Stormgarde Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 (edited) Jag har stört mig länge på vilken usel befälsförmåga kpt. Janeway besitter! För att ta några exempel: i avsnittet "Random Thoughts" låter hon Torres bli lobotomerad utan att agera, och avsnittet efter det "Concerning flights" visar kaptenen upp sin totala brist på initiativ och halva skeppet plockas samman innan hon agerar. För mig är det ofattbart att ingen greppar en Phaser och placerar henne på någon mindre ansvarsfull post. Picard skulle sagt "You are unfitt for command!!!" med sin manliga röst. Edited May 30, 2006 by Stormgarde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Flyttad till rätt forumdel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Jag håller delvis med dig. Ibland verkar hon lite tafatt.. antar att det är därför att janeway karaktären ärskriven på ett sådant sätt att hon ska brottas med fördelar och nackdelar av federationens principer. Att hon skulle vara "unfit for command" kan jag dock inte gå med på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted June 9, 2006 Report Share Posted June 9, 2006 jag får hålla med orville, Janeways roll kan bli lite osäker ibland, hurvida det är en manusmiss eller avsiktligt vet jag inte men jag skulle inte klassa henne till unfit for command (speciellt inte med att Chakotay inte direkt är min favorit till CO) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixim Posted June 11, 2006 Report Share Posted June 11, 2006 Tycker hon är en skit bra "kapten", och det blev lite ändring i Star trek världen med en kvinnlig kapten. Tyvärr kan jag inte formulera riktigt varför ajg gillar henne men jag diggar henne stenhårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeratul Posted June 27, 2006 Report Share Posted June 27, 2006 "You are unfitt for command!!!" med sin manliga röst. Det blir nog svårt för Janeway. Att ta till sin manliga röst alltså :P Jag kan delvis hålla med dig annars, ibland är Janeway för mesig och blek. Men hon lyckades trots allt få hem sin besättning relativt oskadda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 15, 2006 Report Share Posted August 15, 2006 Jag tycker att Janeway är en kanon kapten, det är kul med en kvinnlig kapten! Det är inte lätt att hålla sig till the prime directive i deltakvadranten utan en federation att falla tillbaka på och de speciella omständigheter som råder i olika avsnitt men hon gör det på ett bra sätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted August 15, 2006 Report Share Posted August 15, 2006 Jag tillhör gruppen av människor som har jättesvårt för den där "bitchen" som styr ombord på Voyager. Jag hade förmodligen gått i Seska:s fotspår och sett till att Kazonerna avsatte henne. Nja, skämt åsido. Janeway framstår inte som osäker eller velig i mina ögon, utan snarare som en sur och grinig envåldshärskare. Hon far fram som flodhäst i en glasbutik många gånger, och ibland drabbas hon av sitt samvete och mjuknar till, men bara för en kort stund. Vore jag admiral hade hon skickats på charmkurs och ledarskapskurs INNAN hon fick sitt befäl. Jag brukar ofta jämföra henne med Sisko som är precis lika livsfarlig att bråka med, men som bara visar musklerna när han absolut måste. Janeway däremot spänner musklerna och hotar så fort någon säger pip... Well, det är iaf min bild av henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beverlycrusher94 Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 Hallå där allihopa! Stopp lite va? OM Janeway hade varit en SÅ usel kapten, då hade Voyager sprängts innan serien var slut! Även om hon gör ett dåligt beslut ibland, så löser det sig ändå! Så jag säger bara: hmpf! :förbannad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brunt Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 Det var kanske bara tur att Voyager inte blev sprängd innan serien var slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 (edited) Hallå där allihopa! Stopp lite va? OM Janeway hade varit en SÅ usel kapten, då hade Voyager sprängts innan serien var slut! Även om hon gör ett dåligt beslut ibland, så löser det sig ändå! Så jag säger bara: hmpf! :förbannad: Nä det hade den inte, för det sitter en massa manusförfattare som vill jobba vidare vilket de inte får om de ser till att Voyager exploderar. Att det löser sig ändå beror nog mest på att det är en tv-serie... Så jag säger bara: HA! :P Edited September 26, 2006 by Tom_Hell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Det är rätt intressant att den kapten som rent manusstrukturellt är den som påminner mest om orginalet nämligen Kirk är den som får mest skäll. Det strukturella är att janeway är väldigt platonsk i sitt agerande, vilket Kirk också är. Den upplysta despoten styr och ställer. Men det som är beslutsamhet och pondus i Kirks agerande är hos janeway gnälligt och grinigt. Jag tror helt klart att detta beror på våra föreställningar om kvinliga chefer. Och kom inte nu och säg nu bs-snack om att ni tror på en könslösvärdering utifrån ett humanistiskt perspektiv. personligen har jag ganska svårt för både janeway och Kirks ledarstil. Jag misstänker dock att jag skulle trivas bäst hos Sisko. Men jag håller dock Picard och Janeway som de bästa kapterna gällande underhållningen i serien och Sisko som den sämsta. Jag önskar att det fanns enkla svar ibland istället för dessa gråa paradoxer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Det är rätt intressant att den kapten som rent manusstrukturellt är den som påminner mest om orginalet nämligen Kirk är den som får mest skäll. Det strukturella är att janeway är väldigt platonsk i sitt agerande, vilket Kirk också är. Den upplysta despoten styr och ställer. Men det som är beslutsamhet och pondus i Kirks agerande är hos janeway gnälligt och grinigt. Jag tror helt klart att detta beror på våra föreställningar om kvinliga chefer. Och kom inte nu och säg nu bs-snack om att ni tror på en könslösvärdering utifrån ett humanistiskt perspektiv. Jag önskar att det fanns enkla svar ibland istället för dessa gråa paradoxer. Det må finnas likheter i form av despotism mellan Kirk och Janeway, men jag tycker att det verkar vara olika saker som driver dom vilket är ännu viktigare i sammanhanget. Tittar man närmare finns det en hel del skillnader i ledarstilen. Janeway är mer irriterad, korthuggen och sur än vad Kirk är. Janeway hotar att spränga skeppet och är fullt allvarlig. När Kirk gör detsamma bluffar han oftast. Kirk försöker lura döden, Janeway försöker lura... sig själv? Janeway och Kirk brottas båda med tyngden och allvaret i deras positioner. Kirk håller den oftast för sig själv eller mellan sig och Spock/Bones. Janeway däremot verkar bubbla över s?? fort någon lägger extra ris på hennes redan tyngda rygg. Jag får sammantaget genom serierna större respekt för Kirk än för Janeway. Detta har inget alls att göra med vanföreställningar om kvinnliga chefer. Det har med personligheter att göra, och jag gillar inte alls Janeways. Det finns aldrig några enkla svar, men jag tror inte att du är rätt ute denna gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Det är rätt intressant att den kapten som rent manusstrukturellt är den som påminner mest om orginalet nämligen Kirk är den som får mest skäll. Det strukturella är att janeway är väldigt platonsk i sitt agerande, vilket Kirk också är. Den upplysta despoten styr och ställer. Men det som är beslutsamhet och pondus i Kirks agerande är hos janeway gnälligt och grinigt. Jag tror helt klart att detta beror på våra föreställningar om kvinliga chefer. Och kom inte nu och säg nu bs-snack om att ni tror på en könslösvärdering utifrån ett humanistiskt perspektiv. Jag önskar att det fanns enkla svar ibland istället för dessa gråa paradoxer. Det må finnas likheter i form av despotism mellan Kirk och Janeway, men jag tycker att det verkar vara olika saker som driver dom vilket är ännu viktigare i sammanhanget. Tittar man närmare finns det en hel del skillnader i ledarstilen. Janeway är mer irriterad, korthuggen och sur än vad Kirk är. Janeway hotar att spränga skeppet och är fullt allvarlig. När Kirk gör detsamma bluffar han oftast. Kirk försöker lura döden, Janeway försöker lura... sig själv? Janeway och Kirk brottas båda med tyngden och allvaret i deras positioner. Kirk håller den oftast för sig själv eller mellan sig och Spock/Bones. Janeway däremot verkar bubbla över så fort någon lägger extra ris på hennes redan tyngda rygg. Jag får sammantaget genom serierna större respekt för Kirk än för Janeway. Detta har inget alls att göra med vanföreställningar om kvinnliga chefer. Det har med personligheter att göra, och jag gillar inte alls Janeways. Det finns aldrig några enkla svar, men jag tror inte att du är rätt ute denna gång! självklart har jag rätt :P jössöss det här är ju så uppenbart att jag därför säger som Fermat "det är så banalt att jag inte ens orkar bevisa.." ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 28, 2006 Report Share Posted September 28, 2006 Men jag förstår inte hur det kan vara så uppenbart för dig?(speciellt som du har fel...) Så den bevisningen skulle jag gärna vilja se/läsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) värst är kanske "year of hell" eftersom Kes varnat flera månader i förväg för Krenim men ändå blir Janeway tagen med byxorna nere vid knäna Edited February 15, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) det jag ibland stör mej på är "worf 359"-grejen där 40 skepp mosas av EN borgkub medan Voyager BARA för att hon har en kvinnlig chef klarar av tio till femton kuber på en gång och BARA för att det är en kvinnlig kapten besegrar hon Borgerna . är det för att kvinnorna ska få ännu mer att peka på när de vill kalla oss killar "inkompetenta klåpare"? sen vill jag säga att dr. Crusher ÄR snyggare än Janeway Edited February 12, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Men Voyager som skepp är ju bättre än Enterprise och andra Federationsskepp var vid Wolf 359-tillfället. Modernare vapen som borgerna ännu inte lyckats finna "botemedel" åt, exempelvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 (edited) Men Voyager som skepp är ju bättre än Enterprise och andra Federationsskepp var vid Wolf 359-tillfället. Modernare vapen som borgerna ännu inte lyckats finna "botemedel" åt, exempelvis. du glömmer slaget vid sektor 001(First contact)där samtliga skepp var lika avancerade som Voyager men ändå höll slaget på att gå förlorat ända tills Enterprice dök upp . och om Federationen utvecklats under de åren så har Borgerna assimilerat tiotal raser och utvecklats ännu mer Edited February 13, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 det jag ibland stör mej på är "worf 359"-grejen där 40 skepp mosas av EN borgkub medan Voyager BARA för att hon har en kvinnlig chef klarar av tio till femton kuber på en gång och BARA för att det är en kvinnlig kapten besegrar hon Borgerna . är det för att kvinnorna ska få ännu mer att peka på när de vill kalla oss killar "inkompetenta klåpare"? När har Voyager på egen hand lyckats förstöra 10-15 kuber? Du får även ha i åtanke att Janeway och Voyager senare hade hjälp av den forskning som Hansen familjen hade utfört, vilket gav dom en fördel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Jag tillhör gruppen av människor som har jättesvårt för den där "bitchen" som styr ombord på Voyager. Jag hade förmodligen gått i Seska:s fotspår och sett till att Kazonerna avsatte henne. Nja, skämt åsido. Janeway framstår inte som osäker eller velig i mina ögon, utan snarare som en sur och grinig envåldshärskare. Hon far fram som flodhäst i en glasbutik många gånger, och ibland drabbas hon av sitt samvete och mjuknar till, men bara för en kort stund. Vore jag admiral hade hon skickats på charmkurs och ledarskapskurs INNAN hon fick sitt befäl. Jag brukar ofta jämföra henne med Sisko som är precis lika livsfarlig att bråka med, men som bara visar musklerna när han absolut måste. Janeway däremot spänner musklerna och hotar så fort någon säger pip... Well, det är iaf min bild av henne. Här är ett annat förslag. Skicka henne på ett "uppdrag" i ett enmans skepp till Andromeda galaxen. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 (edited) Jag tillhör gruppen av människor som har jättesvårt för den där "bitchen" som styr ombord på Voyager. Jag hade förmodligen gått i Seska:s fotspår och sett till att Kazonerna avsatte henne. Nja, skämt åsido. Janeway framstår inte som osäker eller velig i mina ögon, utan snarare som en sur och grinig envåldshärskare. Hon far fram som flodhäst i en glasbutik många gånger, och ibland drabbas hon av sitt samvete och mjuknar till, men bara för en kort stund. Vore jag admiral hade hon skickats på charmkurs och ledarskapskurs INNAN hon fick sitt befäl. Jag brukar ofta jämföra henne med Sisko som är precis lika livsfarlig att bråka med, men som bara visar musklerna när han absolut måste. Janeway däremot spänner musklerna och hotar så fort någon säger pip... Well, det är iaf min bild av henne. Här är ett annat förslag. Skicka henne på ett "uppdrag" i ett enmans skepp till Andromeda galaxen. ;) ja hon kan få bråka med Kevin Sorbo istället :lol: :lol: Edited February 17, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 18, 2007 Report Share Posted February 18, 2007 (edited) jag vill bara säga det att Kathryn inte är den enda kvinnliga kaptenen vi sett . det har tillochmed varit en kvinnlig kapten på ett skepp vid namn Enterprise(NCC-1701-C) .det har dessutom funnits massa amiraler Edited February 18, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted February 19, 2007 Report Share Posted February 19, 2007 det jag ibland stör mej på är "worf 359"-grejen där 40 skepp mosas av EN borgkub medan Voyager BARA för att hon har en kvinnlig chef klarar av tio till femton kuber på en gång och BARA för att det är en kvinnlig kapten besegrar hon Borgerna . är det för att kvinnorna ska få ännu mer att peka på när de vill kalla oss killar "inkompetenta klåpare"? När har Voyager på egen hand lyckats förstöra 10-15 kuber? Du får även ha i åtanke att Janeway och Voyager senare hade hjälp av den forskning som Hansen familjen hade utfört, vilket gav dom en fördel. Ja, precis. Och sedan hade Voyager hjälp av Seven. En före detta borg. Ingen känner borg så som Seven eftersom hon har levt större delen av sitt liv som en i kollektivet. Hon känner till alla borgernas styrkor, knep och svagheter. Voyager kan utnyttja borgernas svagheter. Dessutom har de den eminenta hollogramdoktorn som alltid får fram nya medicinska vapen mot borgerna. Jag tycker att Janeway är väldigt bra som kapen. Hon försöker hålla på moralen och principerna i en situation som ingen kapten varit i förut. De enda jag inte gillar är beslutet amiral Janeway tar i sista avsnittet. Hon åker tillbaka i tiden för att rädda sina vänner på Voyager och förkorta Voyagers hemresa. Genom att ändra tidslinjen påverkar hon en massa världar som Voyager mötte under resan hem. Jag tycker detta är oansvarigt och inte likt Janeway. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 19, 2007 Report Share Posted February 19, 2007 B)-->CITAT(B @ 19 Feb 2007, 11:15) <{POST_SNAPBACK}>Ja, precis. Och sedan hade Voyager hjälp av Seven. En före detta borg. Ingen känner borg så som Seven eftersom hon har levt större delen av sitt liv som en i kollektivet. Hon känner till alla borgernas styrkor, knep och svagheter. Voyager kan utnyttja borgernas svagheter. Dessutom har de den eminenta hollogramdoktorn som alltid får fram nya medicinska vapen mot borgerna. Jag tycker att Janeway är väldigt bra som kapen. Hon försöker hålla på moralen och principerna i en situation som ingen kapten varit i förut. De enda jag inte gillar är beslutet amiral Janeway tar i sista avsnittet. Hon åker tillbaka i tiden för att rädda sina vänner på Voyager och förkorta Voyagers hemresa. Genom att ändra tidslinjen påverkar hon en massa världar som Voyager mötte under resan hem. Jag tycker detta är oansvarigt och inte likt Janeway. Men problemet är inte huruvida det går att förklara logiskt hur Voyager blev så duktigt på att spöa Borger, problemet är att serien som sådan överexploaterade Borgerna på detta sätt. Fram till Voyager var Borgerna fortfarande skrämmande och otroligt farliga på ett sätt som ingen annan fiende i ST-universat någonsin varit. Efter Voyager är all den mystik och "otäckhet" borta. Borgerna är nu ytterligare en typ av "Bad guys" i ST-universat. Inte mycket värre än Dominion eller Romulanerna eller någon av de andra... Dessutom blir Sevens kunskaper och Holodoktorns "uppfinningar" lite väl ofta använda på ett alldeles för effektivt sätt. Det känns inte trovärdigt helt enkelt! Vad det gäller Janeway har jag tidigare uttryckt vad jag känner om henne, men jag anser faktiskt till skillnad från dig att hennes agerande i sista avsnittet är helt och hållet i linje med hur hennes karaktär har uppträtt tidigare genom serien. Så även om jag inte gillar den var de i alla fall konsekventa genom hela serien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts