Kai Dukat Postad 18 Mars, 2005 Rapport Postad 18 Mars, 2005 Detta var inte lite, men dock väldigt intressant. Personligen tycker jag att du har rätt i dina påståenden. Men det behöver nyanseras en del. En del i förklaringen tror jag precis som du är pragmatisk sett ur ett författarperspektiv. Det var väldigt viktigt att påpeka att detta inte var TNG, men det var också en möjlighet att utveckla själva federations idén. I och med DS9 fick man "stanna" upp på ett ställe och då blir samhällsfrågorna annorlunda i förhållande till en serie som ständigt är på resande fot. Det här med Malcom X i rymden var nytt och intressant även det, men här måste jag nog återkomma efter en stunds tänkande. Men visst du har en stor poäng.
EoNeel Postad 18 Mars, 2005 Rapport Postad 18 Mars, 2005 Det sämsta som sisko gör under hela serien (i min mening) är när han beskjuter en bebodd planet, dödar en hel massa människor för att få tag på en enda Maqui. det är något som aldrig skulle hänt i någon av de andra serierna. <{POST_SNAPBACK}> Detta har tagits upp i en annan tråd och det är inte sant. Det var endast humanoider som var i riskzonen, djur och växter skonades + alla humanoider hann ta sig ifrån planeten. INGEN DOG!
orville Postad 18 Mars, 2005 Rapport Postad 18 Mars, 2005 (redigerade) OUPS! Ursäkta felet i så fall och tack för att du håller koll EoNeel Hur som helst så skadades miljön på världen ordentligt. det är ju ett ganska otäckt ingrepp på en värld Redigerad 18 Mars, 2005 av orville
Kai Dukat Postad 18 Mars, 2005 Rapport Postad 18 Mars, 2005 (redigerade) Jag håller nog med Orville, det är faktiskt ett mycket tveksamt moraliskt beslut. Liknande beslut har dock Janeway och Artcher också gjort. Dvs gått över den moraliska gränsen, inte skjuta sönder planeter. Alla gånger när våra älskade kaptener har gjort detta så har problemet varit alltför personligt för dem. De har inte kunnat hålla distans till det de håller på med. Men åter till Malcom X-grejen. Liknelsen är intressant mycke ligger nog i att Brooks och Malcom har ett liknande rörelsemönster och att det har en liknande predikande retorik. Ideologiskt finns det paralleller i avsnittet Far Beyond the Stars, kampen om att få existera på lika vilkor. Detta tema är också centralt på stationen, ibland blir dock Brooks liksom lite för mycke i sitt predikande. En annan sak som återfinns hos de båda är att självhjälpen. Sisko använder Prime Directive på ett sätt som Malcom X säkert skulle uppskatta. Nämligen att ett problem måste i förstahand lösas med de som är inblandade. Dvs Bajorernas uppgörelse med självbilden efter kriget är inget som några andra än bajorerna själva kan göra. Stöd okej, men arbetet måste utföras av dem själva för att ett positivt resultat ska kunna vara möjligt. Den heliga ilskan är också något som de båda har, dvs de har ett temprament som får bränsle från sin moraliska övertygelse. Denna ilska är oftast ett svar på moraliska oriktigheter, detta gör faktiskt Sisko tydligare i sitt agerande jämfört med de andra kapterna. Det som dock skiljer Malcom X från Sisko åå det grövsta är dock subjektivismen. Sisko är mycket öppen för andra sanningar och ser ingen konflikt att flera sanningar existerar parallellt. Detta var något som Malcom X aldrig var särskilt bra på. Detta är också den stora skillnade mellan Sisko och de andra ST kapeterna. Janeway är onekligen stark influerad av Platon, Picard är Aristoteles, Kirk och Artcher har också de mycket grekiskt i sig. Sisko däremot har klara drag av Kierkegaard i sig. Orsaken till detta kan nog diskuteras sida upp och sida ner, men en bidragande orsak är nog just det religiösa. Grekerna är logikens vaga, även om det kunde bli helt galet ibland. Deras filosofi är mycket påtaglig i vårt dagliga tänk och är tydliga och enkla att för in i en karaktär. Filosofin är också till stor del befriad från en metafysik och det metafysiska som finns - tex idévärlden - är så pass schablonmässig att den passar in helt perfekt i de flesta religiösa föreställningarna. Detta är en grund som våra kaptener gärna representerar i sin "jakt" på logiska förklaringar. Men Sisko är religiös , han måste gått ett steg längre än de andra i denna fråga men ändå inte hamna i konflikt med det logiskt objektiva. Kierkegaard erbjuder en sådan möjlighet via sin teori gällande sitt ansvarstagande. Det slutgiltiga ansvarstagandet är när man grundar den i sin övertygelse. Detta blir subjektivitet men som ändå hamnar i balans med resten av världen. Mm skulle kunna säga att Sisko är en malconistisk Kierkegaard. Redigerad 18 Mars, 2005 av Kai Dukat
EoNeel Postad 18 Mars, 2005 Rapport Postad 18 Mars, 2005 Ett råd bara!! Jag var inne på samma grej för en tid sedan, om att Sisko handla fel. Men Excelsior ger en mkt bra förklaring på det som hände i tråden Sisko. Efter att ha tagit del av det svaret och sett om avsnittet så är det inte så omoraliskt.
orville Postad 18 Mars, 2005 Rapport Postad 18 Mars, 2005 Härlig utläggning Dukat...får mig att vilja gräva fram filosofielexikonet.. Ett råd bara!! Jag var inne på samma grej för en tid sedan, om att Sisko handla fel. Men Excelsior ger en mkt bra förklaring på det som h??nde i tråden Sisko. Efter att ha tagit del av det svaret och sett om avsnittet så är det inte så omoraliskt. <{POST_SNAPBACK}> Kollade tråden "I stand corrected". Då var det väl inte så illa som jag mindes det... hur som helst tycker jag som ett tillägg till det övriga att sisko egentligen är som ds9 serien, känslosam, religionscentrerad och våldsam. Och fullständigt underbar
Jakobsson Postad 19 Mars, 2005 Rapport Postad 19 Mars, 2005 Hur kommer det sig att de aldrig visade DS9 på svensk tv???? Jag har aldrig sett serien och skulle gärna vilja se den (utan att köpa dvdna!). <{POST_SNAPBACK}> Ett tips om du vill se serien, men inte har lust att köpa alla boxarna är att hyra dem. www.hyrdinfilm.nu tex har all DS9 boxarna för uthyrning, man får hem en ny dvd på posten när man skickar tillbaka en film. Inte så fasligt dyrt heller. Jag vet inte om man får göra "reklam" på det här sättet, dte rä bara menat som ett tips för att komma undan lite billigare utan att för den skull vara olaglig.
Supreme Commander JAF Postad 17 Februari, 2007 Rapport Postad 17 Februari, 2007 Vet inte om det är rätt men Deep Space 9 bygger väll på startrak... Men vad jag vet så träffade dom aldrig på borgerna.. Många andra karaktärer från startrak men aldrig borgerna... Eller har jag blandat ihopp dom lite? Borgerna är med på ett hörn i emissary. Sen vet jag inte huruvida dom är med eller inte. J.
Kashked Postad 18 Februari, 2007 Rapport Postad 18 Februari, 2007 Vet inte om det är rätt men Deep Space 9 bygger väll på startrak... Men vad jag vet så träffade dom aldrig på borgerna.. Många andra karaktärer från startrak men aldrig borgerna... Eller har jag blandat ihopp dom lite? Borgerna är med på ett hörn i emissary. Sen vet jag inte huruvida dom är med eller inte. J. De kommer inte med igen. De Borger som är med i Emmisary utspelar sig ett par år innan DS9, och det handlar om slaget vid Wolf 359, det slagfältet som Enterprise anländer till EFTER slaget i The Best f two Worlds. När TNG producerades hade de inte råd att göra det slaget, men med DS9 fick de en ursäkt. :lol:
K´hogh son of Klintoch Postad 3 Mars, 2007 Rapport Postad 3 Mars, 2007 Ett av de bättre ST-avsnitten jag sett, alla serier, är sista avsnittet i DS9. Det var helt klart många gånger bättre än Endgame. Mer känsla, mer berättelse, bättre skådespelarinsatser än i Endgame. kunde inte ha sagt det bättre själv! roligt var oxå det att de använde scener från alla större slag i kriget , "operation Return" i "Sacrifice of the angels" första slaget vid Chin´toka och andra slaget vid Chin´toka
Unkas Postad 5 Mars, 2007 Rapport Postad 5 Mars, 2007 Ett av de bättre ST-avsnitten jag sett, alla serier, är sista avsnittet i DS9. Det var helt klart många gånger bättre än Endgame. Mer känsla, mer berättelse, bättre skådespelarinsatser än i Endgame. Jag kan inte fatta att ni säger så. Endgame är det bästa slutet i alla serierna. De kommer hem men man behöver inte genomlida sorgen med att se dem skiljas åt. Slutet på DS9 vad ett antiklimax. Möjligtvis det dåligaste avsnittet i hela serien DS9.
Commander Michels Postad 30 September, 2007 Rapport Postad 30 September, 2007 Alla star trek serier har sin charm, DS9 är nog den som är mest fördjupande. Det är kul att få lära känna civilisationen bajor på djupet och dess förhållande till omvärlden, dessutom innehåller serien några riktigt härliga karaktärer med inte minst Quark i spetsen. Även då de för det mesta befinner sig på rymdstationen och inte är på väg någonstans har inte detta lett till idétorka och tristess utan m??nga riktigt intressanta och bra avsnitt, hats off to the wiriters. Jag tycker att DS9 är kanon.
MrsMorn Postad 12 Oktober, 2007 Rapport Postad 12 Oktober, 2007 Visserligen var DS9 bra men inte så bra som jag hade förväntar mig. Det var många små detaljer som jag aldrig förstod mig påoch ändå har jag sett serien två gånger. Jag tyckte flera gånger att det blev för rörigt med Siskos trippelroll som Starfleetcaptain, emesary och far. Bitarna med emesary och captain går aldrig ihop med alla saker som båda jobben innebär. Men överlag så tycker jag att den form av serie är mycket välkommet tillskott i Star trek världen.
Supreme Commander JAF Postad 13 Oktober, 2007 Rapport Postad 13 Oktober, 2007 Jag gillar Ds9. Där finns så många karaktärer så at man alltid hittar någon favorit oavsett vilken smak man har. Ferengisarna ger mycket humor men man tar även upp mycket svåra frågor om livet och döden och om hur det är att leva i "intressanta tider" som klingonerna brukar uttrycka saken. Detta gör ju också att det även finns karaktärer som man inte gillar eller i varje fall gillar mindre och en av dessa tycker jag är just Sisko som är ungefär som doktor Wier(d) i sg:Atlantis. Det vill säga en karaktär som sätter sig själv på avbytarbänken i alltför många avsnitt samtidigt som dom inte riktigt klarar av att bära upp rollen i många av de avsnitt som kräver det. Vad det gäller Sisko kan jag faktiskt bara minnas två tre avsnitt då jag har sett honom riktigt engagerad. Dels när han är författare på 1900 talet i far beyond the farthest star. Dels när han hamnar i en upprorsrörelse i 2070 talet i past tense. Dessutom är han ganska bra när han spelar baseboll mot en Vulcansk kapten och när han och Jake reser i ett Bajoransk solsegelfartyg och när hamnar på en planet där tekniken inte fungerar och där det finns ett gäng som anser sig leva i paradiset. Men på det hela taget tycker jag att Sisko är en ganska blek historia. Men det kanske är meningen? Någon har sagt om han att han är fel man på fel plats vid fel tillfälle... J.
Schran Postad 13 Oktober, 2007 Rapport Postad 13 Oktober, 2007 (redigerade) Sisko är ju seriens nexus, kärna. Hans ständiga strid med sig själv och alla sina roller, kapten, emissary, far, husband, härförare och är ju genomgående genom hela serien och dessutom bär han mycket av serien då han dramaturgiskt är som jag skrev dess nexus, allt går igenom honom, indirekt eller direkt. Vilket uttrycks bland annat i "Far Beyond the Stars". Sisko ÄR DS9. Redigerad 13 Oktober, 2007 av Schran
Supreme Commander JAF Postad 14 Oktober, 2007 Rapport Postad 14 Oktober, 2007 Sisko är ju seriens nexus, kärna. Hans ständiga strid med sig själv och alla sina roller, kapten, emissary, far, husband, härförare och är ju genomgående genom hela serien och dessutom bär han mycket av serien då han dramaturgiskt är som jag skrev dess nexus, allt går igenom honom, indirekt eller direkt. Vilket uttrycks bland annat i "Far Beyond the Stars". Sisko ÄR DS9. Om allt går genom Sisko måste jag säga att han är ganska frånvarande stora stunder. I varje fall i säsong 6 och 7. Men jag håller med om att det som gör karaktären intressant är just hans många roller även om det stundtals framkommer rätt dåligt. J.
Sanmare Postad 13 November, 2007 Rapport Postad 13 November, 2007 har läst på olika forum om att DS9 anses allmänt vara bästa StarTrek serien......jag personligen tycker den suger hårdast......vaför tycker alla den är så bra? Om man inte tycker att DS9 är bra beror det på att man som tittare inte vill engagera sig, tror jag. Vad man gillar och ogillar beror ytterst på vad man är för person själv. Om 15 år kanske du har ändrat dig och tycker att DS9 har kvalitéer som exempelvis Next Generation och Orginalserien helt saknar. SanmarE
Supreme Commander JAF Postad 13 November, 2007 Rapport Postad 13 November, 2007 Jag kan tänka mig att DS9 är en "svår" serie att få grepp om om man bara ser enstaka avsnitt då den i många fall inte består av avslutande avsnitt utan många trådar och allt det som karaktärerna har upplevt ofta följer med dom hela tiden. Därför skulle jag vilja säga att DS9 är den av st serierna som kräver mest engagemang av tittarna. Men om man ger den en chans så belönar den en med mycket spänning, aktion och stor humor. J.
K´hogh son of Klintoch Postad 13 November, 2007 Rapport Postad 13 November, 2007 Jag kan tänka mig att DS9 är en "svår" serie att få grepp om om man bara ser enstaka avsnitt då den i många fall inte består av avslutande avsnitt utan många trådar och allt det som karaktärerna har upplevt ofta följer med dom hela tiden. Därför skulle jag vilja säga att DS9 är den av st serierna som kräver mest engagemang av tittarna. Men om man ger den en chans så belönar den en med mycket spänning, aktion och stor humor. J. precis! om man vill introducera någon för Star Trek är nästan TNG bättre för även om det förekommer dubbel avsnitt som "Unification" (vilket jag visade del ett av för en kompis och tänker visa andra delen av nu i veckan , kul att hålla honom på halster lite :lol: ) :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh
Unkas Postad 13 November, 2007 Rapport Postad 13 November, 2007 DS9 är också mer av en följetång, där historien med Dominion, och hur den komflikten utvecklas, ständig är närvarande. Mycket mörkare är den också då öppet krig är en stor del av serien. Människor(och andra raser) dör i miljoner.
O'Brien Postad 18 April, 2012 Rapport Postad 18 April, 2012 Gillar också DS9, såg från säsong 4 på TV4 SF och skaffade boxen och har nu börjat om från början och hunnit med att se Battle Lines. Just i det avsnittet är det lite kalkonvarning då Sisko, Nerys, Bashir och Opaka störtat på en måne i gammakvadranten och chief O´Brien och Jadzia är ute och letar efter dom. Miles kommer på att skrovet på Yangtzee Kiang är svagt magnetiskt och att det borde gå att läsa av den strålningen via någon typ av omvandlare (kommer inte ihåg vad den kallades för), Dax replikerar med "någon sådan har vi väl inte" och Miles svarar då "nä, inte förrän jag uppfunnit den". Tycker det känns lite så där faktiskt. I jämförelse med säs 4 och framåt är det lite segt första säsongen, man inser ju att karaktärerna utvecklats en hel del och jag vet ju att det blir bättre.
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu