Tofumannen Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Yo alla nördar Håller på och plöjer TNG. Visst är det suspekt med alla tillfällen dom säger typ: "you can buy me lunch", "are you buying?" etc etc. Pengar är ju avskaffade, eller har jag missat nåt? Vore intressant om nån har en förklaring. Eller är det bara en fras de kör med som inte betyder nåt kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Jag håller med - det är likadant med kommentarer som "This must be a world record" (visserligen sagt under ENT-eran, vilket kan förklara att Jorden i världsalltet inte riktigt satt sig än), eller "What in the world?". Allt syftar på repliker som används idag, men som helt klart är Jordbaserade och inte troliga att de skulle finnas i så stor mängd på 2300-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Japp, det är en intressant frågeställning. Pengar är inte avskaffade över allt. På DS9 använde de ju pengar (latinum). Pengar och rikedom har oerhört stor betydelse i ferengikulturen. När det gäller "jordbaserade" uttryck känns det inte så konstigt att man använder dem i framtiden också. Uttryck som vi använder i dag går ofta långt tillbaka i historian. Jag antar att det kommer att vara så i framtiden också att "What in the world" har en bildlig betydelse. Det tar ofta tid för ett uttryck att ändras. Vad som händer är att gamla uttryck formas om i betydelse. Sedan kommer det givetvis en massa nya ord i språket fast det är en annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 det kan ju bara vara gamla talesätt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 det kan ju bara vara gamla talesätt ;) Hur skulle ett universellt talesätt se ut. Leta efter en nål bland stjärnorna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Ja eller: You can only fold space so many times! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Ja eller: You can only fold space so many times! ;) Eller Utrymme är inte allt som rymden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 I buy you a lunch... Hmm... Jag antar att besättningen bara kan använda en viss replikatorranson per viss tid... Genom att använda en del av sin ranson till att "utfodra" en kamrat, så bjuder ju vederbörande sin kamrat på lunch... Genom att spara på sina replikatorransoner så kan man "spara" ihop till något annat. Ta Riker t.ex. Han skulle kunna dricka vatten en vecka och "spara" ihop till en ny trombon... På detta sett har pengar ersatts av replikatorransoner. På DS9 blir förhållenden annorlunda då inte bara stjärnflotte och federationsmedborgare håller till där. Riktigt hur, låt säga, O'Brien får pengar till en tolvårig Lagavulin vet jag inte då jag knappast tror att stjärnflottan betalar ut hans lön i pengar... Intressant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 I buy you a lunch... Hmm... Jag antar att besättningen bara kan använda en viss replikatorranson per viss tid... Genom att använda en del av sin ranson till att "utfodra" en kamrat, så bjuder ju vederbörande sin kamrat på lunch... Genom att spara på sina replikatorransoner så kan man "spara" ihop till något annat. Ta Riker t.ex. Han skulle kunna dricka vatten en vecka och "spara" ihop till en ny trombon... På detta sett har pengar ersatts av replikatorransoner. På DS9 blir förhållenden annorlunda då inte bara stjärnflotte och federationsmedborgare håller till där. Riktigt hur, låt säga, O'Brien får pengar till en tolvårig Lagavulin vet jag inte då jag knappast tror att stjärnflottan betalar ut hans lön i pengar... Intressant... Varför inte? Om behovet av latinum finns så kan man mycket väl tänka sig att stjärnflottan inför det som "lön" för arbete. Dock är denna lön inte en drivkraft för människorna utan används bara till att köpa det de behöver föra att kunna fullfölja sitt jobb och må bra som människor. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 B)--> CITAT(B @ 18 Mar 2007, 21:20) <{POST_SNAPBACK}> Japp, det är en intressant frågeställning. Pengar är inte avskaffade över allt. På DS9 använde de ju pengar (latinum). Pengar och rikedom har oerhört stor betydelse i ferengikulturen. När det gäller "jordbaserade" uttryck känns det inte så konstigt att man använder dem i framtiden också. Uttryck som vi använder i dag går ofta långt tillbaka i historian. Jag antar att det kommer att vara så i framtiden också att "What in the world" har en bildlig betydelse. Det tar ofta tid för ett uttryck att ändras. Vad som händer är att gamla uttryck formas om i betydelse. Sedan kommer det givetvis en massa nya ord i språket fast det är en annan sak. Dom kanske borde säga "What in the galaxy"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 I buy you a lunch... Hmm... Jag antar att besättningen bara kan använda en viss replikatorranson per viss tid... Genom att använda en del av sin ranson till att "utfodra" en kamrat, så bjuder ju vederbörande sin kamrat på lunch... Genom att spara på sina replikatorransoner s?? kan man "spara" ihop till något annat. Ta Riker t.ex. Han skulle kunna dricka vatten en vecka och "spara" ihop till en ny trombon... På detta sett har pengar ersatts av replikatorransoner. På DS9 blir förhållenden annorlunda då inte bara stjärnflotte och federationsmedborgare håller till där. Riktigt hur, låt säga, O'Brien får pengar till en tolvårig Lagavulin vet jag inte då jag knappast tror att stjärnflottan betalar ut hans lön i pengar... Intressant... Varför inte? Om behovet av latinum finns så kan man mycket väl tänka sig att stjärnflottan inför det som "lön" för arbete. Dock är denna lön inte en drivkraft för människorna utan används bara till att köpa det de behöver föra att kunna fullfölja sitt jobb och må bra som människor. J. Vore det inte märkligt att man får latinum för sitt arbete bara för det finns gods/tjänster att köpa för pengarna på stationen man är stationerad på tanke på att de vanligtvis inte får betalt? Federationen har dock en egen valuta, kallad "Federation credit" men den verkar knappt användas (på tanke på hur sällan den nämns). Min egna teori på hur de får tag på latinum är att de säljer grejer på svarta marknaden eller att de jobbar "svart" på fritiden. Fast, när jag tänker efter närmare så nämns det väl får in hyra på de olika butikerna på Promenaden, så alla stationerade där får en del av kakan när pengarna rullar in... och när olika skepp lägger till då och då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Kanske är det med pengar/latinum som med replikatorerna, att de får en viss ranson att använda för att kunna handla med folk som inte är med i federationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Federationen har dock en egen valuta, kallad "Federation credit" men den verkar knappt användas (på tanke på hur sällan den nämns). Jämför det med verkligheten där den svenska valutan (Federation credits) visserligen används men där det mer eftertraktade Latinumet (Amerikanska dollar) är att föredra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Kanske är det med pengar/latinum som med replikatorerna, att de får en viss ranson att använda för att kunna handla med folk som inte är med i federationen. Det är alltså så jag har förstått det. I Federationen jobbar ingen för att förvärva materiella ting. Men många andra raser gör ju så och därför måste ju Federationen (och dess medborgare) ändå ha något betalningsmedel för att kunna bedriva handel med andra raser och kulturer utanför Federationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Ja, det är sant man jobbar inte för att förvärva materiella ting. Fast detta är inte för att man saknar materiella ting. Det rör sig inte heller om någon slags gemensam ärganderätt till allt. Man har snarare möjlighet att få vad man behöver utan någon större ansträngning. Det finns replikatorer som kan skapa det mesta. Hmm en liten paradox. Hur bygger man en replikator. Replikerar man en replikator och hur byggde man den första replikatoen i så fall? <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 (edited) B)-->CITAT(B @ 23 Mar 2007, 14:22) <{POST_SNAPBACK}>Ja, det är sant man jobbar inte för att förvärva materiella ting. Fast detta är inte för att man saknar materiella ting. Det rör sig inte heller om någon slags gemensam ärganderätt till allt. Man har snarare möjlighet att få vad man behöver utan någon större ansträngning. Det finns replikatorer som kan skapa det mesta. Hmm en liten paradox. Hur bygger man en replikator. Replikerar man en replikator och hur byggde man den första replikatoen i så fall? <_< de allra första replikatorerna byggdes nog på traditionelt vis . senare började man att man replikera delar som plockades ihop av en billigare variant av Data . det tror jag iallafall Edited March 24, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted April 24, 2007 Report Share Posted April 24, 2007 Sen så verkar det ju finnas saker som inte går att replikera också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
antaeus Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Sen så verkar det ju finnas saker som inte går att replikera också Har för mig att inga levande varelser får replikeras, bortsett från grönsaker, förstås..... <_< Det skulle gå att göra det, men som sagt, inte tillåtet att klona folk eller vad man nu skulle kalla det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 26, 2007 Report Share Posted April 26, 2007 Sen så verkar det ju finnas saker som inte går att replikera också Har för mig att inga levande varelser får replikeras, bortsett från grönsaker, förstås..... <_< Det skulle gå att göra det, men som sagt, inte tillåtet att klona folk eller vad man nu skulle kalla det? Så vitt jag förstår det så blir det molekylfel och annat som gör att man inte kan klona högt stående varelser som människor genom befintlig transportteknologi. Men skulle behovet uppstå så kommer man säkert runt det på något sätt! Men deta ligger utanför ämnet som handlar om pengar inom st. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 26, 2007 Report Share Posted April 26, 2007 B)--> CITAT(B @ 23 Mar 2007, 15:22) <{POST_SNAPBACK}> Ja, det är sant man jobbar inte för att förvärva materiella ting. Fast detta är inte för att man saknar materiella ting. Det rör sig inte heller om någon slags gemensam ärganderätt till allt. Man har snarare möjlighet att få vad man behöver utan någon större ansträngning. Det finns replikatorer som kan skapa det mesta. Hmm en liten paradox. Hur bygger man en replikator. Replikerar man en replikator och hur byggde man den första replikatoen i så fall? <_< Den gammla frågan: vilket kom först hönan eller ägget? Det är ju ganska så ofta som det talas om Replicator-rasion (Stavas hur? ). Alltså man får inga reda pengar, så att säga, utan tillgång att förbruka en viss energi på replicatorn. Det är troligtvis samma med Hollodecken. I Voyager är det ofta någon person som "sparar" sina timmar på hollodeck. Bélana sparade och bytte till sig en hel helg, för att kunna spendera med Tom, (vilket givetvis inte blev av). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 26, 2007 Report Share Posted April 26, 2007 Finns väl inget egentligt behov av att replikera pengar. Däremot kanske man behöver replikera rena kallingar eftersom att det inte verkar finnas några tvättmaskiner och många farliga strider utkämpas ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted April 28, 2007 Report Share Posted April 28, 2007 Det är ju ganska så ofta som det talas om Replicator-rasion (Stavas hur? ). Alltså man får inga reda pengar, så att säga, utan tillgång att förbruka en viss energi på replicatorn. Det är troligtvis samma med Hollodecken. I Voyager är det ofta någon person som "sparar" sina timmar på hollodeck. Bélana sparade och bytte till sig en hel helg, för att kunna spendera med Tom, (vilket givetvis inte blev av). Men det beror ju på att de är så långt från närmaste "bensinstation". Fast i DS9 så avslöjar Sisco iaf att han spenderade alla sina transporter-nånting (tror inte det var ration, men motsvarande) för att åka hem och käka varje kväll när han precis börjat på The Academy. Så det finns iaf någon form av begränsning på hur mycket energi man får använda upp även på jorden. När jag sa att vissa saker inte kunde replikeras menade jag inte levande varelser (grönsakerna som replikeras är ju för övrigt inte riktiga grönsaker om man ska vara petig, utan lämpliga födoämnen gjorda för att se ut och smaka som grönsaker, detsamma gäller köttet de äter), utan vissa metaller och liknande. Varför skulle annars Ezri Dax familj besvära sig med att gräva fram saker ur jorden? (d.v.s. driva en gruva) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts