Mr Borg Postad 20 Januari, 2003 Rapport Postad 20 Januari, 2003 Jo, men då ska federationen slåss mot DAGENS Star Wars också och inte dåtidens. Det kan ju skilja 10 000 tals år mellan Star Wars och Star Trek, därav är det också en omöjlighet att det skulle bli en fighting mellan dom, det är inte möjligt. + att det är helt skilda galaxer etc... Men jag tror FETT att SW skulle slå ut ST eftersom SW lär ha utvecklats under dessa 10 000 tals år in i framtiden som ST utspelar sig i.
Lars Muul Postad 21 Januari, 2003 Rapport Postad 21 Januari, 2003 Precis. Tänk er Dödsstjärnan i ANH. Betänk sen att Dödsstjärnan i ROTJ var bra mycket bättre, efter 4 års utveckling. Tänk er sen samma utvecklingstakt under tusentals år. Tänk er nu ett 10-tal SÅNA Dödsstjärnor..... Iofs använde man inga Dödsstjärnor efter det galaktiska inbördeskriget, men TÄNK ER.... He he he he....
Mr Borg Postad 21 Januari, 2003 Rapport Postad 21 Januari, 2003 Precis. Jag tror fett att SW skulle vinna i dagens framtid (flummig?!?). Men alla har ju sina åsikter. Dock om ST skulle av någon anledning hitta SW galaxen och åka 10 000 tals år tillbaka i tiden kanske de skulle ha en chans, men inte nu.
Essray Postad 21 Januari, 2003 Rapport Postad 21 Januari, 2003 Men jag tror FETT att SW skulle slå ut ST eftersom SW lär ha utvecklats under dessa 10 000 tals år in i framtiden som ST utspelar sig i. 10 000 år är ju en ganska lång tid. SW:s civilisation skulle ju kunna dö ut på den tiden, och ersättas av en ny. Så det skulle ju precis lika gärna kunna vara så att se levde på motsvarande medeltiden. Sedan så är det ju också intressant att alla förutsätter att allting alltid utvecklas. Det är ju inte alls säkert. Bara för att det har gjort det på jorden, så behöver det ju inte betyda att det gör det på andra ställen. Vad är det som säger att en värld inte skulle kunna stanna i utvecklingen? Jag tror t o m att det till slut kommer att hända här. Efter en viss period har man ju liksom upptäckt allt som går att upptäcka, gjort allt som går att göra.
Captain Proton Postad 21 Januari, 2003 Rapport Postad 21 Januari, 2003 10 000 år är ju en ganska lång tid. SW:s civilisation skulle ju kunna dö ut på den tiden, och ersättas av en ny. Så det skulle ju precis lika gärna kunna vara så att se levde på motsvarande medeltiden. Sedan så är det ju också intressant att alla förutsätter att allting alltid utvecklas. Det är ju inte alls säkert. Bara för att det har gjort det på jorden, s?? behöver det ju inte betyda att det gör det på andra ställen. Vad är det som säger att en värld inte skulle kunna stanna i utvecklingen? Jag tror t o m att det till slut kommer att hända här. Efter en viss period har man ju liksom upptäckt allt som går att upptäcka, gjort allt som går att göra. Jag tror inte heller att bara utvecklingen går framåt hela tiden. I Jordens historia har ju den gått tillbaka flera gånger t.ex. vid Roms fall. Voyager upptäckte ju flera arter eller tekniker (byggnader) som funnits i flera tiotusenrals år, det betyder ju inte att de arterna eller de som byggde dom då är super-avancerade när Voyager finns. Det verkar som det i Star wars världen är mycket tradition å så, de ryr sig inte så mycket om att utforska.
Mr Borg Postad 21 Januari, 2003 Rapport Postad 21 Januari, 2003 Utforska eller ej, men vapen bygger de i varje fall. Man kan ju heller inte veta hur det ser ut i SW framtiden. jag tror dock att de utvecklas.
Lars Muul Postad 22 Januari, 2003 Rapport Postad 22 Januari, 2003 Det är klart utvecklingen stannar upp. Se bara på Star Wars. Tekniken där var ungefär densamma i många tusen år. Men TÄNK ER....
Mikael Postad 27 Januari, 2003 Rapport Postad 27 Januari, 2003 För att inte säga vilka som vinner eller inte, men kolla in stardestroyer.net där behandlas det ni har diskuterat, eller ska ha diskuterat. Star Wars vinner dels på att deras teknologi är mer avancerad, de har myyycket mer tid på sig att utveckla den (Gamla Republiken fanns i 20.000 år, star trek Federation funnits i "bara" ett par hundra år. Kanske någon nämnar transportörerna, men de "uppfanns" för att det var för dyrt att Kirk & CO skulle åka ner till planerna hela tiden...
Morn Postad 27 Januari, 2003 Rapport Postad 27 Januari, 2003 Star Wars vinner dels på att deras teknologi är mer avancerad, de har myyycket mer tid på sig att utveckla den (Gamla Republiken fanns i 20.000 år, star trek Federation funnits i "bara" ett par hundra år. Kanske någon nämnar transportörerna, men de "uppfanns" för att det var för dyrt att Kirk & CO skulle åka ner till planerna hela tiden... Detta har blivit en skumm diskution då troligen ingen av oss är forsakre i hur saker utveklas. Sen så kan man inte diskutera om hur SW ser ut om dom möte ST i nu tid. Det vet vi inte. det ända som är vättigt att prata om är om ex hela SW universumet plötsligt var i samma som trek (och i samma tid) en time warp kanske. Sen så att dom beamade för att Gene inte kunde komma på hur dom skulle landa påverkar inte det faktum att i trek funkar trensporter.
*voyboy* Postad 31 Januari, 2003 Rapport Postad 31 Januari, 2003 Läste i veckan att: "En civilisation växer och utvecklas tills en dag då tekniken får civilisationen att ta död på sig själv" Tänk själva: vad gör man när det inte finns något mer att utforska, uppfinna eller komma på? Då kan ju bara civilisationen gå neråt i utveckling. En ras slutar ju aldrig att utvecklas: Om tio miljoner år är vi blåa = läst i illustrerad vetenskap
Emher Postad 31 Januari, 2003 Rapport Postad 31 Januari, 2003 En ras slutar ju aldrig att utvecklas: Om tio miljoner år är vi blåa = läst i illustrerad vetenskap Um...så vi blir ett gäng Bolians då lr?
*voyboy* Postad 1 Februari, 2003 Rapport Postad 1 Februari, 2003 Ungefär fast med stora huvuden, och stora svarta ögon!
Bromma_Herman Postad 1 Februari, 2003 Rapport Postad 1 Februari, 2003 Enligt novellen "Portal", Minns inte var den finns, så anfaller Darth Vader jorden med 15 000 Star Destroyers! De tar förskräckliga förluster mot Enterprise och jordens flotta men de är på väg att vinna. Synd bara att Leia ombord på Defiant visade ST-Folket Dödsstjärnans svaghet. Men Federationen förlorade Mars..... Det är en bra skriven novell.
*voyboy* Postad 1 Februari, 2003 Rapport Postad 1 Februari, 2003 finns det alltså en novell där dem möts? coolt, de borde göras en film om det, :arg:
Bromma_Herman Postad 2 Februari, 2003 Rapport Postad 2 Februari, 2003 Det var en av de bästa förslag jag nånsin hört. Det blir säkert ett dubbel-avsnitt!
Expendable Ensign Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 Egentligen är det ganska meningslöst att jämföra Star Trek och Star Wars eftersom det är två helt olika saker, men men... Med tanke på hur lätt det verkar vara att ta över t.ex Enterprise (vet inte hur många TNG avsnitt det finns där olika varelser lyckas med detta) och det faktum att Jedi riddare kan styra "the weak minded" så dröjer det nog inte länge innan SW även har Trek skepp. SW har ju också Super Star Destroyers, ett av de största skeppen jag sett i en sci-fi film, och dessa lär ju kunna göra stor skada. Och så har de även dödsstjärnan. Om denna kan förinta hela planeter borde den även kunna slå ut en hel flotta med Trek skepp. Borde man inte jämföra mark trupper också? Här har SW stormtroopers, ATAT's och mängder med annat. Vad det gäller cloaking så verkar detta även finnas i SW. I andra filmen (av de första, riktiga filmerna alltså) när Falken "landar" på en Star Destroyer så säger en av officerarna något i stil med "a ship that small could not have a cloaking device". Jag tror helt klart att SW skulle vinna i längden. Fast om ST satte in Kirk skulle de nog få en rejäl match.
everybodyknows Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 fast hur bra är egentligen storm troopers? "ah, jag får en sten på mig! jag trillar ihop och dör!". ;) men det som sägs om flottan är nog sant.
Expendable Ensign Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 fast hur bra är egentligen storm troopers? "ah, jag får en sten på mig! jag trillar ihop och dör!" Nja, direkt bra kanske de inte är. Men de är många och så ser de ju stencoola ut. :P
Lars Muul Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 Och i de nya, precis lika riktiga Star Wars-filmerna ser vi tydligt hur effektiva Republikens/Imperiets marktrupper kan vara. Deras problem i original-trilogin är att Master Sidious och alla hans undersåtar lider av "over-confidence".
Expendable Ensign Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 Och i de nya, precis lika riktiga Star Wars-filmerna... Det där skulle jag kunna diskutera i en evighet om men visst är deras trupper effektiva. Finns det i Star Trek något som påminner om en armé på samma sätt som i SW? Kan inte påminna mig om att jag sett någon form av direkt markstrid. Inte på samma sätt iaf.
Unkas Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 (redigerade) Star Wars är ju/blir en diktatur som styrs med makt och militäriskt våld. Star trek och Star fleet är ju en federation som vill gott, ta kontakt med andra raser och leve i fred med dem. ST har forsknings skepp. SW har krigs skepp och trycker ner alla som vågar göra uppror eller säga sin egen åsikt. Här vill man inte leva i fred med andra raser utan man vill härska över dem. Så det fins vissa karakterisktiska skilnader som gör att SW antagligen skulle vinna ett krig. Redigerad 6 Februari, 2003 av Unkas
Expendable Ensign Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 Jo, det stämmer. Frågan är dock om man med Star Trek endast ska räkna med Fedrationen/Star Fleet eller om man ska ta med andra raser för det finns ju en del mer "krigiska" raser även i Star Trek. Jag tänker då på t.ex Klingons och Cardassians mfl. Dessa har däremot inte samma militära styrka och långt ifrån samma territoriala utbredning som Imperiet.
Unkas Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 I det perspektivet som du nämner Expendable Ensign, så har ju Star Trek en klar nackdel i att de är så splitrade. Star Wars och storm troppers styrs ju av en stark och mäktig ledare och är en stor arme medan Star Trek är tusentals olika raser som alla styrs på olka sätt och ofta är flera personer inblandade i beslutandeprocesen. En stor arme skulle inkludera mängder av olika raser som antagligen inte kommer så bra överens sinsemellan alltid, detta på gott och ont Jag tror nog ändå i slutet på Star Wars men som du sa, om Kirk var med i bilden så skulle SW få det tufft.
Dark Primus Postad 8 Februari, 2003 Rapport Postad 8 Februari, 2003 Oh Herre Gud! Jag ser att många postar deras åsikter men lägger inte fram några bevis för dem. SW galaxen mot ST galaxen då skulle nog SW förlora men enbart att använda Galatic Empire mot United Federation of Planets, Romulan Star Empire, Klingon Empire, Dominion, Borg då skulle Galactic Empire krossa dem mycket lätt. Det officiella antalet skepp Federationen har ligger mellan 8.000 - 12.000. Största antalet man har sett dem tillsammans var 600 skepp i "Sacrifice of Angels" Galactic Empire har mellan 10 - 22 miljoner skepp. 25.000 Star Destroyers enbart. För att inte nämna corvetter, frigatter, destroyers, Dreadnoughts och andra "support ships". SW galaxen är 120.000 ljusår i diameter och är inte en liten galax som många påstår. Det tar bara ett par dagar som mest att korsa galaxen. Phantom Menace bevisade det. Från Tattooine som ligger i "Outer rim" till Alderaan som ligger i den galaktiska kärnan är det minst 30.000 ljusår, tog mindre än en full dag för Millenium Falcon att åka dit. Och en sak till, turbolaser är inte laser bara för att den har 'laser' i namnet.
Morn Postad 8 Februari, 2003 Rapport Postad 8 Februari, 2003 SW galaxen är 120.000 ljusår i diameter och är inte en liten galax som många påstår. Det tar bara ett par dagar som mest att korsa galaxen. Phantom Menace bevisade det. Från Tattooine som ligger i "Outer rim" till Alderaan som ligger i den galaktiska kärnan är det minst 30.000 ljusår, tog mindre än en full dag för Millenium Falcon att åka dit. O förklara då hur ett skepp som åker 1.4X ljushastighet kan åka igenom en galax på 120 000 ljusår på bara några dagar? Det funkar inte.
Rekommenderade inlägg