Jump to content
Sign in to follow this  
USS VOYAGER

Allmänt om Star Trek för nybörjare

Recommended Posts

Läste nånstans att Ferengi-Skeppen har vapen som liknar klingonernas BoP. Två "Bolt Cannons" och flertalet fasbankar. Nån som läst nåt om The Carolina? De skulle ju kämpa mot ett ferengiskepp....

Jag tror att Carolina är Galaxy, Akira eller Exelsior... Dock inte Nebula.... :w00t:

Jag har fått för mig att det var nån sorts tredje världskrig i tidig Star Trek. Alltså långt innan Starfleet bildades tror jag. Stämmer det? Jag tror att vi fick reda på i de tidiga Voyage avsnitten....

Nog med spoiler-snack, alltså sådant som avslöjar innehåll i avsnitt / filmer som det stora flertalet inte har sett än! Sådant hör hemma i egna diskussioner (som också redan finns - ni behöver inte skapa nya diskussioner för detta). Kolla i FAQ - Allmänt om serierna, eller i FAQ - Serierna, så hittar ni till rätt diskussioner!

Jag har redigerat bort spoilers i ett antal inlägg ovan.

Sedan förstår jag allvarligt talat inte varför detta ämne existerar. Jag kan förstå att det kan finnas behov av möjligheten att fråga saker som man som nybörjare självklart inte kan veta, men är inte detta också ett av syftena med alla diskussioner i detta forum - att fråga om och diskutera sådant som man vill/behöver veta mer om?

Jag lutar åt att stänga ämnet, ev åsikter för att ha kvar detta ämne tas tacksamt emot via PM, men hittills har jag inte sett något som övertygar mig i den riktningen. Jag och Ella får ha ett samtal om det därefter.

Ja, jag är tillbaka, som ni ser! :)

Jag har fått för mig att det var nån sorts tredje världskrig i tidig Star Trek. Alltså långt innan Starfleet bildades tror jag.  Stämmer det? Jag tror att vi fick reda på i de tidiga Voyage avsnitten....

I Star Trek VIII "First Contact" får man reda att tredje världskriget slutade något år innan Cochrane flög sitt warpskepp som väl var 2063. Så 3:e världskriget borde ha varit i början av 2060 talet eller slutet av 2050 talet.

Hoppas det inte händer... :o :( :P

Edited by Captain Proton

Sedan så blev det krig med Super-Människor under senare delen av 1900 talet....'

Källa: Star Trek Elite Force Expansion

Va ?? är det sant. Vet nån annan nåt eller kan bekräfta det Bromma_Herman sa?

Bromma_Herman syftar på the Eugenics Wars som pågick mellan 1992 och 1996. Orsaken bakom kriget var genetisk manipulerade supermänniskor som genom sin överlägsenhet i styrka och intelligens ansåg sig ha rätten att styra över världen. Kriget utspelade sig dels mellan de olika supermänniskorna, dels mellan supermänniskorna och de normala människorna. Mest framgångsrik bland supermänniskorna var Khan Noonien Singh, som vid tidpunkten då han störtades hade lagt en fjärdedel av världens yta under sin diktatur.

Under det extremt blodiga krigets gång, så "were entire populations bombed out of existence and the world was on the verge of a new dark age".

Detta enligt ST: Encyclopedia, vilken i sin tur bygger på TOS-avsnittet Space Seed (avsnittet där Kirk och gänget träffar på Khan för första gången).

Sådär. Nu är ni upplysta! ;)

Bromma_Herman syftar på the Eugenics Wars som pågick mellan 1992 och 1996. Orsaken bakom kriget var genetisk manipulerade supermänniskor som genom sin överlägsenhet i styrka och intelligens ansåg sig ha rätten att styra över världen.

Sådär. Nu är ni upplysta! ;)

Tack för upplysningen Sotunk nu ser jag allting klarare.

Lustigt, jag kommer inte ihåg att det härjade ett jättevärldskrig för 7 år sedan :lol: .

När härjade tredje världskriget egentligen? Enligt FC verkade det sluta 2053, men enligt EaF verkade det pågå in på 2070-talet <_< .

Nu har jag städat lite i ämnet och tagit bort inlägg från Morn, USS VOYAGER, P'Tack, Captain Proton, *voyboy* och nx01 som på olika sätt inte var relevanta.

Ska se om jag kan göra reglerna lite tydligare också:

---

Har man en enkel fråga, i stil med "Brukar Janeway dricka te eller kaffe?" så ställer man den här. Då får man, troligtvis ganska snabbt, ett kort svar. "Hon dricker kaffe." Vet man svaret så svarar man, annars säger man inget. Jag vill alltså inte se några "Jag tror att..." inlägg.

Ser man att någon annan har svarat redan så är man tyst och ägnar sig åt alla de andra diskussionerna som pågår på forat. Undantaget är om man vet att ett svar är felaktigt, då kan man rätta samtidigt som man hänvisar till någon källa så att alla som inte litar på det nya svaret kan kolla själva.

Om en fråga leder till vidare frågeställningar, eller om man vill diskutera Janeways dryckesvanor i allmänhet så letar man reda på ett passande ämne, alternativt startar ett nytt. Det här ämnet är bara till för snabba svar på korta frågor.

Har man fått svar på en fråga man ställt kan man skicka ett PM till den som svarade, man tackar inte här i ämnet.

Alla onödiga inlägg tas bort direkt.

---

Jag tycker att det här är ett bra sätt för de som inte kan så mycket att få svar på smågrejer. Det vore kul om det här kunde fungera, men det är upp till er.

Eventuella frågor kan tas via PM.

Fråga #1: Hur kom det sig att Voyager hamnade 70,000 ljusår hemifrån?

Fråga #2: När fick Janeway reda på att hennes pojkvän hade gått vidare, dvs vilken säsong?

fråga #3: Vad hände med de som var "kopior" av Besättningen? I ett avsnitt så stöte besättningen på "smarta" livsformer som kopierade sig efter besättningen. Efter de blev kopior så fick de samma strävan att nå hem dvs Jorden. Vad jag hade förstått så hade de lyckats ganska bra, hade bättre teknologi..vad hände med dem?

fråga #4: Hur kom det sig att DS9 och TOS slutade? Hur slutade de?

Många frågor som jag vill ha svar på om ni kan. Tänkte att jag skulle passa på!

Fråga #1: Hur kom det sig att Voyager hamnade 70,000 ljusår hemifrån?

...

fråga #3: Vad hände med de som var "kopior" av Besättningen? I ett avsnitt så stöte besättningen på "smarta" livsformer som kopierade sig efter besättningen. Efter de blev kopior så fick de samma strävan att nå hem dvs Jorden. Vad jag hade förstått så hade de lyckats ganska bra, hade bättre teknologi..vad hände med dem?

#1 En varelse som kallade sig "Caretaker" slungade iväg Voyager till Delta kvadranten, för att den höll på att dö (Caretaker alltså) och ville hitta en efterträdare. Först trodde den förmodligen att det fann nån på Voyager (men det får man aldrig reda på. Källa: Caretaker

#3 Dom upplöstes till sin silvriga vätska igen, pga. något som hade någonting att göra med Warp motorn, nåt fält eller så. kommer dock inte ihåg vilket avsnitt

[Anmärkning gjord av Pjotr'k: Avsnittet hette Course: Oblivion och var i femte säsongen.]

Edited by Pjotr'k

fråga #4: Hur kom det sig att DS9 och TOS slutade? Hur slutade de?

***SPOILERVARNING***

***SPOILERVARNING***

***SPOILERVARNING***

***SPOILERVARNING***

***SPOILERVARNING***

***SPOILERVARNING***

DS9 slutade med att de vann över Dominionkriget. Kriget avgjordes på planeten som Dominion gjort en pakt med, nämligen Cardassia. Många oskyldiga Cardassianer fick sätta livet till.

Samtidigt så blir Sisko, the Emissary, upptagen till profeterna med ett halvt löfte till sin fru och son att han kommer träffa dem igen, även om det inte är med säkerhet att det skulle ske på ett lineärt tidsplan (ni får se DS9:s pilotavsnitt för att fatta detta). - se även Startrek.com

TOS har jag inte sett, men du kan läsa på Startrek.com hur avsnittet var. Där bör du hitta ditt svar.

Janeways pojkvän gick vidare i samma avsnitt som dom först träffade på Hirogen-jägarna. Då hittade dom Starfleet Brev i en Hirogren Sensorstation.

Jepp, det var i avsnittet ''Hunters'' (ses 4). ;)

I ''First Contact'' är Defiant med, i början, det skeppet som Worf är på... :klingon:

Defiant-skep har också dykt upp på lite olika ställen i serierna, bl. annat ett avsnitt av TOS som heter''The Tholian Web'', och ett ur DS9 som heter ''The Search''

Det finns också med bland inläggsikonerna.

Defiant

Här är en bild på ett Defiant-skepp, lite liten kanske, men jag hittade ingen större...

Hoppas du är nöjd med svaret...

Edited by Lokatt

I ''First Contact'' är Defiant med, i början, det skeppet som Worf är på...  :klingon:

Defiant-skep har också dykt upp på lite olika ställen i serierna, bl. annat ett avsnitt av TOS som heter''The Tholian Web'', och ett ur DS9 som heter ''The Search''

Det finns också med bland inläggsikonerna.

Defiant

Här är en bild på ett Defiant-skepp, lite liten kanske, men jag hittade ingen större...

Hoppas du är nöjd med svaret...

Defiant har ju ändå en "huvudroll" i DS9, får man allt säga. Det är ju det skeppet som Sisko är kapten för. "The Search" är knappast det ända avsnittet med Defiant.

Vad är egentligen "The mirror universe"? finns med i ST:TOS!!! :)

Ett pararellt universum dit Kirk och co. råkar hamna av misstag i avsnittet Mirror, Mirror. Alla personerna och platserna finns, men det är inte riktigt som i det vanliga univerumet ex. är Federationen elakt.

Mirror universumet är även med i DS9 i avsnittena. Crossover, Through the Looking Glass, Shattered Mirror och The Emperor's New Cloak .

Edited by Pjotr'k

Vad är egentligen "The mirror universe"? finns med i ST:TOS!!! :)

Ett pararellt universum dit Kirk och co. råkar hamna av misstag i avsnittet Mirror, Mirror. Alla personerna och platserna finns, men det är inte riktigt som i det vanliga univerumet ex. är Federationen elakt.

Mirror universumet är även med i DS9 i avsnittena. Crossover, Through the Looking Glass, Shattered Mirror och The Emperor's New Cloak .

(Förlåt att jag inte följde reglerna, det ska inte hända igen *skäms*)

Och glöm inte avsnittet "Resurrection" (DS9)

Ser man att någon annan har svarat redan så är man tyst. Undantaget är om man vet att ett svar är felaktigt, då kan man rätta samtidigt som man hänvisar till någon källa så att alla som inte litar på det nya svaret kan kolla själva.

Om en fråga leder till vidare frågeställningar --- så letar man reda på ett passande ämne, alternativt startar ett nytt. Det här ämnet är bara till för snabba svar på korta frågor.

Att rätta till felet är helt okej, och mycket uppskattat, men det räcker med att skriva det rätta svaret. Jag vet också att vissa saker är mer invecklade än andra, men om nu diskussionen Sisko/Worf är lite svår att klämma in i ett kort svar så är det ett exempel på när ett annat ämne bör startas/letas upp.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...