Jump to content

Skådespelare som återanvänds!

GuZZLo

Recommended Posts

Man har ju sett ibland att en del skådespelare har "återanvänts" till olika karaktärer i olika avsnitt och olika serier. Detta är *en del* av mina observationer i de olika serierna och filmerna:

TNG, avsnitt "Starship Mine": Tim Russ (Tuvok, VOY) tittar in på bryggan som "terrorist".

TNG, avsnitt "Times Arrow": Mark Alaimo (Gul Dukat, DS9) som "korthaj" på 1800-talet.

TNG, avsnitt "First Duty": Robert Duncan McNeill (Tom Paris, VOY) i samma flyggrupp som Wesley.

First Contact: Ethan Phillips (Neelix, VOY) på holodeck när Picard jagas av Borg.

Generations: Tim Russ (Tuvok, VOY) sitter på bryggan på Enterprise i början av filmen.

VOY, avsnitt "Initiations": Aron Eisenberg (Nog, DS9) spelar Kar, en Kazon-pojke.

Mer? Fyll gärna på med fler observationer!

Quote from GuZZLo, posted on Okt. 30 2001,15:45

Man har ju sett ibland att en del skådespelare har "återanvänts" till olika karaktärer i olika avsnitt och olika serier. Detta är *en del* av mina observationer i de olika serierna och filmerna:

TNG, avsnitt "Starship Mine": Tim Russ (Tuvok, VOY) tittar in på bryggan som "terrorist".

TNG, avsnitt "Times Arrow": Mark Alaimo (Gul Dukat, DS9) som "korthaj" på 1800-talet.

TNG, avsnitt "First Duty": Robert Duncan McNeill (Tom Paris, VOY) i samma flyggrupp som Wesley.

First Contact: Ethan Phillips (Neelix, VOY) på holodeck när Picard jagas av Borg.

Generations: Tim Russ (Tuvok, VOY) sitter på bryggan på Enterprise i början av filmen.

VOY, avsnitt "Initiations": Aron Eisenberg (Nog, DS9) spelar Kar, en Kazon-pojke.

Mer? Fyll gärna på med fler observationer!

tim russ har också varit en klingong i DS9

Det vad tänkt att Robert Duncan McNeill karaktär i "First Duty" skulle vara Tomi voy.

Ethan Phillips har varit en ferengi i tng

OCh Mark Alaimo var en första romulanen man såg i TNG

Glöm inte Jefferey Combs(Weeyoun i DS9) som ska spela en andorian i denna veckas Enterprise.

Sen finn Vaughn Armstrong...som har riktigt många Trek roller, bla. (taget från enterprise.section.31) two Cardassians, a Vidiian, a Hirogen, a Romulan, two Klingons, and a former Borg drone. he most recently reprised his role as the Klingon 'Korath' (from the 'Star Trek: The Experience' exhibit) on the series finale of Star Trek: Voyager, bringing his total Trek appearances to ten, as eight different characters, and six different alien races. + en amiral I Enterprise

I kommande Voyager-avsnitt Gravity:

LeRoy D. Brazile spelar Tuvok som ung. Han var med i Deep Space Nine's episod "the Dogs of War" (7.24) som Lonar. Dessa avsnitt visades ungefär samtidigt på amerikansk TV.

Paul Eckstein spelar Supervisor Yost. Han har även spelat i VOY 7.14 "Prophecy" (Morak), VOY 7.9-10 "Flesh and Blood" (New Alpha-Hirogen). Han har dessutom spelat en Jem'Hadar-officer i DS9 (7.24) och var en ung Hirogen i avsnittet "the Killing Game" (VOY 4.19).

Den unge Tuvoks mästare spelas av Joseph Ruskin. Han har varit med i filmen Insurrection som en Son'a-officer och har även spelat Suliban-läkaren i Enterprise "Broken Bow". Han har dessutom haft någon roll i VOY, DS9 och faktiskt även TOS. Det sista var i TOS 2.16 "the Gamesters of Triskelion" (Galt)

Det var lite om det kommande avsnittet på SVT. Jag gillar speciellt Joseph Ruskin.

• 3 weeks later...

Quote from Janson, posted on Nov. 18 2001,09:07

Är det bara jag som är så fruktansvärt dålig på att känna igen skådespelare? ???

Jag har också problem med det, trots att jag vet att de skall vara med, känner jag ändå inte igen dem!

Kommande avsnitt på SVT: Dark Frontier, del 1

Susanna Thompson, som spelar Borgdrottningen i både detta dubbelavsnitt och i det förträffliga dubbelavsnittet Unimatrix Zero vid säsongsskiftet 6/7, har haft några mindre biroller i andra Star Trek-avsnitt:

TNG "Frame of Mind" (ep 6.21, 1993): "Inmate Jaya"

TNG "The Next Phase" (ep 5.24, 1992): "Varel"

DS9 "Rejoined" (ep 4.6, 1995): "Dr Lenara Kahn" - Denna roll minns jag att jag har sett, men minns inte hur hon var.

Har någon sett henne annorstädes?

• 2 weeks later...

Ja, det är många skådespelare som spelade i flesta av de alla serie-avsnitterna ( TOS, TNG, DS9 och VOY).

Jag är ledsen för att jag har dålig minne på vad de heter och vilka avsnitt. Jag kan nämna några om någon är intresserad...

-DeForest Kelly, som har tidigt spelat roll "doktor McCoy" i de flesta  TOS-avsnitt, Har spelat en liten roll i den första TNG-avsnitten. Jag kände inte absolut känna igen honom. :0

-Skådespelaren, som spelade Doktor Pulaski ? i TNG-avsnitt säsong 2, har spelat  en roll (en blind kvinna) i en TOS-avsnitt, tror jag.

-En skådespelare, ( som heter Grace Lee Whitney) som hade roll "Janice Rand" i de flesta TOS-avsnitt, har varit med i en Voy-avsnitt "Flashback" (säsong 3)

-Majel Barret (osäker på hur man stavas rätt efternamn) har spelat en roll i den första pilotavsnitt (TOS) med kapten Christopher Pike. Hon har också spelat roll "syster Christine Chaphel" i de flesta TOS-avsnitt och  har spelat en roll som Trois mamma i några TNG-avsnitt.

Hon har lånat ut sitt röst till de flesta TNG- Och VOY-avsnitt som "computer"-röst.

// Nettan, som ber ursäkt  för dålig svenska  och dålig minne.

-Majel Barnett (osäker på hur man stavas rätt efternamn) har spelat en roll i den första pilotavsnitt (TOS) med kapten Christopher Pike. Hon har också spelat roll "syster Christine Chaphel" i de flesta TOS-avsnitt och  har spelat en roll som Trois mamma i några TNG-avsnitt.

Hon har lånat ut sitt röst till de flesta TNG- Och VOY-avsnitt som "computer"-röst.

// Nettan, som ber ursäkt  för dålig svenska  och dålig minne.

och glöm inte att hon var mamma i DS9 (3 gånger tror jag)

och hon gjorde data rösten där också

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Ethan Phillips har spelat roller i:

VOY - Neelix

ENT - "Ulis" i avsnittet: "Acquisition"

Nathan Anderson har spelat roller i:

VOY - "Namon" i avsnittet: "Nemesis"

ENT - "Sergeant Kemper" i avsnitten: "Anomaly" och "The Xindi"

Daniel Dae Kim har spelat roller i:

VOY - "Gotana-Retz" i avsnittet: "Blink of an Eye"

ENT - "Corporal Chang" i avsnitten: "Extinction" och "The Xindi"

Richard Lineback har spelat roller i:

TNG - "Romas" i avsnitten: "Symbiosis" och "Shades of Gray"

DS9 - "Selin Peers" i avsnittet: "Dax"

ENT - "Kessick" i avsnittet: "The Xindi"

I star trek filmen där Enterprise-B är med i början, jag tror filmen heter Generations spelar Tim Russ (Tuvok, VOY) en av människorna på  Enterprise-B:s brygga. :borg1:

Ja det är i Generations!! Intresant och härligt, hur Kirk får träda in och rädda situationen i början av den filmen.

• 2 weeks later...
-Skådespelaren, som spelade Doktor Pulaski ? i TNG-avsnitt säsong 2, har spelat  en roll (en blind kvinna) i en TOS-avsnitt, tror jag.

Diana Muldaur heter hon. Var med i TOS, avsnitt 20 i andra säsongen, "Return to Tomorrow" som Lt.Cmdr.Ann Mulhall, Ph.D and Thalassa. Dessutom i avsnitt 5 säsong 3 "Is There in Truth No Beauty?" som Dr. Miranda Jones.

Ricardo Montalban spelade samma karaktär Khan Noonian Singh både i ett avsnitt av TOS, Space Seed(1.22) och senare i filmen "Wrath of Khan"

Tim Russ som nämts några gånger spelade också Tuvok i DS9 avsnittet "Through the Looking Glass"(3.19) -1995.