Gå till innehåll

Star Trek X: Nemesis, del 3


Quiet

Rekommenderade inlägg

Läste en inte alltför positiv recension av Nemesis i G-P idag, en tjej som inte verkade ha förstått något alls utav storyn, men förstod att fansen förstod, iom att WCT-gänget var där och applåderade under hela filmen *fniss*.

Hon gav iaf filmen 1/5, med en liten parentes att man nog måste vara trekker för att förstå filmen.

Recensionerna brukar finnas på webben, så jag rapporterar igen när jag hittar den där.

Men med GP:s kultursmak är det ju lite si och så. ;)

I SVT:s Filmkrönikan fick filmen bara två stolar, nåja det är ju ialla fall lite positivare.

Varför hoppade Bionytt över Nemesis förresten? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Läste en inte alltför positiv recension av Nemesis i G-P idag, en tjej som inte verkade ha förstått något alls utav storyn, men förstod att fansen förstod, iom att WCT-gänget var där och applåderade under hela filmen *fniss*.

Jag läste också recensionen, och jag blev ganska så irriterad på alla dessa viktigpetters som tror att de vet så himla bra, grrr. :förbannad: Tur att hon förstod att bara trekkers kan uppskatta en sån film. Man kanske kan tycka att det vore partiskt ifall man satte en trekker till att recensera Nemesis i GP, då man kan förvänta sig att recensionen kommer att bli positiv bara för att det är en Star Trek-film, men det är det inte! Av alla mina Trek-kompisar så finns det ett antal som tycker att Nemesis är mer eller mindre dålig; en kompis till mig tycker att det är den värsta Star Trek-filmen av dem alla! Han tycker att den är alldeles för lik Wrath of Khan, och att Shinzon inte är övertygande. Och så kommer jag och hävdar motsatsen... :P OK, jag var hänförd under alla 116 minuterna. (förutom eftertexterna kanske :P) Det var otroligt spännande och kul att se TNG-gänget igen, men nu tycker jag det är nog med TNG-filmer. Data dog :( och det är en bra avslutning på TNG-franchisen. Men det var flera saker som fattades, som kunde ha gjorts bättre.

Här är min lista:

+ Scimitar. Fy farao vilket tufft, grymt snyggt och motståndskraftigt skepp!

+ Humorn. Det var så kul att se Data sjunga!

+ Specialeffekterna och stridsscenerna. Det var främst dessa som fick mig att tappa hakan av hänförelse. Så grymt välgjort och spännande!

+ Skådespeleriet.

- Bröllops-scenen i början kunde ha gjorts längre och med mera dialog.

- Vissa karaktärer fick för lite utrymme i filmen, som t.ex Beverly, Riker och speciellt Admiral Kathryn Janeway!! :w00t:

- Romulanerna fick liite för lite utrymme. Det känns som att hela filmen fokuserade på enbart Shinzon och Picard, samt hur de skulle bekämpa Shinzon. Men då han hotade att förgöra hela Federationen så var väl det inte så konstigt.

Betyg: 4 av 5. ;)

Redigerad av Nina Janeway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag smält filmen och börjat fundera lite.

SPOILER

Varför ville Shinzon förinta jorden, trodde det bara var för att lura romulianerna att gå med på Shinzon sida, borde det inte vara smartare att använda skeppet mot romuls som hämd och befria remulanerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag smält filmen och börjat fundera lite.

SPOILER

Varför ville Shinzon förinta jorden, trodde det bara var för att lura romulianerna att gå med på Shinzon sida, borde det inte vara smartare att använda skeppet mot romuls som hämd och befria remulanerna.

Det var vällpå grund av hans hat mot männskligheten. sitt hat mot sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Nemesis haft premiär i Sverige. Nå vad tyckte ni? Var den så "dålig (inte mina ord)" de flesta recensionerna har sagt? argumentera gärna!

Jag har inte sett den ännu pga för mycket med mina studier. Men tänker se den så fort som jag kan.

Fanns det några

-bra scener?

-dåliga scener?

Hur var Janeway?

Hur skulle ni betyg sätta Nemesis? ( av 5 poäng)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Nemesis haft premiär i Sverige. Nå vad tyckte ni? Var den så "dålig (inte mina ord)" de flesta recensionerna har sagt? argumentera gärna!

Jag har inte sett den ännu pga för mycket med mina studier. Men tänker se den så fort som jag kan.

Fanns det några

-bra scener?

-dåliga scener?

Hur var Janeway?

Hur skulle ni betyg sätta Nemesis? ( av 5 poäng)

Som film så skulle jag bara ge den 2 av 5 men då det är trek samt jag är en trekkers så får den en 3 av 5

Det finns två scener som jag stör mig på ganska mycket det första är bilscenen. bilar är inte trek. och varför itne bara använda en shutle som funkar minst lika bar om inte bättre.

sen scenen med janeway. Och för att vara ärlig så har det inte så mycket att göra med mitt janeway hat utan mer med att det inte känns troligt att, för det första hon är Amiral. för det andra att hon har hand om Rumulan frågor vad kan hon om dom? hur många gånger har hon hanterat dom (som vi sett)? svar inga. Det är lika troligt att janeway ger picard order om Romulaneran som om Nog gjort det samma (ni som sett hela DS9 vet att det kanske inte är så otroligt då han bara på 3-4 år hoppat från att inte var i SF till att få två guld plippar..

sen när det gäller bra scener så är striden i slutet mycket grymm

Redigerad av Morn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett filmen än. Ska göra det så fort jag kan.

Så vad tycker ni andra. Har traditionen med "varannan film" brytits?

Recensionerna har ju inte varit de bästa.

Varannan film-principen funkar inte. Personligen gillar jag Star Trek III mer än Star Trek II, och alla Next Gen-filmerna är bättre än de gamla.

Och Nemesis tycker jag än så länge är näst bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spoiler Varning!

Jag blev mycket besviken på Star Trek: Nemesis. Jag hade hoppats på ett värdigt slut på TNG:eran. Istället fick jag en blek kopia av "The Wrath of Khan"

Några av mina anmärknigar.

Minus:

- Varför var Worf ombord på Enterprise, och varför i uniform? Alla som sett DS9 vet var han borde vara.

- I DS9 avsnittet "Inter Arma Enim Silent Leges", får man veta att "romulan ale" inte längre är olagligt.

- Hur kunde Enterprise skanna en "positronic signal", på en planet nära den Neutrala Zonen? Nya super-sensorer :lol:?

- På planeten bröt Picard och Co. mot huvuddirektivet genom att skjuta mot urbefolkningen.

- En sandbuggy? Varför ta en skyttel ner till planeten och inte använda den?

- B-4 var ett misstag som gjorde Datas död meningslös, alla över fem år fattade vad som skulle hände när Data förde över sina minnen. Och vart var Lore?

- Varför ville Shinzon förstöra Jorden när han varit Romulanerans slav hela sitt liv?

- Hur kunde Shinzon och Remus(arna) bygga Scimitar UTAN att någon fick reda på det?

- Hur kunde Enterprise överleva att ramma Scimitar, och hur kunde Scimitar komma loss genom att "lägga i backen". Inget höll fast Enterprise.

- Thalaron bla bla, kan man inte hitta på något orginellt vapen a'la genesis från TWOK.

- Vart var Romulanernas flotta, skulle dom låta en galning ta över senaten?

- Trist med ännu en Picard/Data film, dom andra karaktärerna kunde lika gärna vara statister.

- Tyvärr var fjant-humorn från Insurrection kvar.

- Ovanligt lamt slut.

- även massa små fel t.ex. fel antal däck på Enterprise etc.

Plus:

+ Imponerande effekter.

+ Bra skådespelarinsatser.

+ Ingen Seven of Nine :D:D.

Eftersom Insurrection inte direkt var någon höjdare så kanske man inte skulle hoppats på något bra, men jag ville verkligen gilla Nemesis. Dock blev det inte så och jag fick ännu en hjärndöd actionfilm. Eftersom Nemesis floppat i USA så kanske detta var den allra sista Star trek filmen på länge. Därför svider det extra mycket att den var så dålig. Hoppas dock att man fortsätter att göra filmer, bara man slipper strunt som Insurrection och Nemesis

Lite trist att mitt första inlägg blev lite gnälligt, men men.

Finns det DS9 folk här btw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det  DS9 folk här btw?

Här e en! Eller, nja, blivande. Har sett en handfull avsnitt utav serien, men ska köpa boxarna. Ser fram emot att se mer utav Sisko & besättning (speciellt Jadzia :wub: )! Än så länge tycker jag dock att Garak verkar klart coolast.

Bara tre dar kvar till första boxen släpps! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startrek.com Jag hittade en sida med sju stycken borttagna scener som kommer att vara på DVDn.

Några av mina anmärknigar.

Minus:

- Varför var Worf ombord på Enterprise, och varför i uniform? Alla som sett DS9 vet var han borde vara.

Det är väl inte så konstigt varför Worf, var på Enterprise, han var ju där för bröllopet. De hade ju ingen tid

att vända tillbaka och lämna honom. Varför inte använda honom när han ändå är där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen sett filmen. Det blev en liten tur till Stockholm och ca 1 000 kr mindre i fickan men det var det värt. Visst hade den sina dåliga moment men överlag var den riktigt bra.

Scimitar var nog det coolaste skeppet genom star trek historien.

Måste i ärlighetens namn erkänna att jag höll på börja grina när Data dog. Han var en underbar karakatär som inte borde ha dött. :gråter:

- Finns det  DS9 folk här btw?
Japp, det är väl mest jag och Morn som klassas som det. Kanske några fler, men jag kan inte namnen på rak arm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

Startrek.com Jag hittade en sida med sju stycken borttagna scener som kommer att vara på DVDn.

Några av mina anmärknigar.

Minus:

- Varför var Worf ombord på Enterprise, och varför i uniform? Alla som sett DS9 vet var han borde vara.

Det är väl inte så konstigt varför Worf, var på Enterprise, han var ju där för bröllopet. De hade ju ingen tid

att vända tillbaka och lämna honom. Varför inte använda honom när han ändå är där.

Ok, att Worf var med på bröllopet, men varför är han med i besättningen när han är ambassadör på Qo'noS?

Japp, det är väl mest jag och Morn som klassas som det. Kanske några fler, men jag kan inte namnen på rak arm.

Fint att höra att det finns andra Niners här också. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, att Worf var med på bröllopet, men varför är han med i besättningen när han är ambassadör på Qo'noS?

De ville väl återuppta vänskapen och ha med honom på Enterprise igen, för att de visste att han skulle bli mycket användbar i uppdraget som gick ut på att träffa Shinzon och luska ut vad som är i faggorna. Men jag tycker också att de skulle ha haft några repliker som förklarade varför. Gäller även ett par andra scener också. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, att Worf var med på bröllopet, men varför är han med i besättningen när han är ambassadör på Qo'noS?

De ville väl återuppta vänskapen och ha med honom på Enterprise igen, för att de visste att han skulle bli mycket användbar i uppdraget som gick ut på att träffa Shinzon och luska ut vad som ??r i faggorna. Men jag tycker också att de skulle ha haft några repliker som förklarade varför. Gäller även ett par andra scener också. :blink:

Eh, Worf var ju redan ombord när dom fick "uppdraget", att åka till Romulus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, Worf var ju redan ombord när dom fick "uppdraget", att åka till Romulus.

Och då var de ju på väg till cermonin på Betazed, som Worf skulle närvara vid. När de sedan fick uppdraget att åka till Romulus var det ju bråttom, och då hade knappast tid att lämna av Worf, speciellt när han dessutom kunde göra en del nytta. Dessutom borde det väl också ligga i klingonernas intresse att sluta fred med Romulus, så de borde väl inte ha ngt emot att deras ambassadör var med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, Worf var ju redan ombord när dom fick "uppdraget", att åka till Romulus.

Och då var de ju på väg till cermonin på Betazed, som Worf skulle närvara vid. När de sedan fick uppdraget att åka till Romulus var det ju bråttom, och då hade knappast tid att lämna av Worf, speciellt när han dessutom kunde göra en del nytta. Dessutom borde det väl också ligga i klingonernas intresse att sluta fred med Romulus, så de borde väl inte ha ngt emot att deras ambassadör var med?

då hatet mellan klingoner och romulaner är stort så tror jag nog inte att klingonerna skulle vilja ha fred med dom utan det är mer troligt att dom vill se alla romulaner döda.

Sen en annan ska Worf är inte en amasadör för det klingonska imperiet utan feds ambasadör till Imperiet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Ella: den har slutats sändas?? intressant med tanke på att vi ännu inte fått upp den hit till Kalix... :lol: men men som tur har man redan sett den.. Men man måste ju så klart köpa den när dne kommer på film/dvd..

Här i Örebro har den slutat gå, det var troligtvis inte så många besökare... Verkar inte finnas så många trekkers i Närke. Kopian är säkert på väg upp till er nu! :)

Så det blir nog den dåliga varianten på datorn för min del nu, om man inte ska vänta ett halvår till... *suck* Skjut inte upp till morgondagen det ni kan göra idag, gott folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ella: den har slutats sändas?? intressant med tanke på att vi ännu inte fått upp den hit till Kalix... :lol: men men som tur har man redan sett den.. Men man måste ju så klart köpa den när dne kommer på film/dvd..

Risken finns att den inte kommer att komma till Kalix. Filmen visades nämligen inte på alla orter. Även vi Eskilstuna bor fick åka till Stokholm även om det finns nästan 100 000 invånare i Eskilstuna och 6 biosalonger. Därför kunnde inte jag se den på premiären utan fick vänta nästan 2 veckor :(

Såklart kommer man ju att köpa DVDn när den kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen kan jag blanda mig i den här diskussionen (har sett Nemesis nu) Och jag jag kan säga att den inte kändes som Star Trek. Ta till exempel när de skulle ner till planeten där de hittade B4. Min första reaktion när jag såg fordonet de använde var:

Nä.

Den andra var:

Nä!

Den tredje var:

Nä, det här kan inte vara sant, det ska inte finnas sånt i Star Trek!

För övrigt tyckte jag att flmen påminde väääldigt mycket om Star Wars <_<

En annan sak jag tänkte på i filmen var att det var väl första gången i en film man fick reda på att Trio var halvt utomjording och att hon hade telepatiska förmågor, eller? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...