Gå till innehåll

Bästa Pilotavsnittet


Kai Dukat

Bästa Pilotavsnittet  

53 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • TOS alt. 1 The Cage
      1
    • TOS alt. 2 The Man Trap
      2
    • TOS alt. 3 The Menagerie
      1
    • TOS alt. 4 Star Trek: The Motion Picture
      2
    • TNG Encounter at Farpoint
      4
    • DS9 Emissary
      12
    • VOY Caretaker
      23
    • ENT Broken Bow
      8


Rekommenderade inlägg

Okej vi måste väll även ta med det här med Pilotavsnitt. Personligen anser jag att pilotavsnitt som regel är ganska dåliga, t ex anser jag inte att något avsnitt inom ST är bättre än en trea. Man vet inte riktigt var man ska med det hela och allt känns ganska osäkert. Denna gång så har jag med fyra alternativ från TOS så att alla finsmakare ska vara nöjda – fast nu är det väll för många. Detta är ju för att t??cka upp den inte alltför tydliga ordningen som TOS hade.

Min personliga röst faller dock på The Motion Picture. Dels för att den är så välgjord men också för att den drar igång en mycket intressant långfilmsserie som avslutas mycket bra i och med TUC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde TOS riktiga pilotavsnitt "Where No Man Has Gone Before". <_< ;)

Spelar ingen roll, min röst hamnar hos (Jodå jag har sett alla piloter) Emissary. Eller, hmm, Caretaker var också bra... eller, Broken Bow som var ett välgjort avsnitt.. hmm. Ähhh, jag får nog avvakta lite till, men nån av de tre blir det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... kluven mellan Voyager och Enterprise. Rösten föll till slut på Voyagers pilotavsnitt, som kanske mer än alla andra verkligen är startskotten för själva serien. Den fångar på en gång ens intresse och är något som hela serien sen påverkas av. DS9 pch Enterprise har också sådana pilotavsnitt, även om Voyagers är bättre. TOS känns inte som den har någon egentlig början. TNGs pilotavsnitt fick nästan min mamma att ge upp den serien, coh jag tycker också att det var en lite väl tung inledning på en serie och som kanske ger fel bild av serien i sin helhet. Vilket är syn för det är en bra serie.... även om jag fortfarande har svårt för just TNGs pilotavsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, då vilket kul ämne Kai Dukat!

Jag har mycket svårt att bestämma mig i detta fall. Till skillnad från vad Trolsk nämnde så gillar jag pilotavsnittet till TNG eftersom det sätter temat för hela serien i mitt tycke. Inte så spektakulärt eller uppenbart som voy men i alla fall. Att min röst inte omedelbart läggs på just TNG är bara för min kärlek till det bästa filmmanuset i star trek (i min mening, se forumet med filmens namn för motivering). The motion picture är en underbar och härlig berättelse...

Kanske gör jag som du Kai Dukat... Röstar på TMP i slutändan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får inte glömma att TNG Encounter at Farpoint inte är en ursprunglig skrivet avsnitt. Enligt en intervju så tyckte någon att det första avsnitt var för kort och därför blev den längre. Man märker ju den stora brytningen mellan två olika handlingar. Två avsnitt ihoppsatta i princip.

Antaglingen var det därför Q kom till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får inte glömma att TNG Encounter at Farpoint inte är en ursprunglig skrivet avsnitt. Enligt en intervju så tyckte någon att det första avsnitt var för kort och därför blev den längre. Man märker ju den stora brytningen mellan två olika handlingar. Två avsnitt ihoppsatta i princip.

Antaglingen var det därför Q kom till.

Det skulle förklara en hel del. Jag tror ändå att dte vore bättre om det avsnittet kom längre fram i serien - just eftersom det är så tungt at vissa tittare ger upp. Tungt, men väl värt att se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en helt lätt fråga det här. På något sätt handlar det ju inte bara om avsnittet är bra, utan också om hur det presenterar serien.

Mitt val faller till slut på Caretaker som är ett välgjort och spännande avsnitt som också presenterar hela serien på ett intressant sätt!

Håller med. Dessutom kommer det i ett helt annat ljus efter att man sett hela serien. Bitarna faller liksom på plats på ett helt annat sätt en första gången. Förresten, var det bara jag som la märke till star wars ripoffen i början? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken star wars ripoff ?

Kolla klippet här

Rullande text, "Det råder kris i galaxen", ett stort skepp som angriper rebeller... :rolleyes:

Jag skulle inte vilja säga att Star Wars har ensamrätt att inleda med en rymdjakt, men att texten skulle rulla var väl lite onödigt?

Redigerad av Great Bird of the Galaxy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har aldrig tänkt på det där :P du har faktiskt helt rätt, fast länken funkar inte (men jag har ju avsnittet hemma så ;) )

Min röst fööl på DS9 faktiskt, jag vet inte varför men jag föredrar den. Sisko som kommer till en ny post, och sedan upptäcker att han kommit till ett helt nytt liv. Dessutom är det väldigt mycket starka personligheter inblandade. Det gillar jag, alltså föll rösten där den gjorde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^Länk fixad.

Jag brukar gilla pilotavsnitt. Serier ramlar fort ner i mönster efter några avsnitt men just det första brukar vara unikt och originellt. Att de är extra långa är ett extra plus.

Man brukar ju säga att det första intrycket är viktigt och därför lägger man ofta lite extra arbete på pilotavnittet. Det är särskillt utmärkande för Broken Bow, jag minns att när jag såg det för första gången tänkte jag: "Wow!". Det är väldigt lätt att klandra Broken Bow för allt som var fel med ENT. Karaktärerna, skeppet, den övergripande storyn m.m men det var satt för hela serien och inte något som Broken Bow lade ut.

Allt som allt är det väldigt bra gjort ur många synpunkter. Alla huvudroller får värdiga och utveklade introduktioner där de inte genast jämförs med varandra. Handlingen var spännande och tillfredställande i sitt slutförande. Temporal Cold War fick en kanonstart och man blev förväntansfull (att TCW skulle bli en total flopp är inte det avsnittets fel).

När jag sett färdigt Broken Bow och begrundade det hela tänkte jag: "Det här serien vill visa att den är stark och att den kan klara sig utan hjälp från de tidigare serierna". Jag hade fel men det var ändå inget dåligt intryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade på Voyager Caretaker. Jag tycker att det är ett väldigt bra pilotavsnitt. Här är några orsaker marquis och strafleet, caretaker, ocompas, kazon, Janeways beslut att spränga stationen, den holografiska miljön på stationen, Chacoteys känslor för Paris mm

Mycket bra pilotavsnitt som jag ger 4 i betyg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken star wars ripoff ?

Kolla klippet här

Rullande text, "Det råder kris i galaxen", ett stort skepp som angriper rebeller... :rolleyes:

Jag skulle inte vilja säga att Star Wars har ensamrätt att inleda med en rymdjakt, men att texten skulle rulla var väl lite onödigt?

Varför skulle StarWars ha ensamrätt på sin inledning? I så fall finns det massvis med

filmer som inleder med en sammanfattning. Ska det också vara ensamrätt på flygteknik

och den får vara finnas i Star Trek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min röst lägger jag på Caretaker. Den är verkligen välgjord och man har lagt ner tid och möda på att göra den bra vilket märks. Att resten av säsongerna 1-2 inte håller samma klass som de senare säsongerna av Voyager (särskilt 4-7) gör att Caretaker står ut som de bästa avsnitten under de förstå säsongerna av Voyager.

I Caretaker får man även det bästa av två världar vilket bara upprepas i vissa avsnitt i Voyager. Alltså att man får se både livet Voyager hade i A-kvadranten innan de kom till D-kvadranten och när de sedan hamnar i d-kvadranten. Caretaker är även ett avsnitt som man kan gå tillbaka till och se flera gånger om, särskilt bra är att se den efter ett tag in i serien och påminnas om varför och hur Voyager hamnade i d-kvadranten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

ett relativt enkelt val för min del: emissary. kanske för att jag blev väldigt uppspelt över the celestial temple och allt det där med bajorans. just det här med tidsparadoxer och diton är något jag verkligen uppskattar i star trek i allmänhet och just i emissary älskar jag diskussionen när sisko ska försöka förklara vad linjär tid är. just min svaga punkt för tidsparadoxer/tidsresor gör att broken bow kvalar in på en andra plats. sen är fältet öppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag räknar inte en film som ett pilotavsnitt och inga av TOS avsnitt känns som ett pilotavsnitt egentligen, ingen riktig introduktion av karaktärer på det sätt som kännetecknar modernare piloter.

Av de som är kvar faller Encounter at Farpoint, Emissary och Caretaker bort av att de använder jordmiljöer och annat budgetsparande i onödan, Q's användande av jordutstyrslar och manér, användandet av avsnittets skådespelare och miljöer som profeternas sätt att kommunicera, och en ***** banjospelande gubbe med ett hus, en lada och aaaarrrgh. Och även om det är välgjort så skriker det bara billigt och är ett av de sätt som lättast bryter mitt suspension of disbelief. Det görs öht alldeles för ofta i serierna.

När jag såg Encounter at Farpoint första gången så gav jag upp och såg inget mer av serien på flera år, jag tyckte bara rättegången och Q var fåniga. Jag är fortfarande ingen fan av avsnittet men det passar mycket bättre in nu när man sett hela serien.

Kvar blir alltså Broken Bow. Det känns fräsht, den sätter upp en intressant handling för serien, introducerar karaktärerna någorlunda väl och har lagom med action. Om man kan beskylla den för något är att den inte har något riktigt etiskt eller moraliskt dilemma, eller tar upp något intressant nutidsämne eller något om den mänskliga existensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är lite intressant detta med de billiga lösningarna. Om jag skulle se en annan serie med så billiga lösningar eller förenklingar som att en by kan representera en hel planet så skulle jag byta kanal direkt, men bara för att det är Star Trek så accepterar jag det och tänker snällt: ja, men de gör så gott de kan. Men handen på hjärtat så är det ofta oerhört dåligt. Ta till exempel TNG:s första säsong. Okej, visst har den några år på nacken, men i fråga om billiga lösningar tar den priset!

Så det är tur att ST har så välvilliga och överseende fans, för detta problem finns kvar än idag (har stört mig på mycket i ENT:s första säsong oxå). Det är bara att bita ihop när de än en gång stöter på människoliknande aliens på en planet med djungelväxtlighet eller irrar omkring i grottor som man tycker sig sett någon gång förut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är intressant det du säger. Detta med att de strålar ner till planetens befolkning som ofta bara är en liten by. Man får inte uppfattningen att det rör sig om en stor planet som jorden med massor av hav och landmassa, massor av folkslag och nationer. Planeterna uppfattas snarare som om de hade en diameter på tre fyra mil...

Är det sedan några stridigheter så är det ofta mellan två olika folk som befolkar den lilla planeten som Kes och Prytterna t.ex. Inte två, trehundra olika folkslag.

Men visst är det underbart? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte utomhus miljöerna jag stör mig på. Det värsta är när de går omkring i tex en skog och man anar en plan yta (läs studiegolv) någonstans strax under marknivå. Ofta är tex stigen eller stället där de går alldeles för plant och brett för att ge verklighetskänsla. Är de utomhus känner man i alla fall att de ansträngt sig lite och lyft ögonen utanför paramountstudion även om det bara innebär la eller bergen omkring hollywoodskylten. Men jag är nöjd så länge man inte ser 1980 tals fregatter i en andravärldskrigsfilm (pearl harbour). J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

TYcker helt klart the Caretaker. Den fick mig att verkligen fastna för serien. T o m så mycket att jag skaffa soundtracket. Och det är nog inte så dumt att den börjar Star Wars aktigt med scrollande text och direct action.

Och så kan man visserligen hålla med om att man ibland får känslan att världarna inte är så stora. Men nog finns det undantag, i just Star Trek Voyager så tycker jag iallfall att man får känskan i vissa delar, att det inte är så litet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...