Rick Hunter Postad 13 April, 2005 Rapport Postad 13 April, 2005 Ja hur kommer det sej? När Voyager började gå på svt så tänkte jag bara "Jag ger det en chans så får vi se" sen var jag fast och har sen dess slukat all star trek jag kommit över.
bjorn98009_91 Postad 11 Augusti, 2006 Rapport Postad 11 Augusti, 2006 Anledningen till att jag började kolla på Star Trek var nog för att det gick efter barnprogrammen och att jag bara fortsatte att titta på tv:n. Sen gillade jag specialeffekterna så min pappa och jag började titta. Han fick översätta eftersom jag inte kunde läsa så snabbt när jag bara var sju år. Jag blev inbiten efter ett tag av konceptet, eftersom jag gillade rymden och högteknologiska saker.
Tom_Hell Postad 12 Augusti, 2006 Rapport Postad 12 Augusti, 2006 En gång i tiden (tror det var tidigt 90-tal) var jag mycket hemma hos en kompis och lirade/programmerade på Amiga och C64. Det sura då var att han alltid skulle ta paus för att se TOS på Femman (som kanalen hette då). De första gångerna sysselsatte jag mig med att läsa hans serietidningar men då det blev tråkigt satt jag och genomled avsnitten där bredvid honom. Jag har alltid avskytt mycket med 60 och 70-tal, så även tv-serier. Jag hade svårt för de sega avsnitten och de pinsamt dåliga specialeffekerna. Men efter ett antal kvällar hos min vän började något hända. Jag började falla för de ofta välskrivna SF-historierna, jag började falla för de olika karaktärerna och till sist satt jag där med en ny hjälte och förebild: Kirk! Numera är det jag som är Trekkie och min vän är istället en SW-freak med ett ganska måttligt Star Trek-intresse. Lustigt hur saker och ting inte utvecklar sig som man trott...
Supreme Commander JAF Postad 15 Augusti, 2006 Rapport Postad 15 Augusti, 2006 För min del väktes intresset när jag började se tng på femman någon gång på 1990 talet. Sedan dess har jag suttit klistrad framför tv nästan var gång st visats. På senare tid har jag även börjat investera i några stycken dvd boxar samt gått på stockholm trekkers st dagar. J.
Kashked Postad 24 Augusti, 2006 Rapport Postad 24 Augusti, 2006 Som så många andra började jag med Voyager på 2:an. Har alltid gillat sci-fi filmer (Starship Troopers, Stargate, i princip allt utom Star Wars), så det kom sig naturligt att titta på Voyager. Kom in nån gång vid säsong 3-4 tror jag. Sen fastnade jag rejält när jag besökte en släkting i USA som hade kabel-TV. De FÅTAL stunder som någon form av Trek inte spelades kunde jag alltid ta ett avsnitt av Babylon 5 eller Stargate i stället. Jag var i himlen. Jag spenderade min sommar i Kalifornien framför TV:n, och sen dess har jag sett allting jag kommit över, både av Trek, Bab 5 och Stargate. Sen upptäckte jag Andromeda och Farscape också. Jag har sett samtliga avsnitt av allt utom TNG. Jag är en fullständig sci-fi nörd, men jag har helt ärligt aldrig pratat om det i verkligheten. Jag har inga samlarobjekt eller någonting. Brukar snacka om det på ett fåtal forum på nätet men annars är att slå på ett sci-fi avsnitt MIN stund. Nåt att käka, och 4-5 timmar med Stargate, nån Star Trek eller Andromeda så är jag i paradiset.
The Holy Three Postad 18 Oktober, 2006 Rapport Postad 18 Oktober, 2006 Min kompis som är en riktig Trekkie introducerade mig till Star Trek för någon månad sen. Har aldrig gillat sci-fi, endast serien "V", men så mycket sci-fi är det väl inte direkt i den, så intresset i Sci-fi har aldrig funnits. Men jag har alltid gillat William Shatner och med all pop-kultur gällande Star Trek var det pinsamt att jag inte sett någon film. Sen ville jag också ha en aning om vad min kompis jämt pratade om, när han pratade om Star Trek. Så vi bestämde oss för att kolla igenom lite Star Trek filmer och det är jag tacksam för, blev hooked direkt
b00t3r Postad 9 November, 2006 Rapport Postad 9 November, 2006 Jag har ganska nyss börjat titta på star trek på allvar. Kommer ihåg att jag såg lite av något avsnitt när jag var liten tror att jag missförstod serien då. Tycke att de med de konstiga öronen var läskiga Såg några avsnitt av ENT när det gick men tittade inget mer sedan för ca ett halvår sedan bestämde jag mig för att tanka någon ny tv-serie. Kom att tänka på star trek och drog ned första säsongen av VOY. Tog den för att jag ville ha något som inte var så gammalt. Nu är jag på de sista avsnitten av säsong 4. Så jag har fortfarande väldigt mycket att utforska i Star Trek-världen. Det känns bra Får dock passa mig när jag är inne på sidor som denna så jag inte råkar läsa något som jag inte har hunnit se än. :blink:
Kaarg of Qo'noS Postad 10 November, 2006 Rapport Postad 10 November, 2006 Jag måste ha varit 8-9, kanske 10, när jag först såg ett avsnitt av Star Trek: The Next Generation på Kanal 5. Sen visade de ju också original serien och jag var helt fast. Jag såg en hel del riktigt klassiska TOS avsnitt som t, ex "The Menagerie"
Expendable Ensign Postad 10 November, 2006 Rapport Postad 10 November, 2006 Mitt intresse för Star Trek började på allvar när jag tillsammans med en vän och på inrådan av en släkting till denne såg The Motion Picture första gången. Innan dess hade jag bara sett en del ströavsnitt av TOS och TNG men aldrig riktigt engagerat mig i dessa. TMP följdes upp av ytterligare filmer, de videoband som gick att hyra, nerladdade avsnitt , Voyager på TV, TNG på DVD och på den vägen är det. Nåt att käka, och 4-5 timmar med Stargate, nån Star Trek eller Andromeda så är jag i paradiset. Det där är något jag känner igen mig i. En bit mat och en bunte avsnitt är ett perfekt sätt för mig att koppla av efter en slitsam arbetsvecka. Så jag har fortfarande väldigt mycket att utforska i Star Trek-världen. Det känns bra. Det är inte utan att man blir lite avundsjuk. Själv har jag sett igenom det mesta av vad Star Trek har att erbjuda så för min del blir det att se gamla avsnitt. Har börjat om på TNG för tillfället och som tur är har man lyckats glömma en del.
Tom_Hell Postad 10 November, 2006 Rapport Postad 10 November, 2006 Det är inte utan att man blir lite avundsjuk. Själv har jag sett igenom det mesta av vad Star Trek har att erbjuda så för min del blir det att se gamla avsnitt. Har börjat om på TNG för tillfället och som tur är har man lyckats glömma en del. Ha ha, vad skönt att jag som ändå diggat ST så länge har vad många anser det kanske bästa kvar. Nämligen de sista säsongerna av DS9.
Kashked Postad 16 November, 2006 Rapport Postad 16 November, 2006 Det är inte utan att man blir lite avundsjuk. Själv har jag sett igenom det mesta av vad Star Trek har att erbjuda så för min del blir det att se gamla avsnitt. Har börjat om på TNG för tillfället och som tur är har man lyckats glömma en del. Ha ha, vad skönt att jag som ändå diggat ST så länge har vad många anser det kanske bästa kvar. Nämligen de sista säsongerna av DS9. Jo, känslan av att "ha nåt kvar" saknar jag. Jag har som sagt sett i princip allt. Har missat några avsnitt av TNG, så jag funderar på att se igenom hela serien. Många avsnitt blir repriser, men då och då kommer det poppa upp ett avsnitt jag aldrig sätt förut.
Norts82 Postad 17 November, 2006 Rapport Postad 17 November, 2006 hallu Det var star trek voyager på svt som fick en att börja titta trek lite. Men för lite mer en två år sen så såga jag att avsnitten gick att hyra på en site och jag började hyra dom och det blev kärlek på riktigt.. har sätt alla avsnitt nu och alla filmer och är helt såld på star trek tycker det är så tråkigt att dom inte gör några nya avsnitt. vet att det är en film på gång men man vill ju se serie ju följa livet och äventyren gud hjälp oss Länge leve Star Trek Fredrik KS
NX-01 Postad 22 December, 2006 Rapport Postad 22 December, 2006 jag är 15 år nu och när jag var liten gick voyager och enterprise på svt. men då såg man mest för att det var i rymden, och allt i rymden var ju ascoolt när man var liten. men sen en dag bara glömde jag att fortsätta titta. jag är fortfarande väldigt intresserad av rymden och en vacker dag i våras slog jag på TV6 och ser man på det är ju star trek. det tog nog ungefär två minuter innan jag blev förälskad i star trek igen. sen dess har jag hyrt alla filmerna halva säsong 1 av Enterprise och hela säsong 1 av Voyager. nu funderar jag på att hyra de 4 sista filmerna igen. jag tittar mycket på tv men inget kommer i närheten av star trek (särskilt VOY och ENT). om jag skulle bli ivägskickad lånt bort precis som voyager skulle jag bli överlycklig.
Picard Postad 27 December, 2006 Rapport Postad 27 December, 2006 Jag bara fasnade vid TV:n är jag såg Star Trek första gången. :P Men jag har bara sett The Next Generation på TV6 nu. Men Picard, Riker Data, Worf :klingon: mm.
Jean-Luc Postad 29 December, 2006 Rapport Postad 29 December, 2006 Jag har alltid haft ett intresse för rymden och stjärnor. Jag tycker nästan allt som har med rymden att göra är fascinerande. När jag va mindre gick Tng på 5an o så tittade man lite på de då. Sen ha man ju sett filmerna o lite av serierna och så. Och nu när de går på tv igen så känner man sig biten.
Supertreck Postad 30 December, 2006 Rapport Postad 30 December, 2006 (redigerade) Jag tittar på Star Trek för att det passar min personkemi i och med att jag gillar tekniska prylar och ploj och dylikt analyserar saker och ting. Varför jag inte föredrar Star wars är för att fiender inte nyttjar så mycket avancerade utrustningar. Det är bara dom som inte har något syfte att vilja skada folk som använder mera tekniska prylar. I Star Trek använder alla avancerade tekniska prylar i alla de slag oavsett vilka varelser de är. En jämn balans på det hela. Redigerad 30 December, 2006 av Supertreck
Tosk Postad 4 Januari, 2007 Rapport Postad 4 Januari, 2007 OBS! SPOILERVARNING, FIRST CONTACT OCH SÄKERT LITE ANNAT. LÄS PÅ EGEN RISK. OBS! Hej! Mitt första inlägg här, om jag inte minns fel. Hur som helst, har haft ett litet uppehåll i mitt Star Trek tittande på senare tid, ett halvår för att vara ganska precis. Häromdagen såg jag First Contact igen och jag förstod genast varför jag har lagt flera månader av mitt liv på Star Trek. Filmen är visserligen inte, tycker jag i alla fall, lika bra som serierna i allmänhet och TNG och DS9 i synnerhet, men det ändå så var den så otroligt bra. Ta scenen när Picard ger order om att fortsätta stå emot borgerna och Worf misstycker: Picard: You want to destroy the ship and run away, you coward. Worf: If you were any other man, I would kill you where you stand. Det ligger en sådan historia bakom orden, på något vis. Picard kallar en av sina bästa vänner, en klingon, för fegis. Worfs uttalande känns så otroligt äkta och realistiskt. Hade det varit någon annan som hade kallat Worf för fegis så hade Worf dödat honom, det känns inte bara som något i manuset för att få in lite hårdhet och dramatik - nej, han menar vad han säger, och vi vet varför. De som inte har sett Star Trek innan lär inte lägga någon större vikt vid den här scenen. Lite senare i filmen händer detta: Picard: Mr. Worf... I regret some of the things I said to you earlier. Worf: Some? Picard: In fact, I think you're the bravest man I have ever known. Jag vet inte riktigt hur jag ska besikriva det, men jag antar att många av er andra här inne också tycker att detta är så otroligt bra. Dags att avsluta denna något löjliga, sentimentala lilla berättelse, tror jag. Jag kanske låter pretentiös och snacksalig, men det får jag ta, helt enkelt. Ha det bra alla fans där ute!
Kashked Postad 5 Januari, 2007 Rapport Postad 5 Januari, 2007 "I protest sir, I am not a merry man!" :klingon:
preacher man Postad 18 December, 2008 Rapport Postad 18 December, 2008 Jag började titta på Star Trek på 70 talet då det bara fanns 2 tv-kanaler i Sverige det var riktigt häftigt å Mr Spock var min stora idol på den tiden ;)
Keiko Postad 18 December, 2008 Rapport Postad 18 December, 2008 Ända sen jag såg mitt första Star Trek-avsnitt, The price (TNG, 10/12-07), så har jag gillat Star Trek. Och i efterhand började jag få ett större intresse för det. Pappa såg hur mycket jag gillade det, så han köpte några boxar och sen dess har Star Trek-boxar, från alla serierna, varit högst upp på önskelistan. Men min favoritserie är fortfarande TNG. Jag pallar inte att inte titta på ST, helt enkelt.
Solange Postad 30 December, 2008 Rapport Postad 30 December, 2008 Det var nog någon gång under 90-talet, när jag var sjuk och TNG gick på repriser. Eller började det med TOS? Jag tror nästan det började med TOS, men gillade inte riktigt att alla avsnitt slutade med att hjälten Kirk slog bovarna på käften och sedan kysste den vackra flickan... Blev nog sjuk igen och såg hur bra Picard handskades med framtiden!
Aike Postad 30 December, 2008 Rapport Postad 30 December, 2008 Min kompis som är en riktig Trekkie introducerade mig till Star Trek för någon månad sen. Har aldrig gillat sci-fi, endast serien "V", men så mycket sci-fi är det väl inte direkt i den, så intresset i Sci-fi har aldrig funnits. Men jag har alltid gillat William Shatner och med all pop-kultur gällande Star Trek var det pinsamt att jag inte sett någon film. Var det TJ Hooker som fick dig att gilla Shatner från början?
Commander Michels Postad 31 December, 2008 Rapport Postad 31 December, 2008 Jag började se Voyager 1998 och fastnade direkt, sen har det bara rullat på
Guinan Postad 1 Januari, 2009 Rapport Postad 1 Januari, 2009 Jag upptäckte Star Trek 1992 eller 1993 när jag gick gymnasiet och TNG på TV. Blev direkt fascinerad av alla fräna historier om parallelluniversum, tidsresor, holodäckäventyr och alla andra mystiska fenomen som de stötte på. Strax efter det började 5:an köra TOS på repeat så det följde jag hela resten av 90-talet och sen började ju VOY och på den vägen är det Förutom allt jag räknade upp ovan är det nåt med stämningen i all ST som jag verkligen gillar, svårt att sätta fingret på vad dock. Och de helgjutna (och i de flesta fall störtsköna) karaktärerna, att allt ingår i en större berättelse om ett helt universum och att serieskaparna verkligen gör allt både för att vara kanon trogen OCH att vara så vetenskapligt autentiska som möjligt gör ju slutresultatet ännu mer imponerande! Nu kan jag inte tänka mig ett liv utan ST. Får abstinens om jag inte ser minst ett avsnitt om dagen :lol: Har sett allt (och älskar allt!) utom den animerade serien som jag ska ge mig i kast med när jag avslutat TOS för triljonte gången.
Borgmi Postad 4 Januari, 2009 Rapport Postad 4 Januari, 2009 Min pappa har tittat på star trek i all evighet, så jag har väl sett star trek sen jag var väldigt liten, men det är nog på "senare år" jag har blivit riktigt förälskad. Min första star trek-kärlek var TNG. Vidare med DS9 och sen VOY och jag var fast! Jag har faktiskt aldrig sett TOS så det har jag ju kvar att se. Att titta på star trek innebär, för mig, att komma bort från verkligheten ett tag, och att se saker ur ett annat perspektiv. Jag skulle absolut inte vara den person jag är idag om det inte vore för star trek! Jag tycker att det har gett mig en stabil "rätt och fel"-grund att stå på, för star trek är ju väldigt moraliskt och man tar upp många etiska frågor. Samtidigt är det spännande och underhållande, kan det bli bättre? Star trek ger också hopp om en bättre framtid, någon som känns skönt och bra. Vem vet, kanske människan enas på ett sätt man inte kan föreställa sig när vi inser att vi, på riktigt, inte är ensamma i universum? ;)
Rekommenderade inlägg