Jump to content

Knightrider

Rymdmonstret

Recommended Posts

Kunde det egentligen bli bättre? Är det bara jag som är nostalgisk över alla "gamla" serier, som Knighrider? ...(eller Airwolf och a-team för den delen..)

Jag såg förresten att discshop släppt säsong 1 av den nu, det är nästan så att man skulle ta och investera! Däremot den där uppföljande knightrider spinnoffen med tonåringar som körde några slags motorcyklar (där bilen i den serien delades upp i 2 cyklar och mittpartiet bara "trollades bort) den serien var mindre bra.. :D

Ååhh, det här är nostalgi. Jag brukade hjälpa min mamma på hennes jobb och det var alltid jätteviktigt för oss båda två att komma hem i tid för Knight Rider. Vi tog varsin glass och satte oss framför TV:n där vi njöt av avsnittet i fulla drag. Det var en serie som var trevlig, rolig och full av action. Jag tänker ofta på att jag skulle vilja ha en bil som kommer när man kallar på den. Det vore praktiskt och inte minst coolt!

Hur långt har de egentligen kommit med sådan teknik? Forskarna har ju pratat om intelligenta bilar, men hur långt har de egentligen kommit på den fronten? Jag tycker ju att det borde vara möjligt, i varje fall så fort man löst den där frågan om att skapa artificiell intelligens.

Jag såg på IMDB att serien Knight Rider kommer att få en filmuppföljare! Läs mer på IMDB där det sägs att David Hasselhoff skall ha en roll i filmen som regisseras av Sammo Hung Kam-Bo (mest känd för regi och skådespeleri i en mängd kantonesiska filmer från Hong Kong). Filmen skall enligt IMDB har premiär 2005, men borde de då inte ha fler uppgifter om filmen vid det här laget?

Kunde det egentligen bli bättre? Är det bara jag som är nostalgisk över alla "gamla" serier, som Knighrider? ...(eller Airwolf och a-team för den delen..)

Jag såg förresten att discshop släppt säsong 1 av den nu, det är nästan så att man skulle ta och investera! Däremot den där uppföljande knightrider spinnoffen med tonåringar som körde några slags motorcyklar (där bilen i den serien delades upp i 2 cyklar och mittpartiet bara "trollades bort) den serien var mindre bra.. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Ärligt talat så har jag sett Knight Rider på senare år och den håller verkligen inte idag. Av de andra du nämner så är det bara A-team som håller viss klass. Men det är för att humorn och lekfullheten var så stor i den serien. Sådana saker brukar tåla tidens tand bättre än de serier som bygger mycket på teknologi. Undantaget är om de har bra och starka manus med skådisar som kan hålla upp dem. Så är inte fallet med Knight Rider. Air Wolf ligger väl nånstans mitt emellan de två. Nostalgi ska man akta sig för att blanda ihop med kvalitet.

Serier från barndomen jag skulle vilja undersöka igen är bl a "Titta han flyger" (säkert i KR-klass) och en som jag inte minns namnet på. Någon kanske kan hjälpa mig. Det handlade om en skrivbordspolis eller liknande som med hjälp av sin dator skapade en liten ljusboll som kunde rita upp hologram som var "fasta".

Bl a en snubbe vars kropp jag har för mig bestod av en stjärnhimmel. (Låter jag helt svamlande här beror det inte på att jag rökt på utan för att jag har bara svaga minnen.) Nåväl den här "ljusbollen" kunde "rita" upp en bil eller helikopter som huvudpersonen sedan kunde åka i. Som SF-intresserad från födseln var den här serien givetvis jättehäftig för mig... då. Undrar hur den står sig idag?

Jag måste ärligt säga att jag fixa inte Knightrider. Jag tyckte det var en urbota tråkig serie, men sen har ju aldrig gillat bilar heller så det kanske har med det att göra. Men jag tyckte inte serien var spännande, den var platt liksom. A-TEAM hade ju iaf ett viss underhållnigsvärde.

Jag kommer inte ihåg så mycket av Knightrider (såg den när jag var liten) Men jag tittade på Team knightrider när den serien gick för några år sedan. Visst är den ganska dålig, men den är lite charmig och funkar utmärkt som underhållning (den begär inte särskilt mycket av den som tittar)

På discshop kan man ju köpa en dubbel DVD utgåva av en samling avsnitt, ungefär som Picard boxen. Någon som har den och kan berätta om kvalitén? Ibland är sådana samlingar sämre än själva boxarna.

Det är ju en bra serie, hoppas långfilmen blir värdig, men ibland har de ju en tendens av att göra dåliga filmer på gamla bra serier.

• 7 months later...

<{POST_SNAPBACK}>

Åh, Airwolf! Vilka tider det var... Jan-Michael Vincents urusla skådespeleri och hans grej med ögonen *suckar nostalgiskt*. Det var väl innan han torskade på illergala substanser, antar jag. Har definitivt seriösa tankar på att köpa DVD-boxarna. Nöjer mig än så länge med att ha den faktiska signaturmelodin som mobilsignal :).

Skrivet av Pjotr'k: "Jag såg på IMDB att serien Knight Rider kommer att få en filmuppföljare! Läs mer på IMDB där det sägs att David Hasselhoff skall ha en roll i filmen som regisseras av Sammo Hung Kam-Bo (mest känd för regi och skådespeleri i en mängd kantonesiska filmer från Hong Kong). Filmen skall enligt IMDB har premiär 2005, men borde de då inte ha fler uppgifter om filmen vid det här laget?"

Åh, men du glömde att han är med i den fantastiska... *harkel*... serien "Martial Law" tillsammans med Arsenio Hall. Den suger duktigt med pung (pardon my french). Om jag inte missminner mig var serien lite av en föregångare till filmerna "Rush Hour", tro det eller ej. "Rush Hour" har gett mig många skratt i mina dagar och jag har de alla hemma, men jag inte direkt säga att serien var så kul. Jackie Chan är både charmigare och roligare än Sammy Hung...

<{POST_SNAPBACK}>

Åh, Airwolf! Vilka tider det var... Jan-Michael Vincents urusla skådespeleri och hans grej med ögonen *suckar nostalgiskt*. Det var väl innan han torskade på illergala substanser, antar jag. Har definitivt seriösa tankar på att köpa DVD-boxarna. Nöjer mig än så länge med att ha den faktiska signaturmelodin som mobilsignal :).

<{POST_SNAPBACK}>

Airwolf, är det där dom for runt i en super attack helikopter som hjältarna gömde för myndigheterna? I så fall är det en jättebra serie! J.

Vi har ju serien Buck Rogers som gick på tv nån gång på 80-talet. Kommer inte ihåg allt för mycket av den, förutom att det fanns nån liten robot med.

Att Automan var coolt kommer jag ihåg, med cursor som ritade upp bilen eller helikoptern. Knightrider har dock tappat mycket av sin charm för min del genom att Hasselhof gjorde baywatch. Kommer även ihåg nån serie som var lite indiana jones lik med en snubbe som hade ett pontonplan och en enögd liten hund.

• 1 year later...
Kommer även ihåg nån serie som var lite indiana jones lik med en snubbe som hade ett pontonplan och en enögd liten hund.

Är du säker på att det var hunden som var enögd? För orden "snubbe", "pontonplan", och "enögd" ger resultatet "Uppdrag i Singapore" med Bruce Boxleitner när jag googlar i min hjärna. Å andra sidan känns det inte rätt som jag minns serien...

• 2 years later...

Gammla Knightrider gillade jag när jag var liten. Även i dag funkar väll något avsnitt av nostalgi. Den nya serien har jag dock bara sett reklamen på tv6. Blev förvånad över att de har gjort en ny Knightrider serie. Frågan är om det funkar. Käns lite pasé.

det är lite annorlunda upplägg än mot gamla serien. nu kämpar michael knight mot terrorister.

iaf första halvan av serien, avsnitt 13 och framåt blev det en reboot och serien återgår till det gamla konceptet, att hjälpa vanliga människor i nöd.

är inte så troligt att det blir en säsong 2, serien har haft dåliga tittarsiffror.

de ändringar som gjorts är förmodligen gjorda för sent.

Hmm... Såg de två första avsnitten av den nya serien (Inledningen)... De var jättebra, men jag funderar på om resten av serien kommer funka bra... :huh: Har sett något enstaka av det gamla, och det gillade jag lite smått... Men, vi får väl se hu det går... :)

I min blogg häromsistens skrev jag vad jag tycker om den nya TV-serien, och det är inga lätta ord att ta för er som kanske gillar filmen. Jag citerar:

Den nya inkarnationen av 80-talets främsta (?) TV-serie Knight Rider har blivit en smärre besvikelse. När den första serien var innovativ och rolig, känns det här mest som en komedi men att skådespelarna inte är medvetna om det komiska. Snabba kommentarer som oftast är helt onödiga (ex: "Mike, du måste fixa det här"), sägs med staccato i rösten, och detta kombinerat med snabba bilscener när man hör snabb musik dånandes i TV-högtalarna gör att det bara känns billigt. Michael Knight känns inte trovärdig i sin roll och djupet i de övriga rollerna kan räknas till knähögt, i bästa fall.

Nej, serien är inget att ha, så om ni tänker se den rekommenderar jag istället att ni ser den första serien som, trots dess år på nacken, har en grundstory som faktiskt håller.