Hugh Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 (edited) Jag jobbar som arbetsryttare där möjligheten dyker upp. Handlar alltså om träning av hästarna, inte att rida dem i löp. Krävs att man har jockey eller amatörlicens för det. Har varit uppe på täby men är för stunden mest runt Göteborg. Hur det är att ha som yrke? *s* Man behöver en bra fysik och ett gott psyke då det är ett yrke med mycket jobb, dålig trygghet och som inte är direkt ofarligt. Man kan nog glömma sådant som arbetsmiljö, arbetstidsregler mm. Man får räkna med en hel del mer än bara blåmärken. Man är mycket ute. Kallt på vinter, varmt på sommaren och blött när det regnar. Ligger man bakom en annan häst får man räkna med att få sprutet i ansiktet. Men det är en fantastisk känsla att flyga fram på ryggen på ett djur som gör närmare 70 km/h... *ler* /Hugh Edited September 19, 2012 by Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 19, 2012 Author Report Share Posted September 19, 2012 Förstasidan/ingressen till tråden är nu uppdaterad med en sammanfattning av allas yrken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 Kvalitetstekniker på Volvo Lastvagnar med ansvar för globla kvalitetskrav för hytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 Förstasidan/ingressen till tråden är nu uppdaterad med en sammanfattning av allas yrken. Ok, kul att se att arbetsryttare slår strålskyddsingenjör här på Star Trek Forumet... *s* /Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 19, 2012 Author Report Share Posted September 19, 2012 Ok, kul att se att arbetsryttare slår strålskyddsingenjör här på Star Trek Forumet... *s* /Hugh Hehe, tog det eftersom det är ditt nuvarande yrke som jag förstod det... eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 Helt ok, tyckte bara att det var kul... *ler vänligt* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 Jag slutade arbeta som systemutvecklare för tre år sedan (pga. för mycket stress. Mådde inte bra av det). Jobbar nu med översättning på heltid i ett eget företag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 20, 2012 Author Report Share Posted September 20, 2012 Trevligt, min far har också egen översättningsfirma (svenska - engelska). Skönt att ha sig själv som chef Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted September 20, 2012 Report Share Posted September 20, 2012 Jag har bytt jobb till Design for Environment engineer (ekodesign) inom Bombardier Transportation (tågtillverkning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kellin Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Jag lägger till antikvarie till listan. Kul att se att det är så vitt skilda yrkeskategorier som är representerade här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 7, 2012 Report Share Posted October 7, 2012 Jag jobbar som arbetsryttare där möjligheten dyker upp. Handlar alltså om träning av hästarna, inte att rida dem i löp. Krävs att man har jockey eller amatörlicens för det. Har varit uppe på täby men är för stunden mest runt Göteborg. Hur det är att ha som yrke? *s* Man behöver en bra fysik och ett gott psyke då det är ett yrke med mycket jobb, dålig trygghet och som inte är direkt ofarligt. Man kan nog glömma sådant som arbetsmiljö, arbetstidsregler mm. Man får räkna med en hel del mer än bara blåmärken. Man är mycket ute. Kallt på vinter, varmt på sommaren och blött när det regnar. Ligger man bakom en annan häst får man räkna med att få sprutet i ansiktet. Men det är en fantastisk känsla att flyga fram på ryggen på ett djur som gör närmare 70 km/h... *ler* /Hugh Är livrädd för hästar så att det finns folk som frivilligt kastar sig upp på hästryggar är helt otroligt modigt. Bodde mitt emot Täby Galopp förr men bor ny på tryggt avstånd från galopphästarna. Tyvärr bor jag istället närmare en ridskola och träffar ofta på hästar i milspåret. YIKES! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhedoni Posted November 17, 2012 Report Share Posted November 17, 2012 (edited) Jag är lärare. Edited November 17, 2012 by Anhedoni Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted November 18, 2012 Author Report Share Posted November 18, 2012 Uppdaterat Får man fråga i vilken åldersgrupp du undervisar? Själv är jag snart färdigutbildad gymnasielärare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhedoni Posted November 18, 2012 Report Share Posted November 18, 2012 Jag undervisar på gymnasiet i svenska och historia (samt i engelska, men det saknar jag utbildning i). Vilka är dina ämnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted November 18, 2012 Author Report Share Posted November 18, 2012 Jag har Matematik och Engelska (snart ett år kvar till examen), lite småkonstig kombination kan man tycka men jag är Amerikan och har talat engelska sedan min barndom så det fick bli det (ville eg. läsa fysik men vill inte flytta från stan eller läsa på distans) - jag läste nämligen matten först. Men det är stora ämnen båda två som läses av alla så även om kombinationen är lite udda löser det sig nog ändå , det är ju lite fjäder i hatten att ha engelska som modersmål också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted January 7, 2013 Report Share Posted January 7, 2013 Jag är undersköterska inom äldreomsorgen och jobbar natt. Och nej, gamla människor sover inte om nätterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Les-M'Lara Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 Är arbetslös, vet inte vad det skall bli av mig. Gillar att jobba inom resturang, städ eller att informera folk om olika saker. Men man skall ju vara så stresstålig och superbra på att multitaska och hålla sig inom tidschema (alltså man får inte vara petnoga) i dagens läge. Jag är inte så bra på något av dessa i många fall. Jag vill bara ha ett kneg som ger mig deg nog att klara mig själv och där jag kan köpa de saker jag behöver och kunna sätta lite guldkant utan att få ångest av det! Jobbigt värre att vara arbetslös idag. Alliansens politik har ju inte gjort det lättare att finna jobb. De som får nya jobb har ju som oftast redan ett jobb sedan innan, och vi som har hål i CVt får ta de jobb som blir till övers. Inte alltid kul, men det är som det är. Hoppas på en bättre framtid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted May 25, 2013 Author Report Share Posted May 25, 2013 Hoppas det löser dig för dig, jag har också varit arbetslös någon period - det var mitt i finanskrisen och då var det också tufft. Numera har jag lite för mycket att göra för min smak, men det är smällar man får ta om man vill "göra karriär" - om man nu kan göra det som lärare hehe. jag studerar nämligen 100% till matematik/engelskalärare och har ett vikariat (gymnasielärare - matte) på 25% vid sidan av samt ett extraknäck på ett kontor. Men snart kommer sommarlovet och då blir det lugnare igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Les-M'Lara Posted May 25, 2013 Report Share Posted May 25, 2013 Hoppas det löser dig för dig, jag har också varit arbetslös någon period - det var mitt i finanskrisen och då var det också tufft. Numera har jag lite för mycket att göra för min smak, men det är smällar man får ta om man vill "göra karriär" - om man nu kan göra det som lärare hehe. jag studerar nämligen 100% till matematik/engelskalärare och har ett vikariat (gymnasielärare - matte) på 25% vid sidan av samt ett extraknäck på ett kontor. Men snart kommer sommarlovet och då blir det lugnare igen Ja jag önskar att det löser sig! Har möte på Torsdag vi får se vara det leder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 25, 2013 Report Share Posted May 25, 2013 Lycka till på torsdag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted May 26, 2013 Author Report Share Posted May 26, 2013 Ja lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Les-M'Lara Posted June 7, 2013 Report Share Posted June 7, 2013 Mötet gick bra, men tyvärr blev det ingen bra utdelning. De hade inte plats med nya ansikten på just den arbetsplatsen! Sedan håller jag på och blir ganska trött på arbetsförmedlingens slappa handlag med folk som verkligen har ambitioner till att vilja ha ett arbete men av olika anledningar tycks ha svåra motivationsproblem till själva arbetssökar processen! Jag ingår i SIUS som är arbetsförmedlingens tjänst för människor som har en eller flera koder i deras system. Men där sker allt i bakgrunden. Du får en person som skall intervjua dig och så ringer de runt till företag och försöker skapa arbeten ur tomma intet. Har man tur får man komma på möten, kanske prova på en praktik och i 100 till 10 av gångerna man har praktik kanske man får lönebidrag så att man kan överleva. Detta sega system gör att man kanske går på 2 möten i veckan (då de stackars SIUS-konsulenterna har allt för många människor de skall hjälpa). Ja ni kan ju se hur ineffektivt detta är! Det skulle vara mer effektivt och bättre med intervjuer, sedan CV-skrivning och coachning i vanligt arbetssökande. Där man både tränar upp sin förmåga att sälja sig själv (visa på sina goda sidor) och ha någon som under 3 timmar per vecka går med en runt och slänger CVn med dig. Där du också får en halvtimmas telefontid för att redovisa hur många jobb du sökt via internet. Pepptalk och allt annat får du också. Detta skulle mer upplevas som om du hade en riktigt bra vän som står och moraliskt stöttar dig samtidigt som du söker jobb som alla andra. Den enda skilnaden är att konsulenten håller sig på hörbart avstånd och vid minsta lilla "kanske" träder fram och berättar vad arbetsförmedlningen kan bistå med så att "kanske" blir "ja". Efter ett tag blir du som arbetsökande varm i kläderna, har tränat upp ditt munläder och självförtroende och blir mer självgående. Vilket också ökar chanserna till att verkligen få jobb. Eller tycks denna ide dålig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted November 25, 2013 Author Report Share Posted November 25, 2013 Kan kanske uppdatera mig här lite grand: Jag har haft tur nog att bli anställd som gymnasielärare (har jobbat sedan april detta året) utöver mina studier, som nu är näst intill klara (har läst färdigt innan feb). Så nu pluggar jag 100% och jobbar 35% som mattelärare med huvudsakligen handelselever. Jag tycker jag har världens bästa jobb och trivs att jobba med ungdomar, förhoppningsvis kan jag gå över till en tjänst på 100% så snart jag är färdigutbildad. Annars har jag fortfarande kvar min tjänst som redaktionsassistent om det skulle knipa (men har uppehåll därifrån just nu - det skulle bli för mycket annars). Håll tummarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Picard Posted November 27, 2013 Report Share Posted November 27, 2013 Glömt bort helt att skriva vilket man skulle ha gjort för ett tag sedan. Jobbar inom Logistik och har gjort det sen 2005 fast har bytt företag under åren. Yrket i sig sliter på kroppen men man lär sig något nytt varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 28, 2013 Report Share Posted November 28, 2013 OT: Admiral Picard bor du inte längre kvar i Norrköping? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts