Jump to content

Star Trek - The Voyage Home!

Bromma_Herman

Recommended Posts

Äntligen har jag sett den! Har velat se den jätte-länge!

Den dära sonden som man behöver valar till att svara på, kanske GreenPeace håller på att uppfinna en sådan. Skämt åsido så tror jag att en utomjordisk kultur har placerat den där för att människan ska straffas om valarna dör ut.

Vill höra era åsikter också!

Filmen har lite ljusglimtar, som Tjekov och FBI.

:w00t: Inlägg nr 301. Vet inte vilket som är 300! :w00t:

Edited by Bromma_Herman

Ära vare Borg i Höjden!

Homeworld II Demot har kommit! Ännu bättre än ettan med att jaktskeppen rör sig realistiskt. Och att moderskeppet fått fler vapen. Och lag mot datorn

Perfection! 

Ditt 300 inlägg...

Nu var det väl inte FBI som förhörde Tjekov utan flottans MP?

var iofs en stund sedan jag såg filmen...

En av mina favoriter bland alla långfilmerna. Kanske för att det nog var den första jag såg, men det är nåt speciellt med den i alla fall.

Även jag såg Voyages Home först. Det var faktiskt det första av Star Trek jag såg och anledningen till att jag ville se mer. Därför har filmen ett speciellt värde för mig.

The Voyage Home var min första kontakt med Star Trek-universumet utöver Voyager, och jag minns att jag praktiskt taget hoppade upp och ner i TV-fåtöljen av förtjusningen första gången jag såg den. :P

Den är inte min favorit bland Star Trek-filmerna, men det faktum att det var min första Star Trek-film samt att den är så rolig som den är, ger den ändå en alldeles särskild plats i mitt trekker-hjärta. ;)

Det är en bra film, men jag irriterar mig på att grunden är så svag. Vart kom den jättelika sonden ifrån? Jag anser att den var en dålig ursäkt för att göra en bra film.

Jag tycker inte att man ska koncentrera sig alltför mycket på huruvida storyn i den här filmen är välkonstruerad eller ens logisk, med tanke på att den är menad att vara en komedi. Den är trots allt full med dumheter som får Kirk & Co att framstå som om de vore förstaårskadetter, och inte officerare med åtminstone 30 års erfarenhet bakom sig. Parkeringen i parken, Scotty och informationen om transparent aluminium, att de utan eftertanke tar med sig Gillian till framtiden - bara för att ta några exempel. :)

Den här filmen kräver helt enkelt att man kopplar bort förnuftet, och hänger sig åt humorn.

Filmen är knappast en av mina favoriter. Det är knappast någon sci-fi alls, och det typiskt 80-tals hippieaktiga pratet om smarta valar känns bara löjligt. Dialogerna och skämten känns slitna, och det mesta känns taget från serien på 60-talet.

Naturligtvis är Chekov's "nuclear vessles" lite kult, men det är också det ända som är bra.

Jag tycker att star trek the voyage home är en riktigt bra star trek film! Den är väldigt rolig också! spocks försök att svära, Kirks "a double jackass on you" :lol:

Sen är den ju väldigt bra med det att det var människan som förstörde sig själv när vi utrotade valarna! :P

Voyage Home är en mycket trevlig film och ett behövligt avbrott i allt allvar. Stämningen är på topp och skådespelarna visar prov på sina humoristiska talanger. Detta är förmodligen också film som innehåller flest minnesvärda komentarer av det komiska slaget (min signatur är tagen därifrån).

Idén med sonden tycker jag inte är direkt dålig som någon påstod. Ok, man får ingen direkt förklaring till var den kom ifrån och varför den vill prata med valar men jag tycker ändå att det hela inger ungefär samma känsla av mystik och förundran som t.ex V'Ger.

Slutligen är det skönt att slippa allt tjat om Prime Directive och tidslinjer m.m. Kirk gör som han vill och ingen säger emot. Kan tänka mig hur Temporal Investigation folket måste ha slitit sitt hår efter denna fadäs. :lol:

• 1 month later...

Star Trek the voyage home är och förblir en underbara film. En av minna appsoluta favoriter. Den är definitivt det roligaste som någonsin har gjorts i Star Trek´s värld. Precis som Expendable Ensign, så är min signatur hämtad ifrån denna film. Bones har aldrig varit så lycklig som i Voyage home. Han fulkomligt spottar ur sig underbara komentarer. Dessutom så vinner han en diskusion med Spock, genom att vara logisk, vilket inte är så vanligt. No body is perfect. Spock blir tyst efter denna fulständigt logiska slutkommentar från bones.

Jag håller med Expendable Ensign om att det är skönt att slippa allt tjat om Prime Directive och tidslinjer. Jag har alltid hävdat att Kirk är så bra därför att han gör som han vill. Han låter sig inte stoppas eller hindras med småsaker som tidslinjen. Ett drag som är genomgripande, och ofta ger den sanna ST känslan, är det faktum att när det gäller, s?? låter sällan någon av kaptenerna i St, sig hindras av vare sig Tidslinjen eller Prime Directive. Det tycker i alla fall jag om.

"the Voyager Home" är en riktig fullträff bland allt ST som fins. Och detta trots att den inte ens utspelar sig i rymden, utan i vårat trista tråkiga samhälle.

Dessutom så vinner han en diskusion med Spock, genom att vara logisk, vilket inte är så vanligt.  No body is perfect.  Spock blir tyst efter denna fulständigt logiska slutkommentar från bones.

Jag såg en intervju med Leonard Nimoy på den filmen (i DVD:n med 6 timmar extra material). Han säger att han verkligen ångrar att han inte svarade Bones med: Thats what you think. :w00t: :lol:

The Voyager Home är helt underbar. Man slipper det "mörka star trek" som finns i särskilt III. Här har man verkligen det roligt och Kirk har en mycket avslappnad och nästan helt bekymmerslös roll. Jag tror att man försökte efterlikna "The Voyager Home" mycket när man gjorde "First Contact", i alla fall att anamma de bra bitarna. Ingen star trek film har spelat in så mycket pengar som The Voyager Home.

Kan inget annat än hålla med att filmen är något över det ovanliga. Storyn är bra, skådisarna är bra och humorn är på topp. En film man kan se om och om igen och som jag desperat vill ha på dvd.. :wub:

Det känns bra efter 3 rätt mörka filmer att lätta upp stämning med en film med ett allvarligt tema som kan känna för och som samtidigt är ljus!

• 10 months later...

jag tycker också den är den bästa bland TOS-filmerna. Att den sen är komisk gör ingenting, snarare tvärtom. Jag älskar när Spock svär som en borstbindare och inte fattar att Kirk tycker det är jobbigt. Den här filmen är mer avspänd än de övriga. Kirk är inte så manisk och Spock är lite förvirrad (han har förlagt sin uniform). :D

Håller med de flesta här inne om att det är en bra film.

Det är ju ett kul fenomem just att det är en film/serie som utspelar sig i framtiden. Sedan hamnar de i deras riktiga nutid på 80-talet. Fast de ska spela att det är dåtid.

Klockrena dialoger måste jag säga. Spock är ju klart bäst!

Visst är det en underbar film. Spock i högform..."Är det dax för en mustig metafor nu, captain" :D

Men varje gång jag ser proben i början så tänker jag alltid på rymdskeppet från rama böckerna av Arthur C. Clarke. Precis så tänker jag mig det.

"hELLO cOMPUter".... :lol:

Är det bara jag som stör mig på att det är så förbålt enkelt för dem att göra en tidsresa. Ta en sväng runt solen i en speciell fart och så vips, så är de framme?!

Men eftersom filmen rent generellt är bra så kan jag leva med det. Min favoritscen är när Tjechov med världens bredaste ryska accent frågar efter vägen till "nuclear vessels" :D