Jump to content
Sign in to follow this  
Sanmare

Patrick Stewart

Recommended Posts

Salve!

En uppfattning som ofta upprepas, även på denna portal, är att Patrick Stewart skulle vara den bäste skådespelare som medverkat i Star Trek, alla filmer och serier inkluderade. Visst är han duktig, men är han verkligen den bäste skådisen. Eller är det bara en uppfattning som någon framkastat vid något tillfälle, och som sedan alla upprepar tills det blir en allmän sanning.

Star Trek-universumet har många bra skådespelare. Dock begränsas många av den rollkaraktär de ska gestalta. Det går ju inte att spela ut för fullt om man ska vara borg, Data eller vulcanier. Men de som får spela ut, som Robert Picardo som Doktorn på Voyager eller Avery Brooks som Benjamin Sisko på Deep Space 9, lyckas ganska bra med det tycker jag.

Vem anser ni förresten är den bästa kvinnliga skådespelaren i Star Trek?

sf-omsorg

Sanmare

Well, jag tycker att Patte Stewart är sjukt bra i rollen som Picard MEN.......jag har också en känsla av att han till stor del spelar sig själv. Dels avviker han inte mycket från hur han beter sig privat och inte heller mycket från sin karaktär i X-men, om du frågar mig. Det skulle kunna vara ett argument för att han faktiskt är en ganska dålig skådis(....) om definitionen på en bra skådis är att kunna spela olika roller övertygande. Men i klartext så har jag eg ingen åsikt om honom som skådis, bara att han är ruskigt bra som Picard.

Däremot väcker det en fundering. Ibland tänker jag på vilka skådisar som beter sig helt annorlunda än sin karaktäer och vilka som inte gör det. T.ex. Riker vs Frakes = ingen skillnad överhuvudtaget.

Odo vs Rene Auberjonois = stor skillnad. Sisko vs Avery Brooks = ingen skillnad. 7of9 vs Jeri Ryan = stoor skillnad

Ok, sen kan ju alltid deras karakt??r vara så udda att det inte är konstigt om det är stor skillnad mot deras privata jag men det är ändå en fundering som poppar upp då och då för min del

Jag skulle aldrig säga att Patrick Stewart är den bäste skådespelaren i Star Trek (ST), för det är rätt omöjligt att avgöra. Men har man tolkat Shakespeare som han gjort, då måste man ändå vara väldigt duktig. Men har vi verkligen sagt att han är den bäste skådisen, inte bara den vi gillar mest i ST?

Picardo är också en jag sätter högt, däremot inte Sisko. Annars har många av skådespelarna tolkat sina karaktärer i ST förträffligt.

PS. En annan sak. Visst kan det vara coolt att använda olika textfärger. Men om man använder att annat skinn (t.ex. ST-skinnet) så är det ibland nästan omöjligt att läsa texten. Speciellt om textfärgen är ljus, som gult. Standardfärgen "vitt" ändras vid behov till "svart", men detsamma gäller tyvärr inte för de kulörta färgerna.

Edited by Fleetadmiral

Visst är Patrick Stewart en jätte bra skådis. Jag tycker inte att man är dålig skådis bara för att man "spelar sig själv". Tvärt om måste en bra skådis använda sig själv i sin karaktär. Jag tror inte att Stewart spelar sig själv när han gör Picard. Däremot använder han sig av sin personlighet. Det gör alla bra skådisar även om de spelar en karaktär som är helt olik dem som person använder de sin egen person.

Bästa kvinnliga skådespelare i Star Trek är nog hel klart Kate Mullgrove. Hon gör en stark och varm tolkning av kapten Janeway. En toppenbra kapten och ledare. Det finns givetvis många andra bra kvinnliga skådisar Nana Visitor, Roxanna Dawson, Alice Craig med flera.

Att prata om bästa skådespelare känns lite knepigt, det blir oftast mest sandlåda. Bäst eller sämst skådis känns bara kvällstidning. Däremot är det helt klart så att det finns bättre och sämre skådespelare i ST.

Jag brukar se det som så, att om jag tror på att någon är det den utger sig för att vara i tv/film, så är det en bra skådespelarinsats. Med andra ord om jag går med på illusionen. i ST innebär det ibland problem som Sanmare skriver därför att karaktären är begränsad, eller dåligt skriven. Så ibland "tror" man helt enkelt inte på hela situationen vilket drar med sig skådespelaren i fallet.

Personligen är två favoriter bland kvinnliga skådespelare Nana Visitor och Michelle Forbes. De får mycket gratis genom att de spelar bajoranska kvinnor men de har välskrivna karaktärer och är en av de få i ST som jag verkligen kan irritera ihjäl mig på. Vilket ??r ett gott betyg.

Anledningen till att många (däribland mig) anser att Patrick Stewart är den bästa st skådisen är att han äger det rummet som han befinner sig i samtidigt som han lyfter de skådespelare som han har omkring sig nästan oavsett vilken situation han är i. Ett typiskt exempel är när han har blivit tillfångatagen av cardassierna och torteras av dem. Han är naken och bunden och torterad men äger ändå hela rummet på enormt sätt. Jag vågar tom säga att utan Patrick stewarts karisma hade hela det avsnittet fallit platt till marken och blivit ganska ointressant. Men nu lyfter det och spänningen är olidlig även om man vet att den goda kaptenen klarar sig. Jag minns ett liknande avsnitt med Sisco där han efter en skyttel krasch skadad hamnar med en galen gul dukat. Där gör Avery Brooks en helt platt Sisco i ett avsnitt som hade kunnat lyfta till oanade höjder om han och han som spelar gul dukat hade varit mer samspelta och kunnat lyfta varandra till oanade höjder. Därmed inte sagt att Avery Brooks skulle vara dålig, tvärtom. Men i samma klass som Patrick Stewart är han inte. J.

Patrick Stewarts karaktär Captain Jean-Luc Picard är min favorit karaktär när det gäller Star Trek världen. Han är disciplinerad, men är endå lugn. Han är lojal, men hittar alltid lösningar på olika problem, utan att hamna utanför reglerna. Karaktären är helt enkelt intressant.

En annan sak som jag tycker om hos honom är när han diskuterar kring ett problem eller delar med sig av sina tankar och ??sikter i samtal med sina underordnade.

Edited by Lorien

Nja, det vet jag inte. Kan förstå att han framstås som det med sin Shakespeare engelska och attityden hans karaktär har. DeForest Kelley tycker jag annars är en bra skådis. Har inte sett mycket av Rene Auberjonois i Deep Space Nine men vet att han är en bra skådis i andra roller han spelat.

Jag tycker ju att Patrick Stewart är suverän i rollen som Jean-Luc. Jag skulle till och med säga att utan mr Stewart i TNG hade inte serien slagit som den nu gjorde 1987. Jag tycker också att han ibland kan vara brittiskt stel ibland och Shakespeare-torr. Men jag tycker att han iblan får ett djup som sällan ses i genren.

Annars är väl den bästa kvinnliga skådespelaren i ST för mig Nana Visistor. Men som Schran sa så får kanske hon och Michelle Forbes lite skjuts av en tacksam rollgestaltning av bajoranska kvinnor.

Och varför inte Kate Mulgrew förresten? Jag gillar nog henne också, speciellt efter som åren gått... :)

OT. Jag har ju ofta tidigare undrat vad rollen skulle tagit vägen om en annan skådespelare fått rollen. Som fallet med Captain Kathryn Janeway. Vad hade hänt om Geneviève Bujold hade fortsatt med rollen, som ju var avsedd för denna, istället för Kate Mulgrew. Vad hade man då tyckt om VOY och Janeway?

Oj, i min mening finns det många duktiga skådespelare i de olika star trek-serierna, även om Picard är en av de karaktärer jag tycker mycket om så vet jag inte om det enbart är på grund av skådespelarinsatserna (även om de absolut inte är på något sätt dåliga). Blandannat tycker jag att Andreas Katsulas som blandannat spelar Commander Tomalek i the next generation (blandannat i TNG: defelector, enermy, future imperfects och all good things avsnitten) och en Vissian captain i Enterprise gör ett lysande karaktärsskådespelande. Mycket humor och värme blandat med trovärdig gestaltning av sina roller, och han uppvisar även en stor bredd bland sina roller, inteminst om man jämför med hans roller i Hot shots 2, world trade center, Millennium, NYPD blue och i Babylon 5 (även om man kan se vissa likheter mellan Tomalek och G´Kar). Utöver honom tycker jag även att Jonathan DelArco spelar rollen som Hugh Borg på ett mycket bra och trovärdigt sätt, han spelar även Fantome i Voyager (dessutom väldigt olik hans roll i tex tv-serien vänner och skiljer sig även en del från hans andra roller i tex Sopranios och 24), och Hugh Borg blev verkligen en karaktär som fastnade i ens minne efter man sett honom i de olikaavsnitten. Sen när vi ändå pratar om bra skådespelare så tycker jag även att vår käre commander Data uppvisar en stor skådespelarmässig bredd om man ser på de olika roller i Data som Brent Spiner får spela, och de olika intryck han tvingas försöka gestalta.. och sen har vi ju Lore, B4, Noonieen och Arik Soong, mfl.. Och det mesta här skiljer ju sig från hans roller i andra storfilmer som the aviator och independence day ;)

Men Andreas Katsulas är nog ändå den jag skulle satt högst hittils :)

Edited by t80u

Det fins många mycket begåvade skådespelare i ST, men jag tycker dock att Patrick Stewart är det bästa, med marginal. Detta baserar jag dels på vad vi sett i TNG, där han flera gånger har varit imponerad bland annat när han bli torterad, eller byter medvetande med Sarek. Och som någon sa så äger han oftast rummet han är i. Den andra anledningen till att jag tycker han är bäst, är för vad jag sett honom prestera utanför ST, och då menar jag inte X-Men som jag tycker är en lite lam roll

Edited by Unkas

Patrick Stewart är en av de bästa. Men alla som har roller i Star Trek når upp till en hög nivå; att få en roll i en serie motsvarar att spela fotboll på elitnivå. Och ingen skulle påstå att elitspelare är dåliga fotbollspelare.

Dessutom att han alltid skulle spela sig själv eller samma figur är fel.

Titta på Jeffery, där han spelar bög övertygande, eller när han spelar Scrooge i In a Christmas Carol för att se på hans bredd.

Men alla som har roller i Star Trek når upp till en hög nivå; att få en roll i en serie motsvarar att spela fotboll på elitnivå. Och ingen skulle påstå att elitspelare är dåliga fotbollspelare.

Emedan jag håller med om att kvaliteten i de allra flesta fall är hög så har det funnit skådespelare jag verkligen inte gillat. Det främsta exemplet är nog Denise Crosby som spelade Tasha Yar i TNG. Jag har alltid ogillat den karaktären p.g.a. skådespeleriet och var närmast glad när hon dog. Hade det varit en annan skådespelare hade jag nog absolut gillat karaktären mer.

On Topic skulle jag nog säga att Patrick Stewart helt klart är bland de bästa.

Jag ställer mig högst tveksam till att du har särskiljt dåligt skådespeleri med de karaktärsdrag Denise Crosby har gett karaktären Tasha Yar. Jag har sett Crosby i en hel del produktioner och hon är en mycket kompetent skådespelerska. Det är skillnad mellan att inte gilla något som görs och att den som gör det skulle vara en dålig skådis.

Vad det gäller trådens huvudtopic finner jag det ganska fruktlöst att försöka utse den bäste. Vad är kriterierna för det egentligen?

Det är kul när Picard blir radikalt sarkastisk mot Deanna i the chase när hon försöker påpeka att de faktiskt måste åka på ett viktigt möte med några ledare och inte har tid att spåra hans gamla arkeologilärares livsverk och revolutionerande upptäckter: "Counselor, this is not simply a case, let me take in the Enterprise and its crew on some wild goosechase to pearce me of guilt and remorse."

Patrick Stewart är den som har kommit längst i sin karriär sedan Star Trek. Han har ju en av huvudrollerna i X-men t.ex så det borde ju vara en avgörande faktor - han är nog i alla fall den som är mest framgångsrik.

Men det finns många bra skådisar i Star Trek; Colm Meaney är ju underbar som Miles och Armin Shimerman gör en fantastisk Quark (vilken ju är min favoritkaraktär haha) Marc Alaimo gör en väldigt bra Dukat (har svårt att tänka mig att någon annan skulle kunna göra honom bättre, Dukats komplexa personlighet är svår att gestalta ), listan rullar på... :)

När det kommer till bästa kvinnliga skulle jag nog säga Nana Visitor; i början trevar hon lite men hon utvecklar sin roll på ett underbart sätt.

^Nja, jag skulle nog vilja säga att William Shatner gjort mer i sin karriär än vad Patrick Stewart har & på samma gång varit mer framgångsrik, han har gjort i princip allt. TJ Hooker var stort på 80-talet & Boston Legal är en av de bästa serierna som gått på TV under de senaste årtiondet, där han briljerar i rollen som Denny Crane.

Detta gör honom dock inte till en bättre skådespelare.

Shatner är nog den skådespelare som har nått störst framgång inom tv. Egentligen bara Rene Auberjonois (Benson, DS9 och Boston Legal) som kan matcha hans cv . Dock är Shatners filmroller inte så mycket att hurra för bortsett från Star Trek. Han blev ju typecastad som Kirk redan i 30-årsåldern.

Stewart har definitivt mer filmroller både stora och små. Jag är rätt säker på att han är mer känd bland personer under 30 runt om i världen än Shatner just pga detta.

Det tvivlar jag starkt på. Alla vet vem William Shatner är. Namnet Patrick Stewart lär inte lika många känna igen.

Nja, det tror jag inte på. Stewart har t ex mycket fler anhängare på Facebook än Shatner. TNG-filmerna och X-men har ändå varit ganska stora hits de sista 15 åren. Shatner har nog däremot fler fans som är äldre.

Ja <_< Det lär vara fler under 30 där. Shatner är säkerligen mer känd hos äldre amerikaner (50+ eller nåt sånt) än Stewart, men knappast i resten av världen eller bland yngre.