Gå till innehåll
mumle

Etik och moral

Rekommenderade inlägg

De avsnitt som jag fastnar mest vid är de avsnitt som har en inbyggd mening, en röd tråd. Visst, det är kul att se fightingscener med Worf när han visar sina stora näsborrar, och en och annan slagskeppsstrid har väl ingen dött av? J Men som sagt, det är inte dom avsnitten jag framför allt fastnar för.

Jag såg precis klart på Survival Instinct (Voy S6E2) och detta avsnitt hade just det som jag tycker ett bra Star Trek avsnitt ska ha. Den röda tråden fanns där, den stora frågan med de två (eller fler) valen kom fram i slutet. Det kanske är fel och kalla det sensmoral, jag vet inte, men bra är det i alla fall. Om man ska sammanfatta det avsnittet i en mening så blir det ungefär: ”Det viktiga är inte att överleva, utan att leva”. Eller som The Doctor sa: ”Survival is insufficient”.*

Jag vet inte om man kan kalla det sensmoral, kanske e lite för simpelt, men jag tycker ändå att det är det som gör Star Trek. Och jag tror/hoppas att det var det som Star Trek så populärt för 35 år sen.

Det jag vill veta, är helt enkelt andra avsnitt som är värda och se, av just denna anledning, och gärna varför.

********SPOILERVARNING********

*dilemmat i avsnittet var vilket som var bäst: en veckas frihet, sedan döden, eller ett liv i Borg-kollektivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mumle

Du har helt rätt i att moraliskt ifrågasättande/problematiska avsnitt brukar vara mest fascinerande. Toppade själv länge därför "Tuvix" (voy.) som det bästa avsnittet,  men min favorit nu är "Nothing human", ett avsnitt som belyser den givna problematiken i ett ST-universum, nämligen artvärderingar. Utan att avslöja för mycket, kan jag säga att slutet är precis det som "ondskan" poängterar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv är min favorit "The Messure of a man" (tror jag har sagt det sådär 5 grr här inne på forat). Det verkar ha lite samma tema som Tuvix, har lite dåligt minne av det avsnittet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är detta jag jagar ständigt.

Tyvärr tycker jag att de flesta avsnitt totalt saknar denna "tråd" som du pratar om Mumle.

Meassure of a man, är det TNG ?

Sensmoral är nog ett rätt bra ord, även om det låter lite mossigt. Etiska problem kanske ?

Dessa etiska problem i Voy. är oftast lite för långsökta eller svåra att relatera till.

Men är det inte StarFleet Regulations som löser problemen de flesta gångerna ?

Kan de inte försvåra situationen lite till, och ha ett problem som inte reglementet har ett svar eller en handling som lösning på?

Det känns som de gör det lite för lätt för sig de flesta gångerna. Kan inte kryphålet "StarFleet-reglementet är allsmäktigt" läggas åt sidan ?

Hoppas de kan ta det steget i "Enterprise".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att "tråden" syns allt för sällan. Lite synd, eller mycket synd rättare sagt.

Etniska problem va nog det ordet jag sökte efter när jag skrev inlägget! Jag sattt i flera minuter o funderade, men "som vanligt" har du rätt ;).

Hmmm.....det där med "Star Fleet Regulations", jag är inte riktigt säker på vad du menar. Men ar du att allt det goda, "den rätta vägen", redan är utstakat?

Och ja, The Measure Of A Man är från TNG. Data har "huvudrollen".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag gissar att det är det jag menar.

Eller snarare att lösningarna finns liksom rerdan nerskrivna i regelboken.

De behöver inte brottas med problemen på nära håll själva liksom.

-Vad ska vi göra ?

-Ja, jag vet inte, men vi kollar datorn, den vet.

-Ok, visst, det låter bekvämt och bra.

Osså är det etiska problem. Inte etniska. Det är nåt helt annat.

Till alla er som också vill ha rätt jämt;

• Ha

• en akademiens ordlista

• en engelsk ordbok

• och ett litet uppslagsverk i nära anslutning till datorn. ;)

(Ändrad av Quiet kl. 5:19 pm den juli 26, 2001)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajajaja, etisk - etnisk, whatever? ;)

Mmm....håller till viss del med om att regelboken är med ganska mycket...fast det finns avsnitt där det handlar om saker som inte finns med, än. T.ex. The measure of a man :).

Föresten, akademins ordlista? har du en där, säker? slå upp nogrannare nästa gång ;) *retas lite*

Andra grejjer man måste ha för att ha rätt:

• engelsk ordbok (hålla med)

• massor av S.P.O.C.K-skivor

• bok:Star Trek - The Soldiers Of Fear

• bok:Lär dig Visual C++ 6

• en browser med www.imdb.com

• en browser med www.startrek.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade detta mycket intressanta ämne där några av oss "oldies" ;) på forat har skrivit, och har tänkt på det mumle skrivit ganska mycket det senaste, och finner att TNG faktiskt har ganska många avsnitt av den här klassen, även om några finns att hitta i Voyager också. Avsnitt som har ambitionen att lära oss något, kanske är sensmoral inte bästa uttrycket, men väl lära oss att ställa frågor om vad som är rätt och fel. Inte bara bjuda på space-battles (vilket jag vet är mångas favoritkapitel i Star Trek).

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är benägen att hålla med. Moraldiskussioner är mycket mer värda än bataljer. Jag gillar bataljscenerna också, men frågan om rätt eller fel är många gånger viktigare för mig. (Det allra bästa IMM är visserligen tidsresor, etc, men det är en annan fråga.)

Frågan om moral kan väl i bland ha tendensen att få ett visst överslag på hur USA ser på en viss fråga, men jag tycker faktiskt att det finns väldigt mycket kritik mot USA:s ageranden i serierna. Som exempel kan nämnas frågan om dödsstraff, som manusförfattarna anser är ett barbariskt sätt att hantera fångar (MOT USA), samtidigt som Tom Paris fick arbeta i ett arbetsläger (FÖR USA). Fienden Maquis blev benådade efter att ha visat att de kämpade för federationen på ett mycket starkt sätt (MOT USA, tror jag - benådning är väl inte det första jag tänker på om USA...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Quiet för att du blåste nytt liv i ämnet igen ;)

Jag har läst igeonom alla inlägg och grubblade lite på sensmoral. Jag anser att det bör finnas sensmoral i star trek. Vad är Star Trek utom sensmoral/etisk/samhällsfrågor i framtidsversioner ? Ologsikt!

Jag instämmer med Pjotr´k´s inlägg och tycker att det är fokuserat för mycket på USA trots att besättningen är "mångkulturellt" Jag vill inte göra något spekulation på varför ST fokuserade på USA. Det är lite lånsökt men det kanske kan vara en anledning till varför det alltid handlar om USA eftersom det kan möjligt att tv-bolaget slipper bli stämd av andra media/regering i länder. Vad menar jag med det? Jo, jag menar att tv-bolaget slipper att göra felakigt föreställning av icke-ameriansk länder i farmtidversin. Som sagt är det för långsök. Å andra sidan kan möjligt vara lätt att "behandla" typiskt USA- problem i framtidsversion i ST avsnitt... men jag får ta funderare över detta.

Jag vet inte om det är rätt plats att diskustera om moral/ samhällfrågor.. men jag tar en kall chansing att skriva ngt. Om forumledare anser att det är OT-inlägg, så får de gärna ta mitt inlägg bort.

Jag har sett DS9- avsnitt Past Tenste, part I och part II säsong 3 ganska nyligen för några dar och det väcker mig verkligt med bra samhällsfrågor trots att det är en tidsparadox-avsnitt och det fokuserade på USA som vanligt. Det kommer inte handla alltid om USA utan att det kommer bli samma problem överallt i I-länder. Det beror på att samhällen blir "hård" idag än för några år sedan.

Jag ställer några frågor själv till mig och vill dela mig med mina tankar till er.

* Hur vi bryr oss för människor? På vilket sätt?

*Vilka är bäst för människor eller samhällen ? varför?

*Vilka resur har människor för samhällen eller tvärtom ?

(Ni behöver inte svara på frågor eftersom jag bryr inte om svaren eftersom jag gillar att grubbla .)

Jag kom just på att jag också har sett DS9-avsnitt Melora, säsong 2 och reagerade väldigt negativt på avsnitt. Vilka rättigheter har patient? Och har läkaren rätt att "mixa" patient för att anpassa i samhällen, dvs syn på deal av människor/utomjordingar i samhällen. Vilka villkor har patient att leva och arbeta "normalt" i samhällen? Det handlar om individens identitet. Är det inte rätt att ta bort en vikigtt del av helheten? Man bör accepetera dem som de är !

// Nettan, som ber om ursäkt för dålig svenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig har alltid Star Trek haft vettiga budskap och avsnitt som väcker tankar som man kan associera till verkliga livet. Kort och gott anser jag att jag blivit en bättre medmänniska av att titta på Star Trek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte bara inom star trek som man tar upp etik och moral frågor utan jag tycker man brukar se det ganska ofta i amerikanska serier från Simpson till Ricky Lake. Men det som gör star treks frågeställningar, budskap etc så bra är att de verkligen tar itu med problemen och visar det så alla förstår och såklart i ett vacker sci-fiction paket.

Och oftast är det star trek tar upp aktuellt och ändå lyckas man smuggla ut det till publiken fastän "amerikanerna" inte "censurerar" den. (som i exempelvis TOS när man hade en svart kvinna och ryss ombord på skeppet)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa, sensmoral-avsnitten är superviktiga. Ni som har läst lite av recensionerna på min Voyager-sajt märker att de flesta av mina favorit-avsnitt innehåller intressanta frågeställningar, som får en att tänka till. Som VOY: Critical Care. Jag älskar action och sånt, men det kan bli för tjatigt också, så båda sakerna tycker jag ska finnas med för att det ska bli ett riktigt guldklimps-avsnitt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Etik och moral är en av de viktigaste aspekterna i Star Trek. Annars hade det bara blivit en utarmade Sci-Fi action serier och filmer. Väldigt bra att alla har det lika ställt. Sedan att de i vissa fall bryter mot prime directive är en annan sak. Men etik och moral handlar mycket om tillfällen, vad som är rätt just då. Ingen är felfri heller, inte ens i framtiden.

Skulle dock vilja se mer om själva Starfleets headquarter och få mer inblick i hur de jobbar och får fram sina nya direktiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag ofta märker när man pratar om Prime D är att ofta så tror folk att bara för att det är moraliskt rätt det dom gör så betyder det att det inte bryter mot PrimeD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En sak som jag ofta märker när man pratar om Prime D är att ofta så tror folk att bara för att det är moraliskt rätt det dom gör så betyder det att det inte bryter mot PrimeD

Har inte sådant alltid varit ett bekvämt sätt att smita undan från ansvar, och väldigt typiskt för människan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt i det du säger men bara för att man har molalen på sin sida så betyder det inte att man har lagen på samma (Janeway tor ju alltid det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är ju en mycket intressant filosofisk fråga, är det riktigt att bryta mot lagen (eller i ST:s fall, PD) för att göra ngt som man själv anser vara mer moraliskt riktigt. Personligen tror jag att man måste följa sin egen uppfattning, men vara beredd att ta konsekvenserna då också. Om jag t ex skulle mörda en pedofil för att skydda kvarterets småbarn, bör jag också vaea beredd på att hamna i fängelse för mord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det där är ju en mycket intressant filosofisk fråga, är det riktigt att bryta mot lagen (eller i ST:s fall, PD) för att göra ngt som man själv anser vara mer moraliskt riktigt. Personligen tror jag att man måste följa sin egen uppfattning, men vara beredd att ta konsekvenserna då också. Om jag t ex skulle mörda en pedofil för att skydda kvarterets småbarn, bör jag också vaea beredd på att hamna i fängelse för mord.

Det håller jag helt överens med, men ibland måste det vara acceptabelt att bryta mot PD, om nåt verkligen allvarligt skulle hända, om man inte gjorde det.

Säg att universum skulle gå under om man inte stoppade en planets utvecklingav ett visst vapen alternativt energikälla.

Eller som det är i voyageravsnittet med omegapartikeln som janeway måste förgöra.

(det vore ju synd om man inte längre kunde åka i warp)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu