Jump to content

Upp och ner?

Storm

Recommended Posts

Varför möter inte Enterprise eller nått annat nångång ett annat skepp som flyger upp och ner?

I rymden spelar det ju ingen roll så nångång borde ett skepp komma in upp och ner eller på sidan eller nått sånt.

Ställer dom in detta efter sensorer eller nått?

(Ni får ursäkta dessa två nya ämnena, men har inte hittat några svar på mina frågor, andra ämnet är i Raser och Grupperingar)

Du behöver inte be om ursäkt för sådana bra frågor, Storm.

Jag har faktiskt också funderat över detta. Jag tror helt enkelt att det beror på att det skulle se dumt ut annars. Detta svaret håller i Tv-sammanhang men knappast i star trek universat (verkligheten ;) ). Någon som har en teori?

Det verikala problemet med sf-film. ST håller hårt fast vid den raka linjen men i ST filmen II i slutstriden mod Khan så leker man lite med nya linjer. Men faktum kvarstår det Kirk gör som en fint borde vara vardagsmat i en plats som saknar upp och ner. Men detta problem finns också tycker jag när det gäller kartor - eller?

Vadå Kes mysig???? jag fattar ingenting :D ;) ;)

Att man inte ser skepp upp och ner måste väl bero på att det inte ser coolt ut. Man kan ju leka med tanken att skeppen ställer in sig på samma linje i någon form av protokoll eller nåt men ... det handlar nog om att det ska se snyggt ut i tv rutan.

Närmaste vi har kommit bra kartor i rymden i star trek universumet är i generations när data och picard studerar nexusbandets färd genom rymden

Jo, det krävs ju 3D-kartor när vi talar rymd. Vintergatan är ju inte direkt platt som en pannkaka.

Två saker som ligger en cm. från varandra på en vanlig karta kan ju ligga längre från varandra än två saker som ligger två cm. från varandra.

(Tja, mysig... gullig...)

Varför möter inte Enterprise eller nått annat nångång ett annat skepp som flyger upp och ner?

I rymden spelar det ju ingen roll så nångång borde ett skepp komma in upp och ner eller på sidan eller nått sånt.

Ställer dom in detta efter sensorer eller nått?

(Ni får ursäkta dessa två nya ämnena, men har inte hittat några svar på mina frågor, andra ämnet är i Raser och Grupperingar)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker denna fråga är spännande och jag frågar mig om det har att göra med dogfigths filmer, alltså stridsflygplan i strid, typ andra världskriget. Inom sci-fi har man liksom byggt vidare på stridsflygets sätt att utkämpa strider. Flygplan har ju liksom en horisont att gå efter, men i rymden funkar ju inte det. Att göra en gir med ett rymdskepp är ju också något helt annat än att göra en gir med ett stridsflygplan. Det finns ju liksom inget motstånd i rymden, ett missförstånd och man har missat striden för att man är på väg till polstjärnan.

En annan sak som jag kan tänka mig är förbryllande är stjärnbilderna, karlavagnen mm, kommer jag från sidan så är det ju inte karlavagnen utan en helt ny stjärnbild. :blink:

Öh, vilken stjärnbild ingår våran sol i ? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

He, det måste ju bero på vilken planet man befinner sig. Den befinner sig säkert i "krigaren" eller nåt om du är på Qo'nos, i "profeten" om du är på bajor eller i "latiumtackan" om du är på ferengiar. Eller varför inte i "förrädaren" om du är på romulus... :D

<{POST_SNAPBACK}>

He, det måste ju bero på vilken planet man befinner sig. Den befinner sig säkert i "krigaren" eller nåt om du är på Qo'nos, i "profeten" om du är på bajor eller i "latiumtackan" om du är på ferengiar. Eller varför inte i "förrädaren" om du är på romulus... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Ha,ha. Då blir det väl stjärnbilden "Puckot" om du är på Vulcan. :lol:

Jag tycker denna fråga är spännande och jag frågar mig om det har att göra med dogfigths filmer, alltså stridsflygplan i strid, typ andra världskriget. Inom sci-fi har man liksom byggt vidare på stridsflygets sätt att utkämpa strider. Flygplan har ju liksom en horisont att gå efter, men i rymden funkar ju inte det. Att göra en gir med ett rymdskepp är ju också något helt annat än att göra en gir med ett stridsflygplan. Det finns ju liksom inget motstånd i rymden, ett missförstånd och man har missat striden för att man är på väg till polstjärnan.

I samma härad har du ju the Picard manöver, när man smyger upp bakom ett skepp och när man kommer ut ur warp så ser det ut som om man är på två ställen och då har man chansen att slå till mot fienden, som finns diskuterad här Picards manöver. Den är ju lite svår att förstå sig på, men lite underfundig.

Edited by Durator

• 4 months later...

Borde man inte kunnat utnyttja hologram för att göra kartor i tre dimensioner i Star Trek? Jag kan inte minnas att jag sett det någon gång utan de brukar ju som sagt envisas med de tvådimensionella varianterna. Måste vara rätt förvirrande att navigera i rymden :D

En annan sak som kanske är lite väl offtopic men jag har undrat över ett tag som egentligen inte har ett dugg med Star Trek att göra men när vi ändå är inne på ett liknande ämne passar jag på. Hur kretsar planeterna i vårt eget solsystem runt solen egentligen? Är alla planeter på samma nivå så att säga så alla kretsar längs samma tvådimensionella axel?

Borde man inte kunnat utnyttja hologram för att göra kartor i tre dimensioner i Star Trek? Jag kan inte minnas att jag sett det någon gång utan de brukar ju som sagt envisas med de tvådimensionella varianterna. Måste vara rätt förvirrande att navigera i rymden :D

En annan sak som kanske är lite väl offtopic men jag har undrat över ett tag som egentligen inte har ett dugg med Star Trek att göra men när vi ändå är inne på ett liknande ämne passar jag på. Hur kretsar planeterna i vårt eget solsystem runt solen egentligen? Är alla planeter på samma nivå så att säga så alla kretsar längs samma tvådimensionella axel?

I star trek generations utspelas en scen i ett rum som kallas för Maproom. Det är nog det närmsta man kommer 3D navigering i star trek. Eventuellt finns något liknande med i serien voyager.

Solsystemets alla planeter rör sig inte längs samma plan. De flesta gör det så att det är en vanlig uppfattning att alla gör det men så är inte fallet. Jag hittade till sist en bild, se länken nedan. Det är alltså pluto som avviker i ett eget plan. I alla fall om källan är tillförlitlig, men jag har sett liknande bilder på andra ställen. Hoppas du blev nöjd med svaret Zulan

http://www.star.le.ac.uk/edu/Root_folder/ss2.jpg

I star trek generations utspelas en scen i ett rum som kallas för Maproom. Det är nog det närmsta man kommer 3D navigering i star trek. Eventuellt finns något liknande med i serien voyager.

Solsystemets alla planeter rör sig inte längs samma plan. De flesta gör det så att det är en vanlig uppfattning att alla gör det men så är inte fallet. Jag hittade till sist en bild, se länken nedan. Det är alltså pluto som avviker i ett eget plan. I alla fall om källan är tillförlitlig, men jag har sett liknande bilder på andra ställen. Hoppas du blev nöjd med svaret Zulan

http://www.star.le.ac.uk/edu/Root_folder/ss2.jpg

Jepp, mycket nöjd med svaret, har funderat en hel del på det här med hur solsystemet och dess planeter egentligen ser ut den senaste tiden så nu slipper jag fundera på den här frågan åtminstone.

Oj vad kul.

Hur vet dom i rymskeppet om det främmande mötande rymdkepp

är så där smalt eller vad som är upp och ner?

Upp och ned existerar ju bara i rymdskeppet, golv och tak.

Då är nog den här gamla filmen 2010 verklghetstrogen där

allt vrider och snurrar för att komma rätt till luckan.

Edited by Supertreck

Oj vad kul.

Hur vet dom i rymskeppet om det främmande mötande rymdkepp

är så där smalt eller vad som är upp och ner?

Upp och ned existerar ju bara i rymdskeppet, golv och tak.

Då är nog den här gamla filmen 2010 verklghetstrogen där

allt vrider och snurrar för att komma rätt till luckan.

Man får väl anta att de har ett mötesprotokoll som de skickar ut innan skepp går ut ur warp för att se till att skeppen hamnar rätt. :P

Sedan får man väl anta att deras avancerade sensor talar om för besättningen hur skeppet ser ut i tre dimensioner... J.

Edited by Supreme Comander JAF

Jag tror att detta fenomen till viss del kan bero på tekniska begränsningar från tiden då man använde modeller.

Voyager har ju iofs sitt "astrometics" men det är ju inte riktigt samma sak.

sen kan man ju fråga sig varför ingen ras (rätta mig om jag har fel) har utvecklat ett manöversystem som baserar sig på att stiga respektive sjunka under sensorerna? jag antar (mycket antagande här...;)) att om man inte vill titta på något speciellt som ligger långt borta så använder man sig av short range sensors. dessa bör ju ha en begränsad räckvidd. alltså, om ett skepp skulle använda sig av att "sjunka" och "stiga" så hade man ju i alla fall teoretiskt sett kunnat komma upp bakom ett skepp utan att de skulle haft tid att ens säga "shields!". visserligen hade det nog bara fungerat i bakhållstaktik, men intressant tanke. lite som en ubåt...;)

sen kan man ju fråga sig varför ingen ras (rätta mig om jag har fel) har utvecklat ett manöversystem som baserar sig på att stiga respektive sjunka under sensorerna? jag antar (mycket antagande här...;)) att om man inte vill titta på något speciellt som ligger långt borta så använder man sig av short range sensors. dessa bör ju ha en begränsad räckvidd. alltså, om ett skepp skulle använda sig av att "sjunka" och "stiga" så hade man ju i alla fall teoretiskt sett kunnat komma upp bakom ett skepp utan att de skulle haft tid att ens säga "shields!". visserligen hade det nog bara fungerat i bakhållstaktik, men intressant tanke. lite som en ubåt...;)

Men om man tänker sig att sensorerna i allmänhet rör sig som radiovågor (sfäriskt ut från sändaren) blir väl detta ett ganska konstigt resonemang. Eller?

njä, det blir det väl inte eftersom hur de än sänds ut så har de ju en begränsad räckvidd. alltså hade man kunnat ligga precis utanför sensor range och snabbt som tusan hoppat upp bakom det ovetande skeppet. visst, sensorerna hade ju gått av och skrikit i högan sky, men sen får man ju ta med i beräkningarna att det ska ges en order om att resa sköldarna och att denna order ska hinnas utföras. alltså tror jag att ??tminstone en phaser burst eller torped mycket väl hade kunnat få en direktträff innan sköldarna kom upp. och varför inte då låsa på sköldgeneratorn? ;)

njä, det blir det väl inte eftersom hur de än sänds ut så har de ju en begränsad räckvidd. alltså hade man kunnat ligga precis utanför sensor range och snabbt som tusan hoppat upp bakom det ovetande skeppet. visst, sensorerna hade ju gått av och skrikit i högan sky, men sen får man ju ta med i beräkningarna att det ska ges en order om att resa sköldarna och att denna order ska hinnas utföras. alltså tror jag att åtminstone en phaser burst eller torped mycket väl hade kunnat få en direktträff innan sköldarna kom upp. och varför inte då låsa på sköldgeneratorn? ;)

Hmm jag förstår inte riktigt resonemanget. Jag tror nog att "long range" och "short range" sensors fungerar samtidigt. Jag tror att räckvidden är väldigt stor så på det sättet är det svårt att "smyga ". Jag tror inte att kaptenen behöver ge order om att sköldarna ska höjas. Det gör det automatiskt när ett fiendeskepp närmar sig. Sk Reed :w00t: ehhh Red Alert.

sant, jag upptäckte lite hål i mitt resonemang i och med att long och short range sensors fungerar samtidigt. my bad...;)...däremot så måste väl en order om red alert ges innan sköldarna höjs? eller, i alla fall en yellow alert om man får tro star trek armada...;)...nåja, känns som jag kommer ifrån ämnet nu men det var en intressant tanke så länge den varade...;)

Man får nog anta att alla sensorer ser hela sfären runt skeppet eller att man i varje fall vrider fartygen då och då så att man "ser" överallt. Din ide skulle nog bara fungera om det fanns en "blind spot" som var likadan på alla fartyg oavsett hur de vände och vred på sig, tex bakom motorgondolerna i "kölvattnet" eller likande. Men någon sådan känner jag inte till. J.