commander ricochet Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 (edited) Jo tack jag har gått den lilla härliga kursen. Och höll på att få en påbackning på 10 veckor till när det begav sej(ett bra sätt att gömma de öppet arbetslösa) Kursen ger ingenting och hindrar snarare den normalbegåvade individen att söka jobb..tro mej. Har man dock aldrig skrivit med hjälp av en dator och/eller aldrig skrivit en ansökan i hela sitt liv så visst kan man gå en liten kurs..men den behöver inte vara en dag över tre veckor! Självklart skall det krävas av individen att den engagerar sej och söker dom jobb som finns och redovisar detta men att tvinga in folk på flumtrams är bara mobbing. (Visst det finns undantag, man kanske inte får träffa folk och behöver komma ut och få göra det, fine men tvinga inte på detta på andra som sköter sitt bättre på egen hand) Edited August 19, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted August 18, 2008 Report Share Posted August 18, 2008 (edited) Du är en klok ock vänlig människa. Det är skönt med någon som förstår vilka dumheter man drabbas av som arbetslös. ;) Men det känns åtminstone som om det rör på sig. Snart är jag praktikant någonstans, och sen ska jag med stolthet skriva att "Jag jobbar med..." Edited August 18, 2008 by Marvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 Visst är det lustigt att man envisas med att ha en kurs som så få har någon glädje med? Ok om man aldrig har sökt jobb men om som jag hade sökt ett hundratal så blir det smått löjligt att sitta där och lära sig skriva en cv och göra en presentation av sig själv på nätet... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 jaha då var man arbetslös igen då, inte för att jag klagar direkt men... aja alla sommarjobb tar slut och jag ska fortsätta plugga, nu snackar jag självklart inte om att jag saknar att jobba på sommarland för det var rätt tråkigt, men plånboken blev ju väldigt mycket större :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 Fick du ha på dig uniformen på sommarland? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 Jag blir arbetslös idag så jag kan ha på mej uniformen på heltid om jag vill..och hade en! Vi får väl se om det blir mysiga kurser igen framöver :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 Fick du ha på dig uniformen på sommarland? J. uniform, ehh ja det beror ju på om de där fula gulblåa arbetskläderna räknas som uniform... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 Med uniform menar jag självklart valfri star trek uniform och inget annat... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 (edited) Jag har gått på alla möjliga konstiga "kurser" de gånger jag varit arbetslös och allt har bestått av samma trams. Det är uppenbart att det bara är ett sätt att få statistiken att se bra ut: "Se här, nu har antalet arbetslösa sjunkt med si och så många procent". Men visst kan det ses som lustigt när man blir skickad på en grundkurs i datoranvändning samtidigt som man söker jobb som IT-tekniker och dessutom har poäng från högskolan i diverse datortekniskt inriktade kurser. Edited August 20, 2008 by Expendable Ensign Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 Skämtar du? Skicka en datortekniker på grundkurs i data? Hur korkade får de bli egentligen? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 Arbetsförmedlingen är ett ***** skämt, de har aldrig hjälpt mig och de kommer antagligen aldrig göra det, jag fixar jobb bättre på egen hand. I mina ögon är de bara några nonchalanta jubelidioter som bryr sig mer om statistik än om människor. Kan lika gärna avskaffa dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr G. Eastwich Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 Jag är arbetslös och hatar det. Tog studenten i våras och bestämde mig för att ta friår. Kanske ska skylla lite på mig själv med tanke på att jobbsöket går sådär... men jag är lite rädd för personer jag inte träffat tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted August 21, 2008 Report Share Posted August 21, 2008 Jag är arbetslös och hatar det. Tog studenten i våras och bestämde mig för att ta friår. Kanske ska skylla lite på mig själv med tanke på att jobbsöket går sådär... men jag är lite rädd för personer jag inte träffat tidigare. men som arbetslös har man mer tid att titta på Star Trek :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted August 21, 2008 Report Share Posted August 21, 2008 (edited) Det är precis vad jag gör! OS (Ost-Smaskning, någon?) varvas med TNG i en fin, välbalanserad blandning. Övrig tid ägnas åt arbetsförmedlingens + övriga instansers trams. Missade Holms höjdhopp tack vare ännu ett meningslöst möte, fast det gjorde kanske inte så mycket med tanke på hur det gick. Jag vill inte gå på kurs i saker jag redan kan, jag vill jobba! "Arbetslösa bidragstagare latar sig och lever lyxliv på bidrag", säger somliga. Tillåt mig fnysa. Sist jag tyckte att jag hade råd med ett par nya skor var för två år sedan, och jag minns inte när jag köpte byxor senast. Utan snälla föräldrar skulle jag inte haft råd med mat i våras innan jag fick viss styr på grejerna. Edited August 21, 2008 by Marvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 23, 2008 Author Report Share Posted August 23, 2008 Arbetsförmedlingen ja... det är et **** ställe. Hycklare hela bunten med några få undantag. Jag blev arbetslös i våras och hade för en tid sämre A-kassa än jag skulle ha haft pga att facket gjort bort sig å det grövsta. De 1 ½ månaderna med låg ersättning brydde de sig inte ett piss, sen efter det fick jag full ersättning (mer än dubbelt upp) och då blev det minsann liv i luckan. Då ringde det folk som fått tips om mig från arbetsförmedlingen och ville att jag skulle komma på intervju flera gr i veckan. Jag kunde till och med välja mellan flera alternativ. Så nu jobbar jag inom industri igen via Manpower och har varit på VSM (som ironiskt nog ligger på samma område som mitt tidigare jobb: Husqvarna) sedan maj. Så slutsatsen av detta är... (trumvirvlar) arbetsförmedlingen bryr sig inte ett piss om dig föränn du kostar dem för mycket pengar, de är inte ett dugg intresserade av att hjälpa dig om du har hoppat av plugget och går hemma utan jobb, utan a-kassa och värkligen behöver hjälp. De bryr sig (suprise suprise!) endast om folk som har A-kassa, referenser och erfarenhet och därmed redan kanske har bra förutsättningar att få ett jobb medan de som värkligen behöver hjälpen får klara sig själva. :arg: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted August 24, 2008 Report Share Posted August 24, 2008 (edited) industri via Manpower är bra enligt mig, har själv jobbat med det. Då var det ACB Laminat. Tjänade mer än vad de flesta gör och då har jag ingen universitets utbildning, de e grejer det. Edited August 24, 2008 by Bebbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 24, 2008 Author Report Share Posted August 24, 2008 industri via Manpower är bra enligt mig, har själv jobbat med det. Då var det ACB Laminat. Tjänade mer än vad de flesta gör och då har jag ingen universitets utbildning, de e grejer det. Jo det är helt ok, men självklart skulle man hällre vara fastanställd på ett företag. Det hänns lite osäkert att inte veta var man hamnar (har inget körkort så det skulle kunna bli knepigt värre), visserligen har jag varit på samma ställe sen maj men då kan man tycka att det skulle vara billigare för dem att anställa mig direkt <_< , man kan ju hoppas att de gör det när min visstidsanstälning på manpower gått ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted August 24, 2008 Report Share Posted August 24, 2008 Jo det är helt ok, men självklart skulle man hällre vara fastanställd på ett företag. Det hänns lite osäkert att inte veta var man hamnar (har inget körkort så det skulle kunna bli knepigt värre), visserligen har jag varit på samma ställe sen maj men då kan man tycka att det skulle vara billigare för dem att anställa mig direkt <_< , man kan ju hoppas att de gör det när min visstidsanstälning på manpower gått ut... Borde vara billigare för företaget om inte annat, att ta in folk från bemanningsföretag är inte precis gratis när både du och manpower ska ha pengar för att du är där och jobbar. Men å andra sidan så är det betydligt lättare (och billigare) för dem att göra sig av med dig om du inte behövs längre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 24, 2008 Author Report Share Posted August 24, 2008 Borde vara billigare för företaget om inte annat, att ta in folk från bemanningsföretag är inte precis gratis när både du och manpower ska ha pengar för att du är där och jobbar. Men å andra sidan så är det betydligt lättare (och billigare) för dem att göra sig av med dig om du inte behövs längre... Jo visst är det så, vi kostar 20% mer (i snitt, det råder olika avtal på olika arbetsplatser) än visstidare, och dem kan man ju faktist ändå göra sig av med enkelt (några kollegor från manpower fick förra året visstidsanställning på VSM för ett halvår, de blev uppsagda efter en månad). Så ibland förstår jag inte riktigt vitsen ... Men jag är glad att jag har jobb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted January 19, 2009 Author Report Share Posted January 19, 2009 Jahaja, nu har finanskrisen kommit, varseln haglar och jag har blivit arbetslös igen :arg: , någon mer än jag här på forat som drabbats? Manpower som jag arbetade åt varslade tot ca 15 pers i Jönköping, vilket gick tillbaka så långt som till 2006 :!!!: :blink:. Riktigt ruttet var det av dem att lova mig jobb till aprill, för att senare påstå att de inte fick tag på facket och ångrat sig - pga arbetsbrist. Hur kan man inte få tag på facket under två veckor :arg: ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted January 20, 2009 Report Share Posted January 20, 2009 Jag har inte fått kicken av krisen, jag fortsätter helt enkelt vara arbetslös ännu längre. :förbannad: Men det märks på alla jobbsökarsajter att arbetsmarknaden har gått åt skogen. Mängden jobb har minskat kraftigt, och av de som finns kan jag söka 1-2 i veckan om jag har tur. I höstas kunde jag iaf. skrapa ihop soc-kravet på ett om dagen, men nu är det värdelöst. Får se de positiva sidorna; jag har blivit grym på att hitta gratis/billiga nöjen, jag har tid att göra ordentlig research till min bok, och min lägenhet har aldrig varit mer välstädad ;) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted January 20, 2009 Author Report Share Posted January 20, 2009 (edited) Ja det känns ganska hopplöst ibland och tidningarna gör inte saken bättre, här i Jönköpingstrakterna finns inte heller mycket att söka (försöker skrapa ihop vad jag kan med ansökningar och intresseanmälningar :sjuk: ). Men jag har mycket tid över till vår lilla familjs senase katt-tillskott - en liten norsk busa . Men hu! Jag klättrar på väggarna redan nu! Edited January 20, 2009 by Commander Michels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 20, 2009 Report Share Posted January 20, 2009 Börja skriv! Det är ett utmärkt tidsfördriv om man är det minsta kreativ. Och då menar jag inte bara böcker/dikter utan även filmmanus. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted January 20, 2009 Author Report Share Posted January 20, 2009 Jo man skulle ju kunna ta upp den gamla boken jag skrev på för 5 år sen igen, men det blir ett stort projekt och jag får nog börja om igen... man kanske borde man börja med et synopsis i alla fall, så har man banan utstakad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 20, 2009 Report Share Posted January 20, 2009 Köp, Låna och läs "Att Skriva" av Stephen King. Hans idéer passar inte alla men de flesta kan snappa upp något användbart därifrån. Själv tror jag att synopsis och att "staka ut banan" stjälper mer än det hjälper, men som sagt, vi är olika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts