Jump to content

Sci-fi-allmänbildningen på forumet

Kashked

ilka sci-fi serier har du sett förutom Star Trek?  

34 members have voted

1. 1.

• Babylon 5
      21
    • Babylon 5: Crusade
      12
    • Stargate SG1
      32
    • Stargate Atlantis
      24
    • Doctor Who (både nya och gamla, specifiera gärna)
      14
    • The X-Files (Arkiv X)
      27
    • Farscape
      13
    • Firefly
      14
    • Andromeda
      20
    • Lexx
      10
    • Futurama
      20
    • V
      25
    • The 4400
      20
    • Invasion
      9
    • Heroes
      14
    • Battlestar Galactica (både nya och gamla, specifiera gärna)
      22
    • First Wave
      11
    • Tripping the Rift
      4
    • Dark Angel
      16
    • Serie som inte är med i listan (var god specificera)
      13

Recommended Posts

Tänkte bara kolla hur mycket science fiction folk här på forumet egentligen har sett/ser FÖRUTOM Star Trek serierna.

Jag lämnar det upp till individen hur mycket de tycker man behöver se av en serie för att ha "sett" den, personligen tycker jag inte man kan bedöma en serie utan att åtminstone ha sett nån säsong, men som sagt, det är upp till er själva att bedöma.

Jag är väl medveten om att jag antagligen har totalmissat nån jätteviktig kultserie, och att den här tråden antagligen kommer leda till "Vad är science fiction"-debatter, men kör på ändå.

Mina personliga favoriter är Stargate SG1, Battlestar Galactica, The 4400, X-Files, Babylon 5 och Farscape. Av de som är med på listan har jag sett iaf något av allt utom Doctor Who och V. Lexx, Invasion och Heroes har jag bara sett en 3-4 avsnitt av varje.

EDIT: Insåg just att jag missat ultrakultisen Red Dwarf *slår huvudet hårt i väggen*

Edited by Jocke

Red Dwarf givetvis :P

Och Farscape, Space Above & Beyond, Earth 2, gamla Battlestar Galtactica och säkert fler som jag inte kommer på nu.

20 alternativ är max i en omröstning så om något nytt ska in måste något gammalt ut.

*edit* la till lite

Jag har sett alla dessa serier förutom Tripping the Rift, som jag aldrig har hört talas om. Dom serier jag har sett som inte är listade är: Red Dwarf, Odyssey5, Space Above & Beyond, Jake 2.0, Threshold och säkert någon mer som jag inte kommer på nu.

Med Battlestar Galactica och Doctor Who menar du då nya serien eller gamla? Kanske skulle ha med det i omröstningen.

dessa har jag sett av alternativen som listas:

b5 (tror inte jag sett alla säsonger), atlantis, sg-1, ,arkiv x, V, invasion, heroes, bsg (03), first wave, farscape, dr who (nyaste), lexx, andromeda.

sen har jag sett många fler sci-fi serier än som listats. :) tex Earth 2, Time Trax mm

de i kursivt har jag inte sett så mycket av.

farscape håller jag på att se, har kommit till säsong 2, har alla säsonger på dvd. Dr Who följer jag på svt.

Jag följer Stargate SG1 och Atlantis på sexan.

Jag har sett hela V och stora delar av Airwolf (om nu den är sci fi) samt den tecknade serien Det var en gång: Rymden

Dessutom har jag sett lite Babylon 5 (får gärna någon kanal visa i repris för den var bra!).

Detta förutom star trek där jag har sett: Hela tng, voy och ent samt delar av ds9 och lite tos och tas. J.

Jag följer Stargate SG1 och Atlantis på sexan.

Jag har sett hela V och stora delar av Airwolf (om nu den är sci fi) samt den tecknade serien Det var en gång: Rymden

Dessutom har jag sett lite Babylon 5 (får gärna någon kanal visa i repris för den var bra!).

Detta förutom star trek där jag har sett: Hela tng, voy och ent samt delar av ds9 och lite tos och tas. J.

Hela serien av V har du nog bara sett på en tv-kanal. Sista avslutet The Return finns ju inte att få tag på på dvd

Oj vilken rolig röstning... så många serier jag nästan glömt bort.

Har sett: SG1, Stargate Atlantis, Babylon 5, Andromeda, Invasion, Dr Who, Arkiv X, Battlestar Galactica, The 4400, V, Firefly.

Serier jag sett som inte fanns med: Space above and beyond, Earth 2, Threshold, Månbas Alpha... hmm.. finns säkert fler

Edited by Trolsk

Har jag missuppfattat eller var inte syftet att klicka för ALLA serier som man hade sett?

Precis.

Som sagt bara 20 alternativ, så självklart kommer det att finnas alternativ som saknas. Jag tog med de 19 som jag bedömde var de mest kända, kultigaste eller som gått på svensk TV. Pinsamt att jag missade Red Dwarf bara. :rodna:

Med Battlestar Galactica och Dr. Who så menar jag BÅDE gamla och nya (skulle ta för mycket plats med separata alternativ), en mod kan gärna ta och lägga till en parantes som förklarar detta, men specificera gärna vilket om ni inte sett båda.

Mikael: Farscape var med bland alternativen. ;)

Jag har sett alla dessa serier förutom Tripping the Rift, som jag aldrig har hört talas om.

Tripping the Rift är en CGI (datorgjord på ren svenska) Star Wars/Star Trek-inriktad parodiserie som gått på The Sci Fi Channel. Tror den gjordes i 3 säsonger, antar att den bästa beskrivningen är att den är aningen pubertal, för att inte säga helt ***** vulgär. :lol:

Den hade sina stunder, men litade mest till simpla sexskämt och kiss och bajs-humor. Inte för att säga att den var dålig, men det var ju inte precis intelektuell TV på hög nivå.

• 6 months later...

Förutom Star Trek har jag sett enstaka avsnitt av Babylon 5. Jag följde med i Star Gate SG1 ett tag och X-files var ju obligatoriskt på sin tid, trots att jag aldrig var någon särskilt hängiven tittare.

Övriga serier jag har sett är:

-Enstaka avsnitt av Månbas Alfa (gäsp).

-Blixt Gordon, när jag var så liten att jag inte kunde läsa texten och mina föräldrar stängde av TV'n för att skydda mitt barnasinne. Det var nog starten till mitt science fiction-intresse. Som synes av den korta listan ovan så har jag inte sett så mycket på film eller TV - förutom ST förstås. Jag har konsumerat mest science fiction i bokform.

Jag har sett så många olika serier att det blir för tradigt att rada upp alla här i en lista, av dom som finns med i omröstningen har jag sett det mesta utom, Tripping the Rift, Stargate SG1 och Stargate Atlantis.

Stargate intresserar mig inte speciellt mycket och Tripping the Rift har jag aldrig hört talas om.

Edited by Tuvok

Jag själv är en riktig science fiction-freak och har nästan sett alla tv-serie på listan utom farspace, first Wave, Tripping the Rift och Odysseys eftersom jag inte har hört om dom tidigt. Jag har sett enstaka avsnitt firefly, en säsnong Andromeda, en säsong Leex

Övriga tv-serie: Månbas Alpha,Lost i space (klassisk tv-serie från 60-talet) , Buck Rogers in the 25th Century,Hitchhiker´s Gudie to the Galaxy (tv-serie),Red Dwarf, Space Above & Beyond, 7 days, SeaQuest, Alien Nation, Earth, Threshold, Time Trax och Alf(?)

Det finns säker många tv-serie som producerats på 80-talet men har fallit i glömskan.

• 2 weeks later...

Funderade på vad för Sci-Fi-serier jag sett och det blev en "liten" lista. Vågar inte tänka på hur många timmar jag suttit framför tv´n och glott.

Har säkert glömt många serier. Kommer på mer och mer hela tiden.

Star Trek: TOS, TAS, TNG, DS9, VOY, samt alla filmerna har jag sett. Bästa Sci-Fi någonsin. Har inget motstånd.

ENT har jag sett ett anntal avsnitt men inte allt.

Stargate: Hela SG-1 är sedd. Håller på med Atlantis nu. Härlig serie. Gillade inte att "Colonel Jack O'Neill" försvann i de sista sesongerna av SG-1. Utan han försvinner själen. Tack och lov att "Vala Mal Doran" dök upp och gjorde serien uthärdlig.

Babylon 5: har bara sett några avsnitt, ett framtida projekt.

Battlestar Galactica: Sett miniserien. Resten är också ett framtida projekt.

Arkiv X: Gissar att jag sett nästan alla avsnitt, kan inte vara många jag missat.

Firefly: Sett allt. Riktigt bra serie tycker jag.

Andromeda: Håller på att se de sissta av Andromeda. Mycket trevlig serie. Intresant tanke bakom, men så är det ju skapat av den store Roddemberry.

lexx: Sett många avsnitt när den gick på tv. Udda och intresant.

Futrama. Sett det mesta

V: Sett allt, älskade allt. "Mike Donovan" (Marc Singer) är helt otroligt matcho, och tillsammans med "Ham Tyler" (Michael Ironside) är det inte mycket som är coolare.

Dark Angel: Sett några avsnitt. Inte min stil när det gäller Sci-Fi.

Special Unit 2: Helt underbar serie. Vet dock inte om det räknas som Sci-Fi. Tycker dock det hör hemma där.

Red Dwarf: Har inte setta alla avsnitt i de sista sesongerna. Något jag verkligen vill göra. Mycket bra Brittisk humor.

SeaQuest DSV: Såg många avsnitt när den gick på tv. Trevlig serie som gav mersmak. Intresant att vara under havsytan

som omväxling.

Alien Nation: Har bara sett några få avsnitt. Verkar som en intresant ide, men mer en deckare än Sci-Fi.

Alf: Satt klistrad som barn framför tv´n när Alf visades. Sett något avsnitt som vuxen och tycker inte alls den är underhållande längre.

Cowboy Bebop: Sett några avsnitt. Definitivt något att se i framtiden.

Dominon Tank Police/New Dominon Tank Police: Sett allt. Underbar serie. Leona och Lt. Britain har verkligen härligt humör.

Guyver: Sett allt. Intresant ide, men inte helt perfekt genomförd serie.

Gundam: Sett några avsnitt. Något att se i farmtiden.

Har planerat att införskaffa "Moldiver" och kanske "Ghost in the Shell". Kan nog vara värda att se, om jag får tid.

Usch vilken lång lista. vet inte om jag ska skämmas eller vara stolt.

Edited by Unkas

Om du tycker det är illa så kolla in min lista... :w00t: :lol:

Star Trek: TNG, DS9, VOY och ENT, alla avsnitt minst en gång, men de avsnitt jag bara sett en gång är ovanliga. Alla filmerna också så klart.

TOS har jag sett kanske en tredjedel av avsnitten, och TAS har jag sett 3 avsnitt av.

Stargate SG1, alla avsnitt två gånger rakt igenom, och mina favoritavsnitt bra många fler gånger.

Stargate Atlantis, alla avsnitt, inklusive det som sändes i USA i fredags. :P

Andromeda, två gånger rakt igenom, de flesta avsnitten åtminstone en gång till.

Babylon 5, två gånger rakt igenom, alla filmerna minst 4-5 gånger.

Babylon 5: Crusade har jag bara sett en gång.

The 4400, de tre första säsongerna

Arkiv X, mer än 90% av avsnitten när de gick på TV, sen rakt igenom en gång till.

Firefly, rakt igenom 3 gånger, och filmen har jag nog sett 4-5 gånger

Farscape har jag sett rakt igenom en gång.

Battlestar Galactica har jag sett de första två säsongerna två gånger och 3:e säsongen en gång.

First Wave och Dark Angel såg jag nästan alla avsnitt när de gick på TV.

Alla avsnitt av Red Dwarf

Hehe, det är ett under att jag hinner med att ha ett socialt liv... det är generellt studierna som får ta smällen. B)

Om du tycker det är illa så kolla in min lista... :w00t: :lol:

Star Trek: TNG, DS9, VOY och ENT, alla avsnitt minst en gång, men de avsnitt jag bara sett en gång är ovanliga. Alla filmerna också så klart.

TOS har jag sett kanske en tredjedel av avsnitten, och TAS har jag sett 3 avsnitt av.

Stargate SG1, alla avsnitt två gånger rakt igenom, och mina favoritavsnitt bra många fler gånger.

Stargate Atlantis, alla avsnitt, inklusive det som sändes i USA i fredags. :P

Andromeda, två gånger rakt igenom, de flesta avsnitten åtminstone en gång till.

Babylon 5, två gånger rakt igenom, alla filmerna minst 4-5 gånger.

Babylon 5: Crusade har jag bara sett en gång.

The 4400, de tre första säsongerna

Arkiv X, mer än 90% av avsnitten när de gick på TV, sen rakt igenom en gång till.

Firefly, rakt igenom 3 gånger, och filmen har jag nog sett 4-5 gånger

Farscape har jag sett rakt igenom en gång.

Battlestar Galactica har jag sett de första två säsongerna två gånger och 3:e säsongen en gång.

First Wave och Dark Angel såg jag nästan alla avsnitt när de gick på TV.

Alla avsnitt av Red Dwarf

Hehe, det är ett under att jag hinner med att ha ett socialt liv... det är generellt studierna som får ta smällen. B)

Frågan är då; Skäms du, eller är du stolt över att spendera så många timmar vid dummburken?

Äh var stolta! Science fiction ger insikt och även i vissa fall påtaglig kunskap. För inte att tala om hur mycket inspiration och glädje den skänker!

Sant, mycket sant! Jag finner inget så stimulerande som Sci-Fi. Det vidgar vårt tänkande, och märkligt nog även vår förståelse av världen vi lever i.

De som jag sett är följande...

TNG, DS9, VOY, ENT

Stargate SG-1

Stargate Atlantis

X-Files

Farscape (Bara hälften än så länge)

Firefly

Futurama

V

The 4400

Heroes

Battlestar Galactica

Dark Angel

Space Above & Beyond

Earth 2

Kyle XY (kanske inte räknas som sci-fi?)

ALF (inte den heller?)

Har nog gl??mt nån. Och Babylon 5 är ett framtida projekt.

Har sett hela (eller vad som producerats hittills)

ST:TNG

ST:DS9

ST:VOY

ST:ENT

The 4400

BSG (2003) <-- klart den bästa sci-fi på mycket länge

Firefly

Arkiv X (på tv på nittiotalet, så jag kan ha missat några avsnitt)

Threshold

MilleniuM (sci-fi?)

The Sarah Connor Chronicles (endast preair piloten, men den börjar snart sändas, och verkar grymt bra.)

Red Dwarf

Blade (sci-fi?)

Sett delar av

First Wave

Dark Angel

Andromeda

Farscape

Babylon 5

Stargate SG-1 & Atlantis

Alien Nation

Dr Who (både gamla och nya)

Heroes

Bionic Woman

Futurama

Frågan är då; Skäms du, eller är du stolt över att spendera så många timmar vid dummburken?

Bah, det är över en period på ett par år, men jag får erkänna att det var ett tag jag inte gjorde mycket annat. Efter muck så var jag arbetslös i 3 månader och alla mina gamla kompisar hade flyttat från stan, så det fanns inte så mycket annat att göra. Hann med att se en hel del då.

Har inte lika mycket tid nu för tiden. :( Men ibland tar jag ändå en hel helg och är fullständigt osocial och kör ett maraton med nån av mina favoritserier (som även inkluderar mycket från utanför sci-fi fältet som Buffy och vampyrerna, rome, deadwood eller sopranos).

är det ingen som sett "världarnas krig" ? pratar om tv-serien allstå inte filmen . :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Jag har inte sett den. Är den sevärd? Har ofta funderat över att se Världarnas krig, då det verkar vara något av en klassiker för vissa.

är det ingen som sett "världarnas krig" ? pratar om tv-serien allstå inte filmen . :klingon:

--------------------

Jag har inte sett den. Är den sevärd? Har ofta funderat över att se Världarnas krig, då det verkar vara något av en klassiker för vissa.

den gick på femman ett tag , enligt mig var den helt sevärd och jag tycker att den var mer trogen filmen från femtitalet än vad filmen med Tom Cruise var(den påminde mig mer om " Tripodernas dag") :klingon:

--------------------

Edited by K´hogh son of Klintoch