Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Ursäkta en icke rättrogen igen, men vad föredrar ni att jag skriver när de säger ett så pass vanligt uttryck som "energize"? Jag kommer inte på nåt bra... :( Finns det nåt standarduttryck?

Energize används mest vid transporter... -Stråla över! Kanske? Fast å andra sidan säger ju original enterpriserna (kirk o co) Beam me over, scotty! vilket blir sråla över mig, Scotty! Hm.. tål å fundera på... J.

• Svar 205
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Jag känner inte igen "Beam me over"-uttrycket... Är det kanske en variant på "Beam me up, Scotty" som är välkänt men faktiskt aldrig har uttalats i serien?

I övrigt bör väl Stråla vara den bästa översättningen men att vi får variera det beroende på om ården är att "Stråla upp", "Stråla ner" eller ut eller in eller vad nu situationen kräver

Postad

"Beam me", "Beam us" hitan och ditan, bör bli "stråla mig" eller "stråla oss" (hitan och ditan) håller med Tom. Men just ordet Energize användes först när det är dax att göra det som redan är bestämt (Strålningen hit eller dit) där för anser jag att ordet bör översättas "Verkställ"...

Postad
"Beam me", "Beam us" hitan och ditan, bör bli "stråla mig" eller "stråla oss" (hitan och ditan) håller med Tom. Men just ordet Energize användes först när det är dax att göra det som redan är bestämt (Strålningen hit eller dit) där för anser jag att ordet bör översättas "Verkställ"...

Jag tycker inte att verkställ känns rätt i det här sammanghanget. Man förlorar en del av betydelsen känns det som. Jag tycker att stråla, över, hit, in eller ut eller vad de nu säger känns bäst. J.

Postad

Njae, jag tycker nog att verkställ funkar bra. Som i detta exempel:

- Jag är redo att stråla över, O'brien.

- Allt klart, Kapten.

- Verkställ!

Funkar ju bra, eller hur? Och nu detta alternativ.

- Jag är redo att stråla över, O'brien.

- Allt klart, Kapten.

- Stråla över!

Fungerar visserligen men ter sig som lite upprepande.

• 2 veckor senare...
Postad
Cardassier: "We where thinking to visit your Ten Forward!"

blev tydligen

"Vi ska besöka ert främre rum nr 10"

i gårdagens avsnitt.

Ja den där måste ta något slags pris... :D

Postad
Så allvarligt behöver vi väl inte ta det, anser jag...

Ok, kanske inte, men ibland blir jag så frustrerad när det är enkla fel i översättningen, eller när det är uppenbart att översättaren inte har en aning om vad Star Trek är. Finner även mycket frustration över att det inte fins en konstant i ST-boxarna. I en serie översätts vissa ord eller meningar på ett sätt, emedan nästa serie har en annan översättning för samma sak. Detta visar att det inte är samma person som har översatt ST-boxarna till svenska. Inte heller har de olika översättarn haft någon kontakt med varandra eller vetskap om ST-världen. Kort sakt, det är frustrerande när man sitter och kännar att man kunnat gjort ett bättre jobb själv.

Postad

Så allvarligt behöver vi väl inte ta det, anser jag...

Ok, kanske inte, men ibland blir jag så frustrerad när det är enkla fel i översättningen, eller när det är uppenbart att översättaren inte har en aning om vad Star Trek är. Finner även mycket frustration över att det inte fins en konstant i ST-boxarna. I en serie översätts vissa ord eller meningar på ett sätt, emedan nästa serie har en annan översättning för samma sak. Detta visar att det inte är samma person som har översatt ST-boxarna till svenska. Inte heller har de olika översättarn haft någon kontakt med varandra eller vetskap om ST-världen. Kort sakt, det är frustrerande när man sitter och kännar att man kunnat gjort ett bättre jobb själv.

Låter som att du borde bli översättare :lol: :P B) J.

• 5 månader senare...
Postad
Se även --> Udda översättning

Beroende på vilket företag som gör textningen till avsnitt/filmer kan man se olika grader av översättning. T ex så brukar Esselte översätta "warp speed" till "överljushastighet". På en VGR-kasset översätts "Star Fleet Academy" till "Rymdkrigsskolan".

Så hur långt skall man gå i översättandet? Skall man översätta sådana saker som t ex Warp, som ST-skaparna själva kommit på. Ska man översätta sådant som t ex Prime Directive, som ST-skaparna kallar det, även fastän de inte har hittat på själva ordet.

Vad tycker ni?

Altså rymdkrigssklolan? Vad tusan? Vad är det för idioter som översätter?

Postad
Se även --> Udda översättning

Beroende på vilket företag som gör textningen till avsnitt/filmer kan man se olika grader av översättning. T ex så brukar Esselte översätta "warp speed" till "överljushastighet". På en VGR-kasset översätts "Star Fleet Academy" till "Rymdkrigsskolan".

Så hur långt skall man gå i översättandet? Skall man översätta sådana saker som t ex Warp, som ST-skaparna själva kommit på. Ska man översätta sådant som t ex Prime Directive, som ST-skaparna kallar det, även fastän de inte har hittat på själva ordet.

Vad tycker ni?

Altså rymdkrigssklolan? Vad tusan? Vad är det f??r idioter som översätter?

Så farligt är det inte, det är trots allt översatt till vad en liknande institution skulle kallas för i Sverige.

Ska man vara riktigt petig är det mycket värre att översätta Captain till Kapten och inte Kommandör då en Kapten hör till armén och en Kommandör hör till Flottan (vilket starfleet onekligen är).

Ordet Warp är inget Star Trek kommit på då det redan var ett engelsk ord innan, dock har Star Trek använt ordet på ett annat sätt, men jag skulle inte vilja se det översätt som "snedvriden fart" eller "förvanska hastighet" :) Jag tror Warp hastighet duger gott och väl för oss, att kalla det för överljushastighet är ju även korrekt då de åker snabbare än ljuset.

Prime Directive har jag sett översatt som "Huvud Direktivet" och det tycker jag är en bra översättning, då det är i samma anda och är mer eller mindre bokstavligt översatt.

På översättningen och då det inte går att översätta rakt upp och ner tycker jag att det viktigare att översättningen i andan menar samma sak än att de ska vara rätt ord, tex ser jag hellre att de översätter "Energize" med "Verkställ!" än något klurigt ord som ser ut malplacerat ut (stråla över kan man väl använda om det inte blir upprepande som Tom_Hell sa).

Postad

Altså rymdkrigssklolan? Vad tusan? Vad är det för idioter som översätter?

Så farligt är det inte, det är trots allt översatt till vad en liknande institution skulle kallas för i Sverige.

Nej, jag betvivlar starkt att en liknande instutition i Sverige skulle kallas för RymdKRIGSskolan!

Starfleet borde om det översätts rimligtvis heta Stjärnflottan!!

Ska man vara riktigt petig är det mycket värre att översätta Captain till Kapten och inte Kommandör då en Kapten hör till armén och en Kommandör hör till Flottan (vilket starfleet onekligen är).

Det är smådåligt men inte värre. Du tappar oftast inte någon viktig innebörd av saker och ting i avsnitten om du får fel rang på personer. Att däremot ändra på saker som att Stjärnflottan är någon slags armé (den är till för utforskning!) är att kasta hela ST-universat upp och ner...

Postad
Nej, jag betvivlar starkt att en liknande instutition i Sverige skulle kallas för RymdKRIGSskolan!

Starfleet borde om det översätts rimligtvis heta Stjärnflottan!!

Det är smådåligt men inte värre. Du tappar oftast inte någon viktig innebörd av saker och ting i avsnitten om du får fel rang på personer. Att däremot ändra på saker som att Stjärnflottan är någon slags armé (den är till för utforskning!) är att kasta hela ST-universat upp och ner...

Förlåt, fel av mig, det ska inte vara rymdkrigsskolan utan rymdstridsskolan ((Vi är inte i krig, vi är i ofred :D ). ja, det är en enorm skillnad mot Starfleet Academy, men så mycket svenskare). Stjärnflottehögskolan kanske vore något å andra sidan...

OT

Star Fleet må på pappret vara till för utforskning, men med tiden ser vi att den används till många militära uppgifter, inte minst så stred dem mot the Dominion (Härraväldet? nä, vissa saker vara på engelska), hur många gånger ser vi inte heller att de eskorter någon viktig konvoj eller person? Vilka är det förutom Star Fleet som vaktar den neutrala zonen från Romulanerna? De utför också en hel del diplomatiska uppdrag i federationens namn. Federationens livvakter har starfleet uniformer och inte minst domarna i domstolarna är alla klädda i starfleet uniformer! Att säga att stjärnflottan är till för utforskning må ha varit sant i dess begynnelse. Men vad stjärnflottan igentligen gör hör till en egen tråd.

Postad

Captain borde väl översättas kommendörskapten (eller örlogskapten)? Fast det strular ju till det med övriga grader då ST plockat sina grader från olika håll. Ren sjöflottsgradering är inte rimlig. Men en bra start... :)

Om jag inte missminner mig finns/fanns det väl något som hette Sjökrigsskolan i Sverige?

Sen tycker ajg nog inte Starfleet/Star Fleet ska översätta så direkt som i Stjärnflottan utan istället översättas med Rymdflottan. Det är i linje med luftflotta (vilket inte ska förväxlas med flygvapen).

Postad

Jag har skrivit en bok om star trek universumet på svenska. En viktig princip som jag aldrig avvek ifrån är: Översätt aldrig namn! Låt borgerna heta borgerna även på svenska. Warp lät jag vara warp för att jag inte har hört någon annan översättning (snedvriden fart :lol: :w00t: :lol: !) Jag tror att jag använde översättningen Stjärnflottans akademi för starfleet academy. Direktöversättning? J.

Postad
Jag har skrivit en bok om star trek universumet på svenska. En viktig princip som jag aldrig avvek ifrån är: Översätt aldrig namn! Låt borgerna heta borgerna även på svenska. Warp lät jag vara warp för att jag inte har hört någon annan översättning (snedvriden fart :lol: :w00t: :lol: !) Jag tror att jag använde översättningen Stjärnflottans akademi för starfleet academy. Direktöversättning? J.

Heter de Borgerna i engelskt orginal? :blink: :lol:

Men en liten invänning bara, ordet akademi kan misstolkas. Åtminstone jag associerar inte det till den här typen av skola automatiskt.

Postad (redigerade)

Jag ser nog skillnad på ST-interna namn som klingoner, andorianer och så vidare. De ska inte översättas, utan försvenskas (eller förtyskas om man översätter till tyska osv). Star Fleet är ett internt, påhittat namn i ST men inget nonsensnamn som vedeaner eller cardassier. Därför kan inte översättningen följa samma "regel". Vad gäller ord som warp så kan man kanske försvenska till exempel: "Ange en kurs tillbaka till Neutrala Zonen, warpfaktor 9."

Det är naturligtivs helt öppet för diskussion hur man ska översätta, men imho, bör man undivka direktöversättning av ord som är nykonstellationer som till exempel, Star Fleet, starbase och starship. Och vara konsekvent i ord som så att säga hör till samma grupp som de tre jag nämnde. Och jag vill översätta starship med rymdskepp, inte stjärnskepp, starbase med rymdbas/station och följdaktligen Star Fleet med Rymdflottan.

Och borgerna då? Jag tycker borgerna är en helt rimlig försvenskning. Direktöversatt skulle the Borg bli Borgen vilket känns aningen skumt och otympligt. En borg, flera borger, borgerna blir hanterbart på svenska.

Men låt oss titta på hur olika exempel kan se ut med olika översättningar.

"Vi är Borgen. Motstånd är meningslöst!"

eller

"Vi är Borg. Motstånd är meningslöst!"

eller

"Vi är Borgerna. Motstånd är meningslöst!"

"Vi ska ingå en allians med Borgen mot 8472"

eller

"Vi ska ingå en allians med Borg mot 8472"

eller

"Vi ska ingå en allians med Borgerna mot 8472"

Ja, vilken känns rimligast? Jag gillar iofs Borgen måste jag tillstå. Även om det låter lite skumt i munnen. :)

En anna lurig sak är nonsensnamn som går att översätta till rimliga namn, t ex hur ska man översätta Founders? Rimligen skulle Grundarna vara rimligt men då bryter man regeln och blir inkonsekvent. Ska man då skriva/säga Foundarna på svenska?

Men, men, Star Fleet Academy blir för mig Rymdflottsskolan. Eller Rymdflottans Akademi möjligen. Ett exempel på hur man skulle kunna översätta/skriva:

"Stjärndatum 302411X: Rymdskeppet Enterprise (nej, jag översätter inte namn som kan liknas vid egen namn) har fått order från Rymdflottans kommandcenter/högkvarter att återvända till rymdbasen Jupiter för att låta Wesley Crusher göra antagningsprovet till Rymdflottsskolan/Rymdflottans Akademi. "

Stjärndatum är rimligt då stjärnor är grunden för kalendern.

Redigerad av Schran
Postad

Det borde snarare lyda "Vi är Borger." De pratar ju inte om sig själva i tredje-person...

Ja, vilken känns rimligast? Jag gillar iofs Borgen måste jag tillstå. Även om det låter lite skumt i munnen. :)
Där ser man. "Borgen" är väl den formen jag inte kan acceptera. Att lägga på ändelsen -en på slutet indikerar att det är en enskild person. Men här handlar det om flera. Enligt svensk grammatik måste det således bli Borg eller Borgerna. Man skulle förvisso kunna argumentera för att de kan ses som en individ, men de benäms som en grupp individer (alltså flera) i Star Trek. Därför kan inte ändelsen bli -en.

En anna lurig sak är nonsensnamn som går att översätta till rimliga namn, t ex hur ska man översätta Founders? Rimligen skulle Grundarna vara rimligt men då bryter man regeln och blir inkonsekvent. Ska man då skriva/säga Foundarna på svenska?

Vad menar du med "nonsensnamn"? På engelska har man valt att kalla rasen för "Grundarna". Det är medvetet och inget nonsens. Därför vore det nog mest korrekt att översätta det rakt över.

Men, men, Star Fleet Academy blir för mig Rymdflottsskolan. Eller Rymdflottans Akademi möjligen.
Nja, Rymdflottsskolan låter som dålig svenska. I så fall skulle det bli Rymdflotteskolan, men det känns inte helt bra. Och eftersom jag är tveksamt inställd till att använda ordet "Akademi" i detta fall är mitt förslag således det enkla: Rymdflottans skola.

Eller varför inte vara helt rationell? Ponera följande exempel:

Eng. "I'm going to apply to Starfleet academy"

Sve. "Jag ska söka till Rymd/Stjärnflottan"

Det finns ju egentligen inget speciellt tillfälle som jag kan komma på nu där man faktiskt behöver skriva ut akademi eller skola...

Möjligtvis när man skall förklara vad det är eller om man skall göra en skylt med namnet. Men i talade repliker där man utgår från att personerna vet vad det handlar om räcker det ju att säga Rymdflottan. Det är ju mer eller mindre underförstått att man måste ta sig igenom utbildningar först.

Stjärndatum/rymddatum går bra vilket som. Precis som Stjärnskepp/Rymdskepp & Stjärnbas/Rymdbas. Där finns absolut inga fel och handlar helt enkelt om smaksak...

Postad

Det borde snarare lyda "Vi är Borger." De pratar ju inte om sig själva i tredje-person...

Där ser man. "Borgen" är väl den formen jag inte kan acceptera. Att lägga på ändelsen -en på slutet indikerar att det är en enskild person. Men här handlar det om flera. Enligt svensk grammatik måste det således bli Borg eller Borgerna. Man skulle förvisso kunna argumentera för att de kan ses som en individ, men de benäms som en grupp individer (alltså flera) i Star Trek. Därför kan inte ändelsen bli -en.

Vad menar du med "nonsensnamn"? På engelska har man valt att kalla rasen för "Grundarna". Det är medvetet och inget nonsens. Därför vore det nog mest korrekt att översätta det rakt över.

Men, men, Star Fleet Academy blir för mig Rymdflottsskolan. Eller Rymdflottans Akademi möjligen.
Nja, Rymdflottsskolan låter som dålig svenska. I så fall skulle det bli Rymdflotteskolan, men det känns inte helt bra. Och eftersom jag är tveksamt inställd till att använda ordet "Akademi" i detta fall är mitt förslag således det enkla: Rymdflottans skola.

Eller varför inte vara helt rationell? Ponera följande exempel:

Eng. "I'm going to apply to Starfleet academy"

Sve. "Jag ska söka till Rymd/Stjärnflottan"

Det finns ju egentligen inget speciellt tillfälle som jag kan komma på nu där man faktiskt behöver skriva ut akademi eller skola...

Möjligtvis när man skall förklara vad det är eller om man skall göra en skylt med namnet. Men i talade repliker där man utgår från att personerna vet vad det handlar om räcker det ju att säga Rymdflottan. Det är ju mer eller mindre underförstått att man måste ta sig igenom utbildningar först.

Stjärndatum/rymddatum går bra vilket som. Precis som Stjärnskepp/Rymdskepp & Stjärnbas/Rymdbas. Där finns absolut inga fel och handlar helt enkelt om smaksak...

Det var ju skönt att höra! Jag översatte nämligen starship enterprise med stjärnskeppet Enterprise även om jag vet att en del (inklusive jag själv!) ofta använder rymdskeppet Enterprise. Däremot är jag osäker på om du har rätt när du skriver ansöka till stjärnflottan. Man kan ju vara med i stjärnflottan utan att ha gått officersutbildningen på akademin. Därför känns det bättre att säga "Wesley sökte till stjärnflottans akademi (alt stjärnflottans officers akademi om man vill vara övertydlig) Borgen känns inte bra! Själv skriver jag Borgerna, Vulcanerna, Romulanerna osv. J.

Postad
Däremot är jag osäker på om du har rätt när du skriver ansöka till stjärnflottan. Man kan ju vara med i stjärnflottan utan att ha gått officersutbildningen på akademin.

Kan man??

Därför känns det bättre att säga "Wesley sökte till stjärnflottans akademi (alt stjärnflottans officers akademi om man vill vara övertydlig)

Hmpf. Stjärn/Rymdflottans skola, tack! :rolleyes:

Postad

Just Founders var ett dåligt exempel, då det inte är ett nonsensnamn och inte ens en ras (de är ju "changelings"). Vad jag menar med nonsensnamn är typ Xindi, vedeaner, andorianer och så vidare alltså på hittade namn som inte har någon faktiskt verklig betydelse, förutom folk från påhittade planeter pch likanade (typ Q).

Sen vad gäller rymd kontra stjärn, ju mer jag tänker på det är det nog så att det faktiskt är en skillnad på ett rymdskepp och stjärnskepp, nämligen att ett stjärnskepp har warpdrigt och kan åka mellan stjärnsystem. Det beövs nog en distinktion där. Ett stjärnskep är ju naturligtivis ett rymdskepp också, men något mer än "bara" ett rymdskepp. Dock tycker jag att stjärnskepp låter skumt, men det är ju rätt skumt med med warpdirft ändå.

Sålunda bör nog även Star Fleet bli just stjärnflottan, även om jag rent språkligt skulle vilja se något annat. Och Stjärnflotteakademin/Stjärnsflottans högskola/Stjärnflottskolan. Det går inte att likställa Star Fleet Academy med Star Fleet då man kan gå med i Star Fleet utan att gå på SFA. Ett fint exempel är Miles O'brien, som inte gått SFA.

VAd gäller Borg är det ju lite av ett specialfall då de egentligen, även om många kompromisser gjorts med det, faktiskt är en singularitet. Ett kollektivt medvetande. Vilket i sig är svårhanterligt, och något som man ibland gått ifrån och och ibland struntat i i filmer och serierna, för att man inte kunde hantera det. Men det är ett sidospår.

Vad som är är viktigt är att "the Borg" talar om sig själv i tredje person och som en singularitet, en entitet. Och dessutom i bestämd from rent språkligt. Lite som Q som kommer undan i och med sitt korta namn och geom att inte använda bestämd form. Men romulaner säger inte "vi är romulanERNA" utan vi är "romulanER" (inte the romulans utan romulans). Men skulle de följa Borgs exempel skulle de säga "vi är Romulus"(he, där slapp vi böja!) eller "Vi är det Romulanska Imperiet". Till exemepl såhär

"We are the Romulan Empire. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service ours. Resistance is futile."

eller för att använda våra gammakvadrantvänner igen.

"We are the Dominion. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service ours. Resistance is futile."

Både imperiet och Herraväkdet blir i bestämd form på svenska varför det inte är orimligt att översätta the Borg till bestämd form singular, alltså Borgen. Men Borg är ett speciallfall, och i min mening trekvärldens mest intressanta skapelse (även om den förstörs av dåliga författare och en oförmåga att våga spela ut hela Borgkortet, till förmån för action), och därför slutar liksom reglerna att fungera. Och man måste kunna ha en viss artistiskt frihet i översättningen för att det ska låta bra och inte minst passa in i trekvärldens och dess intentioner. Därför vill jag nog översätta "the Borg" med Borg rätt och slätt. Dålig svenska? Möjligen, men jag är villig att leva med det.

"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service ours. Resistance is futile."

"Vi är Borg. Sänk era sköldar och överlämna era skepp. Vi kommer att lägga eran biologiska och teknologiska egenart till vår egen. Ni kommer att anpassas för att tjäna oss. Motstånd är lönlöst."

Det finns bara Borg. Men däremot kan utomstående arter kalla enskilda droner för borger för att det passar in deras sätt att namnge arter: Andoria, andorian, andorianer. Men en dron är inte inte en borg, och flera droner är inte flera borger, utan den dron är en dron och droner ären fysisk manifestation av det kollektiva medvetandet, Borg. Borg är inte ens alla droner tillsammans, utan mer än så.

Postad
Just Founders var ett dåligt exempel, då det inte är ett nonsensnamn och inte ens en ras (de är ju "changelings"). Vad jag menar med nonsensnamn är typ Xindi, vedeaner, andorianer och så vidare alltså på hittade namn som inte har någon faktiskt verklig betydelse, förutom folk från påhittade planeter pch likanade (typ Q).

Om du i dessa fall menar att vi bara ska "försvenska" namnet som t ex Andorians = Andorianer så håller jag med dig! Founders däremot skall översättas till motsvarande passande svenskt ord. Och jag förstår inte riktigt vad du menar med att Founders inte är en ras. Jag tror att du blandar ihop begreppen lite. Som jag förstått det av DS9 (är i början av säsong 6) är Founders namnet på rasen eller arten om man så vill. Changelings är namnet på den övergripande "typen". Precis som t ex Klingons är en ras/art och av typen humanoider...

Sen vad gäller rymd kontra stjärn, ju mer jag tänker på det är det nog så att det faktiskt är en skillnad på ett rymdskepp och stjärnskepp, nämligen att ett stjärnskepp har warpdrigt och kan åka mellan stjärnsystem.
Enligt vem då?

Det beövs nog en distinktion där.

Varför? SOm jag ser det är rymdskepp och stjärnskepp synonymer i Star Trek-världen. Det finns inget behov av två olika definitioner. Hade det behovet funnits skulle vi ha hört dem påtalas ofta i serierna. Såvitt jag minns talar man oftast om skepp som saknar Warpkapacitet. Man har således inte två olika ord för det som du vill ha det till...

Dock tycker jag att stjärnskepp låter skumt, men det är ju rätt skumt med med warpdirft ändå.
Det "låter" skumt därför att ordet inte är så flitigt använt. Rymd är ett mycket populärare ord än Stjärn i de här sammanhangen.

Sålunda bör nog även Star Fleet bli just stjärnflottan, även om jag rent språkligt skulle vilja se något annat.

Nja, språkligt eller ej så finns det inga vettiga argument för att distingera Rymd och Stjärn mer än att det i dina och en del andras öron låter ovant och därmed så annorlunda att ni söker två olika betydelser.

Och Stjärnflotteakademin/Stjärnsflottans högskola/Stjärnflottskolan. Det går inte att likställa Star Fleet Academy med Star Fleet då man kan gå med i Star Fleet utan att gå på SFA. Ett fint exempel är Miles O'brien, som inte gått SFA.
Jag förstår vad du menar men det går faktiskt att så att säga "likställa" de två (även om det inte är riktigt det man gör, man använder bara samma ord) om det är uppenbart i en konversation vad de menar. På officiella papper eller skyltar eller liknande bör det dock stå med ordet skola.

VAd gäller Borg är det ju lite av ett specialfall då de egentligen är en singularitet. Ett kollektivt medvetande.

Men poängen här r att vi skall översätta det som sägs och inte efter några fasta definitioner. Tittar man på Star Trek-snubbarna repliker så använder de i sann mänsklig anda 99 gånger av 100 pluralformen. Det är det vi ska översätta, inte vad Borgerna definierar sig själva som!

Vad som är är viktigt är att "the Borg" talar om sig själv i tredje person och som en singularitet, en entitet.
Det intressanta här är ju faktiskt att de säger "We are the Borg". Eftersom ordet "THE" kan användas både i singular och plural kommer vi lite närmre gåtans lösning. Om Borgerna nu är en singularitet så är det ju lite motsägelsefullt att de säger "VI". Problemet var att när de uppfanns som ras så tänkte sig manusförfattarna dem som en grupp individer som är sammanlänkade. Annars skulle de inte ha gett dem frasen "WE are the Borg". Istället skulle de ha sagt "I am the Borg". En 100% korrekt översättning blir alltså (med typisk försvenskning enligt praxis): "Vi är Borgerna/Borger...."

Borg är inte ens alla droner tillsammans, utan mer än så.

Men det är tämligen ointressant i sammanhanget eftersom vi skall översätta vad som faktiskt sägs och inte efter en fast definition som jag nämnde tidigare...

• Skapa nytt...