speck Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 SOM NI VET SÅ HAR SCOTTY FÅTT ALZHAIMERS... HÄR SKA NI SKIVA NER VAR NI FÖR FÖRSTA GÅNGEN SÅG HONOM OCH VAD NI MINNS BÄST MED HONOM... FÖRSTA GÅNGEN JAG SÅG HONOM VAR I EN REKLAMDEL PÅ ETT VIDEOBAND... MAN SÅG SCENEN FRÅN STAR TREK 5, DÄR HAN SLOG I HUVUDET. DET JAG MINNS BÄST AV DOOHAN VAR HANS FÖRSTA REPLIK I STAR TREK 5, HAN SÄGER ATT HAN TROR ATT SKEPPET HAR BLIVIT IHOP SATT AV APOR, VISST HON HAR EN FIN MOTOR. MEN HÄLFTEN AV DÖRRARNA ÖPPNAR SIG INTE... OCH GISSA VEMS JOBB DET ÄR ATT FIXA DET... DET FÅR MIG ALLTID PÅ BRA HUMÖR OCH GÖR SÅ JAG SKRATTAR EN LÅNG STUND... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Jag ändrade titeln från "R.I.P SCOTTY" till Scotty-minnen. Han är ju faktiskt inte död, så titeln var lite väl drastisk för min smak. Den bästa kommentaren jag själv har hört från Mr Scott är "Hellooo Computer" - minns någon vilken film det var? Det bör ha varit den om valarna, film nr 4? Sedan finns det ju faktiskt möjlighet att använda gemener och inte bara versaler... Det uppnår man genom att exempelvis klicka på tangenten "CAPS LOCK", om den har hakat upp sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Den bästa kommentaren jag själv har hört från Mr Scott är "Hellooo Computer" - minns någon vilken film det var? Det bör ha varit den om valarna, film nr 4? Det stämmer! Det är i The Voyage Home när det är på jorden för att hämta två valar och Scotty sitter framför en dator och ska skriva in formeln för genomskinligt aluminium. Först så försöker han bara tala till datorn och sen försöker han använda musen som mikrofon och det är då deen klassiska kommentaren "Hellooo Computer" uttalas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Jag såg honom först i Search for Spock (i vilken jag f.ö. såg TOS besättningen för första gången) Det är två Scottyinslag jag minns särskilt väl. KIRK: How much refit time till we can take her out again? SKOTTY: Eight weeks, sir. (Kirk öppnar munnen) But you don't have eight weeks so I'll do it for ya in two. KIRK: (tänker efter) Mr. Scott. Have you always multiplied your repair estimates by a factor of four? SKOTTY: Certainly, sir. How else can I keep my reputation as a miracle worker? Den andra är när besättningen på bryggan beundrar den nye Excelsior. SCOTTY: Aye. And if my grandmother had weels, she'd be a wagon KIRK: Come, come, Scotty. Young minds. Fresh ideas. be tolerant Jag tycker James Doohan är en sällsynt färgglad skådespelare. Vad skulle Star Trek ha varit utan honom? Jag har hört någonstans att många av 60-talets ingenjörer började studera teknik p.g.a. Mr Scott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Det stämmer! Det är i The Voyage Home när det är på jorden för att hämta två valar och Scotty sitter framför en dator och ska skriva in formeln för genomskinligt aluminium. Först så försöker han bara tala till datorn och sen försöker han använda musen som mikrofon och det är då deen klassiska kommentaren "Hellooo Computer" uttalas. <{POST_SNAPBACK}> Sant! En riktig Scottyklassiker. Det är så härligt när han säger "hallo computer". Han är rätt så bra i The Voyage Home, kanske för att han passar att vara lite komisk. Det första minnet jag har från Scotty är från när jag var en liten grabb och såg TOS-avsnittet "The troubbles with tribbles". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 Mitt första minne av scotty är nog från star trek 1 eller 2 jag minns inte riktigt vilken. Min favouritreplik torde vara uppenbar (se orville catchphrase) nedan. När jag tänker på skådespelaren james kommer jag ihåg den delen av trekkies när han pratar om en självmordsbenägen kvinna han har haft kontakt med och sedan förlorat. Jag blir alltid tårögd på slutet av den intervjun... den är så fin.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 Även min favorit och bästa minne måste vara "Hellooo Computer", för den var så rolig och man nästan slog handen för pannan hmm... saknar Scotty , stor favorit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenski Posted March 7, 2005 Report Share Posted March 7, 2005 Jo "helloooo computer" är en god klassiker. Men favoriten är nog i TOS (Trouble with Tribbles) där han lyckas lugna ner Chekov efter att ett gäng Klingons smutskastar Kirk. Dock blir han helt vansinnig och börjar själv slåss när dom kallar Enterprise för ett "rustbucket" (eller vad det nu var). Ruskigt roligt och VÄLDIGT Scotty. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted March 7, 2005 Report Share Posted March 7, 2005 Jo "helloooo computer" är en god klassiker. Men favoriten är nog i TOS (Trouble with Tribbles) där han lyckas lugna ner Chekov efter att ett gäng Klingons smutskastar Kirk. Dock blir han helt vansinnig och börjar själv slåss när dom kallar Enterprise för ett "rustbucket" (eller vad det nu var). Ruskigt roligt och VÄLDIGT Scotty. =) <{POST_SNAPBACK}> Och fortsättningen på det hela när han ska förklara det hela för Kommendör Kirk är också obetaltbart roligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenski Posted March 12, 2005 Report Share Posted March 12, 2005 "I know this ship like the back of my hand" är inte så dum heller. Direkt efter det vänder han sig om och slår huvudet i ett rör från taket och svimmar. Obetalbar Scotty-scen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted March 15, 2005 Report Share Posted March 15, 2005 Hello Computer var det första minne jag har av honom också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Jag läste just på Aftonbladet att James Doohan gått bort. Samtidigt som världen sörjer hans bortgång är jag glad att han uppnått sådan hög ålder och att minnet från cermonin där han gavs en stjärna på Walk of Fame, där fans och kollegor utryckte sin uppskattning, fortfarande måste ha varit bestående. Och även som jag läser den här tråden inser jag vilken lycklig mäniska han måste ha varit som blev beundrad och omtyckt under sin livstid och inte först efter sin död. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Det är tråkigt att ännu en av våra star trek pionjärer gått ur tiden. Det känns lite sorgset och vemodigt att tänka att star trek är så gammalt och att de karaktärerna från TOS nu är i sina äldre dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 R.I.P Scotty :gråter: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 scotty citat från Sarek of vulcan (star trek 3): Perhaps in death you will find the peace you could not in life. Kommer int ihåg ordagrant, men någon kanske kan hjälpa till? Vi minns dig, nu och långt framöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Jag har skrivit några rader som finns att läsa på WCT:s webbplats. Följ länken för att läsa dem: Minnesord om James Doohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jakobsson Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Det var fina och väl valda ord Centerwall. Vi saknar alla "Scotty", men allt har tyvärr ett slut. Låt oss inte glömma bort James Dohann, han lever kvar i våra hjärtan. -"Beam me up, Scotty" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Ja, verkligen väl valda ord, Centerwall Tycker personligen att han var en av dom roligare karaktärerna i ST, tex scenen i The Final Frontier: "I know this ship like the back of my hand." Vila i frid, "Scotty" :gråter: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Aj har James Doohan gått bort. Hur blir framtidens Star Trek? Ska allt dunsta bort och inget av grunden överleva om flera år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Vi ska alla den vägen vandra. James Montgomery Doohan blev 85 år. En aktningsvärd ålder. Men på något konstigt sätt känns det som om dessa våra hjältar aldrig kan dö. Sådana här besked kommer alltid som en chock. James blev en hyllad och omtyckt stjärna redan under sin livstid. Det är få förunnat. Så jag unnar honom en skön vila nu. Och vet ni vad? År 2222 så föds "Scotty". Det är bara 217 år dit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Jag har skrivit några rader som finns att läsa på WCT:s webbplats. Följ länken för att läsa dem: Minnesord om James Doohan <{POST_SNAPBACK}> Mycket väl skrivet! Jag instämmer i föregående sorgekör :gråter: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Tydligen ska hans aska spridas i rymden. Ett passande slut för en stor skådespelare. http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,675839,00.html Reast in peace Scotty. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 (edited) Håller med om att det är ett passande slut. Han kommer att bli saknad.:gråter: Jag citerar från en e-postlista: James Doohan har inte dött, han har beamat upp. Edited July 21, 2005 by Thalaxian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Mycket tråkigt. Mycket passande med hans aska i rymden. RIP Scotty Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Det kommer att kännas konstigt att se om de gamla avsnitten med vetskapen att James är död, precis som det var efter att Deforest Kelley dött. Men deras ande kommer för alltid att leva kvar och man kommer alltid att minnas och uppskatta dem när man ser den glädje och och energi de tillfört Star Trek. James Doohan - always in our hearts! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts