Gå till innehåll
Phlox

Babylon 5

Rekommenderade inlägg

B5 är min favorit sci-fi serie, det beror på stora delar av den underbara kontinuteten, blandningen av karaktärerna, speciellt att vissa karaktärer kommer och går och att så många avsnitt håller en hög kvalité.

Den 17 april släpps piloten och den första tv-filmen på DVD och det blir ett solklart köp.

Nån som ha sett Legend of the rangers piloten To live and die in starlight?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Den 17 april släpps piloten och den första tv-filmen på DVD och det blir ett solklart köp.

Tackar för datum...

Tyvärr inte, är den bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
wow.. Babylon 5 det var ju jättelänge sen jag såg på det.. det var ju bra.. nån som vet om den fortfarande går på tv??

:sigh:

Japp,det går på lördagar ca 14,00 på Kanal 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förlåt, är det den där serien som utpelas i nutid (eller dåtid) med en karl och en kvinna med en alien i sig som ska invadera jorden. Är det den eller har jag tagit fel transporter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Babylon 5 är den bästa sci-fi serie som jag har sett, efter ST såklart. Har sett hela serien och långfilmerna, har även skaffat serien Crusade på VHS, som var efterföljaren till B5, tyvärr gjordes det bara några avsnitt :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr inte, är den bra?

Jag har inte heller sett den än, ska försöka få tag på den snart.

Citat Rickard:

förlåt, är det den där serien som utpelas i nutid (eller dåtid) med en karl och en kvinna med en alien i sig som ska invadera jorden. ??r det den eller har jag tagit fel transporter?

Nej det är inte den serien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
B5 är min favorit sci-fi serie, det beror på stora delar av den underbara kontinuteten, blandningen av karaktärerna, speciellt att vissa karaktärer kommer och går och att så många avsnitt håller en hög kvalité.

DVDn har väll redan släpts eller (kanske då på reg 1)

Jag har sätt B5 lotr och dän är ganska bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det gäller region 2. Det som är dåligt med region 2 releasen är att det är två diskar istället för en för filmerna som på reg.1. Då måste man jui förstås betala mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
har även skaffat serien Crusade på VHS, som var efterföljaren till B5, tyvärr gjordes det bara några avsnitt :(

Jo crusade är grymt bra i min mening bättre än b5 (även fast det är ändå b5)

mycket tråkit att dom lade ner den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna serien blev väldigt poplulär bland trekkers.

Tycker den serien är asbra faktiskt. synd bara att jag missa en massa, och sedan när jag skulle in i serien igen så förstod jag inte så mycket.

The Shadows alltså, de är lite Borg måste jag säga!

Hoppas de repriserar den, eller att alla säsongen kommer på DVD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Denna serien blev väldigt poplulär bland trekkers.

Tycker den serien är asbra faktiskt. synd bara att jag missa en massa, och sedan när jag skulle in i serien igen så förstod jag inte så mycket.

The Shadows alltså, de är lite Borg måste jag säga!

Hoppas de repriserar den, eller att alla säsongen kommer på DVD.

Kollade precis på sfbok.se och såg att B5 säsong 1 kommer ut på DVD den 27 november.

Jag tycker också att B5 är mycket bra. Härliga karaktärer (särskilt G'Kar, Londo, Bester, Garibaldi, Ivanova) och låååång och välutarbetad story. Älskar alla dessa föraningar till kommande händelser som dyker upp hela tiden.

Säsong 5 (förutom "Sleeping in Light") tyckte jag dock inte om så mycket.

Jag kan inte se mycket likheter mellan Borger och Shadows, förutom att båda är extremt farliga och har en försmak för färgen svart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det var ju det jag menade med Shadows, att de är lika elaka och onda och ganska svåra att utplåna!

Borgerna erövrar för att assimilera andra civilisationers kultur och teknologi för att på så sätt föra sig själva ett steg närmare deras uppfattning av perfektion.

Shadows manipulerar fram konflikter ibland de yngre raserna för att få stöd (i opposition till Vorlons) för sin ideologi som går ut på att konflikt, i form av krig, leder till teknologisk utveckling - gör vissa raser starkare - och också sorterar ut de svaga raserna. (eller något åt det hållet - jag har inte sett B5 på över ett år, och minnet sviker något.)

Inte mycket likheter där :) förutom att de just är svåra att utplåna. Men det ju också Vorlons och alla de andra "First Ones".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borgerna söker perfektion och vill assimilera allihopa. Skuggorna vill ju också att alla levande varelser ska vara så bra som möjligt. De vill ju båda ha något som man kalla perfekion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Borgerna söker perfektion och vill assimilera allihopa. Skuggorna vill ju också att alla levande varelser ska vara så bra som möjligt. De vill ju båda ha något som man kalla perfekion.

Med Kosh-röst: Yes.

Med Sotunk-röst: Ja, de söker båda perfektion, men skillnaden i vad för sorts perfektion och i metoder är så stor, att jag inte tycker man kan dra en parallell mellan Borger och Shadows. Men om jag ska vara ärlig så sa jag emot mest för att föra diskussionen vidare. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tipsa om att första säsongen av denna eminenta serie har släppts i en trevlig DVD-box (i widescreenformat för er som är begåvade att uppskatta det). Trevligt att se att det förs disskusioner om min favoritserie här... I andromeda topicen gjordes den ofrånkomliga jämförelsen med DS9. Eftersom jag sett bägge serierna kan jag ju bara konstatera att DS9 är en mycket bra serie; faktiskt nästan i klass med TNG. B5 ligger dock enligt min mening på en annan nivå; jag tror inte någon annan serie har påverkat mig lika starkt någonsin. Det är synd att många trekkers avfärdar denna serie för att den inte ingår i Star Trek universumet; de går faktiskt miste om en episk berättelse som ett gäng osamspelta Star Trek författare aldrig någonsin skulle kunna åstadkomma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som gör B5 så fantastisk är att den har en handling som sträcker sig över sesångerna och de håller sig till den.

Sedan att de vågar ta kål på de populäraste karaktärerna bara för att de står i manus är modigt. Sist men inte minst så försöker de inte sälja serien med blondiner i väldigt åtsitande kläder :)

Sedan är det roligt att jordens imperium bara en bråkdel gemfört med centauris och andra rasen gör det nytt och spännande....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det var ganska länge sedan jag såg ett avsnitt från Babylon 5, men är inte serien en Star Trek serie? Eller åtminstonde en kusin till DS9?????

Är inte de ganska lika?

Nej B5 är inte trek utan bara en serie som likanar trek på vissa delar

och ännu mer med DS9 då båda är serie på stationer i rymden.

Sen så har B5 för mycket kontinuitet som gör att om man skulle missa ett avsnitt så hänger man inte med i serien efter det.

Dock tycker jag att spin-off serien Crusade var bättre än B5 även om den bra fick 13 avsnitt vilket jag tycker är dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket kontunitet i B5? Det är ju det som gör serien så fantastiskt mycket bättre än exempelvis Voyager... Förvisso ställer det lite krav på tittarna, men gör dem å andra sidan mer trogna och låter dem få se något som är lite tanke bakom. Börjar bli rejält trött på det klassiska Star Trek-konceptet med "veckans alien" och karaktärer som knappt utvecklas ett dugg på sju år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För mycket kontunitet i B5? Det är ju det som gör serien så fantastiskt mycket bättre än exempelvis Voyager... Förvisso ställer det lite krav på tittarna, men gör dem å andra sidan mer trogna och låter dem få se något som är lite tanke bakom. Börjar bli rejält trött på det klassiska Star Trek-konceptet med "veckans alien" och karaktärer som knappt utvecklas ett dugg på sju år!

sant att den trogne tittaren får ut mycket av serien. men en bra serie måste försköka blanda kontinuitet med friståenda avsnitt. då man ibland kan bli ganska trött på att behöve tänka så stort hela tiden.

(ett bra ex på en sån seri är farscape där alla avsnitt ger till det stora hela samt att nästa alla avsnitt är fristående och kan ses utan kunskap av tidigare scape)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu