Gå till innehåll
bjorn98009_91

Vilken religion tillhör du?

Religion  

49 medlemmar har röstat

1. 1.

• Är du kristen?
      17
    • Är du jude?
      0
    • Är du buddist?
      0
    • Är du hinduist?
      0
    • Är du muslim?
      1
    • Är du ateist?
      21
    • Tillhör du några av småreligionerna?
      6
    • Osäker/ vet ej
      5

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att göra ett religionsarbete i skolan och jag undrar bara vilken er religion är. Själv är jag ateist och en trekker och har pratat med andra trekkers som också är ateister. Så jag undrar: Är dom flesta trekkers ateister eller?

MVH Björn

Redigerad av bjorn98009_91

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm vilken religion. Det är en rätt så stor fråga.

Jag är ju trekker som du vet. Ingen tvekan om det. Fast jag ser det inte direkt som en religion.

Jag är nog lite tvekande angående vilken religion jag har. Jag tror på gud fast jag brukar inte direkt läsa bibeln och har inte varit i kyrkan på väldigt länge. Jag tror inte på sådana saker som jungfrufödsel eller att man är född i synd. Jag tror nog hel enkelt bara att det finns en "god kraft" bakom det som är vackert och fint i världen kärlek, medmäsklighet, naturen, havet.... Jag tycker om psalmen "Guds kärlek är som stranden och som gräset...."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm religion.... Svår fråga. Jag är nog kritisk kristen om det finns något sådant. Jag tror eller snarare hoppas att det finns en gud och ett paradis/himmel och ett afterlife men det är ju sådant som ingen med säkerhet kan veta. I grund och botten handlar all religion om TRO dvs att man tror på något. Fanatiker tror att deras tro är sanning och lag.

Däremot är jag väldigt tveksam till en del koncept i kristendomen som jungfrufödsel jesus mirakel osv. Bibeln är som beskriver detta är ju skriven långt senare (50 till 150 år tror jag det var) och är skriven av människor (även appostlarna o de som skrev bibeln var människor) för människor som jag brukar säga. Skulle bibeln ha skrivits i dag skulle mycket ha varit annorlunda (bla skulle jesus haft kvinnliga lärjungar och därigenom skulle kvinnliga präster varit tillåtna!) bibeln skildrar helt enkelt den tid den är skriven i. Därför bör man inte ta det som står där för bokstavligt.

Ingen vet vad som händer efter döden. Många tror att dom vet och en del har varit nära men INGEN har dött och återvänt till livet för att kunna berätta vad som händer efter döden. Det kanske blir möjligt när vi får star trek teknik men i dag har ingen levande människa varit död.

Visst kan man tro på star trek! Det är ju också en tro. Man kan tro på att i framtiden kommer människor att få det lika bra som dom har och man kan tro på att all deras teknik kommer att bli verklighet och man kan tro på deras tro (vilken man nu väljer). J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aktivt kristen (aktiv i en församling). Jag tror på jungfrufödsel och mycket annat som skrivs här ovan, men jag tror framför allt på en Gud som är mer älskande än dömande, mer inbjudande än uteslutande. Jag tror att gränserna som vi människor sätter mellan oss av religiösa eller andra skäl är felaktiga och att Gud inte sätter dessa gränser.

"I Herrens hus finns många rum" (ur Bibeln) tolkar jag som att Gud har mer i huvudets planering än vad vi någonsin kommer att fatta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant input. Jag tror kanske inte helt blint på vetenskapen och försöka hålla ögonen öppna, men förutom det så tror jag inte på någon speciellt. Frågan: "Vad är meningen med livet?" hör också starkt ihop av vilken religion vi tillhör. Mitt religionsarbete ska just behandla frågorna "Vad är meningen med livet?" och "Vad tror du på efter livet?".

Så fortsätt gärna att skriva.

Supreme Comander JAF: Vad skulle en tro på Star Trek heta? Trekkism? :w00t:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog med ateism även fast det inte är en religion, eftersom jag tror att många kommer att välja det alternativet. Så egentligen är det inte menat att hamna som en religion, men jag såg inget annat tekniskt sett att lösa det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tog med ateism även fast det inte är en religion, eftersom jag tror att många kommer att välja det alternativet. Så egentligen är det inte menat att hamna som en religion, men jag såg inget annat tekniskt sett att lösa det hela.

Om jag t.ex skulle tro på gnosticism så blir det ju fel val att välja kristendom eftersom

gnosticism har en helt annan trosuppfattning fast Gud och Jesus finns med också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske skulle ta med alternativet vet inte eller något likande också. Det där med religion är svårt att sätta någon etikett på om man inte har någon klar inriktning.

En sak kan jag dock säga som kanske inte direkt är någon religion men ändå en slags livsåskådning. Det är att jag är humanist. Det innbär att jag bemöter andra människor så som jag skulle vilja bli bemött själv. I kristendomen säger ju Jesus något om att "älska din nästa så som dig själv". Det tycker jag är viktigt.

Jag tycker det är viktigt att repektera att alla människor är olika men ändå lika. Vi kan ha olika kultur och religion, vi ser olika ut. Alla har dock de grundläggande mänskliga behoven av mat och värme, kärlek och bekräftelse. När man repekterar varandras olikheter förstår man att man ändå är ganska lika.

Star Trek är väldigt humanistiskt. Alla är olika men ändå lika. Star Trek handlar mycket om att de som är olika ändå kan mötas i samförstånd. Viktigt budskap!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så är omröstningen låst. Jag kan inte ändra den även om jag ville. Kanske du B'Elanna kan ändra den? Isåfall kan du lägga till de alternativen du tycker verkar passande. Nu när jag tänker på det, så vet jag inte om jag är ateist eller agnostiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag är ateist. Tror på evulotionen. Men jag håller ett öga öppet för mystiska saker, typ ufo, spöken, loch ness odjuret och o.s.v.

Jag är kristen men det betyder inte att jag inte tror på evolutions teorin.

Vad menas med småreligonerna?

Redigerad av Brunt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nihilist, jag tror på nihil. (Latin, ung. översättning "noll", eller "ingenting")

Jag tror alltså, med "tro" definierat som "att tro utan bevis", inte på någonting.

En författare som hette Stepniak skrev om sitt århundrande, 1800-talets Nihilister:

"The individual, tired of oppression, rose in all his pride and power, breaking the chains of ancient tradition, and recognizing no other guidance but his individual mind. Such were the true nihilists, the destroyers, who did not trouble themselves about what was to be built after them. They did not exactly deny everything, for they believed firmly, fanatically, in science and in the power of the individual mind. But they thought nothing else worth the slightest respect, and they attacked and sneered at family, religion, art, and social institutions, with all the more vehemence the higher they were held in the opinion of their countrymen."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag är ateist. Tror på evulotionen. Men jag håller ett öga öppet för mystiska saker, typ ufo, spöken, loch ness odjuret och o.s.v.

Jag är kristen men det betyder inte att jag inte tror på evolutions teorin.

Vad menas med småreligonerna?

Till småreligioner menas sådana som t.ex Daoism och New Age.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt intresant att majoriteten ändå är kristna. ST är ju rent vetenskapligt och utesluter nästan helt religion som något man inte kan förklara med vetenskapen. Dock är ju empatin i ST väldigt lik den kristna moralen (talar då om moralen i NT, inte GTs dömmande och öga för öga).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 stycken har svarat - det är inte så många än. Det är nog bättre att vi väntar till vi har ett litet större underlag, innan vi drar definitiva slutsatser. Det är kanske flera som väljer att inte gå in på den här diskussionen då de själva inte anser sig ha en religion. Då blir ju hela resultatet missvisande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är agnostiker, alltså en av de där jobbiga människorna som både vill ha och äta kakan...;)...nej, men skämt och sido så har jag hitintills inte hittat något i vetenskapen som utesluter ett teologiskt förhållningssätt och tvärtom. jag lutar mer åt en österländsk religiositet än en västerl??ndsk av någon anledning. bland världsreligionerna är jag nog närmst buddhismen, men kan inte säga att jag tror på hela deras levnadssystem heller. det är både mycket svårt och egentligen ganska meningslöst att försöka sätta en etikett på sig själv om man inte helhjärtat tror på något. egentligen finns det ju väldigt få rent bokstavstroende rent procentuellt sett i världsreligionerna. de flesta har invändningar, tillägg och subjektiva tolkningar. men, de kallar sig ändå följare av religion x eller y, vilket jag alltid ansett som ganska märkligt. jag antar att det helt enkelt är enklare att bekänna sig till en samlad bild av något som man till största del håller med om? då kan man finna gemenskap och styrka genom både sig själv och andra. jag skulle väldigt gärna hitta något att säga "ja, det här tror jag på!" om, men samtidigt har jag väldigt kul på vägen...:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tyvärr så är omröstningen låst. Jag kan inte ändra den även om jag ville. Kanske du B'Elanna kan ändra den? Isåfall kan du lägga till de alternativen du tycker verkar passande. Nu när jag tänker på det, så vet jag inte om jag är ateist eller agnostiker.

Jag har nu lagt till alternativet osäker/vet ej. ;) Kan någon på på ett lättförståeligt sätt förklara vad agnostiker är? Det var ett bra tag sedan jag läste religion i skolan så jag minns inte riktigt. Tack på förhand! :rodna:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en agnostiker är en person som varken förnekar eller bekräftar existensen av ett eller flera gudomliga väsen. det finns en rad grader av agnosticism, från de som anser det ligga inom möjligheterna att det finns en gudom(ar) men att de inte har personlig kunskap om dessa till de som anser att man omöjligt kan veta och anser att religion därför är irrelevant. på det hela taget kan man definiera det som en slags skepticism gentemot alla "svar" och en ovilja/oförmåga att kunna uttala sig med säkerhet om det andliga. därmed inte sagt att man bara avfärdar det andliga som något vi inte förstår. många agnostiker, liksom jag själv, är "sökare" efter bevis eller helt enkelt tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Intressant input. Jag tror kanske inte helt blint på vetenskapen...

Jag tror blint på vetenskapen! I det långa loppet är jag fullkomligt övertygad om att vetenskapen kan bevisa Guds existens (förutsatt att det verkligen finns en Gud). Detta må ligga extremt långt in i framtiden, men det finns ingenting som vetenskapen inte har potential att åstadkomma. Ur det perspektivet kan man kanske säga att vetenskapen är min nya Gud (har växt upp i en frikyrklig församling), men det kan låta lite magstarkt i vissa religiösa öron, så jag nöjer mig med att säga att jag tror på det som vetenskapen bevisar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
en agnostiker är en person som varken förnekar eller bekräftar existensen av ett eller flera gudomliga väsen. det finns en rad grader av agnosticism, från de som anser det ligga inom möjligheterna att det finns en gudom(ar) men att de inte har personlig kunskap om dessa till de som anser att man omöjligt kan veta och anser att religion därför är irrelevant. på det hela taget kan man definiera det som en slags skepticism gentemot alla "svar" och en ovilja/oförmåga att kunna uttala sig med säkerhet om det andliga. därmed inte sagt att man bara avfärdar det andliga som något vi inte förstår. många agnostiker, liksom jag själv, är "sökare" efter bevis eller helt enkelt tro.

Låter som en väldigt bra beskrivning på mig själv! Agnostiker alltså! J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte kryssat i något alternativ då jag inte gillar att placera mig själv i något specifikt fack. Dessutom bygger min "tro" helt på mina egna tankar och resonemang. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin fått en religion eller liknande livsåskådning presenterad för mig och känt att "det här tror jag på". Istället har jag kommit fram till det på egen hand. Visserligen går det säkert att placera mina idéer under ett eller flera redan existerand koncept men det är inget medvetet val från min sida. Därmed inte sagt att det är något fel att anse sig tillhöra en viss religionsgrupp. Det fungerar inte för mig bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har inte en religion - man tillhör en religion. Kan inte någon ändra rubriken så att den språkliga kvaliteten på forumet höjs en aning?

Över till ämnet: jag är närmast agnostiker, men lutar åt kristendomen. Visserligen finns det väldigt mycket som kan kritiseras i alla abrahamitiska religioner (judendom, kristendom och islam) men det som tilltalar mig med kristendomen är tanken på att Gud väljer att bli människa och att leva i sin egen skapelse. Det finns något väldigt ödmjukt över den idén.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu