P'kea Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 (edited) HEJSAN!!! Rösta om den bästa sci-fi serien/film serien(förutom star trek). Edited January 14, 2007 by Pkea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Tveklöst svar från min sida: Star Wars! Den var nyskapande på sin tid och även om den inte var det (IMM) under de sista filmerna så har Star Wars fört fram mycket av SF/Fantasy-traditionerna som faktiskt underhåller denna genre fortfarande. "May the force be with you" är en självklar del av vår historia och detta uttalande passar de allra flesta människor (troende eller inte) och enar därför världen i någon liten mån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted January 15, 2007 Report Share Posted January 15, 2007 Min favo finns inte me. men det e iaf Firefly. den e så rolig å karaktärerna e för härliga. den ha allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted January 15, 2007 Report Share Posted January 15, 2007 Märkligt med så få alternativ. Dessutom är Star Wars inte science ficition så jag förstår inte varför det alternativet finns med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 16, 2007 Report Share Posted January 16, 2007 Märkligt med så få alternativ. Dessutom är Star Wars inte science ficition så jag förstår inte varför det alternativet finns med. Inte Science fiction? Elaburate. Menar du att det bara är fiction, då vetenskap inte diskuteras? Jag får säga att Star Wars hamnar på min favoritlista. Och då menar jag filmerna från 77,80,83. Vill se "Babylon 5" och "Firefly", verkar intresant så kanske får jag en ny favorit i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted January 16, 2007 Report Share Posted January 16, 2007 Definitionerna på science fiction och fantasy är många - men den grundläggande skillanden som de flesta verkar tämligen överens om är att fantasy utspelar sig i en sekundär värld med regler som inte nödvändigtvis behöver stämma överens med de regler som finns i vår egen värld: exempelvis att det finns en kraft i universum som man kan använda för att lyfta föremål med tankekraft. Science fiction däremot utgår från vår egen värld och de reglelbundenheter som finns här - men ändrar förutsättningar genom en spekulativ utveckling: exempelvis att människan utvecklar möjligheten att färdas snabbare än ljuset. Star Wars utspelar sig i en sekundär värld - redan innan filmerna börjar presenteras vi med Star Wars-världens ekvivalent till sagans "Det var en gång..." och trots att förekomsten av människor (vilket å andra sidan är väldigt vanligt i fantasy) är det ingen tvekan om att det inte är vår värld vi skådar på den vita duken. Ibland används termen "space opera" om Star Wars, vilket jag kan köpa, men det finns ingen som helst anledning att kalla Star Wars för science fiction. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Legolas Posted January 16, 2007 Report Share Posted January 16, 2007 Det var svårt. Det var så få alternativ. La min röst på annan. PS: George Lucas har själv sagt i en intervju att Star Wars är fantasy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 Orättvis röstning när Star Trek inte får vara med. Gillar jag Star Trek så är det ju Star Trek. Star wars gillar jag inte så mycket. Den handlar bara på makt och banala åtgärder med enkla slutsatser till att kriga. Några fåtal leker med sina magiska krafter vem som är starkast. Dessutom utspelar det ju sig på omodern tid när det är omoderna robotar. Inte alls så sofistikerat som Data eller hologramdoktor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 Orättvis röstning när Star Trek inte får vara med. Gillar jag Star Trek så är det ju Star Trek. Star wars gillar jag inte så mycket. Den handlar bara på makt och banala åtgärder med enkla slutsatser till att kriga. Några fåtal leker med sina magiska krafter vem som är starkast. Dessutom utspelar det ju sig på omodern tid när det är omoderna robotar. Inte alls så sofistikerat som Data eller hologramdoktor Tycker nog att det är närmast omöjligt att jämföra "Star Trek" och "Star Wars". Specielt om man ser det genom den förklaring av Sci-Fi och Fantacy som Centerwall beskriver. Detta hindrar nog dock ingen från att försöka. Jag har svårt att förstå vad du menar med "omoderna robotar"? ST-världen har sin teknologi och SW har en helt annan. Dessutom får vi inte veta så mycket om den övriga världen i SW. Det är koncentrerat till kriget mellan Jedi och Sith. Även filmerna från 77, 80, 83 handlar ju om hur Jedi fortsätter att bekämpa Sith fast nu/då ur underläge. I ST blir vi bekanta med så många andra kulturer, teknologier och varelser. I VOY så får vi träffa på en ras som byggde robotar att strida med på samma sätt som i SW. Skillnade mellan ST och SW robotar verkar vara att i SW så vill man ha enkla billiga robotar som är lätta att styra. I ST så är det enstaka sofistikerade robotar som primärt skapas i forskningssyfte. Data är ju ett försäk att göra en Artificiell människa. Det är aldrig tanken i SW. Där är det militärt och krigiskt syfte som ligger i grunden. Med detta sagt så måste jag återgå till att betona hur vitt skilda "Star Wars" och "Star Trek" världarna är. Roddenberry hade en vision om ett framtida idealsamhälle när han skapade (Sci-Fi). Lukas hade en fantastisk Fantacy-berättelse att förmedla. Den ena menad som serie, den andra som film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 18, 2007 Author Report Share Posted January 18, 2007 Orättvis röstning när Star Trek inte får vara med. Gillar jag Star Trek så är det ju Star Trek. Star wars gillar jag inte så mycket. Den handlar bara på makt och banala åtgärder med enkla slutsatser till att kriga. Några fåtal leker med sina magiska krafter vem som är starkast. Dessutom utspelar det ju sig på omodern tid när det är omoderna robotar. Inte alls så sofistikerat som Data eller hologramdoktor Röstnigen heter: Vilken sci-fi serie/film serie tycker du är bäst(FÖRUTOM STAR TREK) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 Det har var ju svårt ju! Jag tycker Star Wars är bra. Firefly som nämndes tidigare av T'Pol gillar jag också med dess karaktärer och sin humor. Alien är en klassiker! Babylon5 är ju bara så bra när det gäller storyn och försöker hålla en bra röd tråd genom serien (fast jag har inte sett allt, men en hel del). Just nu är jag inne på Battlestar Gallactica den är bra. Gäller det bara SciFi så har vi ju en annan klassiker som jag är uppväxt med och det ju Bladerunner med Harrison Ford bl.a. Men där har väl tiden kommit i fatt till en del misstänker jag. Måste kolla in den igen och se hur jag upplever den nu. Har inte sett den på massor med år nu men jag hade samlat DVD, filmmusik och annat kring den... Ja, ja. Min röst faller nog ändå på (idag i alla fall) på BG. Kanske... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 det här var riktigt svårt. för några år sen skulle jag utan tvekan sagt babylon 5 men nu tror jag faktiskt att jag håller bsg lite högre ändå eftersom jag tycker den håller högre genomgående klass på manussidan. blade runner som föregående talar nämnde är också en stark kandidat liksom sci-fi/skräckrullen the thing i john carpenters version. med andra ord, helt omöjligt att avgöra...;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 20, 2007 Report Share Posted January 20, 2007 Otroligt få alternativ! Bara en av mina favoritet är med (Babylon 5). Får göra en egen lista i stället, de som jag listar är det absoluta minimum som bör vara med i en sån här omröstning... och det är ändå bara om man tar de senaste 10-20 åren. Farscape: Härlig humor blandad med mycket allvar. Väldigt fantasirikt och skickligt användande av dockor i stället för datoranimerade utomjordingar eller "forhead aliens". Älskade idén med "Harvey", Crichtons egen side-kick, en mental klon som bara han kan se. Babylon 5: Antagligen min absoluta favorit, möjligen kan Stargate SG1 eller X-Files tävla med den. Kontinuiteten, all tanke som ligger bakom. Filmerna är riktigt bra också. För de som inte sett serien rekomenderar jag "In the Beginning" som utspelar sig före serien. The X-Files: Många tänker inte på Arkiv X som sci-fi, bara för att det inte utspelar sig i rymden, men detta är sci-fi av högsta klass. Gick ner sig rejält i de sista säsongerna, så de som kom in mot slutet och bara har sett de senare säsongerna rekomenderar jag att de ser de första säsongerna. Undvik dock att glo igenom 5 avsnitt innan ni går och lägger er. Gjorde detta misstag och fick drömmar om män i mörk kostym som sa till mig att jag måste hitta "Individ nr 200", men röster i bakgrunden viskade att jag aldrig skulle komma undan med det. :blink: Andromeda: Ofta dissad av sci-fi traditionalister, men det är underhållning på hög nivå. Jag har aldrig fått någon egentlig koll på hur mycket Rodenberry egentligen hade med det hela att göra. Firefly: Kort livslängd men älskad av många. Stargate SG1: Den längst gående sci-fi serien. Inne i säsong 10 nu, och slår därmed X-Files med en säsong. Hög kvalité från första avsnittet. Många anser (dock inte jag) att det bara har gått neråt sen säsong 8 började (huvudpersonen Jack O'Neill försvann då, mer eller mindre). En otrolig humor, men när det gäller så är det dödsallvar. De har begränsat sig till ett mindre antal olika raser där ute i universum, och har därigenom fått djupare och intressantare aliens än de flesta serier, när de väl dyker upp. Stargate Atlantis: Spin off på Stargate SG1. Personligen föredrar jag SG1, men Atlantis är en bra serie i sig själv. Uppe i säsong 3 i nuläget. Battlestar Galactica: Har bara sett första säsongen men den var riktigt bra. "Realism" är det ord jag skulle använda för att beskriva serien. Red Dwarf: :lol: Dark Angel: Inte en personlig favorit, men den hade ett par bra avsnitt. Andra serier som jag inte sett själv bör också nämnas, Doctor Who, Invasion, The 4400 etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 Red Dwarf är väldigt underhållande. Inte ofta man ser Sci-Fi baserade humorserier. Arkiv-X är och förblir en unik och väldigt bra serie. Som näms är det dom första säsongerna som är bäst. Gillade de olika avsnitten där man kunde stöta på karaktärer som verkade komma från seiens väld. Gummimannen, flamman och de där. Fast i Arkiv-X var det alltid en skrämmande stämmning. Som en bra skräckfilm i TV-serieformat. "The Truth Is Out There" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 Sen glömde jag First Wave, som faktiskt var riktigt bra tycker jag, även om de flesta dissar den. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picard Posted February 8, 2007 Report Share Posted February 8, 2007 nu när jag vet att Arkiv X (X-files) är sci-fi, då säger jag Arkiv X. I want to Believe the truth is out there :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 Definitionerna på science fiction och fantasy är många - men den grundläggande skillanden som de flesta verkar tämligen överens om är att fantasy utspelar sig i en sekundär värld med regler som inte nödvändigtvis behöver stämma överens med de regler som finns i vår egen värld: exempelvis att det finns en kraft i universum som man kan använda f??r att lyfta föremål med tankekraft. Science fiction däremot utgår från vår egen värld och de reglelbundenheter som finns här - men ändrar förutsättningar genom en spekulativ utveckling: exempelvis att människan utvecklar möjligheten att färdas snabbare än ljuset. Star Wars utspelar sig i en sekundär värld - redan innan filmerna börjar presenteras vi med Star Wars-världens ekvivalent till sagans "Det var en gång..." och trots att förekomsten av människor (vilket å andra sidan är väldigt vanligt i fantasy) är det ingen tvekan om att det inte är vår värld vi skådar på den vita duken. Ibland används termen "space opera" om Star Wars, vilket jag kan köpa, men det finns ingen som helst anledning att kalla Star Wars för science fiction. Ah, nu tar du i lite. Det finns massor emd anledningar att kalla SW för Science Fiction, likväl som det finns massor med anledningar att kalla den för fantasy. Det finns en drös olika definitioner på SF och Fantasy. Därtill finns det en del svaga argument i din text ovan, men det är inget jag orkar bry mig om. Vad jag däremot vill belysa är att definitionerna på SF och Fantasy skiljer sig åt mellan människor. För mig, med den typ av fantasy och SF jag växt upp med, finns det ingen som helst tvekan om att SW är SF. Du har uppenbarligen andra referenser... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 Jag tänker mig fantasy som "overkliga" versioner av vår egen jord gärna inspirerad av tolkiens sagan om ringen böcker. Fantasy känns också som en "icke teknisk" miljö dvs en medeltida/antik miljö medans sci fi är mycket mer teknikstyrd (datorer, rymdskepp osv) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 Definitionerna på science fiction och fantasy är många - men den grundläggande skillanden som de flesta verkar tämligen överens om är att fantasy utspelar sig i en sekundär värld med regler som inte nödvändigtvis behöver stämma överens med de regler som finns i vår egen värld: exempelvis att det finns en kraft i universum som man kan använda för att lyfta föremål med tankekraft. Science fiction däremot utgår från vår egen värld och de reglelbundenheter som finns här - men ändrar förutsättningar genom en spekulativ utveckling: exempelvis att människan utvecklar möjligheten att färdas snabbare än ljuset. Star Wars utspelar sig i en sekundär värld - redan innan filmerna börjar presenteras vi med Star Wars-världens ekvivalent till sagans "Det var en gång..." och trots att förekomsten av människor (vilket å andra sidan är väldigt vanligt i fantasy) är det ingen tvekan om att det inte är vår värld vi skådar på den vita duken. Ibland används termen "space opera" om Star Wars, vilket jag kan köpa, men det finns ingen som helst anledning att kalla Star Wars för science fiction. Ah, nu tar du i lite. Det finns massor emd anledningar att kalla SW för Science Fiction, likväl som det finns massor med anledningar att kalla den för fantasy. Det finns en drös olika definitioner på SF och Fantasy. Därtill finns det en del svaga argument i din text ovan, men det är inget jag orkar bry mig om. Vad jag däremot vill belysa är att definitionerna på SF och Fantasy skiljer sig åt mellan människor. För mig, med den typ av fantasy och SF jag växt upp med, finns det ingen som helst tvekan om att SW är SF. Du har uppenbarligen andra referenser... Spännande och upplysande. Avfärda en tes med det radikala argumentet: alla tycker inte så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) Spännande och upplysande. Avfärda en tes med det radikala argumentet: alla tycker inte så. Tja, det var det enklaste sättet att säga det på. Men faktum kvarstår, din sanning är inte den enda sanningen här! Dessutom: Jag avfärdar inte din "tes", jag säger bara att den inte är allenarådande som du verkar framföra... Edited February 12, 2007 by Tom_Hell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Spännande och upplysande. Avfärda en tes med det radikala argumentet: alla tycker inte så. Tja, det var det enklaste sättet att säga det på. Men faktum kvarstår, din sanning är inte den enda sanningen här! Dessutom: Jag avfärdar inte din "tes", jag säger bara att den inte är allenarådande som du verkar framföra... Jag har ju hittils inte, efter otaliga diskussioner, hört ett enda genomtänkt och övertygande argument för att Star Wars kan klassiceras som science fiction, t ex de banala påpekandet att det förekommer rymdskepp i Star Wars - vilket faktiskt inte har något som helst att göra med vilken genre serien tillhör. Däremot kan jag plocka fram en rad källor som kan användas för att utpeka det som fantasy. Så ja, jag anser att det står bortom allt tvivel att Star Wars inte är science fiction. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 (edited) Spännande och upplysande. Avfärda en tes med det radikala argumentet: alla tycker inte så. Tja, det var det enklaste sättet att säga det på. Men faktum kvarstår, din sanning är inte den enda sanningen här! Dessutom: Jag avfärdar inte din "tes", jag säger bara att den inte är allenarådande som du verkar framföra... Jag har ju hittils inte, efter otaliga diskussioner, hört ett enda genomtänkt och övertygande argument för att Star Wars kan klassiceras som science fiction, t ex de banala påpekandet att det förekommer rymdskepp i Star Wars - vilket faktiskt inte har något som helst att göra med vilken genre serien tillhör. Däremot kan jag plocka fram en rad källor som kan användas för att utpeka det som fantasy. Så ja, jag anser att det står bortom allt tvivel att Star Wars inte är science fiction. Suck. Min poäng gick tydligen inte fram. Nytt försök: För mig och många andra är den oerhörda teknik som trots allt dominerar (ja jag säger dominerar!) Star Wars oförenlig med Fantasy! Just teknik är extremt ofta ett klart igenkänningstecken för just Science Fiction. Jag erkänner dock "Fantasy-anhängarnas" argument som till stor del applicerbara på SW även om jag inte tycker att de är tillräckligt starka för att få mig att kalla det för Fantasy. Så vad jag alltså försökte säga förut är att det finns olika definitioner på vad Fantasy och SF är. Jag erkänner de flesta, det gör uppenbarligen inte du... Edited February 13, 2007 by Tom_Hell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 Jag kan se argument som talar för att Star Wars är sci-fi. Jag kan också se argument som pekar åt fantasyhållet. Kanske kan man kalla den Sci-Fi Fantasy? Men måste man verkligen kategorisera filmer så benhårt? För mig är Star Wars (originaltriologin) en samling jäkligt bra filmer. Om man kallar dem sci-fi eller fantasy påverkar inte min åsikt om deras kvalité och inte heller nöjet av att se dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 röstade på B5 eftersom jag sett mest av den serien men Battlestar Galactica ligger inte långt efter , en annan trevlig serie är Andromeda men ändå tycker jag att B5 är bättre . en serie som jag tyckte gick i botten var Farscape , den höll inte hela vägen(blev kanske tjatigt i längden) . en positiv sak var Aeryn Sun. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 Jag kan se argument som talar för att Star Wars är sci-fi. Jag kan också se argument som pekar åt fantasyhållet. Kanske kan man kalla den Sci-Fi Fantasy? Men måste man verkligen kategorisera filmer så benhårt? För mig är Star Wars (originaltriologin) en samling jäkligt bra filmer. Om man kallar dem sci-fi eller fantasy påverkar inte min åsikt om deras kvalité och inte heller nöjet av att se dem. Insisterar. Det är inte alltid nödvändigt att kategorisera filmer och serier. Om vi gillar dem såg gillar vi dem, oavsett changer. När jag leter efter Star Trek så är det givetvis en fördel om jag vet att jag ska leta bland Sci-Fi filmer. Men hårklyveri är meningslöst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts