Jump to content

Vad gick rätt? Vad gick fel? - ENT 1-4

Kai Dukat

Recommended Posts

Jajaja jag vet att det är tre avsnitt kvar, men jag misstänker att det avslutande äventyret behöver sin egna diskussion :lol: . Och tre avsnitt hit eller dit spelar nog ingen större roll nu när det är dags att summera en mycket omdiskuterad serie :) . Vad var bra och vad var dålig med denna serie är denna diskussions tänkt att behandla. Vad gjorde ENT unikt är väll också något som är värt att diskutera.

Personligen har jag gillat ENT, jag tycker att den har fått lite för mycket oförtjänt dålig kritik. B&B har lagt ner väldigt mycket tid och mod att skapa detta, idén i sig är ju faktiskt dödsdömd redan på skrivarplanet i och med att vi fans är så noga med trådarna. Dessutom skulle alla våra älskade hjältar försvinna och våra älskade raser skulle inte få vara med. Men B&B trotsade naturlagen och satte igång det hela.

Det första misstaget de gjorde var att lägga starten för lång ifrån Romulanskakriget, det hade varit riktigt smart att tidslinjen hade inkluderat detta i t ex säsong 2 eller möjligtvis i säsong 3. Då hade man haft en säkert kort i bakfickan om det hela inte hade fungerat. Fansen hade med all säkerhet uppskattat detta och det hade kunnat bli en fin kombination av action och tanke.

Anledningen till att jag tycker detta är väll i och för sig beroende av att jag är så förtjust i Romulaner son skurkar. Och handen på hjärtat det har varit med på tok för lite av dessa kluriga rackare.

Men man har dock lyckats bra med Klingons. Faktum är att jag har inte hittat ett Dåligt avsnitt med denna ras. Man har lyckats skapa en bra blandning av humor, action och bra ST-historik. Min favorit blir dock Sleeping Dogs, seriens första fullpoängare enligt mig. Men visst Duras släktens uppdykande var också lurig och roligt..

Jag tycker också att man har lyckats bra med Vulcans, de har ju retat livet ur en många gånger och plötsligt har man större förståelse för Bones i TOS. Vulcans har ju också utvecklat sig och detta visar ENT mycket bra. Konflikten mellan Andoria och Vulcan har varit mycket välgjord och man har hela tiden följt denna intrig med spänning. Detta är nog den bästa intrigen i hela serien inget plumpt nerslag där inte.

Xindisarna är jag fortfarande mycket tveksamma till, ett felaktigt intrigval enligt mig. Men avsnitten i säsong tre är dock mycket välgjorda både på manus plan, scenografi och regidelen. Detta gjorde avsnitten mycket sevärda, men de hela höll inte riktigt som man hade tänkt sig och upplösningen i början av säsong 4 var ganska pinsamt.

Men säsong fyra blev dock stundom seriens mästerverk. När man lyckades skapades St-historia. Faktum är att Soong.arcen och Vulcans-arcen är fulländade mästerverk. Ojoj så bra det hela var. Men ojoj så dåligt det kunde bli, avsnitt som Bound och SU-temat var ju så pinsamma att det kröp i kroppen och man ville bara slå av.

Skådespelarna då; ja de har väll fungerat si så där. Personligen tycker jag nog att Blalock och Billinsley har lyckats bäst. Okej man kan diskutera huruvida de har tolkat sina roller bra, men deras skådespelar insatts har faktiskt överglänst de andra många gånger. Jag hade räknat med mycket mer ifrån den annars så begåvade Bakula. Visst han har många gånger varit bra men han har inte varit en ledstjärna för de andra så som de andra kaptenskådespelarna har varit. En godkänd insatts är det, men inte mer. Trinneer har dock varit ojämn, när han har fungerat har han varit lysande, men oj så pinsam han är när Trip ska självömka.

På regi sidan har Livingstone dominerat som vanligt höll jag på säga, men han har onekligen fått en kronprinsessa vid sin sida. Roxann Dawson har tagir steget till att bli riktigt riktigt bra som regissör. Dead Stop och Doctor’s order är lysande avsnitt men helt fläckfri regi. Att följa Dawsons utveckling har varit fantastiskt roligt och jag tror att vi har sett en stjärna födas framför våra ögon.

Ja detta var en del åsikter och jag har en del kvar men innan dessa så låter jag er min kära St-vänner komma till tals. :D:D :

Edited by Kai Dukat

Det som jag är mest besviken på är det faktum att man inte kommer att kunna avsluta alla frågor som ställts under seriens gång på ett värdigt sätt på de få avsnitt som är kvar. T.ex. vem är skugggestalten som är i mot Archer & Co i the temporal wars? Kommer man få se något mer av romulanerna? Syftar då på slutet i avsnittet The Aenar, som skriker efter ett uppföljande avsnitt.

Ett av de bästa dragen i serien är enligt mig anodorianerna, och Shran i synnerhet. Han är helt klart en av mina favorit Star Trek karaktärer :)

Nu blir det väldigt mycket gnäll, men jag lovar att återkomma med positiva saker också ;)

Vad jag tycker är lite synd är att den självklara mängden av hänvisningar till de tidigare serierna kom så sent som i fjärde säsongen. Det var ju många Trekkers som struntade i Enterprise och högjut deklamerade dess "utomståendehet från Star Trek" efter Broken Bow. Jag kan förstå att man valde att inte vara så noga mer av princip att inte låta fansen få allt för stort inflytande. Nu när serien läggs ner förstår de nog att de tjänat på att hålla kvar de fansen från början.

Det hade ju varit så enkelt, bara döpa Starfleet till UESPA, Phase canons till lasers och låta besättningen hålla på lite med papperslappar som de gjorde i "The Cage" (sen finns det ju oräkneliga saker som det hackas på).

En annan sak är den dåliga porträtteringen av Vulcanerna (fast så har det ju varit sen slutet av DS9), att de inte ler betyder inte att de måste se sura ut, och inte sedan Spock har de varit irriterande utan att gnälla. Lyckligtvis rättade man ju till det i sista säsongen men det känndes för mycket som en hastig reparation.

Sist men inte minnst borde man ha planerat utförligare hur det skulle bli med "Temporal Cold War". Visst det sopades under mattan men nu finns det där en stor knöl som sticker upp.

Jag har hela tiden varit ett stort fan av Enterprise ska jag bara säga till och börja med. Jag tycker precis som Kai Dukat det som han skrev om Romulans, ett klart misstag att låta serien börja så tidigt när man hade kunnat göra seriens huvudtema till konflikten mot just romulans kanske redan i säsong 2. Däremot tycker jag att första säsongen var väldigt possitiv med ett starkt pilotdubbelavsnitt.

Och riktigt bra avsnitt som The Andorian Incident, Silent Enemy, Dear Doctor och givetvis guldkornet Shuttlepod One. Sedemera att skådespelarna kändes väldigt osäkra hela första säsongen brydde jag mej inte särsklit mycket om. I säsong 2 var det alldeles för många tråkiga och helt ontressanta avsnitt tyvärr :( förutom ett av det bästa avsnitten Dead Stop. När sedan The Xindi dök upp i säsong 3 så var jag väldigt förväntansfull. Och det började också väldigt bra för att sedan i mitten av säsongen kännas som bara utfyllnad i säkert 5-6 avsnitt. Dock så blev det mycket bättre! Dom 4-5 sista avsnitten är bland det bästa jag sett inom star trek totalt sätt. Säsong 4 började inte särsklit bra med andra världskriget. Men Vulcan, Soong, Andorian, Romulan avsnittet har varit väldigt intressanta med väldigt bra insatser av samtliga skådespelare!

Kortfattat kan jag ju säga att Enterprise började i helt fel tid skulle ha varit 2 år senare kronologiskt sätt. Sen att saker som temporal cold war fick ett dåligt slut också i och med att man aldrig fick se skuggkillen, vem var igentligen fienden?

Men jag klagar absolut inte på nått sätt. Jag kommer sakna Enterprise väldigt mycket :gråter:

Edited by Rick Hunter

• 3 months later...

Enterprises grundläggande "fel" är att det var en prequel. Med så analyserande fans som vi så måste författarna ha förstått att de för eller senare skulle ha hamnat i logiska fällor. Dessutom känns tekniken fel. Trots att det är i framtiden känns tekniken tämligen nutida, dock med vissa undantag. Ser man sedan på tos 60 (?)tals teknik så blir det en bjärt kontrast som inte låter sig förklaras s?? lätt. Slutklämmen blir att även om det var en serie med många bra avsnitt (i alla fall det jag har sett) så var det fel beslut att börja med enterprise! J.

• 4 weeks later...

Ett problem med ENT var tittarsiffrorna, detta skapade stress i teamet och därmed missade man styrkan med STs fiktiva värld. B&B försökte hotta upp det hela med Xindhisarna men tyvärr missade man den fiktiva världen. ST bas är just denna värld, denna värld som är större än själva intrigerna. Det är denna värld som vi fans hela tiden vill se in i, vi ser bortom avsnittets handling. Självklart är intrigen viktig, men det är inte den i sig som gör att vi vill se vidare; utan det är just den fiktiva värden vi vill få en glimt av. All bra litteratur och filmmanus står och faller med huruvida bakgrundsvärlden fungerar eller inte. Detta var något man försakade i ENT 2 & 3. Men i 4:e säsongen blev den återigen synlig och vi fick återigen beskåda denna underbara värld.

I VOY hade man stundom samma problem, men man hade en liknande skeppscenografi och därmed fick man en viss identifikation med bakgrundsvärlden. Men i och med Borger och en ökad kontakt med federationen så blev serien bättre.

Det prologiska med ENT är i sig inget bekymmer utan det är saknaden av den fiktiva ST världen som gör det hela lite meningslöst. Men när de har med denna så är ENT riktig riktigt bra.

Ett problem med ENT var tittarsiffrorna, detta skapade stress i teamet och därmed missade man styrkan med STs fiktiva värld. B&B försökte hotta upp det hela med Xindhisarna men tyvärr missade man den fiktiva världen. ST bas är just denna värld, denna värld som är större än själva intrigerna. Det är denna värld som vi fans hela tiden vill se in i, vi ser bortom avsnittets handling. Självklart är intrigen viktig, men det är inte den i sig som gör att vi vill se vidare; utan det är just den fiktiva värden vi vill få en glimt av. All bra litteratur och filmmanus står och faller med huruvida bakgrundsvärlden fungerar eller inte. Detta var något man försakade i ENT 2 & 3. Men i 4:e säsongen blev den återigen synlig och vi fick återigen beskåda denna underbara värld.

I VOY hade man stundom samma problem, men man hade en liknande skeppscenografi och därmed fick man en viss identifikation med bakgrundsvärlden. Men i och med Borger och en ökad kontakt med federationen så blev serien bättre.

Det prologiska med ENT är i sig inget bekymmer utan det är saknaden av den fiktiva ST världen som gör det hela lite meningslöst. Men när de har med denna så är ENT riktig riktigt bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, fiktiv värld. Jag som trodde att st:s huvudsyfte var att visa oss mäniskor som vi är. Men det är ju klart, riktigt bra avsnitt behöver en tunna guld vid regnbågens slut för att fungera... J.

Håller just på att plöja igenom säsong 3. Även om det finns flera fullpoängare och att tanken på att göra en plot i en hel säsong känns riktigt lovande så tycker jag att storyn känns lite väl tunn. Det är på det hela taget för många tråkiga utfyllnadsavsnitt för att det ska bli riktigt intressant och spännande. Det hade varit bättre att börja med xindi kriget i säg halva säsongen och därefter kunde man gått över till utforska the expance i resten av säsongen. Det hade lätt till en tätare och mer spännande intrig.

En sak jag inte tycker riktigt om, även om det naturligtvis är spännande att se snygga skådespelare mer eller mindre nakna :rodna:, är just det att damerna i serien börjat lätta på kläderna så fort de får chansen. I ett avsnitt tog hoshi av sig uniformen satte på sig lättare och mer "kvinnliga" kläder så fort kaptenen och co lämnat utomjordingens bostad. Jag vet inte vad ni andra tycker men i mina ögon känns det beteendet (och andra liknande tex vulcanernas nevromassage) mer som en billig porrfilm en som välgjord st. Ent hade nog vunnit mer publik om man hållt mer på moralen och bara gett sensuella glimtar i några avsnitt, kanske ett eller ett par massageavsnitt och något avsnitt där alla i besätningen tvingas klä av sig av någon anledning. Som det nu är blev det helt enkelt för mycket av det goda för att det ska vara kul i längden. J.

Edited by Supreme Comander JAF

• 2 months later...

Jag håller med om att det här med prequel är ingen vidare bra idé. Kolla på Star Wars, det fungerade ju verkligen inte. Med detta blev det allt för stora problem, som t ex med Romulanerna. Hade de verkligen Warpteknologi vid den här tidpunkten? Var det inte så att de bytte sin cloakteknologi mot warpen?

Så har vi temperal cold war, totalt ointressant. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men ingenting stämmer med den Star Trek jag har vuxit upp med. Zindi, ett ännu värre tema, där man försökte med ännu mer teknik ge serien hjärt och lungräddning. 4:e säsongen var ok, nu började man hitta hem. Arcen med B Spiner var klart bäst i säsongen.

Kanske bestod felet med serien i att man försökte flörta för mycket med nya tittare istället för att vårda gamla fans. Det var för mycket Barbie och Ken över karaktärerna. Visst är Mayweather och Trip snygga utan tröja och det fanns massor av avancerade actionscener, men det kan inte släta över dåliga manus och ointressanta (eller frånvaron av intressanta) teman.

Det fanns dock ljusglimtar i den annars inte engagerande serie:

Shuttlepod 1, Acquisition, Dear Doctor, A night in sickbay, Cogenitor, Similtude, Borderland...

• 2 weeks later...
Det fanns dock ljusglimtar i den annars inte engagerande serie:

Shuttlepod 1, Acquisition, Dear Doctor, A night in sickbay, Cogenitor, Similtude, Borderland...

Ojdå personligen gillar jag också A night in Sickbay. Den är riktigt små roligt och har en del intressanta moraliska grunder i sig. Men jag trodde jag var ensam, för detta är väll ENTs Threshold(VOY)-avsnitt. För ojoj vad mycke påhopp Braga har fått för detta avsnitt.

Ojdå personligen gillar jag också A night in Sickbay. Den är riktigt små roligt och har en del intressanta moraliska grunder i sig. Men jag trodde jag var ensam, för detta är väll ENTs Threshold(VOY)-avsnitt. För ojoj vad mycke påhopp Braga har fått för detta avsnitt.

Fick han? Hade ingen aning om det. De jag snackat med gillade avsnittet.

Det var det här med hunden som upprörde Trekkiesar över världen. Avsnittet blev tydligen droppen som fick bägarn att rina över, ingen tycktes vilja ha med hunden från början och här blev det för mycket.

Jag måste dock hålla med gällande hunden närvaro på skeppet. Men jag störde mig nog mest på Artchers intresse för vattenpolo. Detta kändes lite för "skapat" jag menar vattenpolo ser jag inte finnas med i framtiden :P

Det var det här med hunden som upprörde Trekkiesar över världen. Avsnittet blev tydligen droppen som fick bägarn att rina över, ingen tycktes vilja ha med hunden från början och här blev det för mycket.

Jag måste dock hålla med gällande hunden närvaro på skeppet. Men jag störde mig nog mest på Artchers intresse för vattenpolo. Detta kändes lite för "skapat" jag menar vattenpolo ser jag inte finnas med i framtiden :P

Vattenpolo. HAHAHAHA det var ju dt jag tyckte var bra. Alla star trek kaptener hur ju haft så amerikanska intressen, värst var sisko (ok, inte picard) och det som på något sätt gjorde archer mer intressant var just det obskyra sportintresset...Hellre vattenpolo än am football eller baseball eller

Jag trodde Bragas trademark var reset-knappen.

Jag gillade avsnittet för doktorns skull. Jag gillade den karaktären, tyvärr fick han inte tillräckligt utrymme. Så tycker jag att man skulle utvecklat Lt Reeds intresse för skjutvapen och smällar. Det var ju riktigt roligt.

Jo, mindre fixering vid vattenpolo, kanske skulle visat mer intresse för parises squares? Utvecklat det kanske? Hunden var ju ok iaf.

• 5 months later...

en sak som ja irriterar mig på i säsong 4 är att grafiken e så B. ta avsnittet home tex när trip å t'pol står på nån kilppa någonstans på vulcan så ser man så tydligt att de ha filmat mot en "grön-skärm" för att hålla oss t svenskan. å även i samma avsnitt när Archer har en mardröm å slås mot några nissar, så ser det så fejk ut. det ha det aldrig gjort innan. fast om det fortsätter så vet ja inte. ha inte kommit längre.

men förutom det så fatta ja inte varför de la ner serien. kanske för att det känns lite som en repris i bland, oj vi träffa borg för första gången. yeah right.

men men gillar den verkligen. undra hur ja ska över leva nu när både ent å firefly e nerlagda..

• 2 months later...

Jag håller på att se tredje säsongen via "Bra film". Det jag tänker på är alla gånger Archer tänjer på moral gränserna när han ska rädda mänsikligheten. Tex. när han torterar en alian genom att sätta honom i "airlock" och släppa ut syret. När han skapar och tar död på Sim. När han stjäl teknologi från ett främmande skepp i nöd. När han manipulerar Degras tankar.

Jag gillar verkligen T´Pols kommentar. "You can't save humanity without holdning on to what makes us human". När sedan supepvapnet ska sprängas anmäler sig Archer frivilligt till att flyga "självmordsuppdraget". Han känner skuld för vad han har gjort.

Min tanke är - kunde han handlat på något annorlunda sätt? Det var ju krig mot xindi och krig är aldrig utan offer. Fast även krig har sina regler. Jag tycker att Archer ibland gick för långt. Särkilt med tanke på att man kan dra paraleller till dagens "krig mot terrorn". Samtidigt kan jag förstå honom för det är ingen lätt uppgift att rädda världen.

En annan ska jag gillar är relationen mellan Trip och T´Pol och Trips mardrömmar. Mardrömmarna är riktigt otäcka och sorgliga. Karaktären får mycket djup på detta sätt.

En komisk favoritsescen är när Malcolm och Major Haze slåss. Humor är aldrig fel! :lol:

Det intressanta är att Archer har agerat som skurkarna eller halvskurkarna har betett sig i både ENT och de andra serierna. Hur många gånger har våran hjältebesättning stött på Starfleet-kopplade karaktärer som gjort moraliskt tveksamma saker i det godas namn, t ex? Hur ofta har våra kaptener stått och förbannat dom över det och visat hur det måste gå till? Såg dubbelavsnittet DS9: The Maquis igår och

det ??r ett talande exempel på detta när Siskos's gamle vän visar sig tillhöra the Maquis.

Om Archer känner skuld låter jag vara osagt. Jag har mera tolkat hans handlande med sprängningen av supervapnet som typiskt för hans inställning att ska något göras ordentligt måste man göra det själv! Och ska någon anklagas för ett ev misslyckande så är det bättre att det är han själv än någon annan. Dessutom vilar ju de andras liv i hans händer och det är möjligtvis något han känner sig skyldig att ta ansvar för.

Och visst kunde han ha handlat annorlunda. En av de sakerna jag gillar med Kirk är att han aldrig accepterar "a no-win situation". Tänk Kobayashi Maru, tänk på hans berömda lösning där. Det grundläggande är att det finns alltid alternativ.

Det intressanta är att Archer har agerat som skurkarna eller halvskurkarna har betett sig i både ENT och de andra serierna. Hur många gånger har våran hjältebesättning stött på Starfleet-kopplade karaktärer som gjort moraliskt tveksamma saker i det godas namn, t ex? Hur ofta har våra kaptener stått och förbannat dom över det och visat hur det måste gå till? Såg dubbelavsnittet DS9: The Maquis igår och

det är ett talande exempel på detta när Siskos's gamle vän visar sig tillhöra the Maquis.

Om Archer känner skuld låter jag vara osagt. Jag har mera tolkat hans handlande med sprängningen av supervapnet som typiskt för hans inställning att ska något göras ordentligt måste man göra det själv! Och ska någon anklagas för ett ev misslyckande så är det bättre att det är han själv än någon annan. Dessutom vilar ju de andras liv i hans händer och det är möjligtvis något han känner sig skyldig att ta ansvar för.

Och visst kunde han ha handlat annorlunda. En av de sakerna jag gillar med Kirk är att han aldrig accepterar "a no-win situation". Tänk Kobayashi Maru, tänk på hans berömda lösning där. Det grundläggande är att det finns alltid alternativ.

Jag kan inte komma på någon sitution där en annan kapten har handlat tvivelaktigt på samma sätt som Archer. Fast nu har jag sett Enterprise nyligen och har den i färskt minne. Det finns med all säkerhet ställen där andra kaptener handlat tvivelaktigt.

Archer har ju inte "prime directive" att luta sig tillbaka på.

I Endgame tycker jag att amiral Janeway´s handlande att ta hem besättningen genom att ändra tislinjen är högst tveksamt. Det är heller inte riktigt likt henne.

För att återgå till Enterprise så verkar den genomgående tanken vara att är det riktig kris så ursäktas moraliskat tvivelaktiga handlingar för att skydda säkerheten. Jag är dock inte så säker på att det är så.

För att återgå till Enterprise så verkar den genomgående tanken vara att är det riktig kris så ursäktas moraliskat tvivelaktiga handlingar för att skydda säkerheten. Jag är dock inte så säker på att det är så.

det är ju inte bara i enterprise som denna idé visas. i de senare säsongerna av ds9 finns det en del tvivelaktiga beslut med i spelet. eller för den sakens skull, ta section 31 - starfleets mörklagda spionorgan. de är ju inte allmänt kända av den stora massan innevånare i federationen, men de sysslar ju minst sagt med tvivelaktiga verksamheter. det är väldigt enkelt att kunna upprätthålla ett civiliserat yttre om man har en hemlig organisation som sköter det som ingen vill ta i.

i grund och botten genomsyras star treks kaptener av heroism. ibland illa dold, som hos archer, men jag skulle vilja hävda att just den här egenskapen är en stor fördel om man vill bli en framgångsrik befälhavare. ett heroiskt dåd kan inspirera underordnade, vända en strid eller ge nya allierade. att det sen ofta är frontfigurerna som gång på gång sätts i livsfarliga situationer som de överlever med ett besök i sick bay som största konsekvens kan ju alltid diskuteras. det är inte precis någonting som skulle hända en ensign ramirez eller dylikt i tos...;)

• 1 year later...

nog för att jag bara sett de första två säsongerna men jag har ändå läst lite om vad som händer.

jag gillade inte som jag (och många andra) redan sagt alla brott mot canon . sen gillade jag inte deras förklaring till Klingons pannor . jag gillade däremot Raptor klass skeppet i "Sleeping dogs" (ett av de få avsnitt jag faktiskt har) . skulle vilja att de skeppen hade fått dyka upp i tidigare serier .

• 3 weeks later...

Personligen så vet jag inte hur det kunde gå så fel.

Enterprise är min favorit serie, och jag älskar handlingen och intrigerna.

Jag stör mig något så ofantligt på att man inte får veta vem som ger Sulibanerna order från framtiden.

Väldigt väldigt synd att den inte fick fortsätta några säsonger till :(

Jag gillar enterprise så jag tycker inte att något gick fel mer en att det teknikmässigt känns fel. Men å andra sidan så har vi ju idag mycket mer avancerad teknik än framtidsenterprise på 70talet så det är väl en avvägning man var tvungen att göra. Att göra en prequell är alltid riskfullt vad det gäller canon och det som sägs i tidigare serier men jag tycker ändå att man skötte det hela bra, på det hela taget. De "klavertramp" man gör går att förklara, med olika tidslinjer och så så det är inga problem. Raser kan ju utveckla sig så vulcanernas annorlunda beteende är inget problem för mig. Jag är dessutom övertygad om att vi hade fått se mer av temporal cold war i senare säsonger om de hade blivit av (jfr dominions/Jemhadar i ds9) nu slutade serien innan det han komma igång riktigt och det var synd. J.

Jag tyckte aldrig att serien hade någon riktig Star Trek-karaktär. Det var som en främmande serie vilken anspelade stort på ST, men var något annat. Kanske var det också detta man siktade på med ENT??

Gillar inte hur man behandlade Vulkans i serien. Han aldrig sett med känslosamma Vulkans är i ENT :huh: .

Canon är också något jag värderar högt, men i ENT var det lite si och så med Canonen.

Förutom detta så klarar jag inte av låten i början. Är mycket konservativ och vill ha klassisk symfoni i ST.

• 3 months later...