Gå till innehåll

Har du sett den, vad tyckte du?  

102 medlemmar har röstat

1. 1.

• Sett den, älskade den
      28
    • Sett den, inte så impad av den
      35
    • Sett den, hatade den
      1
    • Inte sett den, vill se den
      36
    • Inte sett den, vill inte se den
      2

Rekommenderade inlägg

• 4 månader senare...
Postad
Har sett den, men precis som i filmen Solaris så blev jag iritterad på hoppet från färg till svartvitt och tillbaka. annars var det inga problem. Gillade Numer one som tyvärr sen togs bort.

Det sägs att den kvinnliga Number One togs bort pga negativa tittarreaktioner (från "testpubliken") och förmodligen för att studiocheferna tyckte att det var lite väl radikalt med en kvinna på den posten. Tycker att det är ett intressant exempel på hur Star Trek tvingats bli mindre progressivt än vad Roddenberry ursprungligen avsåg.

Även om jag anser att de övriga förändringarna av karaktärerna var till det bättre, tycker jag alltså att The Cage är ett mycket intressant avsnitt med flera intressanta intentioner.

Postad

Isses, en tråd jag inte skrivit i... Det måste justeras... ;)

Jag har sett den och jag gillade den. Alternativen Älskade den/Inte så impad av den ligger bra till hands. Jag kan inte välja. Skulle villja säga att den var helt OK.

Susan Oliver som spelar Vina är nog den... ähh.. :rodna:

Susan var inte bara otroligt vacker utan var också pilot. Hon höll på att bli den första kvinnan som flög ett enmotorigt flygplan från USA (NY) till Sovjetunionen. Dessvärre lät inte ryssarna henne landa så hon fick vända om....

Är jag också ute och flyger nu...? :rodna:

• 4 veckor senare...
Postad (redigerade)

Intresant hur piloten används i ett dubbelavsnitt i slutet av säsong 1. Då återvänder Kirk´s Enterprise med Pike som nu är allvarligt skadad. Spock riskerar sin karriär för att hjälpa Pike.

Redigerad av Unkas
Postad

Jag gillar den skarpt. Pike hade också blivit en bra kapten. Dock håller jag inte med om att avsnittet skulle ha varit väldigt mycket Fantasy. Jag tycker att den är rå-SF. Faktiskt var det så djupt SF att tv-bolaget inte trodde att att folk skulle palla med det.

Postad (redigerade)
Jag gillar den skarpt. Pike hade också blivit en bra kapten. Dock håller jag inte med om att avsnittet skulle ha varit väldigt mycket Fantasy. Jag tycker att den är rå-SF. Faktiskt var det så djupt SF att tv-bolaget inte trodde att att folk skulle palla med det.

Det blir om och om igen bevisat att tv-bolag och film-bolag inte vet vad som är bra. De var emot "Killen med öronen" i TOS, och en kvinnlig number 1. Gene lyckades behålla en av karaktärerna som tur var. Detta säger Roddenberry på cd-skivan "Inside Star Trek"

Redigerad av Unkas
  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...
Postad
Jag har inte sett den och undrar om den finns med på den tredje boxen av europaversionen av TOS? På den amerikanska finns den väl med på första boxen?

Japp, the Cage är med i form av extramaterial till TOS säsong 3 i Europaversionen

Postad

Jag har inte sett den och undrar om den finns med på den tredje boxen av europaversionen av TOS? På den amerikanska finns den väl med på första boxen?

Japp, the Cage är med i form av extramaterial till TOS säsong 3 i Europaversionen

Japp, i två versioner t.o.m. Originaloriginalet samt den uppsnyggade något colorerade versionen. :)

• 2 veckor senare...
Postad

Egentligen hör inte Cage ihop med TOS på något sätt. Spock skrattar, han har känslor, Pike är kapten och vissa karaktärer saknas. Men det är ändå roligt att få se hur det började.

• 5 månader senare...
Postad
Egentligen hör inte Cage ihop med TOS på något sätt. Spock skrattar, han har känslor, Pike är kapten och vissa karaktärer saknas. Men det är ändå roligt att få se hur det började.

Håller med, eftersom "The Cage" var det första TOS avsnitt jag såg blev jag mist sagt förbryllad, var fanns Kirk och vem är Pike? Hade det inte varit för att jag såg spock hade jag nog trott jag tittade på fel grej haha.

Jag blev inte så impad av avsnittet, men som i alla serier så blir avsnitten bättre efter hand då man lär känna karaktärerna och kommer in i det :)

• 2 månader senare...
Postad

det var det första avsnittet jag såg, jag blev så besviken, jag väntade mig att få se ett rafflande äventyr med Kirk och gänget. och det värsta var att dom sa att dom hade en "laserpistol", det ska ju vara phaser. ljudeffekterna när dörren öppnades lät riktigt löjliga också. och sen tyckte jag det var irriterande att bakhuvet på utomjordingarna såg ut som en bakdel ;)

Postad
det var det första avsnittet jag såg, jag blev så besviken, jag väntade mig att få se ett rafflande äventyr med Kirk och gänget. och det värsta var att dom sa att dom hade en "laserpistol", det ska ju vara phaser. ljudeffekterna när dörren öppnades lät riktigt löjliga också. och sen tyckte jag det var irriterande att bakhuvet på utomjordingarna såg ut som en bakdel ;)

Man får ta the cage för var det är. En outvecklad pilot där hela universumet inte är färdigt än.

Du tyckte att utomjordingens huvud ser ut som en bakdel? Då har du aldrig sett en ferengi då? Där kan man tala om bakdel! J.

• 2 veckor senare...
Postad

Man får ta the cage för var det är. En outvecklad pilot där hela universumet inte är färdigt än.

Du tyckte att utomjordingens huvud ser ut som en bakdel? Då har du aldrig sett en ferengi då? Där kan man tala om bakdel! J.

jo ferengis har jag sett, men dom har ju den där "huvudkjolen" (eller vad man kan kalla det) som bryter av lite mot huvet.

• 1 år senare...
Postad
Saknade ett alternativ "Sett den, tyckte den var bra" för avsnittet är faktiskt riktigt hyffsat. Visst finns det bättre men "inte så impad av den" låter för negativt.

Jag håller med! Avsnittet var bra, men serien som kom var ännu bättre!

Postad

Det är ju ett trevligt tillägg på skiva 8 i TOS säsong 3! Bra att de gjorde en restauerad version också. Man måste ju testa sig fram också gällande vad som funkar och inte funkar. Bättre att de gjorde det i the Cage än i det "riktiga" avsnittet som efterföljde med Kirk. Undrar vad Vulcans hade fått för egenskap om de inte blivit "känslokalla"..?

• 4 veckor senare...
Postad

Men varför Spock visar känslor kanske förklaras i den nya filmen med tanke på trailern.

Postad

Det kan också förklaras med att The Cage är ett pilotavsnitt och att karaktärerna inte var bestämda. Spock var inte avsed att vara den känslokalla Vulkan, som han sedan blev, i Pilotavsnittet.

Postad (redigerade)
Det kan också förklaras med att The Cage är ett pilotavsnitt och att karaktärerna inte var bestämda. Spock var inte avsed att vara den känslokalla Vulkan, som han sedan blev, i Pilotavsnittet.

Jo, det är bakom kulisserna-förklaringen. Sedan är han inte ännu känslokall i Where No Man Has Gone Before. Han ler där med när han spelar 3d-schack med Kirk.

Däremot finns det ingen kanonförklaring till varför han är känslosam, detta kommer den nya filmen att förklara. Så kanon respekteras kommer att respekteras här, eftersom Spock i en del av sitt liv inte har varit den känslokalle logiska personen han är senare i livet.

The Cage ska ses som en falsk pilot. Formatet var inte färdigt även om del komponenter fanns där. Efter att denna pilot hade fått nej så utvecklade Gene idén vidare och gjorde bland annat vulcans utan känslor och ändrade om i karaktärslistan. J.

The Cage är inte en falsk pilot. Det är lika äkta som Where No Man Has Gone Before. I alla fall om man ser till kanon (och egentligen inte heller som pilot heller), eftersom The Cage integreras i dubbelavsnittet The Menagerie.

Däremot kanske det kommer uppstå vissa tvister mellan den nya filmen och handlingen i The Cage, samtidigt som andra saker integreras (som att Pike är med i bägge).

Redigerad av Aike
Postad
Däremot finns det ingen kanonförklaring till varför han är känslosam, detta kommer den nya filmen att förklara.

Är du säker på detta?? :blink:

Personligen skulle jag bli glad om de lät bli att lappa rena misstag ifrån den första serien.

Och förklaring existerar väl i kanon? För det första är ju Vulcaner varelser med känslor fast de får från tidig ålder lära sig att kontrollera dem. Spock är dessutom halv-människa med ganska tuff uppväxt vilket har gjort att han haft lite svårare med kontrollen än andra. Detta finns i kanon och är tillräcklig förklaring för mig.

The Cage är inte en falsk pilot. Det är lika äkta som Where No Man Has Gone Before. I alla fall om man ser till kanon (och egentligen inte heller som pilot heller), eftersom The Cage integreras i dubbelavsnittet The Menagerie.

Nej, eftersom The Cage aldrig sänts som en del av serien så kan den väl knappast räknas som kanon? Och det är ingen pilot eftersom den inte godkändes och sändes som en sådan. Däremot är de bitar som förekommer i the Menagerie fullt godkända. Eller har man från Paramounts sida gjort ett udda undantag i the Cages fall?? :blink:

Postad
Är du säker på detta?? :blink:

Jo, eftersom vi kommer att få se hans uppväxt och honom som yngre än i TOS. Och det är det enda som har setts på film. Avsnittet Yesteryear i TAS som visar hans uppväxt räknade de som skrev Encylopedian som kanon. Men det kan ju diskuteras.

Sedan finns det väl lite här och där i TOS, filmerna och TNG, så jag antar att förklaringen bygger på detta och Yesteryear.

Därför tvivlar jag att det blir någon enorm chock för de som sett dessa filmer och avsnitt. Och ur kanonsynpunkt hade det varit värre om de inte alls tog upp det, eftersom det skulle visa att de inte brydde sig om vad som hänt förut.

Nej, eftersom The Cage aldrig sänts som en del av serien så kan den väl knappast räknas som kanon?

Jag har aldrig hört att kanon beror på huruvida det sändes eller ej när serien gjordes. I stället beror det på om det är filmat med riktiga skådespelare av Paramount/Desilu (=kanon) eller presenterat i ett annat medium (inte kanon). Även om man bara räknar det i The Menagrie som kanon så ingår det mesta av The Cage i dessa avsnitt.

Dock har The Cage sänts på både svensk (om man ska tro den här tråden) och amerikansk tv, då det sändes veckan före TNGs första avsnitt 1987.

Och det är ingen pilot eftersom den inte godkändes och sändes som en sådan. Däremot är de bitar som förekommer i the Menagerie fullt godkända. Eller har man från Paramounts sida gjort ett udda undantag i the Cages fall?? :blink:

En pilot är fortfarande en pilot oberoende om den sändes eller inte. Genom åren har det funnits massor med piloter som aldrig har blivit serier. En korrekt definition är att det är den första Star Trek-piloten, men att den inte köptes.

Postad

En falsk pilot är det eftersom den inte godkändes och sändes som en del av originalserien. Att sedan fans och tv kanaler har sänt den i efterhand gör inte saken annorlunda. Och även falska piloter kan vara med i canon men fall då dessa och ordinarie avsnitt bryter mot varandra gäller alltid de ordinarie IMO. J.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...