Jump to content

Bästa introt!

Picard

Recommended Posts

Jag antar att du med intro menar sekvensen som körs i början av varje avsnitt där skådespelarnas namn visas.

TOS

Inte mycket att säga här. Musiken är lite... ehm... udda och Enterprise swoschar förbi några gånger. Serien är och förblir min favorit bland Star Trek men introt är egentligen inget speciellt. Plus dock för Kirks "Space, the final frontier"-tal i början.

TNG

Mer swoschande. Denna gång är det Enterprise-D som får fara fram och tillbaka över skärmen men det känns fortfarande ganska intetsägande. Musiken, som de flesta vet är en variant av temat till The Motion Picture, är dock mycket bra och höjer Star Trek-känslan rejält. Picard gör ett bra "Space, the final frontier"-tal också.

DS9

Nu börjar likna något. Den vackra musiken gör sig bra till bilderna och det är alltid en fröjd att se maskhålet öppna sig i slutet.

VOY

Skulle jag välja ett favoritintro så blir det nog Voyager ändå. Goldsmiths musik passar perfekt och att se Voyager glida fram (till skillnad från TOS och TNG där Enterprise kommer farande i warp speed) genom rymden skapar verkligen en längtan att se det stundande avsnittet. I alla fall hos mig. :)

ENT

Kalla mig gammalmodig och konservativ men jag säger bara en sak. Usch!

Jag antar att du med intro menar sekvensen som körs i början av varje avsnitt där skådespelarnas namn visas.

TOS

Inte mycket att säga här. Musiken är lite... ehm... udda och Enterprise swoschar förbi några gånger. Serien är och förblir min favorit bland Star Trek men introt är egentligen inget speciellt. Plus dock f??r Kirks "Space, the final frontier"-tal i början.

TNG

Mer swoschande. Denna gång är det Enterprise-D som får fara fram och tillbaka över skärmen men det känns fortfarande ganska intetsägande. Musiken, som de flesta vet är en variant av temat till The Motion Picture, är dock mycket bra och höjer Star Trek-känslan rejält. Picard gör ett bra "Space, the final frontier"-tal också.

DS9

Nu börjar likna något. Den vackra musiken gör sig bra till bilderna och det är alltid en fröjd att se maskhålet öppna sig i slutet.

VOY

Skulle jag välja ett favoritintro så blir det nog Voyager ändå. Goldsmiths musik passar perfekt och att se Voyager glida fram (till skillnad från TOS och TNG där Enterprise kommer farande i warp speed) genom rymden skapar verkligen en längtan att se det stundande avsnittet. I alla fall hos mig. :)

ENT

Kalla mig gammalmodig och konservativ men jag säger bara en sak. Usch!

Ok! jag gillar mest TNG introt. (Picard har en sån bra röst där tycker jag :) )

Enterprise-introt är det enda som inte är såpass tråkigt att jag kan besväras att snabbspola fram. Särskilt DS9 står jag inte ut med, men det kan bero på att jag sett alla DS9-avsnitt minst 2 gånger, så jag har väl sett den inledning strax över 300 gånger eller så... :lol:

Men Enterprise är min klara favorit.

• 1 year later...

Lägger min röst på voyager. Det enda som fattas är att Janeway säger någonting som skulle kunna mäta sig med "to boldly go... trallala trallala" Kanske någonting om mänskligheten... eller vad det hela handlar om.. något riktigt stilrent och smakfullt ;)

• 2 weeks later...

Voyagers intro är helt otroligt, Goldsmiths fantastiska komposition i kombination med harmoniska bilder av ett av Starfleets vackraste skepp (imo). Kan lyssna på intromusiken till Voyager om och om igen. Helt underbart! Sen är även TNGs intro med Picards röst väldigt bra, men gillar inte riktigt TOS och TNGs warpspeed-intro-tema

Den beskrivning som Expendable Ensign passar väldigt bra även för mig.

TOS är udda med kultig. Gillar verkligen när Kirk talar i början. Men i jämmförelse med de andra introna är det bara ENT som jag tycker är sämmre.

TNG känns som en litte modärnare version av TOS intro. Även Picard kan tala bra. Dock är musiken väldigt bra och det förhöjer helt introt.

DS9 tycker jag ??r helt underbar. Fortfarande får jag rysningar varje gång jag ser det. Det börjar mitt i rymden, då följer man en astroid och "sporerna den släpper efter sig". Sedan plötsligt ser man en något långt bort som närmar sig och blir varse en helt stade mitt i den kalla rymden. Inkappsalar serien DS9 väldigt bra tycjer jag, för de är långt ute i rymden och tämligen ensamma och sårbara. Sedan är musiken också helt underbar.

Min förkärlek för interot till DS9 till trotts så är det VOY som är min favorit. Musiken är helt perfekt. och passar så bra med att se Voyager flyga fram mellan planeter och rymd.

ENT har jag inget till övers för. Kass intro och hemsk låt. Har inget med ST att göra. Jag är väldigt tradisionell när det gäller ST och jag vill ha symfoniorkester som framför.

• 10 months later...

Jag tycker alla intron är bra på sitt sätt, men DS9 är nog favvisen just nu. Gillar den släpiga rytmen i cello/kontrabasstämmorna kontra melodin, extremt medryckande!

Gillar ni Patrick Stewarts speakerröst köp då Rick Wakemans (från symfoniska rockbandet YES) Return to the Center of the earth (Baserad på Jules Vernes bok)