Gå till innehåll

Maquis


Suskiv

Rekommenderade inlägg

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Är Maquierna terrorister eller hjältar? Vad tycker vi egentligen om deras åsikter, gör de rätt när de tar till vapen för att slåss mot Cardassians och Federationen. Och gjorde Federationen rätt när de inte stödde deras sak.

Det beror på egentligen. Jag har aldrig försått vad Cardassians hade gjort som gjorde att Maquiserna vill ha ihjäl dem. Men det kanske man får reda på i nån serie som jag inte har sett. Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK dags för liet bakgrundhistoria till alla som inte vet varför  Maquier gör som de gör.

Efter att kriget mellan Cardassia och Federationen avslutats beslutades det att en De militirised Zone (DMZ) skulle skapas mellan Cardassisas och Federationes gränser. Några av Federationens kolonier hamnade då på den Cardassiska sidan medan några Cardassiska hamnade på Federationens. De kolonier som hamnde på den Cardassiska sidan hade det inte så enkelt bl.a annat så utsattes de för sabotage mm. Och därför skapades Maquierna. För att skydda befolkningen. Cardassia svarde med att skicka in militären. Detta ledde sen till terrorist dåd från Maquiernas sida.

Jag kan ha missat vissa detaljer då jag inte har allt i huvudet och inte orkar slå upp all fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så egentligen försökte Maquiserna hjälpa Cardassierna och det är så dom tackar?? inte väldigt shysst sätt att tacka på!!!

Nja inte riktigt. Cardassians saboterade för Fedeartions Kolonisterna och maqiuerna försökte skydda dessa kolonister genom att använda våld.

(Tror jag föredar att skriva på engelska det skulle vara mycket effektivare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Maquierna terrorister eller hjältar?

Många miljoner i världen vi lever i tycker att de som dödade tusentals människor den 11 september förra året var hjältar. Vem som är terrorist/hjälte har endast med ens egna åsikter att göra.

Maquierna speglar väldigt många liknande organisationer i världen just nu. Ett väldigt aktuellt exempel är ju det som händer i mellanöstern, en inte helt olik konflikt om man jämför med Maquie/Cardassians. Det tål att tänkas på när man ser de avsnitt där Maquierna är med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl vara terrorist och hjälte på samma gång? I fallet med Maquis och Cardassia är det svårt för det är ju inte en makt som har tagit över mark (planeter) från en annan utan det är ju så i bägge fall. Skillnanden är att Cardassia spöar skiten ur (och dödar) de människor som bor på deras planeter men UFP gör inte samma sak, och då Starfleet inte hjälper de så får de hjälpa sig själva. 11 sept har ingen sådan bakgrund, utan det är i grunden att amerikanska soldater (oheliga) är på helig mark (enl. Islam). IRA är det samma, Storbritanien har tagit över Irland, och i Israel är det ännu knepigare med tanke på att landet innan var brittisk protektorat och att FN ligger bakom det hela, och att Israel är en del av FN samt Palestina inte är en suverän stat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl vara terrorist och hjälte på samma gång? I fallet med Maquis och Cardassia är det svårt för det är ju inte en makt som har tagit över mark (planeter) från en annan utan det är ju så i bägge fall. Skillnanden är att Cardassia spöar skiten ur (och dödar) de människor som bor på deras planeter men UFP gör inte samma sak, och då Starfleet inte hjälper de så f??r de hjälpa sig själva. 11 sept har ingen sådan bakgrund, utan det är i grunden att amerikanska soldater (oheliga) är på helig mark (enl. Islam)...

Nu tänkte jag inte framför allt på 11 sept. när det gäller konflikter, utan hur man ser på hjältar/terrorister. Så självklart håller jag med, man kan va , och ofta är, hjälte och terrorist samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag e inte världens bästa på det här så nu undrar jag: (om det e rätt bara)

Maqiuser e av olika arter??

sen en grej till Vad e dom till för?? E det en blomster samlar grup eller???

Proton vet ingenting

Vi har redan svarat på detta kolla längre upp i forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Minns jag rätt då Maquisrörelsen först dök upp i TNG? Det finns ett avsnitt i TNG's sista säsong. Jag har för mig att en starfleet officer då lämnade Starfleet för Maquiserna. Officern skulle infiltrera gruppen, men det slutade med att hon gick med dem och därmed sårade Captain Picard, som tydligen hade ett stort förtroende för henne.

Eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
OK dags för liet bakgrundhistoria till alla som inte vet varför  Maquier gör som de gör.

Efter att kriget mellan Cardassia och Federationen avslutats beslutades det att en De militirised Zone (DMZ) skulle skapas mellan Cardassisas och Federationes gränser. Några av Federationens kolonier hamnade då på den Cardassiska sidan medan några Cardassiska hamnade på Federationens. De kolonier som hamnde på den Cardassiska sidan hade det inte så enkelt bl.a annat så utsattes de för sabotage mm. Och därför skapades Maquierna. För att skydda befolkningen. Cardassia svarde med att skicka in militären. Detta ledde sen till terrorist dåd från Maquiernas sida.

Jag kan ha missat vissa detaljer då jag inte har allt i huvudet och inte orkar slå upp all fakta.

dt här med att kolonierna hamnade på "fel" sida är ä inte dt lite inspirerat av efterkrigstiden i tyskland.. delningen av Berlin??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ger en biter smak när den "goda" star fleet används för att bekämpa och krossa Maquis rörelsen i fredens namn.

Tolkar det lite som Polen under andra värdskriget, hej vi var allierade med England/Frankrike och var alltid emot nazist Tyskland, och led mycket under kriget, men vad händer vid freds slutet vi blir behandlade som något fd tysk allierad och "okuperad" av sovjet.

Det finns bara en sak jag inte förstår, om nu fredrationen är så äkligt goda som det alltid påstås, hur kan de överhuvudtaget aceptera Cardasian och liknande raser med den politiken? Nu menar jag inte att fredrationen ska starta ett heligt korståg för att införa "rätt" ordning, men åtminstånde sätta politiskt/ekonomiskt tryck mot felaktig politik. Eller har de en politik som tillåter andra raser att bete sig hursomhelst så länge det inte rör fredrationens medborgare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ger en biter smak när den "goda" star fleet används för att bekämpa och krossa Maquis rörelsen i fredens namn.

Tolkar det lite som Polen under andra värdskriget, hej vi var allierade med England/Frankrike och var alltid emot nazist Tyskland, och led mycket under kriget, men vad händer vid freds slutet vi blir behandlade som något fd tysk allierad och "okuperad" av sovjet.

Det finns bara en sak jag inte förstår, om nu fredrationen är så äkligt goda som det alltid påstås, hur kan de överhuvudtaget aceptera Cardasian och liknande raser med den politiken? Nu menar jag inte att fredrationen ska starta ett heligt korståg för att införa "rätt" ordning, men åtminstånde sätta politiskt/ekonomiskt tryck mot felaktig politik. Eller har de en politik som tillåter andra raser att bete sig hursomhelst så länge det inte rör fredrationens medborgare.

"You cant make an omelett whitout breaking some egg"

"Life is though, get just to it"

"You give some, you get some"

mm

Alltså, det är sällan lätt med sådan... man får försäka göra det bästa med vad man har... Den bästa gemensama lösningen är sällan den utlimata för båda sidor.

Sedan så handlade väl inte federationen med Cardassia, sedan är det upp till var och en av planeterna och bestämma vad man tycker...

Sedan, skall man betrakta varje stat/planet/system/ras/osv. som suverän eller inte? Vad är det som säjer att "våran" metod är den bästa för dom osv.

Diplomati är skitsvårt... Varför tror du det finns så många krig och konflikter i världen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Vänta lite nu... :o

*spoiler varning*

Var det inte så att maquis dyker upp i ett dubbelavsnitt av ds9 där en fraktare(tror den var cardassiansk eller oberoende som fraktat till card kolonier) sprängs av en terrorist som sedan fångas av en okänd rörelse som består av bla en vulcan som försöker köpa MYCKET vapen av quark. men quark blir upptäckt av odo och sisko får veta det. Samtidigt träffar sisko en kollega som jobbar med kolonierna, där råder oordning och man tycker att fed inte gör något för att hjälpa dom mot cardassianernas påstådda överträdelser av ett föredrag. Sedan smyger sig gul Dukat ombord på ds9 och träffar sisko. Han får sen med sig Sisko ut till kolonierna där han upptäcker att ett regelrätt krig pågår. Sedan följer mycket intriger men summa sumarum visar sig en högt uppsatt fed officer leda the maquis som kidnappat gul dukat som blev tillbakatagen av sisko. Jag borde se om avsnittet men jag kan inte göra det nu satt jag kanske finslipar storyn lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu... :o

*spoiler varning*

Var det inte så att maquis dyker upp i ett dubbelavsnitt av ds9 där en fraktare(tror den var cardassiansk eller oberoende som fraktat till card kolonier) sprängs av en  terrorist som sedan fångas av en okänd rörelse som består av bla en vulcan som försöker köpa MYCKET vapen av quark. men quark blir upptäckt av odo och sisko får veta det. Samtidigt träffar sisko en kollega som jobbar med kolonierna, där råder oordning och man tycker att fed inte gör något för att hjälpa dom mot cardassianernas påstådda överträdelser av ett föredrag. Sedan smyger sig gul Dukat ombord på ds9 och träffar sisko. Han får sen med sig Sisko ut till kolonierna där han upptäcker att ett regelrätt krig pågår. Sedan följer mycket intriger men summa sumarum visar sig en högt uppsatt fed officer leda the maquis som kidnappat gul dukat som blev tillbakatagen av sisko. Jag borde se om avsnittet men jag kan inte göra det nu satt jag kanske finslipar storyn lite senare.

Avsnittet hette The Maquis, part I & II, och gick till så som du beskrev det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att Marqui fins. Det ger en intresant moralisk vinkel. till och med den goda duktiga federation gör ibland fel. För visst var det väll fel att sluta ett avtal där befintliga kolonier skulle vara tvugna att överges. Nu är det visserligen inte så lätt att komma överens med Cardesians, SF gjorde väll sitt bästa. Men i detta fallet så blev det väldigt fel.

Siskos personliga fejd med Edington tycker jag ??r underhållande. Tror sällan jag har sett Sisko så arg, som när Edington har slagit utt Defients dator.

Appropå Marquis. I Californien fins det en väldigt varm och ogästvänlig öken som Hetter "Bad Lands", kan finas en koppling kanske. ;). Många hollywood-filmer åker dit när de vill spela in i öken. Ökencenen i Dödligt Vapen 1, är därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...