Jump to content

Bästa säsongen?

Job

Av de sju TNG-säsongerna, vilken tycker du är bäst?  

34 members have voted

1. 1.

• Säsong 1
      1
    • Säsong 2
      4
    • Säsong 3
      2
    • Säsong 4
      4
    • Säsong 5
      6
    • Säsong 6
      12
    • Säsong 7
      5

Recommended Posts

Mitt val stod mellan säsong 6 eller 7, men till slut fick det bli 6:an. Det är en säsong med ohyggligt många bra avsnitt, men framför allt världens bästa dubbelavsnitt - Chain of Command! Dessutom finns Relics, A Fistful of Datas, The Quality of Life, Tapestry, The Chase, Second Chances och Timescape som alla är suveräna avsnitt.

Och eftersom det här är ett så strängt forum, där man bara får rösta på ett alternativ så fick det bli säsong 6 :D :lol: :P

Jag tycker att säsong 2 är riktigt bra, många avsnitt påminner mycket om TOS. Gillar när det handlar mycket om ny udda upplevelser och livsformer där Enterprise inte är så mäktigt. Universum käns då större och besättnigen är lååååångt hemifrån. Ju längre bort från alla starflett amiraler desto bättre. Amiraler kan inget annat än att ställa till och bråka, det är dom mästare på.

Plockade några russin ur säsong 7 för någon dag sedan. Det var en hel del intresant.

Måste göra ett sent tilläg. Säsong 2 skulle varit mycket bättre om inte polacken...förlåt, om inte polaski varit med.

Edited by Unkas

• 2 months later...

Håller som bäst på med sista säsongen. Den är kanonbra. Säsong sex var också en höjdare. Men säsong tre är nog den jag fastnat mest för. Avsnitt som "Who Whatches The Whatchers?", "The Enemy", "The Defector", "Déjà Q", "Yesterday's Enterprise", "The Offspring" tillsammans med massa andra bra avsnitt gör "3:an" till en riktig höjdare tycker jag. Men jag ska se klart säsong 7 innan jag avlägger röst! :)

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
Stod mellan 6 och 7 för min del med. Men det blev 6:an, genomgående är ju den bäst tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm ska köpa 6 så att jag kan jämföra ordentligt! Sjuan är i alla fall kalasbra! All good things är ju så bra så att man ryser :sjuk: . Parallels kommer inte långt efter.... Jl

Edited by Supreme Comander JAF

Jag tycker att säsong 2 är riktigt bra, många avsnitt påminner mycket om TOS.  Gillar när det handlar mycket om ny udda upplevelser och livsformer där Enterprise inte är så mäktigt.  Universum käns då större och besättnigen är lååååångt hemifrån.  Ju längre bort från alla starflett amiraler desto bättre.  Amiraler kan inget annat än att ställa till och bråka, det är dom mästare på.

Plockade några russin ur säsong 7 för någon dag sedan.  Det var en hel del intresant.

<{POST_SNAPBACK}>

Its their job! Hur kul vore det om ingen satte fart på våra hjältar så att det hände något? :P J.

• 10 months later...

Jag rotade lite i arkiven medans jag funderade. Jag var på vippen att rösta säsong 7 innan jag insåg vilka guldkorn som producerades under säsong 6. Jag verkar ju dessutom inte vara ensam om att tycka detta, om man ser på röstningssiffrorna.

Säsong 1 och början på 2:an känns väldigt TOS med rätt så träiga och tråkiga scenbyggen. Jag tycker att Stewart dessutom inte verkade ta sin roll på allvar förrän längre in i serien. I nån intervju som jag sett så räknade han med en eller högst två säsonger innan serien skulle bli nedlagd. Hans agent hade försäkrat honom om det, så han skulle hinna spela teater i england. :)

Håller som bäst på med sista säsongen. Den är kanonbra. Säsong sex var också en höjdare. Men säsong tre är nog den jag fastnat mest för. Avsnitt som "Who Whatches The Whatchers?", "The Enemy", "The Defector", "Déjà Q", "Yesterday's Enterprise", "The Offspring" tillsammans med massa andra bra avsnitt gör "3:an" till en riktig höjdare tycker jag. Men jag ska se klart säsong 7 innan jag avlägger röst! :)

Jag börjar med att citera mig själv här ovan.

Jag har nu sett färdigt säsong sju och den var väldigt bra, en hedrande 3:e plats hamnar den på. Andraplatsen viker jag åt säsong sex. Min etta blir säsong tre av de anledningarna jag skrev ovan. :)

va så länge sen ja såg tng. men ja kommer ihåg att ja inte gillade de första säsongerna nått vidare just pga ett de va så gamla å b:iga, tekniken gick ju framåt för tvvärlden.

men ha för mig att ja började digga serien från säsong 5. men vem ja gillade bäst, inte en aning. :huh:

Njaa det beror på. Inledningen borde väl sätta en stor betydelse när den där Q dyker upp och gör lekstuga av alltehopa. Nu är det ju det typiska att folk här brackar på över sämre scenbyggen.

Har handlingen ingen betydelse på grund av sämre scenbyggen?

Jämfört med den allra första Star Trek-serien så är TNG jättebra vad jag anser.

Folk här har nog svårt att bedöma TNG helt rättvist oberoende som tittat på andra modernare gjorda Star Trek-serier med supereffekter och otroligt snygga miljöer.

Skulle ni stå för eran röst om TNG skulle vara den senaste Star Trek-serie?

Därför röstar inte jag, för att det grynar en massa avledande missvisande inskränkningar vilket har sin referens till modernare gjorda Star Trek-serier.

• 2 months later...

Konstigt att ingen har röstat på säsong 1. Så dålig är det inte. Faktiskt så är det är av de bättre enligt min mening. Alla rollkaraktärerna är kanske inte helt perfekta ännu, men det är bra avsnitt med bra handling. Såg den boxen nyss och hadde mycket nöje.

Det verkar nästan som om jag var den enda som valde säsong ett :rodna:. Jag valde den för att mitt favoritavsnitt är på den första säsongen, och det är "The naked now" , men precis därefter kommer "Brothers". Jaa, jag gillar verkligen säsong 1. (Men jag förstår inte varför nästan ingen annan har röstat på den :huh: )

//Beverlycrusher94

För att jag tror att majoriteten är överens om att en serie blir bra först när den hittar rätt, vilket brukar ta några säsonger. Det tycker många om TNG.

Själv tycker jag att säs 1 av TNG är en bra ny-version av TOS, men den har ingen egen prägel. Det kommer först iom säsong 3 eller så. The Naked Now är ju t ex en ren ny-inspelning av TOS-avsnittet Naked Time. Det finns fler saker under den första och andra säsongen som är hämtat direkt från TOS. Första säsongen är ganska bra klassisk Star Trek, men det är inte speciellt typiskt för TNG, avsnitten passar bättre in i TOS än i resten av TNG.

Jag tycker också att säsong 6 är bäst. Jag noterar varje avsnitt jag ser i en .txt på datorn, och när jag jämförde betygen på alla TNG episoder låg säsong 6 högst :)

Har du även lagt dessa betyg här på databasen?

Jag har nämligen (i brist på nåt roligare att göra) roat mig med att sammanställa ett medelbetyg på varje TNG-säsong baserat på betygen på de enskilda avsnittens betyg här på databasen. Skillnaderna mot denna tråds kanske mer subjektiva omröstning är att säsong 4 underskattas när man tänker sig tillbaka. Kanske är det så att man ser säsongerna i någorlunda ordning och därför inte har 4:an i lika färskt minne. vad vet jag. nåja, mina resultat visar detta:

1. Säsong 7 - 8,2

2. Säsong 4 - 8,0

3. Säsong 6 - 7,97

4. Säsong 3 - 7,93

5. Säsong 5 - 7,90

6. Säsong 2 - 7,6

7. Säsong 1 - 7,3

En annan slutsats man kanske kan våga sig på att dra är att om man bortser från de första två säsongerna så innebär säsong 5 en liten dipp i kvaliteten. Ska bli intressant att följa upp det när säsong 5 börjar på tv6...

• 4 weeks later...

Nu när vi sett mycket av säsong 5 på tv 6 så är jag nog böjd att dömma den som den bästa. Den slår defenitivt 7:an (med All Good things... som det lysande undantaget där). Femman har favoriter som sista delen av klingon dubbelavnittet, The game, Disaster och Canoudrum mfl. vilket gör att den får ett mycket högt betyg av mig! Men vi får se efter 6:an! J.

Nu när vi sett mycket av säsong 5 på tv 6 så är jag nog böjd att dömma den som den bästa. Den slår defenitivt 7:an (med All Good things... som det lysande undantaget där). Femman har favoriter som sista delen av klingon dubbelavnittet, The game, Disaster och Canoudrum mfl. vilket gör att den får ett mycket högt betyg av mig! Men vi f??r se efter 6:an! J.

Själv har jag ju bara sett enstaka avsnitt från de sista säsongerna. Helt klart är dock att säsong 4 innehåller en hel del, som jag klassar dom, karaktärsdrivna avsnitt. Vi har t ex:

Family(Picard, Worf), Brothers(Data), Final Mission(Wesley), The Loss(Deanna Troi), Data's Day(Data och i viss mån flera av de andra), The Wounded(I viss mån O'Brien), Galaxy's Child(LaForge), Half a Life(Lwaxana Troi), The Host(Beverly), In Theory(Data) samt Redemption(Worf)...

Mer än en tredjedel av avsnitten är alltså väldigt karaktärsdrivna avsnitt där vi får en djupare inblick i karaktärerna på och omkring Enterprise. En utveckling som jag tycker startade på allvar i slutet av säsong 3. Detta kan kanske vara förklaringen till att säsong 4 når så högt på listan jag tidigare publicerade. Å andra sidan får man givetvis ta resultaten med en liten nypa salt då det är väldigt varierande antal röstningar på varje avsnitt.

Och när det gäller säsong 5 är detväl bara Disaster och Conundrum jag kan hålla med dig om. Dessutom vill jag lägga till Unification av de vi hittills sett på TV6. Men min absoluta favoritsäsong får jag vänta till efter säsong 7 att kora.

• 1 month later...

Nu kan jag ranka alla säsongerna (har 7:an på dvd)

1: säsong 5 Klart bäst inget riktigt dåligt avsnitt men med flera höjdare se ovan.

2: säson 6 Bra kvalitet rakt igenom, alla skådespelare trivs i sina roller men med minst ett riktigt sömnpiller.

3: Säsong 7 All good things för upp denna några pinhål.

4: Säsong 1. Här känns serien fräsch och många roliga och inovativa avsnitt (the arsenal of freedom tex) Hade denna säsong haft effekter och utrustning som den sjunde hade så hade den flyttat upp ett par pinnhål.

5: Säsong 2. Av samma anledning som säsong 1. Dessutom ett bra Q avsnitt där han introducerar borgerna.

6: Säsong 3. Här finns första avsittet av the best of both worlds. Här börjar man känna igen TNG kvalitetsmässigt. I trean känns det lite som att de har hittat serien och inte bara apar efter tos.

7: Säsong 4. Egentligen inte sämst. Här hade man lika gärna kunnat slagit ihop 2,3 och 4 och lagt dessa på plats 5.

Vad tycker ni andra? J.