Jump to content

Worf

Recommended Posts

Kanske detta har tagits upp förut men jag undrar om Colonel Worf, Kirk och McCoys försvarsadvokat, i The Undisovered Country har något att göra med Worf i TNG (förutom att båda spelas av Michael Dorn)?  :klingon:

Det är allmänt accepterat att han är Worfs farfar/morfar (grandfather), men det finns förstås inget stöd för det i något avsnitt.

Är det ngn som vet hur det kommer sig att Worf har röd uniform i DS9, fastän han där bara är lietenant commander? Beror det på att han är den näst högsta SF-officeren, och att Sisko inte är kapten (i början iaf)?

Det kan jag. Det är för att han byter yrke nästan och går från att jobba med security till att jobba med command (för utom att han får command p?? defiant så han hand om att kordinera fed-skepp i bajoran-rymd)

Är det ngn som vet hur det kommer sig att Worf har röd uniform i DS9, fastän han där bara är lietenant commander? Beror det på att han är den näst högsta SF-officeren, och att Sisko inte är kapten (i början iaf)?

Sisko är kapten när Worf kommer till DS9. Och som Morn säger så är hans nya jobb befälet över Defiant (när Sisko - och ibland Kira - har annat f??r sig) och att koordinera skeppen i Bajors rymd. Han funktion är "strategic operations officer".

• 2 weeks later...
Är Worf med i DS9 lika mycket som i TNG, finns det andra TNG karaktärer i DS9 med?

Tycker det är kul att Worf är med, han är bra skådespelare och karaktär.

Worf kommer till DS9 i avsnittet The Way of the Warrior som är första avsnittet i fjärde säsongen.

En annan TNG-karaktär som är med i DS9 är Miles O'Brien.

Är Worf med i DS9 lika mycket som i TNG, finns det andra TNG karaktärer i DS9 med?

Det kanske inte riktigt räknas, men Picard och Riker(nåja, på sätt och vis) hade gästroller i ett avsnitt var. Picard var med i första avsnittet "Emissary" och Riker i 3:e säsongens "Defiant". Flera andra karaktärer som dök upp i TNG har också varit med i DS9 som t.ex. Q, Vash, Lwaxana Troi, Gowron m.fl.

Det kanske inte riktigt räknas, men Picard och Riker(nåja, på sätt och vis) hade gästroller i ett avsnitt var. Picard var med i första avsnittet "Emissary" och Riker i 3:e säsongens "Defiant". Flera andra karaktärer som dök upp i TNG har också varit med i DS9 som t.ex. Q, Vash, Lwaxana Troi, Gowron m.fl.

Inte räkanas?

Worf var med i nästan alla avsnitt av ds9 i säsong 4-7

DEt var inte Will riker som var med i avsnittet defiant utan Tom riker

Inte räkanas?
Ja, jag antog att Mr Borg frågade efter TNG-karaktärer som var med under en längre tid, som Miles och Worf.

Ja, jag vet. Det var därför jag skrev "nåja, på sätt och vis". Jag ville bara låta bli att spoila.

Och egentligen så skrev jag aldrig Will Riker, bara Riker. Så det var ju rätt - Thomas Riker är en Riker han också! :P

Men för att återvända till ämnet:

Finns det någon förklaring till varför Worfs "band" (vad heter det?) som han bär på överkroppen byttes ut mellan TNG s1 och 2?

till ämnet:

Finns det någon förklaring till varför Worfs "band" (vad heter det?) som han bär på överkroppen byttes ut mellan TNG s1 och 2?

Det är troligen för att guld på gul inte passade så bra.

Ja, men jag menade en förklaring inom Star Trek-universumet. Jag tvivlar på att Worf ??r så fåfäng att han bytte ut det för att det skulle se bättre ut.

• 2 weeks later...

vad är det för ett band överhuvettaget? har alltid undrat det. har det nån funktion eller ska det bara se snyggt ut? ingen annan har ju sådant band (som jag vet iaf) :klingon:

• 3 weeks later...
  • 2 years later...
[Det är allmänt accepterat att han är Worfs farfar/morfar (grandfather), men det finns förstås inget stöd för det i något avsnitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Måste ju vara morfar då eftersom pappan är människa (eller blandar jag ihop det?).

hur som helst har jag sett det bekräftat från Star Trek-håll i någon intervju att det är Worfs förfader. Någon som har en encyklopedia och kan slå upp och se om det står något?

[Det är allmänt accepterat att han är Worfs farfar/morfar (grandfather), men det finns förstås inget stöd för det i något avsnitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Måste ju vara morfar då eftersom pappan är människa (eller blandar jag ihop det?).

hur som helst har jag sett det bekräftat från Star Trek-håll i någon intervju att det är Worfs förfader. Någon som har en encyklopedia och kan slå upp och se om det står något?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, Worf är "son of Mogh". Men däremot har han en rysk styv-pappa.

Så överste Worf i Star trek VI kan vara Mogh's pappa, Worf's farfar.

Jag undrar vad märket Worf och de andra klingons har på sin vänsterärm? Är det en befälsgrad?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har faktiskt inte sett, alternativt missat, detta märke. :rodna:

Var på ärmen sitter det? På vilken uniform?

<{POST_SNAPBACK}>

Det skall sitta på vänster överarm. Uniformerna är från TNG och DS9. Märket har en spettsigt topp och det är svårt att säga om det är av metall eller tyg, men färgen är silver.

Inte räkanas?

Worf var med i nästan alla avsnitt av ds9 i säsong 4-7

<{POST_SNAPBACK}>

sen har ju TNG varit på DS9 några eller en gång... så det har ju varit gästspel åt andra hållet med

• 2 years later...
Detta märke finns väll på alla klingonska soldaters uniformer alltså borde det ju vara en gradbeteckning men jag undrar det för det ser alltid likadant ut tycker jag

nej det är en symbol för det "hus"(familj) som krigaren tillhör. :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

P.S. där blev jag Örlogskapten! D.S.

Edited by K´hogh son of Klintoch

• 2 months later...