Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Hoppas att de kommer att ha lite tid på sig för att förbättra textningen till den har premiär i hela landet.

Jo, hehe, den var ju lite dålig då och då, med de två versionerna som fanns utav Deanna's namn, vad Riker blev kallad, och "kåpa" någon? Fast det värsta var väl "Hard to port!" som blev "Göm portarna!" :lol:

• Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Det är den bästa trekfilmen tycker jag. Bra med lite nya tag från Stuart Baird som gjort spännande filmer innan. Tyckte hela filmen var bra, kul att se Nördboy o Janeway, att Worf var med beror väl på att han skulle vara med på bröllopet på Jorden och sen på Betazed, det var väl ingen som sa att han var säkerhetsofficer igen? Gillade spelet mellan Shinzon o Picard innan man visste att han var superond, samt slutstriden var nog en av de bästa rymdstriddscenerna jag sett, specialeffekterna var mkt bra och musiken var bra den med, Inssurection var ju bara skräp och FC är mkt bra men inte lika tuff som Nemesis, sen var det kul att se romulaner igen det var ju ett tag sen Fed bråkade med dem.

Postad

SPOILERVARNING!

Jag gillar det mesta med Nemesis. Det var mer kamp på liv och död i denna jämfört med Insurrection. Den slår Ins med många poäng, men Ins är ändå den jag tycker näst bäst om. Synd att inte Joysticken kom med i denna film ;) .

Skådespelarinsatserna var som vanligt mycket bra. Den onde var ju ingen Kahn som rätt öppet deklarerar sina onda avsikter, utan den onde var här mer smygande i sin ondska. Sådant är tuffare och farligare, IMM, så som ond person slår han därmed Kahn. Däremot levde Kahn längre än vad klonen gjorde...

Brent Spiner var perfekt i sina dubbla roller. Picard var som vanligt bra, och Number One var faktiskt rätt hyfsad. Jag saknade Wesley :P .

Tyvärr var ljudet i biografen stundtals under all kritik. Det blev alldeles för hög ljudvolym i bland, när de bytte mellan rullarna (verkade det som). Vi var nog ett tjugotal som jag såg, som höll för öronen under viktiga stridsscener i filmen. Ljudet måste kollas upp till nästa visning. Det verkar ju inte vara några problem med 45-minutersavsnitt (de går väl på en annan projektor, som DVD-projektorn etc), men skall det visas film där igen i Trek-sammanhang, bör det ses över.

Betyget på filmen blir 9,25/10 (kan inte bestämma mig för 9 eller 9,5).

Postad

Jo vi vara ganska sura på han som satt där uppe. men annars så var det bra.

MEn att du saknar joystiken det tycker jag inte om. den var ju en av de detaljer som sabbar ins. tack att dom skippade den.

Sen så tycker jag att detta var den bästa trekfilm skurk som vi sett (efter kahn då han knäcker).

Det som vara dåligt men Nemesis var scenen med Janeway. Detta grundar sig inte bra i mitt djupa hat för henne utanäven det att det inte känns naturligt/trovärdigt att hon för ste första är i en position att ge Picard order och för det andra att hon kallar honom Jean-Luc. Det känns inte rätt. sen så ligger Nem troligen inte mer än ca 2 år efter Voy och jag tvivlar på att dom haft så mycket tid så att hon/han har blivit så bra vänner att dom pratar förnamn.

Postad
Men en fråga: Vad gjorde temat till Airwolf i eftertexterna?

Skall det vara där, eller behagade någon skämta?

De satte på en musikslinga som de brukar använda på videodagarna. Det var alltså inte originalmusiken. Tråkigt att de avbröt eftertexterna på så sätt. Själv brukar jag sitta kvar i salongen till eftertexterna är slut, men det kändes inte som att det funkade här.

MEn att du saknar joystiken det tycker jag inte om. den var ju en av de detaljer som sabbar ins. tack att dom skippade den.

Jag var ironisk, därav min smil-gubbe.

Joysticken använder de ju i ENT också, men där känns det mer korrekt. Det är ju ändå ett äldre skepp.

Postad

*Spoilervarning*

*

*

*

Så då har man äntligen fått se Nemesis. Jag skall väl vara ärlig och säga att jag inte hade så stora förväntningar på den, då jag hört nästan uteslutande dålig kritik. Men jag måste nog säga att fullt så dålig som alla säger att den är, är den inte (Tycker jag just nu iaf, men det är nog som Morn sa ngnstans att det är lite av nyhetens behag över den fortfarande...).

Det är ju ett rättså ok grundkoncept, men jag tycker mig se stora likheter med handlingen i TWOK. Jag menar Schinzon har ju likt Kahn suttit fast på en ogästvänlig planet, och har en speciell relation till kaptenen, och Spocks motsvarighet Data dör, med ett visst hopp om att återuppstå. Jag tycker också att det fanns många bra ingredienser i filmen, men de utvecklades på ett mkt dåligt sett. T ex: Att Troi och Riker gifte sig var ju bra, men det var himla snålt att inte ha med själva bröllopsscenen, att Riker äntligen blev kapten var ju också bra, men som Emher sa, hade jag gärna viljat se the Titan. Att Data offrar sig var ju också nobelt, men den scenen var ju oerhört kasst gjord. Inte alls lika bra som när Spock dör (vilket faktiskt rörde mig till tårar första gången jag såg det :gråter: ). Sedan så undrar jag hur Picard kunde ramma det andra skeppet sådär, med tanke på att de hade det där livsfarliga gen-vapnet ombord, det kunde ju ha läckt ut ngnstans.

Det var ju också intressant att se att de försökte göra det hela till ngt av en Bond-film, speciellt i början med biljakten, och när Picard och Data flög med skytteln inuti det stora skeppet. Huruvida det är positivt eller inte vet jag faktiskt inte, men det är ju definitivt intressant. Jag gillade det där med att view-screenen slets bort, det var på tiden att det hände ngn gång. Det visade på hur korkat det är att ha bryggan så sårbar. Dock tycker jag att det är konstigt att Enterprise-E inte verkar ha ngn extra stridsbrygga som -D hade. Sedan undrar jag hur Picard kunde lämna befälet till Data, som bara är Lieutenant commander, när Troi, som är commander, fanns där med. Och den här filmen skulle ju handla om romulanerna, men var var de egentligen, annat än i bakgrunden?

jag håller också med Morn angående Janeway. >_>

Och avslutningsvis undrar jag varför de vände på bokstäverna så fult i inledningen.

Nu verkar det ju som att jag inte gillade filmen, och uppriktigt sagt vet jag inte riktigt om jag gjorde det eller inte, men det lär väl visa sig med tiden, jag ber att få återkomma på den punkten. :)

Postad
Sedan undrar jag hur Picard kunde lämna befälet till Data, som bara är Lieutenant commander, när Troi, som är commander, fanns där med.

Tja, Data är ju Picards second officer, så det är väl inget konstigt med det? :)

Postad
Tja, Data är ju Picards second officer, så det är väl inget konstigt med det? :)

aha, men jag har fått för mig att det finns ngn regel som säger att "the highest ranking officer" måste vara "in command". Men jag kanske minns fel. Iofs så brukar ju inte admiraler ta befälet när de besöker Enterprise :blink: , så det stämmer nog vid närmare eftertanke inte. :knäpp:

Förresten är det bara jag som tycker att Schinzon är väldigt olik Picard, för att vara hans klon. Den enda verkliga likheten är väl skalligheten Det där tjafset med ögonen känndes ju lite fånigt, liksom en nödlösning. <_<

Postad
*Spoilervarning*

*

*

*

Så då har man äntligen fått se Nemesis. Jag skall väl vara ärlig och säga att jag inte hade så stora förväntningar på den, då jag hört nästan uteslutande dålig kritik. Men jag måste nog säga att fullt så dålig som alla säger att den är, är den inte (Tycker jag just nu iaf, men det är nog som Morn sa ngnstans att det är lite av nyhetens behag över den fortfarande...).

Det är ju ett rättså ok grundkoncept, men jag tycker mig se stora likheter med handlingen i TWOK. Jag menar Schinzon har ju likt Kahn suttit fast på en ogästvänlig planet, och har en speciell relation till kaptenen, och Spocks motsvarighet Data dör, med ett visst hopp om att återuppstå. Jag tycker också att det fanns många bra ingredienser i filmen, men de utvecklades på ett mkt dåligt sett. T ex: Att Troi och Riker gifte sig var ju bra, men det var himla snålt att inte ha med själva bröllopsscenen, att Riker äntligen blev kapten var ju också bra, men som Emher sa, hade jag gärna viljat se the Titan. Att Data offrar sig var ju också nobelt, men den scenen var ju oerhört kasst gjord. Inte alls lika bra som när Spock dör (vilket faktiskt rörde mig till tårar första gången jag såg det :gråter: ). Sedan så undrar jag hur Picard kunde ramma det andra skeppet sådär, med tanke på att de hade det där livsfarliga gen-vapnet ombord, det kunde ju ha läckt ut ngnstans.

Det var ju också intressant att se att de försökte göra det hela till ngt av en Bond-film, speciellt i början med biljakten, och när Picard och Data flög med skytteln inuti det stora skeppet. Huruvida det är positivt eller inte vet jag faktiskt inte, men det är ju definitivt intressant. Jag gillade det där med att view-screenen slets bort, det var på tiden att det hände ngn gång. Det visade på hur korkat det är att ha bryggan så sårbar. Dock tycker jag att det är konstigt att Enterprise-E inte verkar ha ngn extra stridsbrygga som -D hade. Sedan undrar jag hur Picard kunde lämna befälet till Data, som bara är Lieutenant commander, när Troi, som är commander, fanns där med. Och den här filmen skulle ju handla om romulanerna, men var var de egentligen, annat än i bakgrunden?

jag håller också med Morn angående Janeway. >_>

Och avslutningsvis undrar jag varför de vände på bokstäverna så fult i inledningen.

Nu verkar det ju som att jag inte gillade filmen, och uppriktigt sagt vet jag inte riktigt om jag gjorde det eller inte, men det lär väl visa sig med tiden, jag ber att få återkomma på den punkten. :)

Titan sparar de nog till nästa film om det kommer en till film. Genvapnet var ju tvunget att armeras och det visste de väl om.

Anledningen till att E-E inte verkar ha någon stridsbrygga tyder på att skeppet inte går att separera som E-D. E-E kan förmodligen inte det för att det inte är ett familjeskepp som E-D. E-E har inte heller några impulsmotorer på stardrivesektionen.

Postad (redigerade)

Anledning till att Data fick va kapten är att han har haft kommandot över ett skepp innan (Sutherland) och om jag minns rätt har inte Deanna haft kommandot över något skepp.

Missade ni musiken så är det bara att köpa/ladda ner/låna för musiken är mkt mkt bra.

Redigerad av Crayle
  • 2 veckor senare...
Postad
Det känns inte rätt. sen så ligger Nem troligen inte mer än ca 2 år efter Voy och jag tvivlar på att dom haft så mycket tid så att hon/han har blivit så bra vänner att dom pratar förnamn.

Vadå, det vet väl inte du nånting om? Visserligen skulle det vara coolt om Picard blev admiral men nu kan det ju faktist vara så att admiralerna kallar varandra vid f??rnamn för att det anses artigt mot sina kollegor. Janeway och Picard kan mycket väl ha blivit goda vänner under två år; jag önskar de hade förlängt scenen med Janeway och inkluderat fler repliker mellan dom två, som kan förklara alltihop. Och vare sig man ogillar Janeway eller inte, så är hon admiral och Picard en captain, vem är det som ger order hm? Det är bara att acceptera. :P

Jag var så överväldigad av denna fantastiskt lysande bra film att jag skulle kunna hålla på i flera timmar med att diskutera. Nemesis är den överlägset bästa Trek-filmen nånsin, och den har så oerhört snygga miljöer och specialeffekter. Det var så kul att se TNG-gänget igen, ombord på det skittuffa Enterprise-E. Scimitar-skeppet är ett av de absolut tuffaste och mest motståndskraftiga skepp jag har sett, herre*****r! Det var såklart kul med humorn också, men slutet, oj det var sorgligt! Kunde Data verkligen inte ha räddat sig?

Denna film är så bra så att den ligger ljusår bortom alla poängskalor...

Postad

Nu har man äntligen sätt Nemesis. Palladium dög alldeles utmärkt till förhandsvisningen.

Filmen i sig var helt OK, fast något ojämn. Ena stunden var det actionspäckat till 100 %, och sedan var det bara några kyliga kommentarer. Shinzon passade mycket bra som skurk, och Scimitar rockade ju fett.

Postad (redigerade)

Jag såg den igår och den flintskallige kille (shinzon) är en så kallad remas och det är en bra film

Redigerad av Pjotr'k
Postad
Jag såg den igår och den flintskallige kille (shinzon) är en så kallad remas

Nej Shonzon är människa och klon till picard. han är inte en Reman. Dock så har han växupp bland dom på Remus.

Postad
Shinzon passade mycket bra som skurk, och Scimitar rockade ju fett.

Det håller jag med om :D:D:D . Men Scimitar :o huh det var nästan lite överdrivet med alla dom vapnen: 27 torpedtuber, 52 disruptors. :o ... Den va nästan lite läbbig. Men filmen var ju bara så j**** bra. Dessutom var det kul story dom hittade. Och det var ju som en bond film i vissa delar som Essraysa. Betyg 9.75/10.

Postad (redigerade)

*spoilervarning, typ*

Vad hände med Wesley i slutet av TNG? Åkte inte han iväg med ngn som hette The Travlerer, eller ngt i den stilen. För han var ju med i NEM, men det kanske inte var ngt som hindrade honom från det?

Redigerad av Essray
Postad
Var han med i Nemesis? Det missade jag.

Ja, från början hade han en scen med repliker, men den klipptes av ngn anledning bort. Men man kunde skymta honom en kort stund, vid bordet på bröllops-mottagningen.

Postad

Ja, från början hade han en scen med repliker, men den klipptes av ngn anledning bort. Men man kunde skymta honom en kort stund, vid bordet på bröllops-mottagningen.

Den lilla stunden tyckte jag var alldeles lagom. :lol:

Jag tycker att det är synd att Geordi och Worf får så lite utrymme i filmen. <_<

Postad

Så nu har man äntligen sett den. Förhandsvisning i dag :rolleyes:

Jag tyckte att den var jätte bra. Jag gillade spelet mellan Picard och Shintzen (stavning?). Jag gillade skiftningen mellan actionscener och lugna scener.

Mycket skratt.

Worf: I think rolulan ale should be illigal.

It is!

Det var även mycket allvar. Verkligen häftiga stridsscener. Och nog saknar man data.

Musiken var mycket bra och bidrog till stämmningen. Kul att amiral janeway var med. Skulle gärna sett fler från Voyager på brölloppet.

Jag ger filmen en 9! :):):):)

Postad (redigerade)

Kanske komer med på dvd utgåvan? antingen inklippt, som "directors cut"-version, eller som extra material. Det första är att föredra, då det är så svårt att se en film, å sen efteråt se de bortklippta scenerna å i huvudet försöka klippa ihop det....

Redigerad av bruse

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...