Gå till innehåll

129 medlemmar har röstat

1. 1.

• Klingon
      29
    • Borg
      36
    • Malon
      0
    • Människa
      12
    • Talaxier
      1
    • Ocampa
      1
    • Art 8472
      16
    • Annan
      31

Rekommenderade inlägg

Postad

Min teori (som verkar något rimlig) är att de som är "bakom" Voyager har lyssnat på fansens önskningar om mer borger. Sedan har de skrivit in borger i många avsnitt för att höja tittarsiffrorna och hålla fansen glada. Men, när de har gjort detta har de ju förstått att Voyager måste klara sig varenda gång, annars skulle ju serien dö ut. Därför har fantasin brustit lite och de har fått ta till grejer som gjort borgerna lite mindre mäktiga. Om de skulle vara helt omöjliga att besegra skulle ju Voyager dö direkt. Och de vill ju använda nya taktiker i varje avsnitt (ungefär som MacGuyver).

(Åh, det här blev långt...)

• Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Och beträffande borgernas förmenade mesighet: Seven har ju tjallat en massa om deras vapen och övrig teknologi. Det är klart att Voyager klarar sig bättre mot borgerna då. Men vi kan nog lita på att de hittar på nya lister.

Ulric

Om man ska blanda i lite reallism (vilket iofs. kanske inte är så smart ;)) i det hela så är det väl lite larvigt att tro att människorna skulle vara bäst hela tiden? Borgerna har erövrat massor, och assimilerat mer än massor av individer. Borde inte NÅGRA av dessa massor individer va lite klippska o komma på nåt sätt att stoppa dom? Janeway och co. klarar det, så varför ingen annan?

Nej, hela Borggrejjern blir bara tradigare och tradigare enligt mig. I Dark Frontier va det t.om. Voyager som gick in i konflikten självmant! Innan så har man skakat av rädsla men helt plötsligt kan man bara flyga rakt in i Borgernas högkvarter.

Postad
Om man ska blanda i lite reallism (vilket iofs. kanske inte är så smart ;)) i det hela så är det väl lite larvigt att tro att människorna skulle vara bäst hela tiden? Borgerna har erövrat massor, och assimilerat mer än massor av individer. Borde inte NÅGRA av dessa massor individer va lite klippska o komma på nåt sätt att stoppa dom? Janeway och co. klarar det, så varför ingen annan?

Art 8472 klarade sig ju fint mot borgerna.

Borgernas problem är att de utvecklas genom att assimilera befintlig kunskap. Det gör att de får det svårt mot arter (människan) som envisas med att hitta på nya saker (modifierade nanosonder, någon?) hela tiden.  Det var väl det som det senaste avsnittet delvis handlade om: eftersom de konstaterat att det inte funkar något vidare att besegra människorna bara genom att skjuta mest och bäst, tänkte de istället genomföra en mycket mera subtil invasion.

Sedan varför inte fler arter undgått Borgerna, tja, är det så? Det tycks ju vimla av befolkade planeter i varenda avkrok av Deltakvadranten, och på de flesta bor det inga Borger. Det kan bero på att de inte försökt, men det vet vi inget om.

Det nya läget, att Voyager har lika bra eldkraft som borgerna, har kommit pö om pö genom att de lagt sig till med teknik som de plockat upp under resans gång. Det verkar inte särskilt orealistiskt, tycker jag. Det utesluter inte att när Janeway nästa gång ger sig på en Borgfarkost har de assimilerat än ny och ännu större picka. ;-)

Postad
Art 8472 klarade sig ju fint mot borgerna.

Borgernas problem är att de utvecklas genom att assimilera befintlig kunskap. Det gör att de får det svårt mot arter (människan) som envisas med att hitta på nya saker (modifierade nanosonder, någon?) hela tiden.  Det var väl det som det senaste avsnittet delvis handlade om: eftersom de konstaterat att det inte funkar något vidare att besegra människorna bara genom att skjuta mest och bäst, tänkte de istället genomföra en mycket mera subtil invasion.

Sedan varför inte fler arter undgått Borgerna, tja, är det så? Det tycks ju vimla av befolkade planeter i varenda avkrok av Deltakvadranten, och på de flesta bor det inga Borger. Det kan bero på att de inte försökt, men det vet vi inget om.

Det nya läget, att Voyager har lika bra eldkraft som borgerna, har kommit pö om pö genom att de lagt sig till med teknik som de plockat upp under resans gång. Det verkar inte särskilt orealistiskt, tycker jag. Det utesluter inte att när Janeway nästa gång ger sig på en Borgfarkost har de assimilerat än ny och ännu större picka. ;-)

Men av alla dom mängder av arter och individer och den otroliga kunskap dom besitter så tror jag att sannolikheten för att komma på så många nya grejjer som Voyager-crewn hela tiden gör är ganska liten. Så gräsligt mycket smartare är människorna inte.

Nu va det visserligen inte min mening att skapa en diskussion om Borgerna är en värdig motståndare eller inte. Det jag menade med inlägget va att Voyager är sjukligt bra jämnfört med andra. Det är alltid Janeway och co som räddar alla från borgerna. Varför aldrig tvärt om? Jag tycker att det va länge sen man såg Voyager i en riktig knipa, som i "Year of ####". Istället för att undvika konflikter går dom helt plötsligt in i dom själva. Blir man verkligen så våghalsig?

För övrligt känns det som att avsnitten saknar överaskningar. Dark Frontier va så uppenbar hela tiden...

Postad

En fråga är ju också varför Borg vill assimilera Jorden. Jag menar, är människorna så intressanta för dem? En del av Star Trek är så baserat på att allting kretsar kring människan. (För att inte tala om att Jorden ligger i Sector 001) Borg har ju redan assimilerat människor, och de skulle väl inte tjäna något på att assimilera fler? Bara fler drönare och det har dom väl gott om... Frågan är ju om Borgerna (i deras strävan efter perfektion) har blivit mer angelägna om att assimilera Jorden efter att de misslyckats. Men låter inte det som ett mänskligt drag?

(Jag vet att det här egentligen är utanför ämnet, men det hör ju till diskussionen här...)

Postad
En fråga är ju också varför Borg vill assimilera Jorden. Jag menar, är människorna så intressanta för dem? En del av Star Trek är så baserat på att allting kretsar kring människan. (För att inte tala om att Jorden ligger i Sector 001) Borg har ju redan assimilerat människor, och de skulle väl inte tjäna något på att assimilera fler? Bara fler drönare och det har dom väl gott om... Frågan är ju om Borgerna (i deras strävan efter perfektion) har blivit mer angelägna om att assimilera Jorden efter att de misslyckats. Men låter inte det som ett mänskligt drag?

Ja, lite mysko är det onekligen att borgerna envisas med att vilja ge sig på en art som bor så infernaliskt långt bort. Och just människor; vulcanerna har en mer utvecklad kultur, klingonerna är tapprare krigare (om man frågar dem själva, vill säga).

Finns det för övrigt något dokumenterat fall där en vulcan assimilerats? Jag har i bakhuvudet något fall när ett krigsskepp från Vulcan åkt på torsk och det påstås vara första gången det händer, men då var inte borgerna inblandade; jag tror inte de var kända då. Någon som känner igen detta?

Postad

jag tycker det låter just som rent hämndbegär... borgerna har fått stryk av människan och vill därför göra sitt yttersta för att slutligen assimilera mänskligheten... borgerna strävar ju som sagt efter att bli perfekta, och då kan de ju aldrig nå perfektion om det finns arter som slår dem...

Postad
En fråga är ju också varför Borg vill assimilera Jorden. Jag menar, är människorna så intressanta för dem?

Det har du rätt i, det borde ju finns mer intressanta arter, fast borgerna är ju så storhetsvansinniga att de vill ha rubbet (det mesta utom kazon alltså)

Postad

Um, det här kanske är lite fel ställe men, men...

Nånstans för länge sen fanns det ett ämne här på forat där det fanns en lista på vilka raser Borgerna hade assimilerat... Vilket ämne var det i?

Och i First Contact (eller Dark Frontier, jag blandar ihop dom) säger borgdrottningen vilken art hon kommer från, typ 158 eller nåt sånt. Nån som vet vilka dom är?

Postad
Och i First Contact (eller Dark Frontier, jag blandar ihop dom) säger borgdrottningen vilken art hon kommer från, typ 158 eller nåt sånt. Nån som vet vilka dom är?

Dark Frontier, art 125. Vad jag vet förekommer art 125 inte i något annat sammanhang. Med tanke på det låga numret är det väl rätt sannolikt att den upphörde att existera som självständig art för många år sedan.

En förteckning över borgernas artbeteckningar finns på http://www.startrek.com/library/borg/species.html

Postad

125 var det! Tack!

Tråkigt att det inte har varit nåt mer med dom, jag ville ju veta hur borgdrottningen var från början...

Men hur började det hela då? Om hon också blev assimilerad... Eller kom hon bara på en dag att "nu ska jag bli elak och erövra alla andra i universum!"?

Postad
Men hur började det hela då? Om hon också blev assimilerad... Eller kom hon bara på en dag att "nu ska jag bli elak och erövra alla andra i universum!"?

Borg Drottningens ras blev kanske assimilerade för att dom var bra ledartyper. Jag har alltid funderat på varför just drottningen är "uppdelad" i flera delar, alltså varför förs hennaes ben, kropp, huvud etc. ihop i den där apparaten?

Skulle vara intressant att få veta vilka som var de första borgerna. Kanske var det dom som skickade iväg V'ger i TMP?

Ämnet du söker hittar du här http://www.stvoyager.nu/cgi-bin....=2;t=27

Postad

Den första rasen måste vara 1..

Så hur var det med borgerna innan dom assimilerade borgdrottningen.. Det finns igentligen inte så mycket information om borgerna... Tänker man på borgdrottningen så är det kanske inte så konstigt.. data i st förstör borgdrottningen, så jag tror att när en dör så byggs en ny.. Hon är för värdifull för att bara vara en...

Postad

Borg Drottningens ras blev kanske assimilerade för att dom var bra ledartyper. Jag har alltid funderat på varför just drottningen är "uppdelad" i flera delar, alltså varför förs hennaes ben, kropp, huvud etc. ihop i den där apparaten?

Skulle vara intressant att få veta vilka som var de första borgerna. Kanske var det dom som skickade iväg V'ger i TMP?

Ämnet du söker hittar du här http://www.stvoyager.nu/cgi-bin....=2;t=27

Fast det kan inte vara samma med hon från first contact efterson hon var (detta är min åsikt) en android son försökte blanda sig md organiska delar eller van det var så?

Postad

Borgerna kanske inte hade någon drottning från början. Har ni tänkt på det?

När de i början assimilerade andra raser, så kanske de inte hade lika bra anpassningsförmåga, och då hade kanske vissa drönare bättre chanser att överleva än andra. Då kan ju "urborgerna" ha dött ut, och sedan när de kom på att en drottning skulle finnas, så var kanske inga av de äldsta borgerna kvar.

(Hm, diskussionen blir mer och mer hypotetisk...)

Postad
Borgerna kanske inte hade någon drottning från början. Har ni tänkt på det?

När de i början assimilerade andra raser, så kanske de inte hade lika bra anpassningsförmåga, och då hade kanske vissa drönare bättre chanser att överleva än andra. Då kan ju "urborgerna" ha dött ut, och sedan när de kom på att en drottning skulle finnas, så var kanske inga av de äldsta borgerna kvar.

(Hm, diskussionen blir mer och mer hypotetisk...)

Nej det tror jag inte

hon säger ju att hon är the borg i ST8

Postad

Hon sade också: "I am the beginning, the end, the one who is many". Senare visar det sig finnas flera borgdrottningar, så egentligen menade hon:

"I am one of the many who are the one who is many!"

Ulric

Postad

Hon sade också: "I am the beginning, the end, the one who is many". Senare visar det sig finnas flera borgdrottningar, så egentligen menade hon:

"I am one of the many who are the one who is many!"

Ulric

Men ändå så var hon unik iförhållande till de andra borgdrottningarna

Postad

Är alla överens om att det är olika borgdrottningar då? Verkar som om det är samma drottnig hela tiden ju. Visst hon dör men det är ju alltid samma som är tillbaks. Picard säger ju till drottningen i FC att "du var med hela tiden"(typ iaf) och den kuben förstördes.

Postad
Är alla överens om att det är olika borgdrottningar då? Verkar som om det är samma drottnig hela tiden ju. Visst hon dör men det är ju alltid samma som är tillbaks.

Jo det verkar ju så iallafall....

Hon dog väl i dark frontier? För det var väl hennes hennes skepp som exploderade inne i transwarptunneln...?

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...