Essray Postad 31 Juli, 2002 Rapport Postad 31 Juli, 2002 Ngn som tänkt på att de aldrig städar i Star Trek heller. Jag menar det hade väl varit kul om Janeway fick lyfta på fötterna, för damsugning av bryggan :P Citera
Vulcan_Tuvok Postad 3 Augusti, 2002 Rapport Postad 3 Augusti, 2002 Håller med. Varför ska inte Janeway dammsuga transportörerna eller dammtorka korridorerna LOL. Citera
Hirogen Hunter Postad 4 Augusti, 2002 Rapport Postad 4 Augusti, 2002 Kom och tänka på ett TNG avsnitt (kommer inte ihåg vilket). Cmd. Riker säger att skeppet städar sig självt. Så jag tror nog Voyager funkar likadant. Citera
Warbird Postad 4 Augusti, 2002 Rapport Postad 4 Augusti, 2002 Det är därför man har Crewmembers! Dom är ju egentligen Shipcleaners! Går omkring med en mopp och en skurhink och ser allmänt depprimerade ut. Det är därför man inte får se dom! Citera
Turambar Postad 7 Augusti, 2002 Rapport Postad 7 Augusti, 2002 Kom och tänka på ett TNG avsnitt (kommer inte ihåg vilket). Cmd. Riker säger att skeppet städar sig självt. Så jag tror nog Voyager funkar likadant. ja, dom transpoterar nog bort allt skräp till fiendeskeppen, eller lägger dom i en fotontorped...... Citera
Warbird Postad 8 Augusti, 2002 Rapport Postad 8 Augusti, 2002 Det skullw förklara varför dom har så många torpeder!!! Citera
Essray Postad 21 Augusti, 2002 Rapport Postad 21 Augusti, 2002 Tänkte bara säga det inte förmodligen inte går att skura golven, eftersom de har heltäckningsmattor, ngn som vet mer om det där som riker sade(självstädningen)? Citera
Qo'noS Postad 18 Januari, 2004 Rapport Postad 18 Januari, 2004 (redigerade) Hej! Detta är mitt första inlägg i detta forum, och det kanske är en ganska löjlig (och onödig) fråga. Jag har aldrig sett någon använda någon form av toalett, inte ens pratat om det. Förutom i ett enterprise-avsnitt där Trip får en fråga om vad de gör med "avfallet". När det visar scener som utspelar sig i badrum så finns det ju bara en "sonic shower" och en sorts handfat, inget mer. Så vad använder de för toalett? REDIGERING: Innan jag skapade min tråd, som togs bort, sökte jag på "toalett" (utan citattecken), men jag fick inga resultat. Det berodde på att jag inte såg att man kunde välja inom vilket tidsintervall man vill söka. Men jag ber om ursäkt för att ha skapat en onödig tråd! Redigerad 15 Maj, 2004 av Qo'noS Citera
Mindtrust Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 I Voyager säsong 5, mellan 10-15 avsnittet så nämner dom det också... då nästan hela skeppet saknar "ström" till replicators med mera. då har dom tydligen "skit" problem också :lol: Citera
Pjotr'k Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 Jag sätter nu ihop detta nystartade ämne med det andra om samma sak. Qo'nos: Sök gärna i forat efter ditt ämne, innan du startar en dubblett! Citera
rehnvall Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 Ett avsnitt är 45 min långt de har inte tid att visa att karaktärerna sover/skiter/äter stirra blint på en data-panel och vänta att något ska hända som vanliga personer. Utan bara tar med viktiga händelser. Citera
Tr3kk Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 Ett avsnitt är 45 min långt de har inte tid att visa att karaktärerna sover/skiter/äter stirra blint på en data-panel och vänta att något ska hända som vanliga personer. Utan bara tar med viktiga händelser. Sant, men att inte ens ha en referens till ett toalettbesök i alla dessa avsnitt är ju sannerligen märkligt. Äter gör de ju faktiskt ofta, men blir nästan alltid avbrutna på ett eller annat sätt och lämnar mer än hälften av maten. Vet föresten någon som har blueprints av Enterprise/Voyager/Deep Space 9, om det ens finns toaletter utmärkta? Citera
snajve Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 Alltså... Toalett och toalettbesök är ju väldigt tabu i USA, och även Sverige om än inte i samma utsträckning. Detta är förmodligen anledningen till att det aldrig nämns i Star Trek, och faktiskt knappt i andra amerikanska TV-serier om man tänker efter. Själv känner jag, likt de flesta andra här, att det heller inte skulle tillföra ett skit (ordvits) om toaletter blev en större del av Star Trek än de är idag. Citera
Morn Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 Jag håller med om det hade varit en viktig del i handlingen så kanske att den är med. Sen om man tycker att det är fel fel fel att dom inte har scener där man ser dom sitta på dass så kanske man inte bör titta på seriös tv. Kanske barnprogram passar bättre i så fall. ;) ;) Det är faktiskt ganska få serier där man ser att dom går på toa (då även "vanliga serier") Förövrigt så har dom vid ett fler tal gånger refererat till toan. Dock så måste man vara observant annars är det stor rik att man missar det då dom sällan använder samma ord som vi använder idag. Citera
rehnvall Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 Kom ihåg att det är en serie och inte den verkliga värden, 1/3 av alla avsnitt borde börja med att kaptenen vaknar och springer ut i underkläderna för att se vad som står på. Alians borde inte följa jordisk standardtid. Citera
snajve Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 De jobbar ju skift. Kapten väcks bara om det är alldeles nödvändigt. :vulcan: Citera
rehnvall Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 Men varje avsnitt är nästan alltid utöver det vanliga rutinen och kaptenen behövs. Citera
Praetor Tyrnoc Postad 19 Januari, 2004 Rapport Postad 19 Januari, 2004 Toaletter, jaja. Vi har ju iaf sett ett badrum Citera
crazy_voyager Postad 21 Januari, 2004 Rapport Postad 21 Januari, 2004 Ja det har vi och det är väldigt konstigt att man aldrig ser några för jag har en bok med ritningar hemma (visserligen över Akayzi class men ändå) och där står toaletterna utmärkta. Och vad det gäller städning så kan man ttänka på att i ett VOY(Unimatrix zero tror jag) så säger Chokotay när Janeway ska åka till borgskeppet: Något vi ska göra medan du är borta? Tvätta mattorna eller polera väggarna? Citera
ramz Postad 29 Juni, 2004 Rapport Postad 29 Juni, 2004 Inte sâ konstigt att de inte använder vatten i Voyager, vatten mâste ju replikeras, bara i Caretaker wastar dom vatten, Neelix badar och dom skickar ned hela containers till Kazonerna. De använder annars soniska duschar, dvs starka ljudvâgor med frekvenser utöver vad det mänskliga örat kan uppfatta (Janeway hade problem med för lâg frekvens i nâgot avsnitt kommer jag ihâg). Men i Enterprise har man huvudsakligen vatten, syns tydligast i början av "Unexpected" (tror jag det var). Dâ Archer stâr och duschar och den artificella gravitationen slâs ut, hahaha vad jag garvade ât det! Mycket för att jag har funderat pâ hur sâna vardagliga saker fungerar i 0g. Vem bryr sig om toaletter btw... vi vet att dom finns, det räcker. Tycker inte det skulle vara särskilt stimulerande att se Worf lägga kabel t.ex... ...skulle nog t.o.m. fâ mig att sluta titta... ...en av väldigt fâ saker... Citera
Bromma_Herman Postad 14 Juli, 2004 Rapport Postad 14 Juli, 2004 Janeway badade i avsnittet Q2 - Hon försökte få Q att uppfostra sin son och då dök Q upp i precis brevid badkaret, eller i det. Kommer inte riktigt ihåg. Citera
crazy_voyager Postad 3 Oktober, 2004 Rapport Postad 3 Oktober, 2004 I det tror jag, det är ju Q vi pratar om. när började soniska duschar användas??? Citera
Great Bird Postad 3 Oktober, 2004 Rapport Postad 3 Oktober, 2004 I det tror jag, det är ju Q vi pratar om. när började soniska duschar användas??? <{POST_SNAPBACK}> Första gången de förekommer är i "The Motion Picture", och vi vet att de inte finns i ENT. Jag har för mig att det sagts någon gång i VOY att soniska duchar inte fanns på Kirks tid men jag är inte säker. Citera
crazy_voyager Postad 4 Oktober, 2004 Rapport Postad 4 Oktober, 2004 Finns dom verkeligen så tidigt... Citera
Sandra Postad 23 Januari, 2005 Rapport Postad 23 Januari, 2005 tja, en sak är säkert, de har toaletter och sådant, för i Voyager; Projections så frågar ju Holodoktorn datan om status, och då berättar den ju fram till Avloppssystemen innan han ber den sluta. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.