Gå till innehåll

Förstagångstittare av ENT


MrsMorn

Rekommenderade inlägg

Lugn, det blir bättre även om det är lite hit och dit det första. Så är det ju med alla serier innan skådespelarna hittar rollen ordentligt. Det kommer bra och mindre bra avsnitt som i andra serier, men över lag är de bra. Sen blir det ju alltid roligare när man lär känna karaktärerna mer. Enterprise är inte riktigt vad vi är vana vid, ingen federation och massa oupptäckta världar (som sett övriga ST-serierna) men den går i samma anda och blir bättre och bättre, ibland är set skönt att inte ha ngt prime directive ;) . Men det är roligt att få reda på lite mer om de närmaste omgivningarna kring jorden, vilka inte varit i fokus lika mkt i de andra serierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag har mest svårt med är att de har teknologi som transportörer och holodäck vilket dom fortfarande har problem med tvåhundra år senare .

sen var Plasmavapnen märkligt ineffektiva . om de ville ha en anledning till att man bytte ut dem mot fasers skulle de ha gjort så att Plasmavapen hjade en förmåga att bli överhettade och stänga ner . men istället gjorde de så att de bara var antingen inte tillräckligt kraftfulla eller så träffade de knappt målet alls.

sen tänkte jag på att eftersom Federationen inte finns än tillhör Enterprise NX-01 Jorden och borde ha en design som liknar Jorddesign inte en design som påminner om ett flygande tefat. :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ju mer du ser av Enterprise desto bättre blir den. Så var det i alla fall för mig. Jag fastnade dock för den redan efter att ha sett första avsnitten men kanske att jag kan hålla med om att den är liiiiite seg i början men bara lite. Hoppas att du inte tappar hoppet av serien utan fortsätter att se den för jag tror att du kommer finna den mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nästan klar med ENT nu och jag ångrar inte att jag började att titta på den. Jag tycker att den är bra mycket bättre än TNG, vilket är den enda hala serie jag än så länge har sätt. Det är inte bara för att den är mycket nyare och att deras teknik vid inspelningen som är så mycket bättre, utan det är allt annat runt omkring. Men egentligen det absolut bästa är att de går tillbaka i tiden och man får vara med om hur Starfleet såg ut innan Federationen bildades.

De små korta inblickarna av, vad som är framtid för Archer och hans gäng, Daniels gör att i alla fall jag får en bättre bild av vad det hela egentligen handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag eller är ENT svår att sätta sig in i eftersom att de går tillbaka så väldigt långt i historien. Jag har börjat att titta på den men jag tycker att den är jätteseg. blr det bättre under seriens gång?

--------------------------REPLY SEPARATOR--------------------------

Säsong 3 och 4 är superbra! Verkligen! Jag förstår att fansen startade en insamling till en femte säsong.

Sanmare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Hemma städade vi och i ett skåp och där upptäckte jag en massa vhs-band där jag bl a har spelat i den första och andra omgången av Enterprise från svt. Första gången jag såg dessa avsnitt så tyckte jag att de var lite sega/trötta och utan spänning. Men nu har jag börjat att se dessa avsnitt igen och måste faktiskt säga att de har vuxit i mina ögon avsevärt. Känns väldigt kul att ha dessa avsnitt. Tyvärr har jag inte sett ¨trean och fyran men ser fram emot att få se dessa två säsonger igen. Sommaren är lite "startrek"räddat.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Verkar som att MrsMorn såg hela serien på ca 1 månad är inte det lite vårdslöshet med Star Trek?

Måste ju ha setts typ 3 avsnitt per dag själv ser jag max 2 avsnitt i veckan det kommer att ta ungefär hela året att se serien men jag tycker att man håller spänningen mycket bättre såhär är det bara jag eller tycker andra som jag? Inget illa menat mot MrsMorn.

Redigerad av Mr Trek
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att MrsMorn såg hela serien på ca 1 månad är inte det lite vårdslöshet med Star Trek?

Måste ju ha setts typ 3 avsnitt per dag själv ser jag max 2 avsnitt i veckan det kommer att ta ungefär hela året att se serien men jag tycker att man håller spänningen mycket bättre såhär är det bara jag eller tycker andra som jag? Inget illa menat mot MrsMorn.

Med en ny star trek box i handen är tre avsnitt om dagen ingen orimlighet. Jag menar det är ju trots allt inte mer än vad folk ser på tv i snitt per dag. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att MrsMorn såg hela serien på ca 1 månad är inte det lite vårdslöshet med Star Trek?

Måste ju ha setts typ 3 avsnitt per dag själv ser jag max 2 avsnitt i veckan det kommer att ta ungefär hela året att se serien men jag tycker att man håller spänningen mycket bättre såhär är det bara jag eller tycker andra som jag? Inget illa menat mot MrsMorn.

Med en ny star trek box i handen är tre avsnitt om dagen ingen orimlighet. Jag menar det är ju trots allt inte mer än vad folk ser på tv i snitt per dag. J.

Jag har också box men kan ändå banta ned mig till max 2 avsnitt det var till och med ett nyårslöfte.

Och ser man mindre avsnitt i veckan varar ju det roliga längre so jag ser det iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju ha setts typ 3 avsnitt per dag själv ser jag max 2 avsnitt i veckan det kommer att ta ungefär hela året att se serien men jag tycker att man håller spänningen mycket bättre såhär är det bara jag eller tycker andra som jag? Inget illa menat mot MrsMorn.

En gång såg jag 16 avsitt av TNG och VOY på en dag. Jag vet att det är lite dumt, men jag kan inte sluta när jag väl börjat... :rodna: Ser typ 4-6 avsnitt per dag när jag ser på ST, men som tur är ser jag inte så ofta... ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför ni tycker det är fel att se flera avsnitt i följd. Själv tycker jag att det är det enda rätta sättet att se en serie. Star Trek eller annat.

Avnuter bäst Star Trek flera avnitt i följd. När jag började köpa de olika serierna i DVD-boxar, såg jag och en bekant till mig, ofta en halv box i ett sträck. Det är att se och njuta ST det. Visst händer det att man kan sätt i bara ett avsnitt, men det tycker inte jag är något underhållande sätt att se serier på. Dessutom avskyr jag kliffhangers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är i min mening än av de bättre serier i Star Trekvärlden. Denna som DS9 har en bra röd tråd, framförallt i de sista säsongerna. Dock blev jag väldigt besviken på hur serien slutade. Men det är ju alltid skiljda åsikter om allt och det är ju mycket känslan som styr hur vi människor upplever bra/dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nu säsong 3 och 4 av Enterprise på någon vecka per säsong 2004 respektive 2008. Så man kan lätt se fler än tre avsnitt per dag.

Förstår inte varför ni tycker det är fel att se flera avsnitt i följd. Själv tycker jag att det är det enda rätta sättet att se en serie. Star Trek eller annat.

Avnuter bäst Star Trek flera avnitt i följd. När jag började köpa de olika serierna i DVD-boxar, såg jag och en bekant till mig, ofta en halv box i ett sträck. Det är att se och njuta ST det. Visst händer det att man kan sätt i bara ett avsnitt, men det tycker inte jag är något underhållande sätt att se serier på. Dessutom avskyr jag kliffhangers.

Nackdelen med detta är att man inte hinner smälta de mer perifera aspekterna med de enskilda avsnitten. Så svårt kan väl inte det vara att förstå? Det är inte for inte som Star Trek kallas för den tänkande mannens/kvinnans SciFi.

Det är klart att man kan se flera avsnitt på raken, men frågan är om man får ut lika mycket av det. Det lär ju knappast inbjuda till mer eftertanke vilket göra att en del av seriernas finare poänger går förlorade. Åtminstone första gången man tittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att detta spelar in plus att för mycket av något knappast är positivt.

Dock tror jag många överdriver Star Trek som thinkning man´s scifi. De har aldrig haft tid för att utveckla manusen så mycket (även om det finns undantag). Sedan har budskapen som talar till samtiden blivit färre och färre ju längre det gick efter Roddenberrys död respektive TOS-filmernas slut. Men det kan nog tycka är både gott och ont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man hela tiden tar upp intressanta och engagerande ämnen genom alla serier, ta bara ett ds9 avsnitt där sisko och company är sci fi författare på sextiotalet som exempel (rasism med mera) Religion och politik är ju också med för att det är känsligt och att ha en kvinna som kapten är ju en isbrytare om något! Visst star trek är den tänkande mannes sci fi men ännu mer "to show us humans as we are" för att citera roddenberry. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag eller är ENT svår att sätta sig in i eftersom att de går tillbaka så väldigt långt i historien. Jag har börjat att titta på den men jag tycker att den är jätteseg. blr det bättre under seriens gång?

Jag hade lite svårt att sätta mig in i början även jag men efter första säsongen blir serien betydligt bättre säsong 2 när skådespelarna börjar hitta rätt i sina roller,det hade helt klart kunnat bli mycket bättre om man hade skippat hela Xindi grejen och kört mer avsnitt i stil med Cogenitor.

Jag tycker fortfarande det är den sämsta av alla ST-serierna men det är ändå en riktigt bra sci-fi serie vilket nog säger mer om hur högt jag rankar VOY,ENT,TOS och DS9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nu säsong 3 och 4 av Enterprise på någon vecka per säsong 2004 respektive 2008. Så man kan lätt se fler än tre avsnitt per dag.

Förstår inte varför ni tycker det är fel att se flera avsnitt i följd. Själv tycker jag att det är det enda rätta sättet att se en serie. Star Trek eller annat.

Avnuter bäst Star Trek flera avnitt i följd. När jag började köpa de olika serierna i DVD-boxar, såg jag och en bekant till mig, ofta en halv box i ett sträck. Det är att se och njuta ST det. Visst händer det att man kan sätt i bara ett avsnitt, men det tycker inte jag är något underhållande sätt att se serier på. Dessutom avskyr jag kliffhangers.

Nackdelen med detta är att man inte hinner smälta de mer perifera aspekterna med de enskilda avsnitten. Så svårt kan väl inte det vara att förstå? Det är inte for inte som Star Trek kallas för den tänkande mannens/kvinnans SciFi.

Det är klart att man kan se flera avsnitt på raken, men frågan är om man får ut lika mycket av det. Det lär ju knappast inbjuda till mer eftertanke vilket göra att en del av seriernas finare poänger går förlorade. Åtminstone första gången man tittar.

Bara för att man ser flera avsnitt i rad, så bettyder det ju inte att man inte kan tänka efter. Mitt minne behåller avsnitten, och jag brukar ofta sitta och fundera på vad jag sett när jag tittat klart. Tycker fördelen med att se flera avsnitt är att man får en bättre bild av Star Treks värld och tänk, och kan relatera detta till vad man sett. Jämmföra den världen och den vi lever i, och jämföra olika frågor som lyfts fram i avsnitten, mellan de olika världarna.

PS. Intresant diskusion, men väldigt off topic. Kanske ska vi avbryta den....(säger han som precis gjort ett nytt inlägg i ämnet <_< skäms på mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...