och VOY". De är ju så totalt olika som två serier kan bli. Att kombinera dem blir nog svårt.

Om serien läggs ner så kommer de knappast hosta upp miljoner för en ny. Speciellt inte eftersom man diskuterade att lägga hela ST i malpåse ett antal år framöver innan de bestämde sig för ENT.

Att skaffa nya författare behöver de ingen ny serie för. Det går att göra redan nu. Dessutm ska man komma ihåg att det tar tid för en serie att passa i kostymen. Det tar oftast ett par, tre säsonger. Därför är det för tidigt att överhuvudtaget diskutera en nedläggning seriöst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att de lägger ner ENT om serien "bara" går halvdåligt, med tanke på att de är en väldigt köpstark grupp reklamen vänder sig till, yngre välutbildade män. + allt runtomkrign.

Star trek kommer tillbaka liksom star wars även om någon säger detta är den sista. Vad jag har läst på Internet så kommer ENT få en 4:e sesång. Vad serien skulle behöva är att B&B lämnar över till några yngre förmåger, de verkar uppenbart ha slut på "kreativa" ider, efter de verkar ha varit inblandade i alla "moderna" tek serier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

att man inte ska lägga ner en serie bara så där måste jag hålla med om. fast även om enterprise är ganska bra, tycker jag inte att den håller alls samma klass. som Voyager och The Next Generation. personligen skulle jag vilja se en ny serie i "rätt tidsålder", jag tycker det är intresantare med ny teknink å nya upptäckter, kanske är det fler som tycker som jag och därför den inte blivit riktigt lika populär som voyager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde tidigare i denna tråd så tar det oftast 2-4 säsonger innan en serie hittar "sitt format". Har börjat kika på säsong 3 och där sker det verkligen förändringar. Helt plötsligt har man gått över till ett DS9-format (en serie som inte gick så överdrivet bra) med viss Voy-krydda.

D v s en story-arc som kan räcka hur långt som helst framåt och avsnitt som mer hänger ihop än tidigare.

Huruvida detta är bra eller inte är förstås en smaksak. Jag gillar både fristående avsnitt (TOS, delar av TNG och halva VOY) och de som binds ihop (delar av TNG, DS9 och halva VOY). Dock hade jag föredragit en variant mer åt TOS-hållet än DS9-hållet för denna serie där skaparna hela tiden måste tänka sig för så att de inte gör något som strider emot saker som hänt i de andra serierna. Nu finns det enligt min mening större risk för misstag, fast å andra sidan tycker jag säsong 3 är mycket lovande. (Har sett 7-8 avsnitt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
×
×
  • Skapa nytt...